Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimus

Trådstartare
Nu har även jag varit med om ett läkarbesök som inte min sambo och jag har blivit informerade om av skolan.
(Iofs var det väl så att snuffsan fått reda på att dottern skulle till skoläkaren, men inte vad besöket skulle gå ut på.)

Och jag har blivit smått imponerad av min snart 10 årige son.

Han blev i måndags kallad till skolläkaren för en ryggkontroll, det var han ensam om i klassen att bli.
Jag hade svår skolios som barn, men har inget minne av att jag informerat sonens skola om det.
Nåväl, det är väl bra att det kollas upp, men vi visste inte om det och hade heller inte förberett sonen på det.

När han blev nerkallad till läkaren så vägrade han gå med om inte fröken ringde till mig eller hans pappa först och godkände det och berättade för honom varför han skulle dit!

Det tycker jag var tufft gjort av honom.

Nu återstårdet för mig att ta reda på hur det här gick till. Varför vi inte blev informerade innan.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Men, jag fattar nog inte riktigt? Det är ju jättemånga barn som går på kontroller lite då och då i skolan för att kolla ryggen, över- eller undervikt, huvudvärk och en massa andra saker. Inte ringer skolsköterskan hem innan alla de gångerna?
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Men, jag fattar nog inte riktigt? Det är ju jättemånga barn som går på kontroller lite då och då i skolan för att kolla ryggen, över- eller undervikt, huvudvärk och en massa andra saker. Inte ringer skolsköterskan hem innan alla de gångerna?

Nä, jag förstår inte heller.
Det är väl inte själva läkarkontrollen som är "farlig" utan det är väl om det blir frågor av annan art än man kan förvänta sig - som i Snuffsans dotters fall - som det finns anledning att bli upprörd.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Jag inte direkt upprörd, men de ska informera föräldrarna innan läkarbesöken.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Men, jag fattar nog inte riktigt? Det är ju jättemånga barn som går på kontroller lite då och då i skolan för att kolla ryggen, över- eller undervikt, huvudvärk och en massa andra saker. Inte ringer skolsköterskan hem innan alla de gångerna?

Jag tror att det är när de går i 4:an som de gör nästa hälsokontroll, de kommer ju regelbundet under hela skoltiden.
Vid de tillfällena får man information innan.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Jag inte direkt upprörd, men de ska informera föräldrarna innan läkarbesöken.

Jag håller med !!

Min dotter går i trean och alla hennes läkarbesök har vi blivit informerade om innan så att resp förälder kan vara med om så önskas.

Jag som har en dotter som är lite överviktig hade aldrig låtit henne gå själv och få sitta och ta emot en massa klumpiga kommentarer som alltid kommer. Hon ska helt enkelt ha någon med sig som kan hjälpa henne att tackla dom, det ska hon inte behöva göra ensam.

Hon har även ryggproblem och naturligtvis vill ju jag som förälder få veta vad som sägs o görs på detta läkarbesök.

Så jag håller helt och hållet med!!
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

...och min dotter skickades på läkarbesök utan min vetskap, på frökens initiativ, och på frökens initiativ skrev skolläkaren remiss till barnneurolog för utvecklingsbedömning av min dotter.

Hon är för övrigt fullt frisk och normal, är bara smartare än sina jämnåriga och tar mer plats än en flicka förväntas göra.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Hon är för övrigt fullt frisk och normal, är bara smartare än sina jämnåriga och tar mer plats än en flicka förväntas göra.
Men då är hon ju inte "normal", det förstår du väl ;)

:crazy:
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

...och min dotter skickades på läkarbesök utan min vetskap, på frökens initiativ, och på frökens initiativ skrev skolläkaren remiss till barnneurolog för utvecklingsbedömning av min dotter.


Jag blir mörkrädd.

:crazy:
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

*kl*

Var själv en av de elever som fick springa hos skolsköterskan i, som jag upplevde det, tid och otid. Var det inte vikten som var fel så var det synen, eller så skulle det tjatas om en vaccination jag inte velat ta.

Förbannat kränkande. Önskar att mina föräldrar hade varit lite mer som några av er i den här tråden.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

...och min dotter skickades på läkarbesök utan min vetskap, på frökens initiativ, och på frökens initiativ skrev skolläkaren remiss till barnneurolog för utvecklingsbedömning av min dotter.

Hon är för övrigt fullt frisk och normal, är bara smartare än sina jämnåriga och tar mer plats än en flicka förväntas göra.

Jag förstår att detta inte är ett skämt, jag får rysningar.
Hur förklarade du det för din dotter, att skolan gjorde så?
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Skönt att du håller med, jag anser att det är väldigt viktigt för barnen att de har möjlighet att ha sina föräldrar med, och barn har rätt att bli väl förberedda.

Därför är jag extra stolt och förvånad, att min son tog ansvar, och vägrade gå med om de inte ringde oss!
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

*kl*

Var själv en av de elever som fick springa hos skolsköterskan i, som jag upplevde det, tid och otid. Var det inte vikten som var fel så var det synen, eller så skulle det tjatas om en vaccination jag inte velat ta.

Förbannat kränkande. Önskar att mina föräldrar hade varit lite mer som några av er i den här tråden.

Det är kränkande, jag håller med, och barn blir kränkta när de inte förstår.

Jag skulle också önska att dina föräldrar hade tagit mer ansvar för dig. Ibland tror jag att föräldrarna måste säga stopp inför skolan, även om läkarbesöken i sig är bra. Men de måste ske på "rätt sätt för barnen".
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Det tog ungefär två år innan hon slutade säga att det nog var något fel på henne. Hennes självförtroende är fortfarande inte helt läkt.
Hon vet att det var frökens idé och att hon inte kom överens med fröken.

Vi gick till sjukgymnastbedömningen för att få slut på tjatet och fick veta att min dotter är en livlig och smart tjej som har dåligt bollsinne (precis som sina båda föräldrar). Neurologbedömningen sket vi i, jag pratade med neurologen själv och förklarade vad som låg bakom.
Skolan rynkade bekymrat pannan och tyckte att det där med bollsinnet, det borde man jobba med. Till slut sa jag att nu skiter vi i det här, min dotter är en smart tjej med dåligt bollsinne. Sluta behandla henne som om det var fel på henne.

Nuvarande lärare tycker att hon är lite slarvig, men det vore konstigt annars, med mig som mamma :)
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Spinner vidare på det här med skolans rekommendationer om utredningar:

Fast det tråkiga är när skolan försökt ta tag sådant som läraren fått en känsla av inte står rätt till, men föräldrarna nekat. Sedan visar det sig att det visst var viktigt och avgörande.

När jag gjorde min slutpraktik fanns ett barn som hade stora läs- och skrivsvårigheter. Lärarna anade att det var något annat än "vanlig" dyslexi och uppmanade föräldrarna att ta barnet till en specialutbildad optiker. Det ville de inte.
Till slut tog de barnet till en vanlig optiker och där hittades inga fel på ögonen. Föräldrarna uttryckte rakt ut att det var skolans fel att deras barn inte lärde sig läsa och skriva och att de försökte smita undan sitt ansvar genom att försöka hitta "fel" på deras barns ögon.

När jag var på besök i denna skola igen vid ett senare tillfälle, så fick jag höra att den här eleven efter ytterligare två år av eländig skolgång äntligen fick gå till denne spacialutbildade optiker, och där upptäcktes diverse knepigheter med ögonen (minns inte längre exakt vad det var - har för mig att det handlade om mikroskelning eller något liknande, tror jag, som gör att bokstäverna hoppar hejvilt när barnet försöker läsa).

Det fanns övningar att göra för att stabilisera ögonen, det fanns hjälpmedel för barnet som optikern kunde tillhandahålla och visa hur man använder etc etc.

Föräldrarna blev helt vansinniga och påstod att skolan borde vetat om detta och sett till att de tagit sitt barn till denna optiker på en gång... Se där, skrevs historien om för att inte föräldrarna skulle sitta och känna sig skyldiga för att de inte ville ta till sig det skolan sagt för länge sedan... Min kontakt på den skolan sa att det bara var att bita ihop och bjuda på det hela. Vara glad för barnets skull att det äntligen kom en lösning, trots att det tagit sådan tid.

Men där har vi det åter igen. Det är så lätt att bli förbannad på skolan och lärarna när de signalerar att de anar något fel. Känna sig kränkt. Varför? Varför inte kolla upp? Är det inget, ja då var det ju bara frid och fröjd och falskt alarm. Tänk om det faktiskt visar sig vara något som inte stämmer?
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Det som gjorde mig förbannad i det här fallet var att fröken utan att meddela mig såg till att min dotter kom till skolläkaren, och att denne, utan min vetskap, skickade remiss till barnneurolog för att bedöma om min dotter var normalutvecklad.

Som du kanske läste, så gick vi till sjukgymnastbedömningen för att få tyst på tjafset, och fick även därifrån besked om att min dotter är normalutvecklad eller mer än normalutvecklad vad gäller allt utom bollsinnet. Inga tecken på någon bokstavsdiagnos, normal eller mer än normal koncentrationsförmåga, förmåga att ta till sig information, följa uppmaningar.

Ingen av hennes senare lärare har upplevt några problem som den första läraren ansåg att min dotter hade.
Hon hade helt enkelt tråkigt på lektionerna eftersom läraren inte anpassade uppgifterna till hennes intelligens. Och hon tar mer plats än en flicka förväntas göra. Hade hon varit pojke, hade detta inte hänt.

Det finns knäppa lärare också.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Det tog ungefär två år innan hon slutade säga att det nog var något fel på henne. Hennes självförtroende är fortfarande inte helt läkt.
Hon vet att det var frökens idé och att hon inte kom överens med fröken.

Vi gick till sjukgymnastbedömningen för att få slut på tjatet och fick veta att min dotter är en livlig och smart tjej som har dåligt bollsinne (precis som sina båda föräldrar). Neurologbedömningen sket vi i, jag pratade med neurologen själv och förklarade vad som låg bakom.
Skolan rynkade bekymrat pannan och tyckte att det där med bollsinnet, det borde man jobba med. Till slut sa jag att nu skiter vi i det här, min dotter är en smart tjej med dåligt bollsinne. Sluta behandla henne som om det var fel på henne.

Nuvarande lärare tycker att hon är lite slarvig, men det vore konstigt annars, med mig som mamma :)

DET tycker jag var en bra kommentar!!

:bow:

Visst är det bra att man kollar upp orosmoment, men barn ÄR olika, och att ha dåligt bollsinne är definitivt något man kan leva med.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Det som gjorde mig förbannad i det här fallet var att fröken utan att meddela mig såg till att min dotter kom till skolläkaren, och att denne, utan min vetskap, skickade remiss till barnneurolog för att bedöma om min dotter var normalutvecklad.

Som du kanske läste, så gick vi till sjukgymnastbedömningen för att få tyst på tjafset, och fick även därifrån besked om att min dotter är normalutvecklad eller mer än normalutvecklad vad gäller allt utom bollsinnet. Inga tecken på någon bokstavsdiagnos, normal eller mer än normal koncentrationsförmåga, förmåga att ta till sig information, följa uppmaningar.

Ingen av hennes senare lärare har upplevt några problem som den första läraren ansåg att min dotter hade.
Hon hade helt enkelt tråkigt på lektionerna eftersom läraren inte anpassade uppgifterna till hennes intelligens. Och hon tar mer plats än en flicka förväntas göra. Hade hon varit pojke, hade detta inte hänt.

Det finns knäppa lärare också.

Nice inställning med att gå "för att få tyst på tjafset". :crazy:

Jag önskar dock att föräldrarna i det fall jag beskrev hade gått till den rekommenderade ögonläkaren tidigare - skitsamman om det var för att få týst på tjafset eller ej - så hade deras barn sluppit ha det som det hade under flera år till , helt i onödan.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

DET tycker jag var en bra kommentar!!

:bow:

Visst är det bra att man kollar upp orosmoment, men barn ÄR olika, och att ha dåligt bollsinne är definitivt något man kan leva med.

Precis. Det är bra att kolla upp orosmoment.
Som lärare så larmar man ju inte helt slumpmässigt och i onödan, utan ofta är det något som oroar en om man tycker att barnet behöver kollas upp på något sätt. Det kan ju vara fullständigt falskt alarm, men vad skadar det att kika upp det en gång för mycket? Hellre det än en gång för lite.
 
Sv: Spin off på snuffsans tråd ang barn hos skolläkaren.

Tjafset hade dittills pågått i ett års tid och dominerade varje utvecklingssamtal. Kändes som en bra idé att få stopp på det eftersom läraren inte litade på att vi föräldrar känner vår dotter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp