Sömnproblem (1 år 3 mån)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Tack för tipsen men problemet är ju inte att hon inte somnar, utan att hon vaknar...

Men andledningen till att hon vaknar är ju att vällingen är slut och inte finns där, alltså behöver ni hitta ett "nytt" sätt att somna som gör att hon sover hela natten...

Det man dock ska ha i bakhuvudet när man pratar om att sova hela natten så är ca fem timmar att kalla "hela natten" enligt barnläkare...

När vi "befäster" sov rutinerna så gör vi nattnings ritualen varje gång de vaknar, dvs lägger ner, säger godnatt och sjunger, eller bara lägger handen på. Vart eftersom så vaknar de inte utan sover just hela natten för det händer ju inget spännande när de vaknar...

Dessutom ska ni kanske ha i bakhuvudet att det är en väldig intensiv period mellan 12 och 18 månader...
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Vad går den ut på då? Ni gör tråkiga saker tills ungen däckar av tristess?

Ja nästan, Hampus tar varje chans att få vara vaken och hitta på bus, så efter välling,tandborste och pyjamas lägger jag honom i sin säng och lägger mig själv i min och läser en bok, Hampus vill ju då skratta och ha uppmärksamhet, men när han inte får det (Man får inte ens titta på honom för då blir han så belåten så han tjattrar vidare en stund till) så somnar han.
I början kunde det ta ett bra tag men nu somnar han nöstan på en gång efter han sjungit lite för sig själv.
Gillar inte metoder där det skriks och gråts, så detta har fungerat väldigt bra.
Dock får man som sagt aboslut inte ge honom någon respons på hans "tjattrande" för då spelar han apa ännu längre för att få vara vaken :)
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Förmodligen för att han då hann känna efter, så länge som han var i full gång kunde han "glömma" bort det.
Vi har heller inga som helst allergier i släkten.
Det växte för övrigt bort efter några år och barn kan ha det på det viset mot vissa födoämnen, det är egentligen en omognad i kroppen som orsakar överkänsligheten.
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Det man kan göra är att ge uppvärmt vatten i flaskan efter vällingen, då sköljs det bort en del. Sedan kan det ju vara en fördel att ha osockrad välling. Det är också bra att de dricker flaska i ett svep, tänderna har lättare att försvara sig mot ett "anfall" istället för flera "småduttande".
Men bäst är det förstås att inte äta eller dricka något efter att man borstat tänderna!
Sar ( med två vällingprinsessor...:crazy: :angel: )
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

*kl*

Det där med tandläkare som gnölar över den extremt viktiga tandborstningen och ingen välling efteråt är ju hopplöst övernitiska.

Har ett barn i min närhet. Det barnet är väl sådär 15 och har inte ett enda hål i tänderna trots välling vareviga morgon och kväll (efter eller tom utan tandborstning) tills dess barnet var 9 år.

Min egen dotter hade välling till sexårsåldern (på kvällen efter tandborstning). Idag är hon 14 och intet hål på senaste kontrollen.

Om det nu är lite halvdant med tandborstning de första 3-4 åren så är det inte hela världen. Det viktiga är att försöka skapa en bra rutin, även om det mest bara blir lite vispande med tandborsten i munnen. Fluoret gör sitt ändå.
Det räcker gott om tandborstrutinerna fungerar tills dess de permanenta tänderna tittar fram.

Står man över att ge ungarna skitsaker som godis, chips och läsk i tid och otid så klarar sig tänderna fin-fint. Dessutom lägger man en bra grund för framtiden vad gäller crap-food.

mvh Eva
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Men någon gång måste ni ju sluta med vällingen nattetid? Bara för att det är väldigt bekvämt och lätt innebär det ju inte att det är det bästa.


Varför då? Är föräldrarna och barnet bekväma med den ordningen så är det bäst för dem.

Tids nog sover barnet över nattmålet. Och hinner föräldrarna lessna innan dess så ser de helt enkelt till att barnet får lov att sluta.

mvh Eva
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

Är hon mer hungrig? Mina barn har i omgångar, tillväxtperioder gissar jag, önskat mer välling även nattetid. Senare har det också varit så att eftersom de inte haft napp har flaskan funkat lite som napp, och då vill de gärna ha nåt i den. Vatten har funkat ibland eller väldigt tunn välling (inte ens hälften pulver mot vanligt). Behöver inte vara så stor skvätt dock då det mest handlar om att de är vana att somna med trygga flaskan.

Hur som, våga testa er fram med saker som känns ok för er. Det är för er det ska funka och eftersom barn är så väldigt olika finns ju inga universallösningar tyvärr.
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

*kl*

Det där med tandläkare som gnölar över den extremt viktiga tandborstningen och ingen välling efteråt är ju hopplöst övernitiska.

Har ett barn i min närhet. Det barnet är väl sådär 15 och har inte ett enda hål i tänderna trots välling vareviga morgon och kväll (efter eller tom utan tandborstning) tills dess barnet var 9 år.

Min egen dotter hade välling till sexårsåldern (på kvällen efter tandborstning). Idag är hon 14 och intet hål på senaste kontrollen.

Om det nu är lite halvdant med tandborstning de första 3-4 åren så är det inte hela världen. Det viktiga är att försöka skapa en bra rutin, även om det mest bara blir lite vispande med tandborsten i munnen. Fluoret gör sitt ändå.
Det räcker gott om tandborstrutinerna fungerar tills dess de permanenta tänderna tittar fram.

Står man över att ge ungarna skitsaker som godis, chips och läsk i tid och otid så klarar sig tänderna fin-fint. Dessutom lägger man en bra grund för framtiden vad gäller crap-food.

mvh Eva

Så där har jag också tänkt! Vad skönt att det finns nån mer som tycker att det inte är dödsviktigt att alla tänderna blir borstade två gånger om dagen på så små barn. Det viktigaste måste väl vara att det blir en bra vana tills de blir i skolåldern och får riktiga tänder.

Fö så har jag klarat mig med ett hål hittills på mina 34 år och jag borstar knappt tänderna en gång om dan....Fast det är inget som jag rekkomenderar för mitt barn.
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

*kl*

Vi borstar tänderna innan vällingen. Och ibland glömmer vi bort det helt och hållet på kvällen. Visst är vi hemska föräldrar!!! :o Men som jag förstått det är vi lååångt ifrån ensamma. :smirk:

Jag tror inte att hon vaknar för att hon är hungrig. I så fall borde det ju inte spela någon roll VAR hon sover. Det är nämligen stor skillnad på att sova i hennes säng och i vår säng, verkar hon tycka vid en viss tidpunkt på natten.

Jag vill tillägga att hon inte ser läggningen som något negativt. Tvärtom säger hon på sätt och vis till när hon vill sova, väntar ivrigt på att vällingen ska bli klar i micron, vinkar glatt godnatt till pappa (det är oftast jag som sköter nattningen). Sen dricker hon sin välling, lämnar flaskan till mig, jag stoppar in nappen och sen sover hon på nån minut. Hur lugn och fin som helst. Hon somnar alltså inte orolig utan väldigt nöjd med tillvaron. Men vaknar gör hon ändå... Jag är därför inte så säker på att det är orsaken till problemet (eller rättare sagt att ta bort nattandet på vårt sätt skulle vara lösningen). Eller problem och problem, de flesta barn sover ju och vaknar ibland. Jag undrar bara när barn börjar sova gott...
 
Sv: Sömnproblem (1 år 3 mån)

ulda;7550244 Jag undrar bara när barn börjar sova gott...[/QUOTE skrev:
Som någon skrev i en tråd -Hur långt är ett snöre?

Det låter i alla fall som att ni har bra och fungerande nattings-rutiner. Fortsätt så. När hon vänjer sig bättre vid dagis så sover hon troligen lite bättre.
Sovandet brukar gå lite upp och ner. En del barn är ju mer maiimmga och/eller pappiga än andra.

Glöm fortfarande inte att ta hand om varandra, det är lätt att köra slut på sig när man har småbarn.

mvh Eva
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 957
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp