Spin off, hanar o löptikar

vallhund

Trådstartare
Hur ser ni på löptikar på BK, kurser o på tävlingar?
Och i vardagen? Många hanhundsägare verkar anse att löptikar helst skall gå på låda o inte få vistas där det ev kan gå hanhundar.

På utställningar får löptikar vara med, likaså på vallhundsprov/tävlingar.
Själv anser jag att en hund som störs av löptikar är oduglig till arbete.

Era tankar o åsikter?

Sv: Spin off, hanar o löptikar

Jag ser inget problem i löptikar trots att jag själv har hanhundar. Tycker precis som du att i största möjliga mån ska hanhundar kunna arbeta ändå.

Enda jag kan tycka är att löptikar inte borde få vara i klubbstugor på BK, just för att koppel är långa och hundar får plats under bord utom synhåll för ägare.

Senast ändrad:

jag är helt enig med dig! löptikar ska få vara med överallt utom möjligtvis på platsliggning där förarna är dolda.

Jag tycker löptikar ska få vara överallt. Vi med hanhundar får ha koll på våra pojkar!
Självklart måste tikägaren ha koll på sin tik så att den inte valsar fram till någon hanhund.

+ 1 till.

På LC-tävlingar är det dock bra att löptikar inte får vara, eftersom hundarna springer mot varandra oavsett kön. I övrigt har jag som ägare koll på både min hane och min tik. :)

Appropå att vallsa fram....
För ett antal år sedan så var jag på besök hos en vän som hade uppfödning av BCs, bara tikar i huset, ca 5 stycken.
Just då löpte de flesta, men nästan alla uppförde sig, likaså min kille.
Var ett enplanshus med öppen planlösning, bara dörr till toan.

Nåväl, där fanns en ungtik som inte lät min kille vara ifred.
Vännen öppnade en flygbur o min kille som aldrig sett en bur pep in o var nöjd. Den lilla hyndan ställde sig o gnuggade rumpan mot mot grinden, tur att det var på en årstid så att killen fick flytta ut i bilen o sova.
:angel:

Jag tycker att man kan visa lite hänsyn men att utesluta löptikar helt tycker jag är fel. I Danmark får löptikar tävla i agility men de startar sist och på en matta. Där har de även speciella områden där de som har löptik får vara under tävlingen så de som har hundar som inte klarar det kan undvika de stället. Så som det är nu har ju folk med sig sina löptikar så de finns ju överallt ändå.

I regelrevideringen för agilityn lutar det åt att det kommer att vara tillåtet att tävla löptik även i Sverige 2012.

*kl*
som tikägare så vill jag ju kunna vara med på allt, trots löp, och förväntar mig att hanhundsägare har så pass pli på sina hundar att det inte blir några problem. självklart håller jag själv järnkoll på tjejen, planerar att ha henne mest i buren eller knäet på juni-utställningen, då hon trol löper, och rasta på en plats där inte "de flesta" går, lite hänsyn får man ju ändå visa. nog för att jag personligen tycker att hanhundar bör kunna klara av närvaron av en löptik utan att gå totalt i spinn (känns ju inte som en bra egenskap att föra vidare i efterföljande generationer heller...), men man får ju inse faktum, en del hannar blir lite galna... balansgång, definitivt.

Appropå att vallsa fram....
För ett antal år sedan så var jag på besök hos en vän som hade uppfödning av BCs, bara tikar i huset, ca 5 stycken.
Just då löpte de flesta, men nästan alla uppförde sig, likaså min kille.
Var ett enplanshus med öppen planlösning, bara dörr till toan.

Nåväl, där fanns en ungtik som inte lät min kille vara ifred.
Vännen öppnade en flygbur o min kille som aldrig sett en bur pep in o var nöjd. Den lilla hyndan ställde sig o gnuggade rumpan mot mot grinden, tur att det var på en årstid så att killen fick flytta ut i bilen o sova.
:angel:

Ja jag har aldrig fattat varför folk gnäller så över att deras hanhundar blir jobbiga, tikarna är ju värst! Åtminstone min lilla slampa här hemma.

Fram för FLER löptikar på träningar och tävlingar.

Seriöst, jag tycker det är skitlöjligt när folk skyller på löptikarna när de har dumkåta hanar - även när det är jag som står med den dumkåta hunden!
Ju mer de utsätts för löptikar destå bättre brukar de uppföra sig. Sen kan man kanske lära sig att låta bli att avla på testestoronmonster.

Ja jag har aldrig fattat varför folk gnäller så över att deras hanhundar blir jobbiga, tikarna är ju värst! Åtminstone min lilla slampa här hemma.

Jag har samma problem med största vovven. Största slampan jag träffat :devil: Hon skulle tacka ja till en dammtuss om den erbjöd sig!

När det gäller elit-hundar finns det ingen tvekan om att de ska klara löptikar. Inte heller att löptikar ska få finnas på klubbarna till vardags. Dock slipper jag gärna löptik på unghundskurser och i nybörjarklass. Man kan ju vara lite snäll mot de nervösa nybörjarna och med tanke på hur vissa löptikar beter sig så kanske det är bäst att de inte tävlar nybörjarklass i vilket fall.

kl

Jag anser också att hanhundsägarna bör ha såpass mycket koll på sina hundar att de klarar av att hålla koncentrationen tillräckligt, trots löptikar i närheten. Sedan behöver ju givetvis inte löptiksägaren svassa omkring fram och tillbaka alldeles inpå bara för att ;) (men det hoppas jag och tror jag väl att inte någon gör?)

Jag delade ett tag stall med en kvinna som var arg på mig för att jag hade med min löptik till stallet och, hujedamig, gick med henne i skogen!:eek: Detta nochalanta och onda påfund av mig gjorde ju att hon inte kunde ha med sin (ouppfostrade och understimulerade) goldenhane till stallet, för då drog han till skogs på min tiks spår...:grin:

Hon tyckte alltså att det var upp till mig att hålla min tik hemma när hon löpte, för att hon inte hade koll på sin hane.:crazy: Mitt förslag om att hålla båda hundarna kopplade och isär vid stallbesöken under denna period gick inte hem alls.

Senast ändrad av en moderator:

självklart ska de vara med :)
Min hanhund är kastrerad o total ointresserad, ska man inte avla på sin hund ser jag ingen anledning till att inte kastrera.

När det gäller elit-hundar finns det ingen tvekan om att de ska klara löptikar. Inte heller att löptikar ska få finnas på klubbarna till vardags. Dock slipper jag gärna löptik på unghundskurser och i nybörjarklass. Man kan ju vara lite snäll mot de nervösa nybörjarna och med tanke på hur vissa löptikar beter sig så kanske det är bäst att de inte tävlar nybörjarklass i vilket fall.

Håller med.

(Lite mer allmänt KL)
Min gammeldam blev heltokig senast hon löpte... Hon skreeeeek, pep, skulle ut var 10e minut för att inte pissa inne på nätterna och var helt hemsk. Sådan har hon visserligen aldrig varit innan, men det skulle inte förvåna mig om tikar många gånger är "lika jobbiga som hanar" när de löper.

När jag ställt ut löptikar har jag varit noga med att säga till de hanhundsägare som råkar komma nära att jag har löptik, jag rastar inte mitt bland alla och håller mig lite allmänt "på min kant". Det ser jag lite som en självklarhet. Det blir jobbigt både för tikar, hanar och ägarna om de hela tiden ska dra efter varandra.

Jag tror absolut att det skulle gå att få det fungerande med löptikar på lydnadstävlingar och alla tävlingar där det nu inte är tillåtet med löptik. Att man kanske får göra så att löptikar startar sist, inte ha med löptikar i tex lydnadsklass 1 och absolut inte under den platsliggningen osv är väl inte konstigt i en sådan situation. Men, att det inte skulle gå att ha löptikar och hanhundar på samma område alls, nej, det förstår jag inte.

Har i många år "slagits" för att löptikar ska vara välkomna överallt :) även på BK.
Superbra att träna i organiserad form på kurser o dylikt.
Hade själv två tikar( en dock kastrerad pga medicinska skäl) då jag fick en omplaceringshane på två år och visst var det jobbigt i början MEN jag ansåg ändå att det var en uppfostringsfråga!

Idag när jag har kurser så är alltid löptikar välkomna med reservationen att vissa tikar kan reagera lite annorlunda ;) att man kanske inte tränar så intensivt just under höglöpet :)

Har man en hanhund så finns ju tikarna runtomkring,hela tiden :D

Håller jag helt med på. Jag är öppen för alla möjliga störningsmoment i vår träning. Samtidigt får man vara lite realist med vilka krav man ställer på en unghund som håller på att hitta sig själv, oavsett kön.

Min hane är än så länge mer intresserad av fläckarna som tikarna lämnar efter sig än tikarna själva men det ska vara rättvist mot honom också och han är ju i en ålder då hormonerna kör berg och dalbana med stackaren.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 263
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 671
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar