• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 365
Sv: Snowflap

den där har jag inte sett förut men verkar ju vara riktigt smart!!!

Jag har provat, och jag gillade den inte. Plasten blev hård i kyla, och det var rätt bökigt att kratsa. Dessutom blev det styltor vid blötsnö ändå, den där kammen fungerade inte riktigt som förväntat, utan det gick bra i 'kall' snö, men tö så blev det skyhöga styltor.

Tyvärr, för jag gillade verkligen det att kunna göra rent ordentligt under under leriga säsongen, är ett himla pickel med huf grips just när det är lera.

Ok, nej det låter ju lite pilligt. Gillade inte föregångaren, gick sönder på en milisekund. Sedan känns det som, att eftersom min häst har pappersfötter, att när man "bänder" ut sulan för att rengöra hoven, skulle den liksom lossa på skon en del.

Om du menar den som skruvades fast med brodden, så fick den ej sitta på vid lera.
den var mer för folk som sällan red ut. ingenting för att sitta på hela tiden o i hagen. En vid-behov-snösula. som funkade riktigt bra.

Den nya varianten som spikas fast ska jag testa. Har beställt dem.

Om hästen knappt rör sig vid kramsnö bildas det styltor med alla varianter, men vid rörelse så släpper dem snabbt.

Min förhoppning är att de ska fungera bättre när man skrittar- i synnerhet om det är is under snön. Otäckt i nerförsbackar.

Om det inte är superlerigt tror jag inte att det kommer att komma in så mkt smuts. Får la se.:idea:

Om du menar den som skruvades fast med brodden, så fick den ej sitta på vid lera.
den var mer för folk som sällan red ut. ingenting för att sitta på hela tiden o i hagen. En vid-behov-snösula. som funkade riktigt bra.

Den nya varianten som spikas fast ska jag testa. Har beställt dem.

Om hästen knappt rör sig vid kramsnö bildas det styltor med alla varianter, men vid rörelse så släpper dem snabbt.

Min förhoppning är att de ska fungera bättre när man skrittar- i synnerhet om det är is under snön. Otäckt i nerförsbackar.

Om det inte är superlerigt tror jag inte att det kommer att komma in så mkt smuts. Får la se.:idea:

Jag såg ingen jätteskillnad mellan hage och skritturer. Däremot fungerade de hyfsat vid trav och galopp, under förutsättning att man fick bort 'ursprungsstyltan'. Men som sagt, blev sämre effekt än med huf grips i alla lägen.

Synd, för jag gillade verkligen att kunna göra rent ordentligt 'lersäsongen', som nu. Vi har 1 dm kramsnö på ofrusen mark. Dvs först är det kramsnö, sen är det lera. Så sålänge snön ligger är det styltrisk skyhög. När snön tinar (för det kommer den göra, andra snön det här, men den kommer inte att ligga), så kommer det blir lera. Och det är ett helsike med hufgripsen att få rent utan slang.

För sålänge det inte blev kallt, så gick plasten ganska lätt att böja upp, och bara kratsa som vanligt. Kom in in någon lera att tala om heller. Men det hjälpte ju inte att det var bra när det blev så förbannat med styltor.

Jag undrar dock om de inte skulle kunna fungera bättre på hästar med större hovar? Mina har ju små hovar, så det blev nästan bara 'kam', kanske bättre om det blir mer sula runt kammen med?

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: super
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 335
Senast: Shpongle
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 469
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka