Spåna på hingst åt sto.

bright_sara

Trådstartare
Min kompis har ett sto som ska betäckas efter treårstest nästa år. Vi har börjat leta efter hingst och jag tänkte att ni säkert har något bra förslag som vi har missat. Stoet är e. Don Romantic-Sunny Boy (e. Sandro Hit) -Akzent II. Hon har en flott sida, långa långa ben - hon är stor med andra ord. Mamman är bara 162. Jag skojar inte när jag säger att hon är i princip en kopia av sin pappa utseendemässigt. Så var det det här med gångarterna - hon har en skritt och en trav som är åtmionstone 8,5 om den delpoängen hade funnits i Sverige, men galoppen är hennes nackdel - en bra dag är den 7,5 fast den har förbättrats mycket ändå det senaste halvåret. Hon bär sig bra och har väldigt fin bakbensaktivitet. Hon tenderar dock att bli lite styv i ryggen och skulle behöva en mjuk, smidig och lätt hingst som gärna kortar upp henne lite.

Så, summa summarum - en snygg kortlinjerad hingst med mycket bra galopp och mycket ryggverkan står på önskelistan.

Sv: Spåna på hingst åt sto.

Florencio, om han finns kvar på fryst. Vore klockren, tror jag. Annars Quaterback. Blir dessutom intressant linjeavel på Sandro Hits möderne! :)

Ja, jag har ju alltid gillat Florencio... :angel: Men fryst på treårssto känns ju lite sådär..

Däremot har jag tittat lite på Floresco.

Har bara sett Quaterback på video, fin häst men han klickade inte riktigt för mig.

Har bara sett Quaterback på video, fin häst men han klickade inte riktigt för mig.

Synd, han har tydligen bra dräkighet. Santana 1111 då? Om det är någon tröst så fungerar Florencio mycket bra på fryst, men inseminering sker endast på Eklunda.

Hmm, jag har aldrig ens tänkt tanken att linjeavla på Sandro Hit.. Har du sett några såna fölisar? Jag älskar Sandro Hit, så ta mig inte fel - men ryggen kommer från stoets mor, som i sin tur är mycket lik sin far och det är nog inte Donnerhalls fel att ryggen har svårt att komma upp ibland. Jag har sett samma problem med många Sandro Hit hästar - de blir lite symaskinsaktiga och tappar rygg. Santana hade ingen trav alls från början - kommer du ihåg? Men med rätt ridning så går det ju, det är ju bevisat.

Jag är inne på just Florestan-blodet för att de har så fin ridbarhet allihopa. Ska faktiskt föreslå Florencio och se vad hon säger. Det sägs dock att hans trav också är framriden, men det vet jag inte om det är sant eller inte.

Hmm, jag har aldrig ens tänkt tanken att linjeavla på Sandro Hit.. Har du sett några såna fölisar? Jag älskar Sandro Hit, så ta mig inte fel - men ryggen kommer från stoets mor, som i sin tur är mycket lik sin far och det är nog inte Donnerhalls fel att ryggen har svårt att komma upp ibland. Jag har sett samma problem med många Sandro Hit hästar - de blir lite symaskinsaktiga och tappar rygg. Santana hade ingen trav alls från början - kommer du ihåg? Men med rätt ridning så går det ju, det är ju bevisat.

förlåt, det är jag som blandar ihop saker och ting. Q kommer ur Poetins möderne, så det blir ingen linjeavel där, däremot med Santana förstås.

Jag har hört samma rykte om Florencios trav, men eftersom han i många fall har nedärvt sina gångarter tror jag inte på det. Eklunda har sett och följt hingsten sedan han var 2 år och enligt dem var han en stjärna redan då (försökte få honom till Sverige).

förlåt, det är jag som blandar ihop saker och ting. Q kommer ur Poetins möderne, så det blir ingen linjeavel där, däremot med Santana förstås.

Jag har hört samma rykte om Florencios trav, men eftersom han i många fall har nedärvt sina gångarter tror jag inte på det. Eklunda har sett och följt hingsten sedan han var 2 år och enligt dem var han en stjärna redan då (försökte få honom till Sverige).

Ja, Poetin, Poetin, suck och fy för den hästens öde. Sån stjärna hon var.. Jag ska döpa en häst till Poetin en dag bara för att hedra hennes minne. :smirk:

Jag gillar Florencio bäst av alla "svenska" Florestaningar, och nästan bäst av alla jag sett. Men de har ju en mamma också. Apropå det så kan det ju vara intressant att kolla runt hur mammorna ser ut på de Florencioföl som fått bra poäng. Trevliga i temperamentet blir de iaf.

Vad blev Poetins öde? Jag vet inte mer än att hon levererat fantastiska avkommor.
Jag hade satsat på Florencio, det borde ge en excellent avkomma.

Jag gillar Florencio bäst av alla "svenska" Florestaningar, och nästan bäst av alla jag sett. Men de har ju en mamma också. Apropå det så kan det ju vara intressant att kolla runt hur mammorna ser ut på de Florencioföl som fått bra poäng. Trevliga i temperamentet blir de iaf.

Jag med. Problemet med Florestans nedärvning är brant/sluttande bog, kort hals och kort rygg. En kort rygg får ju per automatik mer problem med rörligheten jmfr med en längre, så egentligen är det kanske bättre att satsa på en normal rygg i alla fall? (Florencio är dock ett undantag när det gäller den biten, han är ju lösgjordheten själv.) Jag skulle inte heller lägga Florestanblod på ett sto som inte har en mycket bra front och skuldra.

Jag har sett åtminstone två mödrar till föl e. Florencio och har ringt runt till ganska många uppfödare med avkommor, varav alla hävdade att de fått en tydlig avelsförbättring när det gäller gångarterna.

Vad blev Poetins öde? Jag vet inte mer än att hon levererat fantastiska avkommor.
Jag hade satsat på Florencio, det borde ge en excellent avkomma.

Hon dog... :cry:
Fick svår fång och avlivades. Jag vet bara en avkomma till henne, e. Jazz, som köptes av Schockemoele.

Så tragiskt!:cry: Jag hade nog blandat ihop det när jag läste på så mycket om Quaterback, jag trodde att hon hade gett fler avkommor när det stod så mycket positivt om henne men det var väl istället hennes möderne som menades.

Liknande trådar

Avel har ett romanov sto.168 cm. Ädelt högrest sto med mycket gång,men galoppen är något markbunden. Hon har bra skritt och trav,härligt...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: cirkus
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Fredag
·
S
Avel Har nyligen köpt ett sto från Tyskland (hannoveranare) f. 05 e. Hohenstein u. Noble Affaire-Donnerhall-Rubinstein I-Pik Kaiser. Hon är...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Cyllene
·
Avel Någon som kan ge mig förslag på en ridponny hingst som skulle kunna passa mitt lilla Dartmoor sto :) Lilla Cola är 120 cm hög, har fått...
2
Svar
25
· Visningar
3 179
Senast: poloplayer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V