Snubblar och går ner på knä, Vad kan de vara?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Invincible
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 17 206
I

Invincible

Har funderat ett tag på vad de kan vara för "fel" på min häst eller om han bara är allmänt klumpig. De senaste 3 månaderna (inte riktigt säker) har han varit allmänt snubblig. Ute i skogen och så, men bara så pass att han klarar av att parera upp snubblingen. För ett tag sen vid löslongering snubblade han till och gick ner på knä, detta hände i traven i höger varv och vänster framben "vek sig". Han fortsätte att trava när han kom upp och visade ingen hälta. För ca 3 veckor sen gick han omkull med en kompis (tror dock att detta mer berodde på att han korsade frambenen i grisepassen) iaf han gick ner på knä men tog sig upp relativt snabbt. 3 dagar senare var en kiropraktor ute och kollade på honom och hon sa att han fått tillbaka sin låsning runt korset. Dock bara suttit där ett tag och de satt inte muskulärt.

För ca 5-7 dagar sen när jag longerade med lina vek sig vänster framben sig igen i traven. Han gick ner på knä men fortsatte sen att trava utan att visa hälta. :confused:

Idag hände det igen . Vi var ute i skogen och red och kom ut på plan grusad stig. En kompis red bakom och såg när han gick ner på knä med mig på ryggen. Kom upp relativt fort men hon tyckte det såg ut som att bakbenen "försvann" in under kroppen på honom. Direkt när han kom upp på alla 4:a fick han pusta sen skulle vi fortsätta turen, Han markerar på höger fram i skritt och jag sitter av. :confused: Ber kompisen titta medans jag springer bredvid och visar trav, Ingen hälta då. Antog att de var av "chocken" han halta till och går med honom ett tag för att sedan sitta upp igen och då är han fin, ingen markering eller liknande.

Det jag funderar på är om han kan ha en skada som ligger och gror någonstans. Eller om de kanske bara är hans balans som inte är på topp?. Hörde av stallkamrat att öroninflammation kan sätta sig på balanssinnet. Kan de vara något så enkelt??

Funderar lite på att eventuellt ta ut en veterinär eller iaf ringa och fråga vad dom tror sig att de kan vara. Känns så jobbigt bara om de skulle vara någe fel. De är ju inget man vill att de ska vara. Man hoppas ju på att de bara är tillfälligheter men man får ju hjärtsnurp varje gång de händer :crazy:

Någon som varit med om något liknande? eller bara har något att tillägga??
Skriv inget elakt för de behövs inte!!

Sv: Snubblar och går ner på knä, Vad kan de vara?

kan vara en inflammation i en led.
jag skulle inte rida förrän klartecken från vet.
finns det en skada så förvärras den av ridning.

Hur gammal är hästen?
Jag hade vänt mig till vet, och även kollat synen på hästen. Min gamle pålle blev väldigt snubblig på äldre dar eftersom han fick sämre och sämre syn...'
Nu ska vi inte måla fan på väggen när det gäller din häst!
Men jag hade låtit gå i genom hästen, absolut! Det är ju inget kul om den går och har ont någonstans...
Lycka till!

Min var snubblig och det visade sig att hon hade hovledsinflammation på båda fram. Jag skulle ta hästen till en klinik o kolla. Vänta inte för länge som jag gjorde (pga felbedömning av vet) fick ta bort min pålla i somras då hon gått för länge med inflammationerna.:cry:

Okej. Tänkte ringa en veterinär i veckan för att höra vad dom tror de kan vara!

Han är 16 men jag tror inte de är någe fel på synen. Han reagerar precis som vanligt på saker och ting. Men man kan ju iof aldrig vara allt för säker :crazy:

Nej va hemskt. Nu får jag ta mig i kragen och ringa veterinär tror jag :crazy:.. Är så rädd bara att de ska vara något som är fel på honom. Varför kan dom inte prata så vi människor förstår :(

har en kompis vars häst blir så när hon får för lite selen tillskott

Okej. Min pålle har gått på samma foderstat i lite mer än ett år. Aldrig gjort något liknande innan :(

Min häst var snubblig innan det blev konstaterat att hon
hade fång. Det var antagligen en slags fång som utvecklades
långsamt. Min häst står nu med boxvila och har dessutom fått
hovbenssänkning. Så kontakta veterinär snarast!

Min häst var också snubblig innan det konstaterades fång !
Hej från hambo

Om jag var du skulle jag ringa klinik direkt och boka tid. Låter inget vidare och inte helt lovande om han gått med inflammation i 3 månader. Håller tummarna att det går bra.

Var med för ett par månader sedan när en häst fick vandra till de evigt gröna ängarna pga hovledinflammation som inte upptäcktes i tid. Är man inte så van så är det inte så lätt att upptäcka dubbelsidiga hältor.

Min häst hade slinger. Kotförtränging i halsen. Det började med att hon snubblade. Sedan blev det akut värre, hon kunde stå rakt upp o plötsligt ramla framåt. Hon fick diagnosen som 6-åring och dömdes ut. Jag tog hjälp av kiropraktor. Hon blev "frisk" men kunde ibland snubbla så som din, och fall ner på knä. (Hon levde tills hon blev 21 år gammal.) Krävde alltid en välbalanserad ryttare, så gick det bra!

Borrelia kan väl också ge rörelsestörningar.

Öroninflammation är dessvärre inte enkelt . Om det är en inflammation som påverkar rörelsen så är den i mellanörat och mkt svår att nå med antibiotika. (Vanligt på kanin)

Oj ,vad mycket sjukdomar vi kunde komma på... Hoppas det inte är något allvarligt med din häst!

Hur är hovarna? Lång i tårna?
Varma? Sulöm? Tänker på hovböld etc.

Senast ändrad:

Mn häst var snubblig o gick ner på frambenen några gånger precis när jag tog över honom. Men han hade gått på ridskolan och bara harvat runt i ett ridhus, så han visste inte att marken utanför ridhuset kunde vara liite ojämn;)Plus att han var blind på ena ögat o svag i överlinjen förövrigt och bar inte upp sig eller mej på ett bra sätt. Efter mkt styrketräning blev han bra!

Några år senare blev han dock snubblig igen, och då visade det sig att han hade kotledsinflammation i v.fram. Efter att han blivit bra från det var han osnubblig igen:)

Hade en grov och framtung ponny för längesedan som snubblade på det sättat som du beskriver, hans framknä bara vek sig ibland.

Veterinär kollade lite när hon var ute och vaccinerade och trodde att han bara var lite sliten i knäna så "gångjärnen" inte fungerde som de skulle :crazy:. Han var 15 då och had gått på ridskola i 10 år så det vore ju inte så konstigt framförallt med tanke på hans kroppsbyggnad( tänk shettis/ardenner korsning :angel:)

Har för mig att han hade gallor på båda framknän men är inte säker. Vi skulle iaf undvika att trava och galoppera på hårda underlag, vilket ju är självklart med alla hästar :smirk:.

Han blev 20år och fick tas bort pga av att han fick ont i ett bakben så han led aldrig av sina problem med framknäna.

Jag har en stallkompis vars häst hade borelia (heter något annat på hästar/Elise eller något liknande?!) och en av sakerna som gjorde att hon misstänkte att något vad galet vad just att hästen helt plötsligt blev snubblig. Dom gick omkull på plant underlag i paddocken i trav mm.
Hon bad en veterinär ta prover som visade på just borelia.

Hovis ska ut på måndag men han är fin i fötterna för övrigt. Ska be henne kolla på honom lite. Men jag longerade honom idag och han markerar inte. Men i veckan ska jag iaf ringa och prata med vet. usch har inte hunnit i veckan tiden bara rinner iväg.

Okej så borrelia kan visa sig så på häst. Men de va bra å veta tack :) Ska höra med hovis på måndag och ringa vet i veckan

Det kan vara 100 olika saker med din häst. Du bör åka till klinik snarast och kolla upp. En häst går inte ner så där på knä för att den är "klantig" utan har förmodligen rejält ont. Rid inte mer på den.
Lycka till.

Ta en tid på klinik istället, kolla bakben kort och gott.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka