Sparkskada på bakknäet

Tussemaja

Trådstartare
Usch behöver nog bara skriva av mig. I kväll kl 17.30 upptäckte jag att mitt ena sto stod å skrapade med framhoven. Jaha kolik, tänkte jag, å gick ut för att ta in dom. Men det var det inte den här gången...När jag kom fram upptäckte jag att hon fått en sparkskada på höger höger sida i höjd med ljumsken, på nedra delen av skinkan men högre upp än knäet - trodde jag först.... Hon gick på alla fyra in men hade väldigt ont. På veterinärs inrådan gav jag metacam och har kylt i omgångar under kvällen. Men det tycks inte bli bättre och nu är jag hysteriskt orolig för att hon faktiskt även fått en spark i höjd med knäet. Det syns inget utanpå, men hon står å vilar hela tiden på det benet och visar att hon har ont, trots smärtstillande. Hon äter lite när jag erbjuder henne hö där hon står, går alltså inte själv fram till sin höpåse. Har ätit upp kraftfodret. Följer med ut och belastar alla fyra när jag går utanför stalldörren för att spola henne, men ovilligt. Reagerar inte när jag klämmer och känner. Klinik direkt i morron bitti förståss, men som sagt ville mest skriva av mig och undrar åxå om nån har erfarenheter av hur det kan gå med ett skadat bakknä. Jag är förståss mest rädd för sprickor eller brott....

Sv: Sparkskada på bakknäet

Min fick en spark mitt på patella, det blev ett sår. Veterinären tyckte inte det behövdes röntgas (hästen var då utlånad och eftersom jag inte sett det själv litade jag på att veterinären visste vad den gjorde). Flera månader senare när jag fick hem hästen åkte jag till klinik, röntgen visade att patella var i två delar och han avlivades då det inte skulle gå att få honom till mer än ev. hagsällskap, det är inget liv för en 6 årig häst.

Nu ska man ju inte måla fan på väggen. Men jag har en dålig erfarenhet av spark på knä.
Min ena fick en spark på knäet och vid röntgen visade det sej att sparken tagit väldigt olyckligt. En rejäl fraktur så han fick naturligtvis somna in eftersom det var inte att tänka på självläkning med boxvila i flera månader. Han hade aldrig klarat den konvalescensen.
Hoppas det gått bättre med din häst.

Vi hade en liknande skada i februari. Hästen kom in på tre ben på kvällen. Skrapmärke på knäet som vi antog var en spark. Veterinär tillkallades och hon fick smärtstillande och antibiotika då vet. envisades med att det kunde vara punkterat in i leden. Det var inget hål på skinnet ens. Hästen blev snabbt mycket bättre men inte helt bra. Sedan mycket långsam förbättring. Annan vet. kom ut och röntgade - fraktur. "Utskottet" som korsbanden fäster vid var lösslaget. Vet. trodde inte det var en spark utan att hon halkat med bakbenet rakt bakåt och slagit knäet i en sten. Där trodde vi att det var färdigt, men veterinären ringde en kollega som är ledexpert och han sa att det inte gick att operera men var bra prognos för självläkning med lång vila i sjukhage. Med tanke på vad det är för häst trodde vi aldrig att det skulle funka, men peppar peppar.
Nu tre månader senare efter ny röntgen har vi börjat träna upp henne med promenader igen och hon går rent i skritt och trav. Blir bara bättre och bättre vartefter musklerna kommer tillbaka. Sista röntgen visade förvånansvärt nog ingen artros på gång, det kan ju komma och lär väl göra det också men än ser det bra ut. Hon går på glucosamin+HA och förhoppningsvis hjälper det.

Överlag tror jag faktiskt många (fler) skador skulle läka ut med lång vila/lugn hagvila. Sedan är det väl inte alla som har tålamodet, vill ta chansen eller har möjligheterna till det men i många fall tror jag hästar skulle kunna bli bra från diverse olika skador med tid och tålamod.

Jo, så är det. Många har så bråttom. Det kräver en hel del dock. Både tålamod och tid. Har förmånen att ha hästarna hemma och även arbeta hemifrån så det är konstant passning. Med hästen inackorderad och ett vanligt jobb tror jag inte att det hade gått lika bra.

Är så glad! Vet i morse var övertygad om att knäet inte var skadat. Rådgjorde också med kliniken och dom tyckte inte det fanns fog för att åka dit eftersom hon var så mycket bättre, otroligt nog så gott som ohalt, ätit, druckit, inte tecken på stark smärta (hon är mycket smärtkänslig och talar genast om ifall nåt gör det minsta ont eller är fel), ingen värme eller svullnad, mer än vid själva "huvud-spark-stället" en bit upp på skinkan. Nu går hon försiktigt i en liten hage å betar nån timme. Hon ska röra på sig lagom...
Jag har alltid haft respekt för att ha hästar tillsammans, vet hur det kan sluta. Har haft mina tre ston var för sig tidigare, men i våras släppte jag ihop dom. Det har gått bra tills nu. Hon som nu fått sparkskadan var den jag var mest orolig att hon skulle sparka de andra två. Så blev det tvärtom.... Jag vet inte vad som hände, men jag tror det är ungstoet som brunstar och mopsade sig. Däremot tolkar jag inte att dom har haft nåt direkt rangbråk och jag tror jag kan släppa ihop dom igen sen... Hursomhelst är jag oerhört tacksam, och plötsligt blir det totalt oviktigt om det regnar hela sommaren, om inte pengarna räcker hela månaden, om jag inte lyckas gå ner mina önskade 5 kilon, om jag inte hinner och orkar allt jag borde göra... Jag är så tackam...

Lyfter upp min tråd igen. Min häst som blivit sparkskaded på två eller flera ställen visar nu en annan typ av hälta. Högre upp. Jag tänker genast höftled... Det är ju bara några dagar sen olyckan hände, så veterinär tycker jag ska avvakta någon vecka. Det kan ju självklart ta tid med en muskelskada. Men OM det nu skulle ha gjort nåt med själva höftleden, vad kan hända? Spricka, benbit lossparkad? Skevhet? Och kan det vara någon nackdel att avvakta några dagar till med röntgen? Hon går i mindre hage, stödjer helt ok på benet. Det är bara när hon skrittar som man bakifrån kan se att högra korsdelen blir högre än vänstra. Nån som tror eller tänker nåt, eller har nån erfarenhet av höftskada på häst via yttre våld?

Hade ett hoppsto utlånad på foder.

Halt ena bak helt plötsligt, ingen synlig "skada". Både jag och fodervärden tillkallar inte vet utan "orsak" så vi säger "låt gå några dagar"...
Ingen större skillnad efter 1 vecka, då det nu gått en vecka och hästen är halt men i övrigt totalt obrydd, bokas klinikbesök. Röntgen visar splitterfraktur i bakknät, de plockade bort sammanlagt minst 6 lösa benbitar + 1 som de inte fick tag i. Nu var detta som sagt ett sto, så hon triangelmärktes bara då prognosen för vidare tävling var URUSEL, men hon var ohalt i hagen redan efter 3 veckor efter op.

Mitt svar är alltså RÖNTGA !!!!

Håller med där, se till att få en röntgen. Våran blev som jag skrivit också mycket bättre snabbt och ingen trodde det var fraktur för det. Vid röntgen var det just det som var fallet.

min unghäst halkade om kull i box, stödde inte på bakbenet alls och stod och skakade.
Veterinär var ute och sa att han inte kunde känna någon fraktur så jag skulle avvakta över natten. när jag kom till stallet dagen därpå hade hon fortfarande ont och hade byggt upp all spån runt hennes bakben (stått still med bakbenen och snurrat sig med frambenen) åkte in till klinik där hon röntgades och undersöktes mycket noga.
fann inget på röntgen plåtarna. hon släpade tån i backen när hon gick men reageade inget när alla möjliga tryckte på henne.
fick åka hem med henne igen med boxvila.
Hon hade antagligen fått en rejäl lårkak och ett rejält blåmärke sa de.

Hon släpade tån i någon vecka och sendan blev hon bättre.

Jag skulle åka in med hästen för att utesluta fraktur eller dylikt. det behöver inte vara så farlit men man vill ju vara säker.

Sista knappen. Tack för ert engagemang! Jag har nu pratat flera gånger med två olika veterinärer och båda bedömer att jag inte behöver åka eftersom hästen är ohalt (aningen markering direkt på morronen när hon kliver ur boxen) och smärtfri. Troligen var det "bara" en stjärnsmäll som gav kraftig vävnadssmärta. Och hon är extremt smärtkänslig och dramatisk, så det är alltid svårt att veta om hon är nära döden eller om det kliar på ett bromsbett, om ni förstår... ;-)

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i...
2
Svar
27
· Visningar
3 768
Senast: maria_b
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 645
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka