Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag hade ett sto som gjorde så för att det var tråkigt att stå stilla. :grin: Till sist tog jag tag i ena tygeln ner och åt sidan, andra handen tryckte jag med bestämt bakom öronen. Hon blev jätte förvånad, testade vid några halter till och la sen av. Det har visat sig vara ett bra och snällt knep som har funkat bra på de som blir lätta fram som protest. ;) det stoet hade visserligen nog mest "myrer i brallan".:D

Min tioåring, ett sto med extremt hårt huvud, henne måste man liksom hålla koll på från steg ett. Visst, långa tyglar men hon måste gå det tempo jag säger och flytta på den del jag ber om. Låta henne gå kravlöst kan bli väl spännande :p

Precis! Och det handlar inte om att för egen del bestämma från första steget de tar, utan snarare för att de mår bäst av det. Min Gjöf vet inte alltid var hon har sig själv (då menar jag inte koordinationsmässigt) och vet hon inte vad jag vill blir hon rätt stressad. Med andra hästar jag ridit kan jag tycka att de själva velat bestämma en del, Gjöf protesterar snarare när hon inte vet vad som krävs av henne.

Kl

Nu skall jag leva upp till alla fördomar om islandshästägare som inte borstar sina hästar. För här kommer ett gäng riktigt skitiga, grusiga kusar som busar i tråkvädret!

wpid-dsc_0743.jpg

wpid-dsc_0740.jpg

(Snöggur i bakgrunden, hans brorsdotter i förgrunden)

wpid-dsc_0760.jpg

wpid-dsc_0719.jpg

Roligt hade dom, oavsett lagret grus på ryggen ;) Några av dom byggde ju t.o.m. på skitlagret. Ingen idé att ens försöka borsta på dom idag...

Jag har f.ö. inte haft nån ridlust sen jag åkte av sist. Ser inte alls fram emot att hoppa upp på Rönd igen. Det är ju en sak om det är ens egna häst, då måste man själv jobba på att ta ur hästen idiotideérna. Nu e det inte min häst o varför riskera livet för nån som inte är min? Låter kanske lite knas men jag har ju ingen lust att åka av igen o den gången kanske nåt allvarligare än en axel ryker. Men jag är väl bara mesig o behöver "upp på hästen igen". Jag har ett jobbigt pass kvar på jobbet sen 10dgr ledigt så då har jag massa tid att komma igång igen...

Har ni tänkt så om nån häst nån gång? Att ni inte vill rida den för ni inte vill "riskera" åka av?

Har ni tänkt så om nån häst nån gång? Att ni inte vill rida den för ni inte vill "riskera" åka av?

Det undrar jag om inte alla har känt nån gång? "Värre" blir det kanske med åren, när man inser att man ju kan gå sönder och jobb och annat gör att man helst inte bör bli sjukhusliggande. ;)

Sen tror jag inte att ett sånt problem alltid är bäst att lösa från ryggen, fundera på om du kan "framkalla" samma situation från marken och ta det där istället. Se till att kunna styra alla steg hon tar och att hon blir lydig, jättelydig. Att rida en häst, som kan bli spänd, med det adrenalinet som du säkert får blir ändå sällan bra. Rid nån annan, om de inte e på vila allihop, och ta Rönd från marken? :)

Vilka härliga bilder förresten!!!!

Ja men precis, man får ju anpassa efter hästen man sitter på. Hnokki är också en häst med väldigt mycket egna ideer, men han gör iafll inget annat än att springa fort rakt fram, så honom kan man oftast släppa efter på så är han lugn. Ibland, någorlunda, kanske:angel:

Så kände jag efter att jag flög av och fick min hjärnskakning. Eftersom jag vet att han gärna drar, och det är i den farten det är lätt att flyga och man ju då också lätt skadar sig rejält, så kändes det bara inte kul att rida längre. Men, men, för mig släppte det när det väl slutade snurra och vi kom igång igen:p Men det tog ett tag innan det kändes ok att galoppera igen utan att fundera på om han skulle slänga sig för något.

Jag red en helt galen fjording när jag var yngre, i början vågade jag knappt rida honom och var hela tiden på helspänn. Men efterhand som jag lärde mig sitta kvar så försvann det. Har fortfarande inga större problem med hästar som hoppar och bockar, även om jag inte längre är van vid det.

Nu var det ett tag sen jag red honom och det är oftast helt andra galenskaper jag stöter på. Tex så är jag väldigt försiktig när det kan komma till situationer där hästen skenar eller sticker iväg. Nu har jag inte haft nån sån speciellt galen häst, utan det har för det mesta gått att avstyra innan det går så långt. Godi kunde ju lätt dra iväg om han var på det humöret, men det var ju också väldigt enklet att undvika eftersom jag visste vilka situationer som triggade det (och vilka hästar).

Har dock märkt att jag blivit mesigare sen jag slutade på ridskolan och bara rider samma häst. Nu har det ju blivit ny häst, men snart kommer jag säkert hamna i samma trygghetshåla igen. :p

Visserligen skulle jag leda henne ut till hagen och inte red just då. Men det var ett väldigt tempramentfullt sto jag höll på att rida in/till.

När hon sen på något vänster lyckades dra grimmskaftet ur handen på mig och fick in en sån j*vla kick i magen så jag fick åka in till sjukhuset var ingen hitt. Jag hade tur hon inte var skodd än, då skulle det inte vara mycket kvar av mig idag.

Då beslutade jag mig för att sluta med halvbloden. Hennes pappa var Quite easy :angel:

*KL*

Mina hästar har fått halvvila den här veckan pga att vi håller på och flyttar. Har tänkt vara inne i huset från och med söndag kväll, så vi har kört saker varje kväll den här veckan och ska ta möbler och resten under helgen :)

Eftersom jag är gravid (i vecka 19 nu!!! Fasen va fort det gått!!) så vill jag ta det skapligt lugnt själv, så jag prioriterar flytt nu och stressar inte med att motionera hästarna den här veckan utan bara fixar stallet och pussar lite på dom :) Är ledig lite runt jul så då ska jag rida och umgås med mina underbara ponny-hästar :love:

Hann ta en ridtur med Fengur i tisdagskväll och shit va pigg!!! Nu som gravid och har mindre ork får jag rida honom med kimblewickbettet hela tiden för att inte behöva sitta emot lika hårt och ofta som med vanligt bett utan han lyssnar på mindre hjälper :) Bushäst!

Blev avkastad av en halvblodsdam och tappade medvetandet för 2 år sen. Har blivit något mesigare efter det, tidigare satt jag upp på vad som helst. (Sitter nog fortfarande upp på vadsomhelst i islandshästväg dock.. :D) Men dagarna efter den avfallningen envisades jag med att rida islandshästarna och sedan var jag tillbaka på halvbloden ganska snart igen, men just det stoet red jag aldrig mer. Härlig märr, hon hade sönder 3 boxdörrar på en vecka och rymde ur hagen flera ggr om dagen ett tag. Vissa hästar får man definitivt välja bort... :angel:

KL

Jag är lite nyfiken:
Börjar ni lösgöra i skritt innan ni börjar tölta eller kör ni igång direkt och lösgör i tölten?

Jag skrittar på långa tyglar en 5 minuter sedan 1 varv skrittar jag rätt fort.

Sedan saktar jag av och kortar tyglarna och jobbar henne i form i skritt för att lösgöra henne.
Jag förflyttar henne in och ut skänkelvikning öppna sluta och skrittpiruetter mm.

Sen börjar jag jobba henne

Jag börjar oftast ridpasset med vanlig dressyr sedan i mitten av passet lite tölt och avslutar med dressyr.

Självklart kan passet variera men alltid att jag värmen och och mjukar upp henne i skritt innan jag påbörjar tölta travar eller galoppera=)

Kl

Jag vägrar sitta upp på en häst i vårt stall, Remba.
Hon tog och skjutsade mig allt som allt fyra gånger ute i terrängen på veckoslutet, efter det styrde jag till plan då jag konstaterade att jag måste få henne att lyssna på mig iaf i paddocken! Så där snurrade vi med one rein halter tills hon lugnade ner sig, och tog lite trav tills jag tyckte det fick räcka.
Ush och fy, den hästen har inte allt riktigt okej i huvudet säger jag! Troligen traumor från förut osv. eftersom hon är sjukt nervig och alltid hittar på lite egna idéer.... Men henne vill inte jag sätta mig på mera, alldeles för rädd att det slutar illa!

Ibland undrar man varför man inte avlar på psyke istället. Huvudreglen är väl ändå fortfarande att det ska vara kul med hästar. På island sållar man väl bort ganska friskt bland islandshästarna?

Jag är iallfall helt frälst vid denna underbara ras!

Idag var svullnaden på Sols ben inte alls lika stor, hade först svårt att hitta den. Har haft telefonkontakt och bestämde efter inrådan med vet att avvakta någon dag till. Skulle höra av mig igen imorgon om det inte hänt något. Så nu får vi se hur det ser ut imorgon, har det inte fortsatt åt rätt håll så åker vi till kliniken och kollar närmare på det.

Håller tummarna att det ser ännu bättre ut imorgon, speciellt med tanke på vädervarningarna de gått ut med. Om det blir snöstorm väntar jag hellre tills på måndag såvida det inte förvärras såklart.

Håller tummarna :)

KL*
Hnokki har fått vila några dagar nu pga att jag har haft fullt upp, så inte så mycket att uppdatera om direkt...

Är det någon som testat EEs anatomiska tränsbett? Beställde hem ett nu, tänkte att det kanske är något för Hnokki då han har svårt för mycket tryck på tungan, men samtidigt har för liten mun för de flesta portar. Har ett annat anatomiskt från Hööks nu som funkar bra, men skulle eg behöva något lite mindre då det är på gränsen till lite stort.

Jag tror det är det en i stallet har och hon är frälst.

Kan tyvärr inte säga så mycket mer än så.

Tack för tummarna förresten. :)

KL

Roligt att så många lämnar bidrag på frågan om uppvärmning. :bow:

Tyckte frågan var intressant, eftersom jag insåg att jag eg inte tänkt på det direkt. Såklart värmer jag upp hästen, men har liksom inte funderat på hur, bara gjort likadant typ jämt. Superintressant att läsa hur andra gör.

En annan favorituppvärmning är att börja i skogen och låta pålle kliva över stock och sten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 965
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka