Söt 14-årig dotter

millus

Trådstartare
Jag har alltid varit så stolt över min söta begåvade dotter. MEN igårkväll så kom hon och frågade om hon fick följa med en kille hem efter skolan och killen är 16 år och går i nian. Jag sade nej och tänkte att -Varför fick jag inte en dotter som ser lite tråksöt ut...Min dotter är 175 cm har tjockt självlockigt hår och stora blå ögon. När jag var på utvecklingssamtal så sa hennes lärare att niorna hänger i klasar utanför deras klassrum.

Åh, jag vet varken in eller ut..Jag tycker inte att dottern ska dejta killar redan och framförallt inte hemma hos dem! Vad är er åsikt i frågan? Jag måste säga att det är jobbigt att min dotter börjar bli vuxen, jag har separationsångest.

//millus=(
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Jag tror du kommer att få svårt att kontrollera detta !

Hon kommer att dejta oavsett vad du säger. Och göra än det ena än det andra.

Bara det att hon frågar är ett bra tecken, men stoppa inte för mycket för då kommer hon ändå att gå bakom ryggen på dig.

Vad är du rädd för ?
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Var glad att hon FRÅGAR ! Men hindra henne inte från att träffa pojkarna - då gör hon det bara när du inget vet.

Hohoho....

Annars kan det om du är så orolig kanske gå att komma överens med henne att första träffen hemma hos någon sker hos den som är yngst så mamman i fråga inte går upp i spiriller av ångest.
 
Sv: Söt 14-årig dotter

*s*

Ja jag tillhör ju inte den kategorin som ansågs söt. Snarare lite mer pojkflicka och hade svar på tal :o :D

I vilket fall som helst. När jag var i din dotters ålder fick inte jag heller följa med killar hem.. -Jo om det var klasskompisar och öhh oftast var brorsan med (fast så gick vi ju i samma klass). När jag sedan träffade min "gubbe" (som jag numera är gift med och har en hop ungar...) så var jag 16 år. Kommer ihåg att jag ringde hem och sa att jag och Anna (min bästa vän) + några andra kompisar skulle sova över hos honom och jag skulle komma hem nästa dag OCH hans föräldrar var hemma. Konstigt nog fick jag! Ännu mer konstigt kanske, var att det stämde -vi var ett helt gäng som sov över. Sedan blev det lite dejt av det hela och morsan var supersnabb på att bjuda hem honom på saft och bullar!!!!!

Kommer ihåg hur pinsam jag tyckte hon var då hon ringde och bjöd honom på "saft och bullar" inte ens ta en fika liksom ;)

Nåväl sagt och gjort en söndagsfika blev det där heeeela familjen synade av honom och han fick godkänt. Må vara att han fick +poäng för att han gillade farsan äppelpaj. Nu har 15 år gått och vi har hunnit köpa hus, sälja hus, bygga hus, gifta oss och skaffa ett gäng goa ungar. :D


Så varför inte be henne bjuda hem honom till er? Nu i grilltider vore det ju enkelt och inte bli så stelt.

Sedan, undarbar dotter du har som frågar!!!


Gira :banana:

*funderar* kanske något gammalmodig????
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Jag har alltid varit så stolt över min söta begåvade dotter. MEN igårkväll så kom hon och frågade om hon fick följa med en kille hem efter skolan och killen är 16 år och går i nian. Jag sade nej och tänkte att -Varför fick jag inte en dotter som ser lite tråksöt ut...Min dotter är 175 cm har tjockt självlockigt hår och stora blå ögon. När jag var på utvecklingssamtal så sa hennes lärare att niorna hänger i klasar utanför deras klassrum.

Åh, jag vet varken in eller ut..Jag tycker inte att dottern ska dejta killar redan och framförallt inte hemma hos dem! Vad är er åsikt i frågan? Jag måste säga att det är jobbigt att min dotter börjar bli vuxen, jag har separationsångest.

//millus=(


Jag tycker nog att du måste försöka börja släppa taget.... såvitt du och din dotter har en bra kontakt och har talat om det här med sex och att man inte ska göra saker man inte vill så får du nog lita på henne.
Att hon börjar bli vuxen är något du får leva med. Det kommer hon att bli vare sig du förbjuder henne eller inte. Jag tror det är viktigare att "bjuda" på lite frihet och visa att du litar på henne för att upprätthålla en bra relation där hon vågar/kan vända sig till dig ifall hon mår dåligt. Hon kommer att både hångla och ha sex en dag. Det är inget som förbud att följa med en pojke hem från skolan kan förhindra. Det är heller inte alls säkert att hon ens vill något sånt ännu! Prata med henne; förklara att du är orolig. Och LITA på henne.

Hur söt din dotter är tycker jag har mindre med saken att göra. :smirk:
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Jag tycker nog att du måste försöka börja släppa taget.... såvitt du och din dotter har en bra kontakt och har talat om det här med sex och att man inte ska göra saker man inte vill så får du nog lita på henne.
Att hon börjar bli vuxen är något du får leva med. Det kommer hon att bli vare sig du förbjuder henne eller inte. Jag tror det är viktigare att "bjuda" på lite frihet och visa att du litar på henne för att upprätthålla en bra relation där hon vågar/kan vända sig till dig ifall hon mår dåligt. Hon kommer att både hångla och ha sex en dag. Det är inget som förbud att följa med en pojke hem från skolan kan förhindra. Det är heller inte alls säkert att hon ens vill något sånt ännu! Prata med henne; förklara att du är orolig. Och LITA på henne.

Hur söt din dotter är tycker jag har mindre med saken att göra. :smirk:


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Naturligtvis har inte sötheten så mycket med saken att göra egentligen, men det känns som att den gör att hon börjar träffa killar tidigare än jag tycker att det känns bra! Jag vet många av mina klasskompisar från sjuan blev vackrare när de blev lite äldre. De såg inte så mogna ut i sjuan som min dotter gör. Det är bättre att ha en dotter som är lite senare utvecklad och inte en som ser tre år äldre ut än vad hon är!

Vad är jag rädd för? Ja, egentligen så kan hon börja träffa killar, det är bara det att denna valborg var första gången hon firade utan mig o hennes pappa och det känns som att det var ett ganska stort steg. Därför tyckte jag att hon kunde lugna sig ett litet tag med att börja dejta också. När jag hämtade henne på stan så började hon att bubbla direkt om hennes aspackade klassisar och när vi for en runda på stan så såg vi flera av dem ragla runt!!! Hon berättade att en kille i hennes klass varit fram till henne med en flaska sprit och erbjudit att dricka...

När jag hämtade upp henne så såg jag killen hon ville följa med hem, tack och lov såg han helt normal ut, lite gänglig och smal och han log lite blygt när vi tutade på dem och blinkade med helljuset:rofl: :angel: :eek: Jag är nog lite pinsam:o

//millus- blir mindre orolig med lite bukestöd
 
Sv: Söt 14-årig dotter

om hon berättar så pass mycket för dig så kan du nog vara lugn. tror inte hon skulle berätta om fylla osv om hon varit med själv.

Dessutom så tycker jag inte att 14 år är så ungt för att börja träffa killar osv.

jag va yngre än så=)

men jag skötte mig rätt länge=) Drack ett par gånger bara i högstadiet. och behöll kläderna på=)

Det var inte förens jag började i gymnasiet jag började festa osv. oskuld var jag tills året jag fyllde 17.

Så man kan vara ute å träffa killar osv utan att göra dumma saker=)
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Hola,

Jag tycker absolut att du skall låta henne gå hem till killen. Att hon öht sade något till dig skall du ta som ett tecken på att hon litar på dig och ville prata med sin mamma.
Det är inte många tonåriga flickor som vill göra det med sina mammor, så sug i dig.

Är själv i samma sits som du med 14-årig dotter. Nu har hon en kille, jämnårig förvisso men ändock. Hon får gå hem till honom så mycket hon vill men jag vill alltid att hon ringer och frågar så jag vet var hon är.

Hånglas görs det ju men kommer det till sex så hoppas jag att hon och han fattar att använda preventivmedel då det vore onödigt om hon blev gravid. För att inte tala om sjukdomar. Vilket kanske är värre, men man får väl hoppas på att väldigt unga människor inte haft sex med halva byn.... och därmed dragit på sig det ena och det andra.

Vi har pratat om det så jag tror att det gått hem. Pappa har sagt åt henne att det bara är att ta kondomer i lådan om hon skulle behöva.... Då fick han en smäll och ett fnittrande men samtidigt vet jag hon blev glad över att behandlas som en vuxen för pappa fattade lixom läget och litade på henne.

Det är känsligt det där. Men förbjuda är inte mycket ide. Då skolkar dom och sexar på dagen istället. Eller hittar något annat sätt.

mvh Eva
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Lita på din dotter,så litar hon på dig...Ge henne en chans att ta eget ansvar,så gör hon det,på ett bra sätt..

jag och mamma har ALLTID hafft en jättebra relation,jusst för att hon litade på mig,och var det nått så gick jag till henne på en gång.

jag har fått tagit ansvar själv,med en mamma som stog bakom och stöttade mig,och det har stärkt mig mycket som en person,när man får ta eget ansvar så sumpar man inte den chansen.

jag fick gå ut när jag ville,bara hon visste vart jag var,om jag lovade att ha mobilen på,och att jag var hemma en viss tid,om jag kom försent så skulle jag ringa,istället för att göra henne orolig.

hon berättade även om sprit,droger sex m.m.

jag höll tiderna,tog aldrig droger,drack med måtta,förlorade inte oskulden till nån idiot på fyllan,och inte särskillt tidigt heller,hade en mamma som kunde sitta hemma och vara lugn,för hon visste vad jag gjorde,och vart jag var.. allt detta för att jag var ärlig,för hon hindrade mig inte att göra nått,så jag kunde berätta exakt vad vi skulle göra utan att det skulle resultera i att jag inte fick gå ut..

det var en trygghet för både mig och henne..

min kompis fick aldrig göra nått,så hon fick ljuga ihop nått att hon skulle kolla på film hos en kompis hela kvällen,fasst igentligen så var vi på nån mindre fest,hon var rädd hela tiden att hennes föräldrar skulle ringa,och dom hade igentligen ingen aning alls vad deras dotter gjorde...i fall hon vart lite för full nån gång så vågade hon inte åka hem alls,utan rymde typ,medans jag ringde till mamma så kom hon och hämtade mig,jag kom hem säkert,och det var viktigaste för henne,hon var aldrig arg,så jag var aldrig rädd för att ringa henne heller,på morgonen så fick jag gå upp extra tidigt och släppa ut hästarna,det fick bli mitt straff! :D

ha förtroende för varandra!
 
Senast ändrad:
Sv: Söt 14-årig dotter

Naturligtvis har inte sötheten så mycket med saken att göra egentligen, men det känns som att den gör att hon börjar träffa killar tidigare än jag tycker att det känns bra!
Jag tycker nog att det är viktigare i hennes liv vad som känns bra för henne som person, eller?

Jag hade själv jätteproblem med akne och dåligt självförtroende på högstadiet.... och det var inte roligt för mig som individ att försöka må bra under de känsliga åren. Så; frågan är om det inte är bättre för din dotter att må bra och ha självförtroende än att hon skulle känna sig som en "ful ankunge" för att du skulle kunna känna dig tryggare vad gäller killar.

Att hon däremot är ser "mogen" och äldre ut är ju en annan femma. Och förstås kan det påverka så att något äldre killar tror att hon är i deras ålder istället för den 14-åring hon ändå är.

Vad är jag rädd för? Ja, egentligen så kan hon börja träffa killar, det är bara det att denna valborg var första gången hon firade utan mig o hennes pappa och det känns som att det var ett ganska stort steg. Därför tyckte jag att hon kunde lugna sig ett litet tag med att börja dejta också.
Men vad är "dejta" då? Hon kanske bara ville åka hem till den där killen och sitta på hans rum och prata. Eller kanske pussas? Och vad skulle det vara för fara i att hon gör sånt?
Första gången jag frågade min mamma om en kille fick sova över hos mig var jag 16 år... mamma sa ja, men gav mig lite förmaningar angående sex. Jag sa som det var "näää, usch, sex vill jag inte ha!" och så blev det. Jag väntade i ca 1,5 år till innan den biten kom in i bilden.

Det jag menar är att det behöver ju inte "hända" en massa "saker" för att hon träffar en pojke på fritiden. Det viktiga måste väl vara att du pratar med henne om att vara försiktig; att absolut inte göra saker hon inte vill och att verkligen känna efter och gå på sin egen känsla.


När det gäller sprit så tycker jag nolltolerans är det enda som gäller. I mina ögon är det mycket värre om din dotter börjar supa på helgerna än om hon följer med en 2 år äldre kille hem efter skolan.


När jag hämtade upp henne så såg jag killen hon ville följa med hem, tack och lov såg han helt normal ut, lite gänglig och smal och han log lite blygt när vi tutade på dem och blinkade med helljuset:rofl: :angel: :eek: Jag är nog lite pinsam:o
Det låter ju bra! Då vet du hur han ser ut och som någon sa: be henne ta med honom hem till ER istället så kanske du kan känna dig ännu mer trygg med honom som person. Han kan ju ganska troligt själv vara en lite blygare kille som kanske inte alls är mer "erfaren" än din dotter!
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Det enda man kan göra (och bör göra, enligt mig) är att försöka förbereda det som komma skall. Informera om faror med killar (graviditet och i första hand könssjukdomar och hiv). Att förbjuda kommer bara att skapa ett större begär efter det förbjudna. I mitt eget fall medförde förbuden att jag stack hemifrån och flyttade ihop med pojkvännen vid sexton års ålder. Det var det absolut mest korkade jag har gjort för det innebar att jag fick starta vuxenlivet mycket tidigt och ta ansvar för hem och ekonomi m m. Fjorton är för övrigt inte en särskilt tidig ålder. Som någon annan skrev så¨ljög jag också friskt för att komma hemifrån. Vad som helst hade kunnat hända. Se också till att hon är utrustad med mobiltelefon och ha som krav att hon ska höra av sig eller vara nåbar hela tiden.
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Inte är det tidigt för henne att träffa killar. Jag var 14 när jag blev ihop med min första seriösa pojkvän, och jag var verkligen inte en av "de söta", så det kan jag lova inte spelar någon roll.

Lita på tösen, då kommer hon inte göra något bara för att revoltera mot dig.
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Jag är kanske lite konservativ, men jag tycker inte att 14-åringar ska ha sex. 16-åringar är gränsfall.

Men jag hade inte stoppat henne från att träffa killen. Men jag hade nog inte velat att hon följde med killen hem till honom. Hon hade fått ta med honom hem till oss så att jag visste att hon var säker.

Jag är kanske lite mer än lovligt nojig över att någonting ska hända. Men de flesta våldtäkter händer av en man som kvinnan känner!
Och date-rapes är JÄTTEVANLIGA!!

Låt henne träffa killen är mitt råd, men på ett säkert ställe där du har någon gnutta av kontroll. Dessutom är det bättre att de får som vana att gå hem till er, istället för till honom, för då vet du vart du har henne mest hela tiden samt du lär känna killen bättre!
 
Sv: Söt 14-årig dotter

gör en kompromiss? säg åt henne att bjuda hem killen till er istället!!!

var glad att du har en så öppen relation med din dotter, att hon vågar prata med dig om fulla klasskompisar mm visar på god karaktär! ;) hon vet nog vad hon håller på med! fortsätt håll eran relation så öppen och bra och ge henne så mycket frihet som hon förtjänar!

kan säga av egen erfarenhet att det är dom som är som din dotter som vågar ringa hem när något går åt helvete (inte nödvändigtvis att det går åt skogen för henne, men kanske hennes kompis), och det har iaf mina och mina vänners föräldrar sagt var otroligt skönt.
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Jag ringde henne på skolan idag och erbjöd henne att ta med moppe-muschen hem...Jag sa dessutom att jag kunde skjutsa hem honom i kväll eftersom vi bor på landet. Sedan lovade jag dyrt och heligt att jag absolut inte skulle störa dem. Jag är en pinsam mamma som gärna sjunger karaoke med mina barns kompisar, men det skulle nog inte vara uppskattat när "killen" är hos henne:angel: Nu blev det inte så att han blev med hem, men nu vet hon i alla fall att han är välkommen hit!

Jag vill ju inte vara en satmamma men det går så fort, för bara nån månad sen så ville hon knappt åka hemifrån och nu så ska hon dejta till och med!

//millus-måste vänja sig vid att vara tonårsmamma, för nästa år har jag TVÅ tonåringar...
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Lita på henne och låt henne följa sin vän hem. Jag har själv tre tonåringar och den minsta är 14 år.

När jag var 14 träffade jag min man :love: och vi är fortfarande tillsammans 25 år senare.
Känner att min mamma var väldigt tillmötesgående som lät mig träffa min kille.
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Om man skall bibehålla en bra relation med sina barn upp i genom tonåren så måste man hänga med i deras utveckling.. Förbud leder ingen vart tror jag.. Det är mycket bättre att försöka göra överenskommelser.

Sen när det gäller din 14 åriga dotter så är det ju inte övernattningar det är frågan om...?!

Träffas efter skolan är vell en lämplig "dejt nivå" vid 14 års ålder?!

Förbud leder bara till att man tappar greppet, ha en dialog istället..

Många smakar sprit i tonåren, de flesta intresserar sig för människor på ett sexuellt vis i tonåren.

Jag tror på att försöka lära barn/tonåringar förtroende genom att lita på dem, ha en dialog och skaffa överenskommelser.. Istället för att säga att du inte får ha sex.. andvänd kondom, skaffa preventlimedel! Och gör inget du själv inte tycker är ok! Ta ansvar över sitt handlande!
Inte lära dem att de måste ljuga för att göra allt det där som de känner att de måste göra.. Många gör facktist sin debud vare sig det gäller alkohol eller sex vid 14 års ålder, mogna för det eller ej.. Och det oavsett vad mamma eller pappa säger.. Inget man hindrar med förbud...

Menar inte att man skall släppa på alla tömmar.. Men att man borde ge dem frihet under förtroende.. Istället för att säga at Du skall vara hemma kl 23.00! Så kan man komma överens om en tid och komma överens om att händer det nått som skapar försening så RING!
 
Sv: Söt 14-årig dotter

Och date-rapes är JÄTTEVANLIGA!!

Vad bygger du det uttalandet på? (och vad är "jättevanligt"? jag har då aldrig drabbats och känner ingen heller som har det)

Och gäller det verkligen åldersgruppen 14-16-åringar i Sverige?

Jag tycker nog att du målar en stor fan på väggen. Visst ska man vara försiktig, det ska man, men man ska heller inte vara rädd för varenda ung kille som ens dotter träffar. Om man tror att risken att bli våldtagen vid första dejten är "jättevanlig" så undrar jag hur man någonsin ska våga träffa en kille? Och det unnar man väl ändå sin dotter.... att så småningom bli kär och faktiskt leva med den hon blir kär i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp