Snöbollar i pälsen!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Toviie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 5 334
T

Toviie

jag har problem med min hunds päls, såhär såg han ut idag när vi kom in från promenaden:

Snö1
Snö2

Han har alltid haft lite problem med isbollar på vintern, men de har aldrig varit så här stora och många som de var idag, och jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med problemet? han blev väldigt besvärad av det när vi var ute, så något måste ju göras! vill helst inte klippa honom eftersom cavalierer inte ska klippas. är en overall enda hjälpen? (han har ett täcke, men det hjälpte inte)

Någon som har ett bra tips på vad man kan göra? :)

Sv: Snöbollar i pälsen!

overall låter ju klyftigt om du inte vill klippa..sen vet jag inte om man kan ha manspray typ på bringan ( där han inte kommer åt att slicka) vet inte om det funkar..men jag tror att börjes eller om det var hööks som hade billiga overaller

tack för tipset! jag klipper helst inte då pälsen tr otroligt lång tid på sig att växa ut och det brukar lätt bli "hackigt" i pälsen.. så då kanske en overall är bästa alternativet, ska kolla manspray också!

Ta fram saxen!
Springer spanieln jag hade var likadan, jag klippte bort fanor och brösthår varje vinter.
Hundar ska kunna vara ute och röra sig. Får de vara ute i snön så luktar de ju godare eftersom pälsen hålls ren.

Jag har en pudel och han har rakade tassar och ganska kort poäls på mage för att det inte ska fastna snöbollar men det grö det ändå. Det fastnar trots att de har lite päls.

Det där känner jag igen från min Jappe.

Jag bruka klippa i mellan tassarna sen ha ett regn täck på bara för det inte ska bli nå varmt och att han ska slippa alla snö klumpar, och det funkar på han:)

Ett bra minkoljeschampo tillsammans med balsam kan man komma långt med. Annars kom ju vacker tass förra året, som fungerar ypperligt. Går att köpa i de flesta djurbutiker.

Någon som har ett bra tips på vad man kan göra? :)

Gå in på http://manacas.se och läs under "pälsvård". Efter genomgången på hur man trimmar cocker finns det tips på bra shampo/balsam. Det finns även en illustrativ bild på hur eländigt det är att ha fel balsam när det är snö ute, och hur enkelt det blir med rätt. Du behöver inte klippa din hund för att kunna vara aktiv med den.

Men, varför klipper man bort hundens känselspröt :eek: och kortar ner ögonfransarna :eek:. Det var nog det mest fåfänga jag läst om hundtrimning.
Gör alla så :confused:

Oj vad stora de var!

På min dvärgschnauzer blir det också snöbollar, men aldrig så stora. Han är inte heller besvärad av dem så jag brukar skölja av honom på benen efter promenaden de dagar som snöbollarna bildas. På vintern är han kortare trimmad på benen och jag klipper tasshåren ofta så att det inte ligger kvar väta. Har även en "silkonspray" som man kan spruta på, men jag tycker inte att skillnaden är jättestor!

En overall vill jag inte sätta på han, är glad att han accepterar reflexvästen...

Så mitt förslag blir alltså - kort trimning och silikonspray (funkar säkert bättre på cockerns silkiga päls!)

Han är en cavalier.. men dom kanske har liknande päls som en cocker har?
ska kolla det där med olika schampon och så också! tack för svaren.

Har samma problem med min beardis. Vid blötsnö är hela benen intrasslade med snö :crazy: Overall är väl det bästa alternativet för dig om du inte vill klippa. Jag har en från hurtta som jag tycker sitter bra.

Har klippt honom fram på "bringan" nu, ska även klippa bort pälsen runt tassarna och på andra ställen, och så får han ha täcke.. ska se om det hjälper. annars blir det overall!

uuh det där är ju ingenting haha, du ska se min papillon när det är kramsnö ute. Han bryr sej verkligen inte, mer än att han tillslut ser ut som en liten bulldog. Jag brukar smörja pälsen med något fett så brukar det ordna sej rätt bra, eller vänta tills plogbilen vart framme =P

Jag ställer pudlan i duchen och spolar med ljummet vatten, sedan microhanduk och lite fön.

jag fick rådet att använda balsamspray på min bichonkorsning. jag sprayar hunden, då "glider" snön av, samma med smuts, han blir inte lika smutsig när jag "underredsbehandlat honom" med denna spray. funkar kanon

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 881
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18