Sommarpremieringar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare amkm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 602

amkm

Trådstartare
Jag har anmält till SH's visning på Jälla till helgen osm kommer och blev ganska förvånad att mitt fölsto skall visas i samma klass som ston utan föl,brukar det verkligen vara så?

Sv: Sommarpremieringar

Ja det brukar vara så, de är indelade i åldersklass. Det spelar ingen roll om de har föl eller inte, det är ju stoet i sig dom bedömmer inte fölungen.

jo det förstår jag också,tänkte mest på den ev. stökighet som kan bli med en fölunge bland övriga ston varav jag vet att minst två andra haft föl innan.
Hade jag råkat ut för det med det sto som nu har föl,men att hon inte haft föl så skulle jag fått hålla i så jag var blå,hon är ju en "föltjuv" om hon kan..:crazy:

Jag har anmält till SH's visning på Jälla till helgen osm kommer och blev ganska förvånad att mitt fölsto skall visas i samma klass som ston utan föl,brukar det verkligen vara så?

Äldre ston, med eller utan föl, brukar vanligen tas in en och en - inte tillsammans på ring. På (sommar)premiering är det ju inte konkurrensbedömning, som det är på en utställning.

Fast på de jag har åkt,visserligen de flesta arrangerade utav Hushållningssällskapet så har de varit uppdelade i klasser och även blivit rangerade.Jag brukar vägra å åka på SH's visningar i Mälardalen pga domaren de jämt envisas med å anlita..
Men men,hur som har jag pratat med SH och fått lite omstyrt så att jag hinner byta häst och folk mellan mina egna hästar..:)

Själv ska jag visa 2 ston med föl efter varandra. Ska de gå i ring då också???
Då måste jag tänka om o skaffa mer folk som kan visa.

Så är det då gjort...
Hu vilken dag...

Men men...
Det började med att igår så badade vi sto nr ett o hennes föl vilket gick lysande. sen stod de inne på natten.
Imorse badade vi sto nr 2 o hingstungen vara så ren så det struntade vi i på honom.
Knoppade båda fölen o de skötte sig som små ljus i allt.
Vi började lasta med god tidsmarginal.... men inte tillräckligt.
5 personer o vi fick ändå inte in stofölet. Mamma gick rakt in o stod där o gnäggade...
2 starka karlar som försökte lyfta in bakdelen o en som lockade oi fram..vi tetsade allt men in gick hon inte.
Slutade med en omkullknockad karl o en sönder skuren fölis.
Hon skar upp insida av högra skenbenet o knät, sen på högra kotan...
Bara att ge upp.
In med de andra 2 på 2 sekunder o iväg...
Hann inte med frukost, knappt att byta om o sto nr 2 som blev badad på morgonen hann inte ens att bli avborstad innan vi åkte.
Jag kastade mig in i bilen o åkte iväg...mina kompisar som skulle visa dem var redan på plats.
Så klart så hittade jag inte mobilen, o hoppades i mitt stilla sinne att barnen som varit med så många gånger packat in allt jag bett dem om...o om inte annat tog det med i den andra bilen...som nu fick åka utan släp.
Självklart hade de inte packat in några borstar men det fick vi låna på plats.
Vi hade nr 37 o nr 34 var inne när vi kom fram.
Många strykningar. Hade jag vetat att vi inte skulle få in stofölet hade jag siktat på att få med Power Boy stoet(1 år) iaf som trots allt var anmäld...men lite för fet tyckte jag. Men jämfört med de andra så var hon inte det såg vi.

Hur som helst...in kom vi o ett sto med föl till.
Domaren (Morgan Johansson) började med att säga att modern var fin o mycket välstammad...kul.
Sen visades de o han ville verkligen inte trava...stod emot o lunkade...

Den muntliga bedömningen var bla "Det är här precis min typ av häst,så här vill jag ha dem, den här vill jag verkligen se igen SOM HINGST!!!
Den här är något alldeles extra". "Den ska ni vara j-vligt rädda om"
Bedömning:
Typ 8 stor,välmusklad, bra modell
Hhb 8 vackert huvud, välmarkerad bog, välmusklat kors
Ben 8 Grovbenad, bra ledgångar
Skritt 8 vägvinnande skritt
Trav 7 Lätt kort trav, utvecklingsbar
Klass 1 o 39p.
Filmade mest o tog kort först hemma...tyvärr i regn o en häst som ville in o snutta.
DSC01966.jpg

DSC01963.jpg

Tyvärr tänkte vi inte ens att fota stofölet utan tog ur knopp o lade om sår o släppte ut dem... Så dumt att inte fota... Rolling Eyes

Vi är efter omständigheterna nöjda... o jag vet ju att han travar betydligt bättre än så...nu var det knappt trav... men ingahyss alls.

Det sorgliga var dock att en häst dog på Jälla idag.
En 3 åring hade hoppat över bommen under transport dit o var död vid framkomst...
Tycker så synd om ägarna o skickar massor av tröstkramar till dem...

Det sorgliga var dock att en häst dog på Jälla idag.
En 3 åring hade hoppat över bommen under transport dit o var död vid framkomst...
Tycker så synd om ägarna o skickar massor av tröstkramar till dem...

Jisses,det missade jag..:eek:
Stackars,stackars ägare..:cry:

Jag var där med mina cobbar och min hingstunge *harkel* hade rena rama bustimmen där.han visade alla skolor ovan mark och uppförde sig inte alls.. Eller jo,han uppförde sig som föl kan göra,vältränade men oberäkeliga..*suck* Å måste de få till med stora bustimmen just när de visas?!
Nåja,över lag är jag jätte jättenöjd då Lennart Enberg även tyckte att vår lille skit hade hög potential även om han för dagen var mkt svårbedömd i gångarterna..:o

KICKET: Det var en mycket trevlig fölunge och även mor som fanns att beskåda på Jälla. Jag var där och hjälpte till med welsh mountainponnyerna. Kameran var som alltid också med och jag lyckades fånga dina ponnyer i farten. Dock är jag fullständig urkass på att infoga bilder i inlägg.. Bilder på några av de idag visade welsh- och connemaraponnyerna kommer från och med 1 oktober finnas på min Pixboxsida. Se länk på http://welcome.to/stuteri.exzentric

Verkligen otäckt och enormt tragiskt med den döda treåringen. Helt osannolikt att ägarna inte upptäckte det hela på vägen. Nog borde de ha känt att hästen rumlande om i transporten? Fruktansvärt på alla sätt och vis. Hoppas de kan snabbt komma vidare i livet.

Senast ändrad av en moderator:

Några resultat från Jälla 20070929:

SALSTAS SUN GOLD
welsh mountain f.04 e.Salstas Splendid u.Molstabergs Sunshade e.Molstabergs Action Man. 121 cm. 98898=42 poäng. Avelsdiplom, GI.

TWYFORD MARSALA RWM 555 f.94 e.Twyford Gucci u.Twyford Mama e.Twyford Gamecock. Höjdes till ELIT, 150 avkommepoäng.

VALLAS OLIVIA welsh f.04 e.Candide u.Bostorp Bellona e.Wärnanäs Peng. 124 cm. 77787=36 poäng.

SANDY connemara f.04 e.Janus u.Sweet Olivia e.Viggen. 141 cm. 98797=40 poäng. Avelsdiplom, GI.

GRATTIS!!

Jisses,det missade jag..:eek:
Stackars,stackars ägare..:cry:

Jag var där med mina cobbar och min hingstunge *harkel* hade rena rama bustimmen där.han visade alla skolor ovan mark och uppförde sig inte alls.. Eller jo,han uppförde sig som föl kan göra,vältränade men oberäkeliga..*suck* Å måste de få till med stora bustimmen just när de visas?!
Nåja,över lag är jag jätte jättenöjd då Lennart Enberg även tyckte att vår lille skit hade hög potential även om han för dagen var mkt svårbedömd i gångarterna..:o

Haha honom såg jag...gör läckra små skutt han gjorde med frambenen...

KICKET: Det var en mycket trevlig fölunge och även mor som fanns att beskåda på Jälla. Jag var där och hjälpte till med welsh mountainponnyerna. Kameran var som alltid också med och jag lyckades fånga dina ponnyer i farten. Dock är jag fullständig urkass på att infoga bilder i inlägg.. Bilder på några av de idag visade welsh- och connemaraponnyerna kommer från och med 1 oktober finnas på min Pixboxsida. Se länk på http://welcome.to/stuteri.exzentric

Verkligen otäckt och enormt tragiskt med den döda treåringen. Helt osannolikt att ägarna inte upptäckte det hela på vägen. Nog borde de ha känt att hästen rumlande om i transporten? Fruktansvärt på alla sätt och vis. Hoppas de kan snabbt komma vidare i livet.
Haha...var du som fotograferade dem utanför ridhuset i farten??
Ungarna sa att det var någon som fotat dem o frågat om stoet var ett hbl??
Men då hade någon svarat att nej..det ser du väl att det är en welsh??:rofl::rofl:

Tack vad kul att du gillade dem.
Hon är iofs kraftigt överviktig o han ville banne mig inte trava..
Ska se om jag kan lägga in en film snutt.
(kommer dina bilder på dem också in 1 okt? Förstod jag rätt då?)

Vad gäller 3 åringen så kan det ju vara så simpelt att han tog ett enda skutt över bommen o sen blev hängande där utan att kunna göra någonting...o då är det ju inte så lätt att märka...
Fast jag vet ju inte vad som hände under körningen...kanske knäckte han nacken vid hoppet o dog direkt...Hemskt!!

Senast ändrad:

Filmsnutt..
Dålig kvalitet dock...Men man ser iaf att han verkligen inte gjorde sitt bästa för att visa sin fina trav...stod emot riktigt ordentligt.

Haha honom såg jag...gör läckra små skutt han gjorde med frambenen...

:crazy: :o

Alltså,detta har varit min välartade ögonsten hela tiden,ända fram tills idag då?
Jag vart helt stum av förundran över hur han höll på,denna lille skit har ju inte gjort annat än varit söt å lydig hela tiden och jämfört med den andra hingstungen som precis flyttat hemifrån har denna varit en ängel så snacka om att bli tagna på sängen liksom..:o

Ha ha..ja de kan vara kul. Våran har ju snarare "misskött sig "(varit väldigt mer över mark) när man ledit honom vid "träning". Han skötte sig bra(förutom traven)vilket inte var väntat.
Till o från hagen har han däremot alltid skött sig...men vid travträning har det alltid busats en massa.

Haha...var du som fotograferade dem utanför ridhuset i farten??
Ungarna sa att det var någon som fotat dem o frågat om stoet var ett hbl??
Men då hade någon svarat att nej..det ser du väl att det är en welsh??

Japp, det var jag som såg att det var en welsh och som fotograferade i farten. Hon som trodde det var ett halvblod var så nervös inför visningen så hon tittade nog inte ordentligt. Men helt klart gillade hon det hon såg för en welsh missar man inte!

Jag kommer lägga ut bilder 1 oktober = imorgon. Har inte plats att ladda upp fler denna månad. Det är dock enbart en endaste bild på mor och son skrittande på vägen mot ridhuset. Fler hann jag tyvärr inte med att knäppa.

Vad gäller treåringen gissar jag att olyckan i transporten hände snabbt och att den bröt nacken direkt. Fruktansvärt.

O jag som skämdes att visa upp en så övergödd welsh bland alla welshmänniskor på plats. Men hon är verkligen fin smal...
Trodde inte det sågs med blida ögon på överhöjdarna??
Men hon är verkligen en pärla i alla lägen...lugnet självt.
Dräktig med helsyskon till hingsten..:bump:

Hej igen!
Vad kul att se bilderna. Många vackra ponnies.
Såg att du lyckats fånga mig på bild också:). Det är jag som har handen i ansiktet på bilden med Guöns Cozima o Axlundas Hanacoz.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
377
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 799
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka