Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Mirre

Trådstartare
Hur bortskämda är era barn?

Hur mycket vill ni att dem hjälper till hemma?

Vad hjälper dem till med?

Gör dem något helt frivilligt på eget bevåg?

I så fall vad?
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Nu är det ju inte mina barn, utan min pojkväns, men jag tycker att de är ganska bortskämda. De är inte så gamla, bara 8 och 10 år, men de plockar inte ens bort tallriken efter sej. Äter godis jämt, så det ligger godispapper överallt, gamla tuggummi sitter fastkletade överallt, det står drickaglas lite här och där... vilket inte är så kul att gå och plocka och städa efter.

De är oxå ganska bortskämda med saker, flickan fick lite gamla hästböcker och tidningar av mej, ungen tittar på dom och säger:
- Är dom här begagnade eller???

eller kan kläcka saker som: - Det har väl inte du råd med eller??


De får bara dyra märkeskläder bl a.


Gör inget på eget bevåg.
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Nu är mina rätt så små än men jag tycker inte att de är så bortskämda. Elin som fyller 5 i sommar städar sitt rum med viss hjälp och dammsuger gärna även restän av huset, dock med varierande resultat... :D Freddan som blir två i sommar hjälper oxå till och städar och dammsuger.
Plockar ur diskmaskinen, dukar och i morse dukade elin fram frukosten själv, lite svåra saker fick jag dock ta fram ur kylskåpet, så som mjölken men annars så tog hon fram restän.

De tackar för alla presenter de får och visar glädje över nästan vad som helst.

Sen har de sina sidor de oxå, och vissa dagar vill de ingenting, men på det stora hela har jag underbara ungar! :love:
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Vilka duktiga och väluppfostrade barn du verkar ha! :love:
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Min lillasyster som är 16 år tar nog priset. Hon är uppkäftig och spydig mot våra föräldrar men bara för att få tyst på henne får hon som hon vill. Tex: hon har skaffat sig ett extrajobb, hon ska dela ut reklam 1 gång varje helg, när hon är hos pojkvännen och inte "hinner" lr har tid så sköter antingen mamma lr pappa det, dom viker och delar ut reklamen...hur mycket ansvar lär man sig då egentligen??
Har fler exempel...
Hennes dator pajade, och nu sitter hon vid min pappas dator jämt när hon är hemma, hon har även släpat ut sitt soroundsystem och sitter och dunkar musik HELA tiden samtidigt som hon sitter och snackar på msn...detta gör hon trots att hon inte från början fick det, men med lite gap o tjat så ger dom sig iaf...

Det finns många exempel på hur hon är, vet inte om hon är bortskämd, kanske snarare brist på respekt!!
Tur att jag inte bor hemma längre, då j*vlar:devil: hade det varit andra bullar:D
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Hur bortskämda är era barn?

Hur mycket vill ni att dem hjälper till hemma?

Vad hjälper dem till med?

Gör dem något helt frivilligt på eget bevåg?

I så fall vad?

1) Inte alls!
2,3 & 4) Hålla ordning på sina saker, hålla städat på sina rum, plocka bort efter sig efter de ätit, hjälpa till med att rasta hundar ibland, hjälpa till med diverse göromål som finns med djuren, hjälpa till med vedhanteringen, klippa gräsmattan ibland bla.

Allt görs naturligtvis inte frivilligt och på eget bevåg (även om det mesta görs av sig själv), men frågar man så ställer de upp och hjälper till med vad det än månde vara :love:

Det finns ju hur mycket som helst, som vi föräldrar anser att de ska göra här hemma, som de gör dessutom
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Sonen blir 15 år i dec och jag tycker att han är bortskämd. Han städar sitt rum, sköter sin tvätt, plockar undan där han varit, är alltid trevlig hemma (faktiskt, ibland kan han bli lite tjatig men aldrig otrevlig) och gör det man ber honom om så som snöskottning, gräsklippning, fodring av djur osv.

Dottern blir 10 nu i april och hon städar sitt rum, är slarvig med sina saker som ligger mest överallt. Trots att jag slänger det som ligger där det inte ska ligga så tycks hon inte lära sig. :crazy: Hon plockar undan efter sig vid måltider och tackar alltid för maten och när hon får något. (gäller även sonen) Hon har egen ponny och sköter det mesta kring honom själv. Henne får jag tjata lite mer på när jag vill ha henne till att hjälpa till men hon gör det. Det tar bara lite längre tid... Hon är kreativ och duktig annars. Har tex målat om sitt rum nästan själv, alldeles i dagarna. (fick färg i för tidig födelsedagspresent men fick måla själv) Hon hjälper ofta till utan att jag ber om det, bara för att känna sig lite duktig. Som att städa toaletterna eller dammsuga. (fast när jag ber henne är det ofta "vänta, jag ska bara" )

Visst är dom bortskämda men dom är trevliga och rara och roliga att vara med. :love:
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Min bror är likadan. Han flyttade hemifrån för ett år sedan, och är nu 21 år. Mamma tvättar fortfarande åt honom, och hela hans lägenhet ser ut som en bombnedslag, öppna skåp, disk och smutstvätt och snusprillor och skit överallt. Han städar inte och lagar inte mat. Vet inte om det beror på bortskämdhet eller enbart slöhet, mina föräldrar vet inte hur han kan ha blivit sådan, han var precis likadan hemma och det var en lättnad för mina föräldrar när de fick honom att flytta, eftersom det halvt var kaos när han bodde hemma. Han har nyckel hem till mig och min sambo och hemma hos oss går han och plockar i kyl, skafferi och frys det han behöver :crazy:

Övrigt ang. bortskämdhet: själv har jag en son på ett år med temperament som en ångpanna. Jag försöker vara hård med det han vill, eftersom han skriker så fort ingenting passar, och jag försöker vara förutseende så han inte lär sig att det fungerar att bara skrika. Men det är svårt att vara konsekvent ständigt :angel:
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Ett tillägg: barnens morfar har legat på sjukhus en tid pga brusten tarm. Han har nu påse på magen och får inte lyfta tungt. Han kan inte stå för länge och inte gå för länge, då får han ont.
Varje dag sen han kom hem från sjukhuset har sonen varit där och hjälpt honom att handla (lyfta tunga kassar) och andra saker.
Nu på påsklovet har han hjälpt honom med att tvätta bilen och städa verandan + trädgården. Dom har rensat överallt och kastat en massa skräp i container. Det är förstås han som gjort jobbet eftersom morfar inte kan.

Hans plastpappa kommenterade häromdagen att han minsann inte fick så mycket hjälp.
- Ja men du är ju inte sjuk. :love:

Jag tycker ändå att det visar prov på mognad och omtänksamhet.
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Mina två större barn (10 och 12 år) städar sina egna rum en gång i veckan (upplockning, dammsugning, moppning), tvättar en maskin tvätt var i veckan (sortering, tvätt, hängning), plockar ur och i diskmaskinen en gång var i veckan. De viker sina egna tvättade kläder. Dessutom förväntar jag mig att de plockar undan efter sig, sätter sin tallrik m.m i diskmaskinen etc.

12-åringen städar dessutom toaletten en gång i veckan (men för det har hon fått höjd veckopeng), hon tar dessutom hand om sin ponny helt och hållet sex dagar i veckan.


10-åringen gör inte så mycket extra på eget bevåg, 12-åringen kan både tvätta och städa utan att man bett henne...

4-åringen hjälper till efter förmåga, hon tvättar, lagar mat och städar. Men inte själv...

Tycker inte mina barn är så bortskämda. De har sina sysslor och gör dem oftast utan större tjat...
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

*kl*
tycker dem flesta här verkar ha väluppfostrade barn som hjälper till hemma och så
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Hur bortskämda är era barn?

Hur mycket vill ni att dem hjälper till hemma?

Vad hjälper dem till med?

Gör dem något helt frivilligt på eget bevåg?

I så fall vad?

Tycker inte att mitt barn är direkt bortskämt..
Vissa dagar känner jag mig som världens tråkigaste "förbjuda allt-mamma"

Dottern är ännu bara 4 år men får ändå oftast ta bort sin tallrik efter middagen. El. sitt glas/skål efter frukost.

Får INTE allt hon vill ha i affären.. Konstigt nog är det inte mest godis hon vill stoppa ner i korgen/vagnen utan juice, smör, bröd och sådant som man ändå tar för det mesta:D

Hon har börjat hjälpa till att duka bordet. Blir lite många gafflar ibland men vad gör det..
Vill gärna vara med & skala potatis & morötter och riva dem.
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

hmm, nu har ja inte fött min unge än så....
men min lillebror är ett antal år yngre än mig sj och har alltid varit bortskämd. gör sönder dyra grejer så att han ska få nya av farsan, får alltid pengar av han, behöver inte hjälpa till å städa hemma osv osv. det finns många som tycker han är mycket bortskämd för att vara hela 14 år gammal...
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Min lillasyster som är 16 år tar nog priset. Hon är uppkäftig och spydig mot våra föräldrar men bara för att få tyst på henne får hon som hon vill. Tex: hon har skaffat sig ett extrajobb, hon ska dela ut reklam 1 gång varje helg, när hon är hos pojkvännen och inte "hinner" lr har tid så sköter antingen mamma lr pappa det, dom viker och delar ut reklamen...hur mycket ansvar lär man sig då egentligen??
Har fler exempel...
Hennes dator pajade, och nu sitter hon vid min pappas dator jämt när hon är hemma, hon har även släpat ut sitt soroundsystem och sitter och dunkar musik HELA tiden samtidigt som hon sitter och snackar på msn...detta gör hon trots att hon inte från början fick det, men med lite gap o tjat så ger dom sig iaf...

Det finns många exempel på hur hon är, vet inte om hon är bortskämd, kanske snarare brist på respekt!!
Tur att jag inte bor hemma längre, då j*vlar:devil: hade det varit andra bullar:D

ja förstår precis hur du menar. det är brist på respekt plus att föräldrarna ger med sig bara för att de vill slippa hennes tjat. min pojkväns lillasyster är likadan och hon är 16 hon med
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Brosans dotter på 5 år får också hjälpa till och duka osv.
Sedan är hon jättestolt när hon lagt fram allting och räknat det så det blir rätt:D Så kul och se:)
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Min bror är likadan. **klippt lite**Han har nyckel hem till mig och min sambo och hemma hos oss går han och plockar i kyl, skafferi och frys det han behöver :crazy:
Jösses :eek: Plocka av honom nyckeln!
Aldrig att jag hade tolererat att någon gjort så hemma hos mig.
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Mina är ganska bortskämda enligt mig, men inte enligt dem.
De har häst, de bor i fantastisk miljö med mycket träningsmöjligheter, de går i bra skola, de äter bra mat.

Själva tycker de att de bor på landet utan kommunikationer och långt till allt.

Vi har delat på hästysslorna så vi tar 2 mornar var (medryttare tar den sista). Vi hjälps åt att fodra och mocka och rida.

De GÖR självkalrt detta, men inte alltid när jag tycker att de ska.

De lagar mat, men glömmer lätt att familjen består av fler än dem.
De städar sina rum.
En av dem städar dessutom hela huset med jämna mellanrum.
De tvättar sin tvätt.
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Min fosterson blir 14 i sommar, han hjalper till jattemycket hemma. Vi har som system att han har en lista pa hur mycket han far betalt for olika saker, och om han vill ha pengar gor han hushallsarbete, t.ex. dammsuger eller klipper gras. Han gor aven mycket hushallsarbete hos min bror (som behover det desto mer!!) utifran samma lista (han bor dessutom dar just nu). Det fungerar jattebra! Han har absolut inga krav pa sig att gora ngt, men han far inte heller ngn "fast veckopeng", han har helt och hallet ansvar for sin egen ekonomi.

Sen ar det en sjalvklarhet att han haller stadat pa sitt rum och hjalper till i koket efter middagen, men det vet han, och har aldrig slarvat med eller ifragasatt. Jag har tur, for han ar ganska ordningssamt lagd!

Dottern hjalper inte till an, men det har nog mer att gora med att hon bara ar en manad gammal :angel: Idag! :love:

(Ursakta avsaknaden av svenska tecken)
 
Sv: Spinnoff på ÄU tråden-bortskämda barn

Som små var mina barn superhjälpsamma.
Nu som tonåringar är det väl lite si och så men de är mkt mer hjälpsamma än många andra jag vet om.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 938
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 220
Senast: Humla
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 373
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp