Spin off, hanar o löptikar

Sv: Spin off, hanar o löptikar

kl

Jag delade ett tag stall med en kvinna som var arg på mig för att jag hade med min löptik till stallet och, hujedamig, gick med henne i skogen!:eek: Detta nochalanta och onda påfund av mig gjorde ju att hon inte kunde ha med sin (ouppfostrade och understimulerade) goldenhane till stallet, för då drog han till skogs på min tiks spår...:grin:

Hon tyckte alltså att det var upp till mig att hålla min tik hemma när hon löpte, för att hon inte hade koll på sin hane.:crazy: Mitt förslag om att hålla båda hundarna kopplade och isär vid stallbesöken under denna period gick inte hem alls.

Påminner mig om när jag började gymnasiet (gick HUNDinriktning). Vi var utan hundar 2 månader när vi började och vi var första klassen skolan hade så det diskuterades vilt mellan eleverna hur vi skulle göra när tikarna löpte. Det var bara jag som tyckte att tikarna skulle stanna och om någon hade inte klarade av det så fick väl han åka hem den veckan. Det slutade med att tikarna stannade, men åkte hem vid höglöp.

Påminner mig om när jag började gymnasiet (gick HUNDinriktning). Vi var utan hundar 2 månader när vi började och vi var första klassen skolan hade så det diskuterades vilt mellan eleverna hur vi skulle göra när tikarna löpte. Det var bara jag som tyckte att tikarna skulle stanna och om någon hade inte klarade av det så fick väl han åka hem den veckan. Det slutade med att tikarna stannade, men åkte hem vid höglöp.

Och när jag gick hundgymnasie så var det att man måste ha hemma löptik under hela löp-perioden. Hade man med löptik på skolan kunde man bli av med sin hundgårdsplats (m.a.o. man kunde bli av med möjligheten att öht ha med hund till skolan) Skitsurt, men hanhundsägarna var glada och förstod inte alls varför vissa tikägare var mindre glada. "Tikarna kunde ju vara hemma med någon förälder eller så" och själv gillade jag inte alls tanken på att lämna min unghund hemma ensam hela dagarna bara för att hon råkade löpa.. Menmen. Jag är glad att jag slipper det nu.

Lånar min egen knapp!

Tack för alla era synpunkter, stämmer bra med mina, o då får man komma ihåg att jag är en inbiten hanhundsmänniska.

Tack för att ni påpekade det där med att låta översexuella/hormonstinna hanhundar gå i avel, glömde det i mitt inlägg!

självklart ska de vara med :)
Min hanhund är kastrerad o total ointresserad, ska man inte avla på sin hund ser jag ingen anledning till att inte kastrera.

Det tycker jag gäller för tikarna också. Det finns ju massor av tikar som aldrig ska ha några valpar och som har skitjobbiga löp. Varför inte ta dem till veterinären och få dem kastrerade?

Jag har ingen aning vart min hund står än kvalitetsmässigt och då får kulorna vara kvar och vi jobbar vidare på att han ska fungera även kring löptikar.

Jag uppfattar det ofta som att folk gör en onödigt stor sak av att tikarna löper. Var på en träningstävling innan jul och där var en tik i löp. Det roliga var att det var ingen som sa något och ingen som visste. Vi var i ridhus och man såg inte bloddropparna. Alla hundarna jobbade på i sina olika moment och allt flöt som det skulle.

Efteråt omtalades det att det funnits en löptik och stöket och stojet som bröt ut över det vart ju helt otroligt med tanke på att det hade genomförts platsliggning med samtliga hundar och sittande i grupp utan problem :rofl:

Problematiken med löptikar på planen/tävling sitter i 99,9% i människans hjärna. Sedan vidhåller jag att man ska vara juste mot unghundarna, ingen oavsett kön har lätt med sina kroppar och hormoner och alla ska ha rätt till en bra start vad det gäller träning och tävling.

Det tycker jag gäller för tikarna också. Det finns ju massor av tikar som aldrig ska ha några valpar och som har skitjobbiga löp. Varför inte ta dem till veterinären och få dem kastrerade?

Bra fråga. Visserligen är det jobbigare att kastrera tik än hane, så har man tik med problemfria löp förstår jag att man inte kastrerar, men om det är jobbigt för tiken förstår jag inte vitsen med att inte kastrera. Sedan kanske man kan ställa samma fråga där som när det gäller översexuella hanar: Ska man verkligen låta tikar med skitjobbiga löp gå i avel?

Håller med!
har bevistat många kurser o träningar där hanhundsägarna inte vetat om att där fanns löptik, killarna fungerade perfekt!

För ett antal år sedan så gick jag spårkurs med förra jycken.
En dag kom en tikägare o sa att hunden löpte o trodde hon skulle få gå sist.
nej gå du före mig sa jag.

Tiken gick sitt spår o jag + hund var tvugna att gå över det för att komma till vårat, inga problem, spåret gick galant.
På vägen tbx till uppsamlingsplatsen så går jycken till där tikens spår hade börjat o kissar, sen tittar han på mig som ungefär:
Tror du inte jag visste?
:angel:

har de svåra löp så absolut. Annars tycker jag inte det är riktigt samma sak eftersom det är ett betydligt mer komplicerat ingrepp.

Håller jag helt med på. Jag är öppen för alla möjliga störningsmoment i vår träning. Samtidigt får man vara lite realist med vilka krav man ställer på en unghund som håller på att hitta sig själv, oavsett kön.

Min hane är än så länge mer intresserad av fläckarna som tikarna lämnar efter sig än tikarna själva men det ska vara rättvist mot honom också och han är ju i en ålder då hormonerna kör berg och dalbana med stackaren.

Är också inne på samma spår. Ur egen egoistisk synvinkel så har min hund (som visserligen inte reagerat mycket på löptikar än, men om) tillräckligt mycket i huvudet på kurser utan att dessutom lägga till störning av löptik. Vardagslydnadskursen gick vi just för att träna med andra hundar, men det var tillräckligt jobbigt/svårt utan ytterligare störning. Ur tikägarens perspektiv är det väl lite annorlunda kan jag tänka mig.

På högre nivå samt på tävlingar får de dock gärna vara- klart att en hund som lyssnar utmärkt trots löptik är bättre än en som blir helt blockerad.

Och när jag gick hundgymnasie så var det att man måste ha hemma löptik under hela löp-perioden. Hade man med löptik på skolan kunde man bli av med sin hundgårdsplats (m.a.o. man kunde bli av med möjligheten att öht ha med hund till skolan) Skitsurt, men hanhundsägarna var glada och förstod inte alls varför vissa tikägare var mindre glada. "Tikarna kunde ju vara hemma med någon förälder eller så" och själv gillade jag inte alls tanken på att lämna min unghund hemma ensam hela dagarna bara för att hon råkade löpa.. Menmen. Jag är glad att jag slipper det nu.

Jag är glad att våra lärare sa ifrån. Jag tyckte inte att tikarna skulle åka hem för att dom löpte. Möjligtvis dom dagar dom är i höglöp, that´s it.

Kul att höra att de allra flesta anser att löptikar är välkommna till brukshundklubbar och så vidare.

Då kanske jag vågar mig ut och träna även när min tik löper det är ju så tråkigt att inte kunna göra det under löpperioden.

Kul att höra att de allra flesta anser att löptikar är välkommna till brukshundklubbar och så vidare.

Då kanske jag vågar mig ut och träna även när min tik löper det är ju så tråkigt att inte kunna göra det under löpperioden.

Gör det, men hör gärna med klubben först, en del har lite olika regler om på vilken plan man får vara!

mvh

Hur ser ni på löptikar på BK, kurser o på tävlingar?
Och i vardagen? Många hanhundsägare verkar anse att löptikar helst skall gå på låda o inte få vistas där det ev kan gå hanhundar.

På utställningar får löptikar vara med, likaså på vallhundsprov/tävlingar.
Själv anser jag att en hund som störs av löptikar är oduglig till arbete.

Era tankar o åsikter?

Jag som är hanhundsägare känner faktiskt tvärtom. Det verkar som om alla som har löptikar tycker de ska kunna gå fritt när och var som helst och vi som har hanhundar ska hålla dem instängda så länge deras älskade tik löper. Det känns inte bra alls. Det här gäller inte tävlingar utan i vardagen i och för sig, men problematiskt är det.

Jag som är hanhundsägare känner faktiskt tvärtom. Det verkar som om alla som har löptikar tycker de ska kunna gå fritt när och var som helst och vi som har hanhundar ska hålla dem instängda så länge deras älskade tik löper. Det känns inte bra alls. Det här gäller inte tävlingar utan i vardagen i och för sig, men problematiskt är det.

Hugger knapp, men lite svar till dig också.

Självklart skall man kunna vistas med sin hanhund i tikmiljöer. Jag som har både hane och tik ser inget problem med löpningen. Om hunden inte är översexuell så vet han att han inte får "gå igång" på tikarna.

Lika lite får min höglöpande tik bete sig hur som helst och skall hormonerna till trots veta att jag är den som bestämmer och inte hon.

Jag har bara haft hanhundar innan men aldrig varit med om att det varit åt det hållet, utan bara tvärtom. Nu när jag har tik upplever jag ofta att hanhundsägare tycker att tikar ska hållas borta ifrån verkligheten när de löper, helst typ på planeten Jupiter eller liknande.

Jag har alltid tyckt att löptikar ska vara välkomna; alla får ha koll på sina hundar helt enkelt. Tiken får inte irra fram till pojkarna och pojkarna får inte förivra sig till flickorna. Rymmer hanhunden när det finns en löptik får den vara kopplad, dårå. Samma sak gäller tikar, såklart.

Däremot kanske man ska tänka sig lite för t ex i platsliggningar i klass 1. Det brukar ju vara rörigt och lite sisådär med kvarliggandet i vanliga fall, en tik i höglöp kanske blir för svårt och konsekvenserna av typ 5 pilska pojkar på en tik känns väl sådär. Detsamma gäller kanske i klubbstugor - för riskernas skull.

Annars tycker jag verkligen att de ska kunna få vara med. Annars kan man liksom dra det hur långt som helst - det finns viltgalna hundar som inte klarar av att jobba på lydnadsplanen om det klivit ett rådjur över där, vad gör man då liksom? Löptikar tillhör vardagen på nåt sätt och det bör fungera.

Sedan är jag kanske lite färgad; kommer ifrån hästvärlden där det inte tas någon hänsyn till det alls på tävlingar. Ett sto är ju brunstigt ganska ofta och hingstarna får överleva, punkt.

Jag tycker att löptikar ska få vara med överallt, som vanligt. Har man skaffat en hanhund så får man ju räkna med att den någongång under sitt liv känner doften av löp och blir lite jobbig av det.
Däremot tycker jag att det är tikägarens ansvar att se till att ingen lös hanhund kommer åt att sätta på henne.
Både hanhundens och tikens ägare får ju ta ansvar för sina hundar och underlätta för varann i mesta möjliga mån (utan att förbjuda vare sig den ena eller andra på platser).

Gör det, men hör gärna med klubben först, en del har lite olika regler om på vilken plan man får vara!

mvh

Här är löptikar välkomna på den ena agilityplan och (tror jag) på den klippta gräsplanen utomhus. På den andra agilityplan och inomhus får de inte vara.

Jag ser inget problem med att löptikar är med på kurser osv. På tävlingar kan det ju vara bra om de startar sist, åtminstone i lägre klasser för att störningen inte ska bli så stor. Numera är min hane kastrerad men min åsikt har alltid varit densamma och jag har varit med om flera kurstillfällen då löptik varit med. Det som varit svårast för merparten av hanarna då har nog varit att bara vara passiva(det har varit unghunds- respektive grundlydnadskurser, alltså inga avancerade) - så fort själva träningen kommit igång har det knappt märkts att det varit en löptik med oavsett om man tränat moment i koppel eller lösa.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 263
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 671
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar