spånbädd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare josephinel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 590
J

josephinel

Jag hade tänkt att lägga spånbädd nu i vintern eftersom min ponny käkar upp halmen och blir tjock.
Jag undrar dock hur tjockt första lagret spån bör vara?
Alltså, när man ska börja 'odla' bädden, hur tjockt lager spån ska man ha första gången?
Ska man bara ta bort bajset sen när man mockar och lägga över nytt spån?
Byter man aldrig bädden helt någon gång?

Sv: spånbädd

när jag gjort bädd på spån har jag haft in ca 3 balar.sen tar jag bara ut bajsen och strör över med spån på kisset,så håller man på och då börjar spånet "brinna ihop" sen får man skala av ett lager av kisset om man tycker att det ser blött och kladdigt ut.sen mocka vi ut den när det börjar bli varmare och ohygieniskt ut ,har funkat hos oss

Det är ju beroende på hur stor box du har. Lagret skall ju vara så tjockt att hästen kan ligga utan att kroppen går igenom och når golvet. Och beroende på om du har cementgolv, jordgolv, gummimattor så behöver du ha olika tjockt.

Jag som har stampat jordgolv brukar ha 3-4 balar när jag fyller på för säsongen.

Men sedan mockar du som vanligt, dvs tar ut skit och blött spån. Fyller på mer spån när det börjar bli tunnt (jag brukar fylla på ca 1 gång/v). När du gör så så får du ju naturlig åtgång på spånet och det byts ut allteftersom.

Aha, du vill alltså göra en permanent bädd? Det förstod jag inte först. Det tror inte jag blir så bra med bara spån. Då bör du nog anv torv istället.

Men varför vill du göra bädd? Det är ju så enkelt att mocka i spån?

Lägger in släckt kalk i botten först och sedan lägger jag in så mycket spån så att hästen inte får skav utan kan ligga skönt. Använder sågspån och inte kutter. Kalken är väldigt dammig så är spånet torrt behöver man vattna på bädden annars dammar det otroligt i början innan det hinner sätta sig.
15 cm spån är nog lagom sen får man fylla på efterhand som det behövs. När bädden känns fuktig så in med en kärra spån. Enkelt att mocka varje dag eftersom man bara tar ut skiten:). Jobbigt den dagen som man ska tömma hela boxen :(men det gör vi bara en gång om året.

Jag hänger på din tråd...

Jag skulle också vilja lägga nån form av bädd. Hästen är oftast rätt hygienisk men kasar jämt undan allt i mitten (och hon ligger gärna ned mycket). I mina ögon verkar det helt omöjligt att få till en bädd av kutter. Samt att det tammesjutton är omöjligt att mocka utan att det ska ta hundra år.

Funderar på att strunta i att ta ut kisset och som sagt bara lägga på men jag förmodar att det kommer att börja lukta och se ut som kriget i boxen.

skulle lägga en bädd nu för vintern hade jag tänkt åt pållen.. blir ju lite varmare med om man gör det.
Men det går ju inte alls, när han äter sitt hö strör han runt det över hela boxen. o sen när man kommer för o mocka så är det små hö-tussar o strån på dem flesta ställena. o man får ju inte bort allt.
Och ligger d kvar hö så är d jju lätt att d blir gödsel, d vill jag ju inte.. får väl fortsätta mocka som vanligt..:cool:

Jag har spånbäddar till mina kusar, fungerar jätte bra så länge man inte gräver för djupt i den.
När jag anlägger en ny bädd strör jag ca 10cm spån först o låter det sätta sig i någon dag o sen öser jag på med massa nytt spån över så jag har ca 15-20cm lager. Mockar bort bajsarna o tar bort översta lagret med kiss vid behov, fyller på nytt spån ca 1 gång i veckan. Bädden brukar jag mocka ut en gång/ vinter o så när hästarna gått ut på bete

Jag hänger på din tråd...

Jag skulle också vilja lägga nån form av bädd. Hästen är oftast rätt hygienisk men kasar jämt undan allt i mitten (och hon ligger gärna ned mycket). I mina ögon verkar det helt omöjligt att få till en bädd av kutter. Samt att det tammesjutton är omöjligt att mocka utan att det ska ta hundra år.

Funderar på att strunta i att ta ut kisset och som sagt bara lägga på men jag förmodar att det kommer att börja lukta och se ut som kriget i boxen.

Inge problem en av damerna är likadan.:eek:
jag kalkar i botten strör spån över och sedan halmar jag det kan ta ett tag innan bäden sätter sig,
så om det blir en grop i mitten har jag vattnat lite och trampat till så brukar det lösa sig. Hon kan inte ha löst silage eller hö i boxen då ligger det i hela boxen sen,
utan det enda som funkar på henne är hönät som jag knyter fast på utsidan av gallret. hoppas det var till någon hjälp. Eagle

Jag kan i alla fall ha grovfodret inne o boxen. Hon dammsuger. :D
Jag har verkligen försökt att vattna och trampa men det vill sig inte riktigt. Oftast är det alltid en punkt i mitten som är utan strö. Men ställer man henne på en redan befintlig bädd så funkar det jättebra. :smirk:

Jag slängde i alla fall in två balar igår så vi får se hur det ser ut nu. Om inte annat så har jag ett jävla mockjobb framför mig såhär på kvällskvisten. :angel: :D

Jag använder spånbädd också, funkar bra. Lägger in fem-sex balar i varje box på hösten, sen mockar jag bara ut gödseln o fyller på spån efterhand. Nån gg under vintern brukar jag ta ut lite extra på kiss-stället, sen tömmer jag boxarna helt på våren. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
844
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
1 065
Senast: fijja
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 484
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka