Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Precis, jag har aldrig heller funderat på det direkt. Jag har också bara gjort ungefär samma alltid, med väldigt små variationer. Det har liksom alltid varit skritta fram på lång tygel/utan direkta krav. Och sen antingen avslappnad trav eller jobb i skritt, lite beroende på om hästen behöver värmas mer intensivt eller inte.

Har inte direkt tänkt på att man kan göra på andra sätt, har väl blivit hjärntvättad efter alla år på ridskolan. I och för sig inte på något dåligt sätt för jag tycker det funkar bra, men jag har liksom inte tänkt på att det finns fler sätt.

För mig har det alltid börjat i skritten, sen kan det hända att jag rider i de andra gångerterna innan jag börjar jobba i skritten, men jag har aldrig börjat jobba i någon annan gångart.

Håller med om att det är intressant att höra hur andra gör. Aldrig tänkt på det heller :) Jag är nog en standard människa. Skrittar på långa tyglar 10-15, lite på vilken häst jag rider såklart, vissa kan inte gå med lösa tyglar utan att dra sig ut till grästuvorna..

Kl*

Kan någon snälla förklara för mig varför jag kollar hästannonser HELA tiden?
1. Jag har redan hittat drömhästen (Dock kunde han ju bli 3 år imorgon)
2. Jag har världens underbaraste medryttarhästar.
3. Jag har inte tiden förren om 2 år och då ska jag ändå börja inridningen av drömmis.

Finns så många snyggisar där ute...

Försöker övertala mig själv att jag kan ju köpa en och rida till som sen kan den bli sambons, problemet är att sambon lär inte vilja ha häst förren vi är pensionärer :angel: och då rååkar jag ha 2 :D

För att de är beroendeframkallande! :D

Jag skulle lätt kunna ha massa hästar, frågan är bara hur man finansierar det och hur man hittar tiden till det. För att få pengar måste man jobba, jobbar man så har man inte mycket tid.

När jag blir stor ska jag vinna på lotto, jobba halvtid och vara resten av tiden i stallet :idea:

Kruxet är ju bara att jag inte spelar på lotto. :o

Skulle jag kunnat gilla mitt eget inlägg nu så skulle jag gjort det!

Svarar mig själv iaf:

Ja Louise, passa på att köp en till. Man ångrar bara det man aldrig har gjort!Go for it!:bump:

(:angel: lite läskig ibland...)

Du är snabb du :D

Äsh pengar är till för att användas ;)
Jag har hört flera isisägare säga till mig att "du kommer aldrig bara ha en" och jag fnös åt kommentaren... hehe.

Jag har också tänkt att vinna på lotto! Gärna triss med 25000 i månaden i 25 år.

Nä men förhoppningsvis går allt som jag planerat och kan gå ner i tid redan i sommar. Ingen höjdare med 9-18 jobb varje vardag + ibland lördagar på vintern.

Det är som en ond cirkel.
Halvtid = mer tid för häst och kunna rida dagtid. MEN tajt ekonomi och inte kunna shoppa alla saker man vill ha till hästen (Halva nöjet..)

Heltid = Får rida när tiden räcker till och orken. Men akn köpa allt man vill till hästen.

baah...

Haha, det är så sant att man inte kan ha bara en islandshäst :D Jag har absolut inte ekonomin för fler hästar just nu, faktum är att jag satte ut lillen på annons igår, men fönstershoppa går ju ;)

Hehe, jag har tenta från kl 8.00 igår till kl 18.00 idag. Så man kan väl säga att jag är liiiiite uttråkad och råkar på nåt konstigt vis glida in på såna här sidor hela tiden. :angel:

Att pengar ska användas håller jag med om till varje pris!! Jag stod i våras/somras och vägde mellan att behålla pengarna på sparkontot som är till för framtida boende, eller om jag skulle köpa en ny sadel, sen ett släp, sen en bil och sist men inte minst... lägga dubbelt så mycket pengar som jag hade planerat på att köpa Sol. :love:

Inte en chans att jag skulle vilja byta bort något av det mot att ha handpenning på ett hus nån gång i framtiden. Om jag ens kommer skaffa hus, det känns som att jag har större glädje av det jag investerat i nu. :D

Triss hade inte varit fel. Det köper jag faktiskt emellanåt, får väl satsa på det istället!

KL.

Idag har vi pysslat med något riktigt rejält tråkigt...
img_1558_178434231.jpg

img_1559_178434302.jpg

img_1560_178434345.jpg

Och jajaja, det är inte rakt.. men vad gör det om hundra år ?;)

Fick i uppgift att göra det efter gårdagens lektion :-)

Snygg grimma, den har jag med :D

Och ett tips, fläta ur och fläta om flera gånger och låt det sitta riktigt länge! Då håller det sig verkligen, låter man samma flätor sitta brukar de lägga tillbaka sig efter några veckor är min erfarenhet!

En tjock man kan ju vara bra att dela på för jämnviktens skull, sen är det ju snyggt också :D

KL.

Idag har vi pysslat med något riktigt rejält tråkigt...
img_1558_178434231.jpg

img_1559_178434302.jpg

img_1560_178434345.jpg

Och jajaja, det är inte rakt.. men vad gör det om hundra år ?;)

Fick i uppgift att göra det efter gårdagens lektion :-)

Fasiken vad snyggt haha måste ha tagit sin lilal tid.Din har ju en hel del man=)
På jorunn hade de tagit 5 minuter hahaha

Vet inte om jag skrivit i den här tråden tidigare... men nu var det visst dags!

När det gäller uppvärmningen så följer jag nästan alltid det upplägg som Atli Gudmundsson lär ut (rider för honom 6-7 ggr/år):

Först skritt på volt då man uppmuntrar hästen att länga halsen, genom att flytta ut bakdelen. (Rider man ut rider man öppna istället, med samma syfte). Sedan trav på volt där man också vill att hästen ska gå i grundform med längd på halsen. Viktigt att man kan hålla hästen på volten m h a ytterhjälperna så att man kan ge riktigt stora eftergifter på innertygeln - för att hästen ska bli tillräckligt avslappnad. (Rider man ut handlar det förståss också om att få hästen att sträcka ut överlinjen och länga halsen t ex genom att rida öppna i trav eller "tänka öppna".)

Sedan är det dags att börja samla och förbereda för tölt.

Atli är också väldigt noga med nedvarvningen efter varje ridpass. Han säger att om man ska kunna rida riktigt bra tölt så måste man ha både "on-knapp" och "off-knapp" på hästen. Och det är i nedvarvningen man monterar "off-knappen". Då handlar det om att åter få hästen att slappna av i grundform i trav på volt. (Alt rakt fram, när man rider ut.)

Följer oftast detta upplägg när jag rider. Fast ibland är jag också "wild and crazy" och värmer upp med skritt i terrängen.

Uuusch ja, jag vet, jag vill också ha fler. Jag har faktiskt hittat en som jag VILL ha... Hemskt!:angel:

Håller med om att det är intressant att höra hur andra gör. Aldrig tänkt på det heller :) Jag är nog en standard människa. Skrittar på långa tyglar 10-15, lite på vilken häst jag rider såklart, vissa kan inte gå med lösa tyglar utan att dra sig ut till grästuvorna..

Kl*

3. Jag har inte tiden förren om 2 år och då ska jag ändå börja inridningen av drömmis.

Försöker övertala mig själv att jag kan ju köpa en och rida till som sen kan den bli sambons, problemet är att sambon lär inte vilja ha häst förren vi är pensionärer :angel: och då rååkar jag ha 2 :D

Jag har köpt en unghäst utöver ridhästen med motiveringen att jag ska rida in unghästen, som ett projekt, och sen sälja unghästen. Synd bara att hon är så underbar att jag funderar på att behålla henne :p Så kan man också göra :D

För att hans man är så fluffig så att den liksom ligger ivägen. Man ser inte exakt hur mycket ställd han är. Jag har seriöst trott att han gått rakt, och igår när jag red framför speglar så såg jag att så var inte riktigt fallet ;) (och nej, jag är inte helt bakom flötet;))
Då sa hon att vi flätar alltid våra hästar som har mycket man, för att lättare hålla koll på dom :)

Rein: Tack visst är den :D Haha aaah okej, härligt! Det tog TRE timmar idag, mina händer dog lite lätt. Kallt och jobbigt!
Kvistur stog dock som ett ljus som tur var :)
Har tänkt länge att dela den, så nu fick jag ju en riktigt bra anledning :-)

Bella: Jag lovar :D Ska bli fruktansvärt spännande att se tycker jag!! Mr fluff!

Niela: Tack :) Ja, det tog ju tiiiiiiiiiid! Hans man bara växer o växer - galet mycket! Det kommer bli jättefint sen tror jag :)

Kl*

Känner igen det där, behöver min dagliga dos av häst-annonserna ;) även fast man egentligen behöver minska antalet :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 965
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka