Spin off, hanar o löptikar

Sv: Spin off, hanar o löptikar

Jag som är hanhundsägare känner faktiskt tvärtom. Det verkar som om alla som har löptikar tycker de ska kunna gå fritt när och var som helst och vi som har hanhundar ska hålla dem instängda så länge deras älskade tik löper. Det känns inte bra alls. Det här gäller inte tävlingar utan i vardagen i och för sig, men problematiskt är det.

Vad är det för vardagsituationer du talar om? :)

Jag har bara haft hanhundar innan men aldrig varit med om att det varit åt det hållet, utan bara tvärtom. Nu när jag har tik upplever jag ofta att hanhundsägare tycker att tikar ska hållas borta ifrån verkligheten när de löper, helst typ på planeten Jupiter eller liknande.
Förstår inte hur människor resonerar då. Alla ska väl ha rätt att vara med oavsett om det är tik eller hane? Bara men har en hund som klarar av det. Gör den inte det får man väl hålla den hemma ett tag och framför allt träna mera.
Jag har alltid tyckt att löptikar ska vara välkomna; alla får ha koll på sina hundar helt enkelt. Tiken får inte irra fram till pojkarna och pojkarna får inte förivra sig till flickorna.
Håller med. Ansvaret är lika stort hos alla.
Rymmer hanhunden när det finns en löptik får den vara kopplad, dårå. Samma sak gäller tikar, såklart.
:bow: ja svårare än så behöver det inte vara.

Vad är det för vardagsituationer du talar om? :)

Det var en situation som hände just idag så jag var nog lite för på hugget när jag skrev. Vi har mycket tikar i närheten där vi bor och en av tikägarna tycker vi ska hålla vår hanhund inlåst när deras tikar löper. (det verkar så på resonemanget) De ska däremot promenera eller rida med sina hundar lösa förbi vårt hus varje dag och att de springer in på tomten, i paddocken och framför stallet/in i stallet gör ingenting. Jag tycker det är ett ansvar som ligger på både hanhundsägaren och tikägaren. (att inte ställa till det i onödan) Självklart är inte detta någonting som förekommer överallt. Det var så färskt så det kom med när jag skrev.

Jag har även haft en granne tidigare som tyckte det var så roligt för hans hund att vår hund gick dit och lekte. Deras hund gick till oss varje dag också och hundarna lekte som 17. Ja det tyckte de var bra ända tills deras hund löpte. Då blev hussen arg får att vår hund gick dit. Jag förklarade att eftersom de vill att han ska gå dit annars så kan han ju inte förstå att han inte får det nu. Det hade han inte tänkt på. Det löste sig fint sedan.

Jag har en okastrerad hanhund (tjanstehund raddning), jag tycker att loptikar absolut ar valkomna overallt och jag tranar garna pa samma plats som en loptik. Jag anser att en arbetande hund inte ska lata sig storas av det. Om det ar loptik med pa vara raddningstraningar later vi ofta den ga forst i omradet sa gar vi med hanhundar efterat.

Vad säger kommunens lokala ordningsstadga, får löptikar vara okopplade?

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 263
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 671
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar