Snubblig häst - orsak?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare GallantSpecial
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 510
G

GallantSpecial

En tjej i mitt stall har en varmblodsvalack född -02. Hon köpte honom som föl och tränade honom lite för trav när han var yngre. Hon tappade intresset för travet och började rida honom istället. Hon har haft väldig otur med honom hela tiden med lösa benbitar, hältor osv men senste året har han varit frisk och fin. Han skogsrids bara och tränas i princip inget. Har dock bra kondis och hyfsade muskler med tanke på "arbetet" han utför.

Nu till min fråga. Han är väldigt snubblig och det spelar ingen roll om han är uppvärmd eller ej. Han snubblar på luft! Hon säger att han alltid varit snubblig och att han bara inte ids lyfta på fötterna, men jag har svårt att tro att det är så enkelt. Eftersom han är van att gå i skog och mark och ridas på mycket varierande underlag så borde han väl snarare vara säker på foten?! Jag misstänker att det kan finnas problem nånstans i hästen. Han är helt ohalt och visar inga andra problem. Eftersom han varit halt tidigare samt opererats för lösa benbitar är han ju ordentligt genomgången av veterinär...

Så vad tror ni? Ser jag spöken som inte finns eller kan det ligga problem bakom hans snubblande?

Sv: Snubblig häst - orsak?

Finns det ingen på hela buke som har några tankar kring detta? :crazy:

En tjej i mitt stall har en varmblodsvalack född -02. Hon köpte honom som föl och tränade honom lite för trav när han var yngre. Hon tappade intresset för travet och började rida honom istället. Hon har haft väldig otur med honom hela tiden med lösa benbitar, hältor osv men senste året har han varit frisk och fin. Han skogsrids bara och tränas i princip inget. Har dock bra kondis och hyfsade muskler med tanke på "arbetet" han utför.

Nu till min fråga. Han är väldigt snubblig och det spelar ingen roll om han är uppvärmd eller ej. Han snubblar på luft! Hon säger att han alltid varit snubblig och att han bara inte ids lyfta på fötterna, men jag har svårt att tro att det är så enkelt. Eftersom han är van att gå i skog och mark och ridas på mycket varierande underlag så borde han väl snarare vara säker på foten?! Jag misstänker att det kan finnas problem nånstans i hästen. Han är helt ohalt och visar inga andra problem. Eftersom han varit halt tidigare samt opererats för lösa benbitar är han ju ordentligt genomgången av veterinär...

Så vad tror ni? Ser jag spöken som inte finns eller kan det ligga problem bakom hans snubblande?

När han var halt tidigare - var var det?
Förmodar att han blev opererad i bakbenen, eller i något av dem. En sådan hälta kan "ta ut" andra hältor om man inte mycket noga går igenom hästen med bedövningar och gör en ordentlig utredning.
Är hästen röntgad i sina framknän? Ständigt snubblande med frambenen har sina främsta orsaker av dåliga framknän och/eller för långa framhovar.
Andra orsaker kan vara snedheter eller låsningar i nacke, rygg eller kors. Detta i sin tur kan orsaka eller orsakas av hältor i benen.
Har snubblandet blivit värre på sista tiden eller har han alltid varit likadan? Snubblar han bara vid ridning eller förekommer det även utan ryttare?

jag håller med oki. snubblande kan bero på att hästen är för lång i hovarna, det kan oxå ligga en inflammation som inte brutit ut ordentligt, därav ingen hälta. jag skulle ana oro med en väldigt snubblig häst.

Nånting som kan påverka också är hur sadeln ligger. Ligger den för långt fram t ex så stör den bogarnas rörelser och får hästen att snubbla lättare... Många sadlar för långt fram och/ellr har dåligt passande sadel.

Att hästen kollats av veterinär förut är ju inget som säger att saker och ting kan ha hänt nu. Jag tycker det är så otroligt trist när hästägare hävdar: Den har ALLTID varit si eller så...utan att ens kollat upp hästen. Jag känner till många snubbliga hästar som kollats upp och där någon slags inflammation nästan alltid varit orsaken. När en häst inte beter sig korrekt ska man inte försöka hitta på orsaker och ursäkter hela tiden utan kolla upp så man åtminstone kan utesluta istället för att gissa.

Tack för svaren!

Väldigt skönt att få några andra människors åsikter i det hela. Jag hade nästan börjat tro att det var jag som var fjantig. Ska lägga fram det till henne på nåt bra sätt och höra vad hon tror om saken.

Senast han var halt tror jag var drygt ett år sen. Ska inte säga säkert. Han snubblar även utan ryttare och det ang sadeln har vi redan pratat om några gånger och hon sadlar nu längre bak. Det här är ingen dum tjej, det är bara det att hennes perspektiv på "frisk häst" har blivit lite skevt eftersom hon haft sån otur med honom. Så nu när han är ohalt, hel och hyfsat fräsch så är hon i sjunde himlen och kanske missar de små varningstecknen som vi med "friska" hästar kanske tar på lite större allvar.

Tack än gång! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 483
Senast: Gimlan
·
Träning Finns ju hästar som man kallar stjärnkikare eftersom de går med huvudet högt, högt, högt. Jag har motsatt problem. Ny häst sen 2,5...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: ridtravare
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka