soja/foderjäst till fångponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dawn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 228
D

Dawn

Här är ännu en med konstiga hövärden och jag försöker nu få ihop en vettig foderstat till min B-ponny som är mycket känslig och har haft fång flera gånger. Senaste gången var förra sommaren. Hon har nu tappat muskler men har stor mage (proteinbrist).

Det är dåligt med protein och fosfor i höt men har nu lyckats hitta ett alternativ som fungerar med hjälp av 0,3 linfrökaka och 0,2 soja eller foderjäst. Till det 5 kg hö.

Nu undrar jag om det är okej att ge så mycket soja eller foderjäst till en så känslig häst? Vet att soja inte är särskillt lämpligt men är det okej med den mängden? Även foderjästen tycker jag det blir lite mycket av. Hur mycket kan man ge av det? Jag har glömt:o

Hade helst velat ge lusern men då skenar energin och kalcium iväg rejält. Samma om jag ger mer hö.

Någon som vet?

Sv: soja/foderjäst till fångponny

Jag personligen är väldigt försiktig med soja. Försök att hitta ett bättre grovfoder.

Det är inte ngt speciellt olämpligt med soja (förutom den miljöpolitiska aspekten). Tvärtom. Det har en god aminosyrasammansättning jämfört med många andra proteinfodermedel och man kan därför minska totala proteintillförseln för att det är aminosyraeffektivt så att säga.

Däremot ska man inte med ngt proteinkoncentrat ge för stor dos på en gång. Aminosyrorna som inte hinner tas upp i tunntarmen kan försämra miljön i tjocktarmen. Den dos du föreslår skulle jag våga ge till en mindre ponny per dag men dela upp det på 2 ggr för att aminosyrorna ska hinna tas upp i tunntarmen. HH

Tack för svaren

Ett bättre grovfoder är inte möjligt just nu.

Självklart kommer givan att delas upp och hon kommer i såfalla att vänjas in mycket sakta för att se eventuella reaktioner.

Vad menar du med den miljöpolitiska aspekten? Vill helst inte ge något som inte är bra för miljön.

Man kan ha aspekten att regnskogen får vika för sojaodling och att sojan reser över halva jordklotet för att bli djurmat när den kanske skulle ha stannat kvar och blivit barnmat. HH

Jaha det var ju inte så bra. Jag är ganska miljö och hälsomedveten av mig och vill helst göra inte bidra till sådant.

Hur är det med fodergästen då? Fungerar det att ge istället?(om hon vill äta det förståss) Eller är det för stor mängd?

Jaha det var ju inte så bra. Jag är ganska miljö och hälsomedveten av mig och vill helst göra inte bidra till sådant.

Hur är det med fodergästen då? Fungerar det att ge istället?(om hon vill äta det förståss) Eller är det för stor mängd?

200g foderjäst är en okej mängd till din ponny... såvida hon vill äta upp så mycket när det bara är 300g linfrökaka att blanda det i... Men det är ju ett annat problem. Mängden i sig är ingen fara att ge.

Men har du räknat på att soja och foderjäst ska innehålla samma värden eftersom du skriver "soja elelr foderjäst"? För just det som kallas för "foderjäst" innehålelr inte alls så mycket protein som soja... det är nämligen utblandat med bl a vetefodermjöl. Däremot har ren bryggerijäst, också kallat, "b-jäst" nästan exakt samma värden som sojamjöl (vad gäller energi och protein).
Bara så du köper rätt när du ska köpa jäst och tänker på skillnaden. ;)

Hehe, oj då.:D

Jo det är brydderijäst jag har räknat på. Visste inte att det var någon skillnad:o

Tack för tipset

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 940
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av att fodra med halm som grovfoder? Funderar på att gå över till halmbaserad foderstat då hästen måste bantas...
2
Svar
23
· Visningar
7 712
Senast: ameo
·
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 442
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈