Snubblar och går ner på knä, Vad kan de vara?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Invincible
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 17 206
Sv: Snubblar och går ner på knä, Vad kan de vara?

Om hästen inte har vart snubblig tidigare utan det har kommit smygande så hade jag tagit det säkra före det osäkra och åkt in till klinik med hästen. Det är vanligt med ledinflammationer, tyvärr. Och det är inte särskilt konstigt om hästen inte markerar/haltar i longerlina då det ofta är bägge fram (eller bak).

Hästar som beter sig på detta vis kan som många också säger han problem med någon typ av ledinflammation - vanligen i framknäna.
Kolla upp det på klinik så kommer du säkert hitta roten till det.
Lycka till!

Tänkte väl att jag kunde berätta hur de gått för pållen och mig =).

Har ringt och pratat med veterinär om problemet och hon sa att de INTE var någon inflammation så som kotledinflammation eller liknande, har hästen det blir den halt. Min häst är inte halt.
Jag ska endast skritta nu en vecka för att se vad som händer. Sen ska jag höra av mig till henne igen. Jag hade tydligen ingen anledning alls att vara orolig.

Men nu har jag inhandlat Glycosamin som ska smörja lederna och vitamin e för musklerna så får vi se hur de blir om en vecka. Men jag skulle höra av mig direkt om de hela förvärras annars bara ringa om en vecka så kommer hon ut och kollar hur han är..

:angel:Lite skönt är de ju att säga att de flesta av er hade fel :rofl:

Men tack ändå för era åsikter!!!

Men menar du på fullt allvar att en vet har uteslutit problem via telefon, utan att ha sett hästen?:eek:
Vet du hur många hästar som kommer in på klinik och är halta utan att ägaren/ryttaren har märkt något?:crazy:

Låter helt otroligt att vet ställer diagnos på telefon utan att titta på hästen :confused:. Någonting är galet med din häst, den snubblar inte ner på frambenen bara för att. Rid inte mera utan ta kontakt med en annan mer seriös och intresserad vetrinär!!!
Fy alltså !!:mad:
/ J.

Har ringt och pratat med veterinär om problemet och hon sa att de INTE var någon inflammation så som kotledinflammation eller liknande, har hästen det blir den halt. Min häst är inte halt.

Ursäkta, men - SKITSNACK!

Dels kan det som 'glad amatör' vara väldigt svårt att märka en låggradig hälta, spec om den är dubbelsidig. Sen så det finns mer än en häst som har ledinflammationer UTAN att vara halta. Spec när fler leder är involverade. Bedöva bort en ond led och man får ofta en initialhälta.

Har haft hästar med inflammationer runt om, högt OCH lågt, som varit helt ohalta både rakt ut och vid longering. Man har böjt och hästen reagerat 'överallt'. Bedövar bort ett ben, och då kommer initialhältan på motstående ben.

Så, den där kliniken tycker jag du kan låta bli att ringa till mer. Ring till en annan, få en tid och åk in och kolla upp din häst!

Och det är ingen större vits att ta ut en veterinär, men behöver göra bedövningar för att lokalisera VAR en hälta sitter. Det man tror är kotleden behöver inte alls vara det. Och det kan som sagt finnas fler leder inblandade. Så klinik.

Det är inte alls säkert att hästen upplevs so halt bara för att den har en ledinflammation! Det beror ju dels på hur stor grad av inflammation och hälta det är för att det ska synas, och dels vart det sitter. Jag gjorde en vet bes på min häst när hon var 3 år, gjorde det för att se så allt stog rätt till efter inridning osv. Upplevde inte hästen som dålig utan ville bara kolla för att. Det visade sig att hon hade 0,5 grad hälta på ena fram och efter besök på klinik konstaterades kotledsinflammation, visserligen lidrig, men som hade blivit värre om jag inte vetat om den. Jag hade som sagt inte märkt något alls...
Så åk till en klinik!

Säger som alexandra_w, byt klinik. Att en veterinär säger på tel att det inte är en inflammation skulle få mig att aldrig ringa samma vet igen...
Och som jag skrev tidigare, inflammationer kommer ofta på mer än ett ben. Om hästen har ont bägge fram, vilket ben ska den halta med då?

Hade ett liknande problem emd en häst för länge seda, benet vek sig då och då, men inte så mycket att han gick ned på knä dock. Visade sig att han hade fästingsjukdomen erlichia har jag för mig.

Men som det står här ovan; Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig.

Bör väl utveckla mitt svar nu då.
Hon SKA komma ut och titta på hästen om en vecka. Både JAG och andra personer har kollat på min häst och han är INTE halt. Han har gått ner på knä 1 gång med mig på ryggen!. Vem säger egentligen att de inte bara var ett "ojdå hoppsan". Visst jag förstår att de kan vara fel på min häst. Men jag har förtroende för denna veterinär.
Och ja jag skrev att han snubbla och gick ner på knä vid longering men de var innan kiropraktorn var ute och kollade på honom. Hon trodde som sagt att snubblingarna berodde på låsningen. Men visst jag ska inte utesluta något.

Och jag är fullt medveten om att jag ville ha era kommentarer, fast just nu kommer jag inte att ta emot dom på ett sådant sett att de ändrar min "nuvarande plan".

Om det nu är inflammation, så är det inte säkert veterinären ser speciellt mycket hemma hos dig. Du bör kanske åka in och röntga. Har själv haft en häst med kotledinflammationer båda fram + knäledsinflammation på samma gång. Hemma så reagerade hon inte speciellt på veterinärens böjprov. Han såg att: kanske det var nåt, men mer kunde han inte säga. Men på kliniken fick vi svart på vitt vad det egentligen var för något. Min häst var inte halt av detta. Hon bara vägrade ta höger galopp en dag...och på den vägen var det.

Funderar lite på att eventuellt ta ut en veterinär eller iaf ringa och fråga vad dom tror sig att de kan vara. Känns så jobbigt bara om de skulle vara någe fel. De är ju inget man vill att de ska vara.
Om det är något fel, vilket det låter som i detta fall, så vill man väl veta det? Har hästen ett problem borde den få hjälp så fort som möjligt. Ingen häst som är fullkomligt frisk ramlar på detta sätt. Något är fel, vad kan vi här bara spekulera i. Jag tycker att du ska ta hästen till en seriös klinik där den genomgås ordentligt. Det går inte att bedöma om hästen är dålig bara genom att se den springa, det måste göras noggrannare än så. Speciellt om man misstänker fel! Och kom igen, ingen, varken vi här eller en veterinär kan bedöma hur det står till med hästen utan att se den!

Har haft ut vet. Han konstaterade att min häst var gallig på vänster bak men inget mer. Frågade om snubblingarna och fick ett recept som ska vara bra mot inflammationer i lederna. Han tyckte inte ja skulle in på klinik. Han kände igenom hästen och ja sprang med honom osv. och nej han är fortfarande inte halt. ska höra av mig till denna vet efter en vecka och är han fortfarande gallig ska han komma ut igen. Men han trodde inte de skulle vara nödvändigt!!

*står redo med skyddshjälmen på eftersom ja lär få påhopp nu med*

Gallighet i kotor + snubblig/"klantig" - var precis så våran foderponny betedde sig när han hade kotledsinflammation båda fram.
Var inte halt, märkes ingenting honom på förens han blev böjd och röntgad inne på klinik.
Handlar det om att du inte har råd att åka in, eller varför är du så bombsäker på att hästen inte är sjuk?
Böjde vet. hästen?
Att lämna ut ett recept "utifall att" det är inflammation tycker jag verkar lite oseriöst.

I det första inlägget skriver du att hästen gått ner på knä 4 ggr de senaste 3 veckorna, både med och utan ryttare. Du måste ju själv tycka att det är onormalt när du har skapat en tråd om det?

Häng inte upp dig på att hästen inte är halt - du har ju fått många svar i tråden som visar att det kan vara något fel ändå.

Har haft ut vet. Han konstaterade att min häst var gallig på vänster bak men inget mer. Frågade om snubblingarna och fick ett recept som ska vara bra mot inflammationer i lederna. Han tyckte inte ja skulle in på klinik. Han kände igenom hästen och ja sprang med honom osv. och nej han är fortfarande inte halt. ska höra av mig till denna vet efter en vecka och är han fortfarande gallig ska han komma ut igen. Men han trodde inte de skulle vara nödvändigt!!

*står redo med skyddshjälmen på eftersom ja lär få påhopp nu med*
Ha du på dig skyddshjälmen när du rider för jag tror din stackars häst kommer snubbla igen .:angel:
Hade jag en häst som upprepade ggr snubblat och gått omkull ,så skulle jag utreda hästen ordentligt på klinik med alla resurser de där har, och hitta orsaken.
Ett recept på inflammationsdämpande och smärtstillande dämpar bara symtomen och ger inget svar på egentliga orsaken.

Frågan är ju också hur hästen rör sig med ryttare på ryggen.
Får den problem av tyngden(smärta) eller är det mänskliga faktorn(ryttarens inverkan) som helt enkelt gör den obalanserad och snubblig?:confused:
Jag vet inte, men en snubblande häst skulle helt klart göra mig sömnlös till jag hittat orsaken.:cry:
Lycka till.

Hej! Tråkigt att det är fler än jag som har samma problem. Har en irish cob/ arab korsning som snubblar hela tiden. första gången var i februari. och vi gick omkull i ridhuset i galopp därav inga skador. Men hon haltade inte efter. Jag galopperade inteså mycket efter det

Men i mars så gick hon ned på knä igen med min kompis. men hon gick inte omkull och haltade inte heller.

Efter det höll jag hårt i tygeln i alla gångarter och var hela tiden berädd på att fånga henne.

Mamma gick omkull i skogen i början på juni och bröt nyckelbenet , hon visade ingen hält. men det var en ganska stor smäll.
Hon snubblar ofta när min mamma rider
men inte lika ofta längre när jag rider, men är alltid berädd.

Jag tycker att det går bättre om mán sitter på lång tygel när man rider ut..

Men jag skulle jätte gärna vilja veta en orsak till detta betende/skada.

Det är ju inte vidare normalt

Ha det bra och maila

Hej igen! hade även en foderhäst som inte lyfte på benen och snubblade alltid ute i skogen.. Hon visade sig ha Hovbenssänkning båda fram ,ena benet 7mm och andra 5 mm.

Tyckte det var synd att ägarna satte ut henne på foder eftersom att dom visste att hästen hade en 0,5-1 gradig hält på alla ben

Hon avlivades 2 dagar efter klinikbesöket

Min häst 'knäade' lite ibak i bland när jag red, särskilt när hon samlade sig mycket. Dock inte ofta så jag tänkte tyvärr inte så mycket på det. Tävlade på hoppning och dressyr och western för fullt och hästen visade absolut ingen hälta eller att hon hade ont.

Dock så smög det sej fram en liten hälta nu mot höstkanten och jag bokade genast tid på kliken. Och oj vad halt hon var på böjprovet :cry: 3 grader, och jätteont i leden :cry:
Kotledsinflammation blev diagnosen. Släckte kotan och då var hältan borta.
Hon har nog dragits med den ett tag tror jag själv, men dock kan hon ju inte haft jätteont eftersom då hade hon ju naturligtvis haltat eller visat smärta. Nu har hon är hon sprutad 2 gånger och har vilat i ca 5 veckor och är ännu inte bra. Så jag ångrar mej verkligen att jag inte var mer uppmärksam. Då kanske hon sluppit så lång konvalecens som det kommer bli och sluppit haft så ont.

Så in till klinik och gör böjprov.

Men varför böjde han inte hästen? En häst med dubbelsidig kot/knäledsinflammation kan vara svår att se när den springer på rkat spår men kommer garanterat fram vid böjning och bedövning. Åk in på klinik och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka