Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ja men precis, alltså i en öppen form på långa tyglar för att bara komma igång i kroppen helt kravlöst! Val av gångart beror dock helt på hästens humör, ex är Hnokki riktigt pigg travar jag inte direkt eftersom han då bara älgar iväg och slängtravar i 200km/h, däremot kan det då vara bra att släppa iväg honom i en snabb galopp så blir han kanske lugnare sen och kan jobba. Men som sagt, uppvärmning beror verkligen helt på humör och ridväg!

Okej, jag var bara lite nyfiken! För t ex. Gjöfs del så skulle det där upplägget aldrig fungera, när jag sitter upp är det 100 % fokus och att rida kravlöst skulle inte fungera. Hon hittar gärna på saker själv om hon inte vet vad som förväntas av henne ;) Sedan innebär självklart inte det att jag bara kräver att hon ska jobba hårt hela tiden och det är förstås olika från häst till häst! :)

Jävlar så ni hinner skriva på en vecka, jag hinner och orkar ju inte läsa allt ni skrivit medan jag varti på stallet! :D

KL.
Som sagt, varit ca. 10 dagar på stallet och min häst drog av sig skon från hovböldshoven på den andra av dessa tio. :grin: Typiskt va. Så där var det, ingen ridning tills vi fick hovis på plats en vecka senare, och Saras kurs som skulle vara samma veckoslut blev avbokad pga. för få deltagare.

En massör tog dessutom en kvick titt på Bloffe medan hon var på stallet, och konstaterade att hans ryckande i tölten berodde på att muskeln över hans högra bogblad är hård som cement. Hon tyckte det var ett under att han kan röra sig rent i övriga gångarter, så stel var muskeln. Beror med största sannolikhet på hovbölden, Ó hade ju all tyngd på högra foten då han var halt.
Så nu skall massören knåda igenom honom imorgon och på nytt om en vecka. Nu får vi bara rida lugna skritt terränger barbacka vilket min lilla fetknopp inte tycker är ett alternativ, det är femmans växel i eller inget alls enligt honom. :angel:

På måndag sätter jag mig i ett flygplan och styr mot Arlanda för en snabb visit till Fors, can't wait! :)

Kl.
Imorgon kväll sätter jag mig på ett flyg i elva timmar för att slippa denna vintern (som redan gjort mig blåslagen och öm) för att ligga på en sandstrand i Thailand i två veckor. Så ha en underbar jul allesammans och ta hand om era Goa hästar!

Kram till alla

Jävlar så ni hinner skriva på en vecka, jag hinner och orkar ju inte läsa allt ni skrivit medan jag varti på stallet! :D

Och jag tycker det är alldeles för dött :angel:

Kan i och för sig bero på att det är tentatider och jag råkar hamna här inne stup i kvarten för jag är så trött på det här att jag kan spy. :eek:

Förutom flygresan så måste jag erkänna att jag är ganska så avis. :angel:

Vart i Thailand ska ni vara? Där är ju helt underbart om man hittar rätt ställen. :love:

Ha det underbart :love:

KL.
Jag är som ett uppspelt barn på julafton :D :D :D
Jag ska få rida för Ia L*ndholm med min prins :D :D
Det ska bli så himla roooooooligt!!!

Kl.
Imorgon kväll sätter jag mig på ett flyg i elva timmar för att slippa denna vintern (som redan gjort mig blåslagen och öm) för att ligga på en sandstrand i Thailand i två veckor. Så ha en underbar jul allesammans och ta hand om era Goa hästar!

Kram till alla

Sånt här vill vi inte höra ju! ;) Ha det toppen!
inte alls avundsjuk :angel:

Okej, jag var bara lite nyfiken! För t ex. Gjöfs del så skulle det där upplägget aldrig fungera, när jag sitter upp är det 100 % fokus och att rida kravlöst skulle inte fungera. Hon hittar gärna på saker själv om hon inte vet vad som förväntas av henne ;) Sedan innebär självklart inte det att jag bara kräver att hon ska jobba hårt hela tiden och det är förstås olika från häst till häst! :)

Jag har glidit mer och mer åt det hållet också. Förr var det alltid väldigt avslappnat i början, tja ibland hela ridturen. Men med Sol har jag märkt att det går bättre om man redan från början har en tydlig ram. Det innebär inte att kraven är högre, jag har fortfarande väldigt låga krav, men så fort hon får lite mera stöd och fokus så blir hon mycket mer harmonisk att rida.
Det är inte jättestor skillnad, men när jag jämför med gamla anteckningar så blir det tydligare. Detta i kombination med att jag nyligen stött på lite andra sätt att tänka kring detta har gjort att jag börjat fundera på hur jag gör och varför.

Alltid spännande att få ta del av andras erfarenheter.

KL

Jag är lite nyfiken:
Börjar ni lösgöra i skritt innan ni börjar tölta eller kör ni igång direkt och lösgör i tölten?

Jag brukar alltid skritta Randalin lite, sen låter jag henne jogga runt i trav på lösa tyglar, så hon blir lång, låg & avslappnad.
Hinni tyckte att jag skulle börja så med henne.
Byter varv & böjer henne endel också så att det "händer" lite.
Ibland brukar jag även galoppera henne innan jag börjar med tölten.
När jag rider ut så blir de mest skritt, trav & galopp på "bortvägen" och tölt på "hemvägen" när hon är uppvärmd, då går hon som bäst.
Sen brukar jag låta henne sträcka ut i trav på lösa tyglar innan jag skrittar av henne :)

*kl*

Ghaaa, ibland vill jag bara slå nått riktigt hårt i Drakens skalle!!!!
Hon är ett sjukt temperamentsfullt sto.

Så fort de går emot henne eller det inte passar damen så ställer hos sig bara rakt upp, igår kracha hon nästan i paddockstaketet och andra gången hon reste sig slog hon nästan över..... Ja, de är ju tur att man inte satt på henne :p

Men idag föll poleten ner litegranna och de blev bara lite tjafs i början innan hon började göra kanon ifrån sig!! Men gisses va temperament hon har :p

alltid lika kul med ston :love:
Vårat gjorde sådär när mamma satt på, och gick runt! Dock gled mamma av innan..
Ston är för härliga - när man kan vända viljan åt rätt håll ;)

KL

Jag är lite nyfiken:
Börjar ni lösgöra i skritt innan ni börjar tölta eller kör ni igång direkt och lösgör i tölten?

Det är väldigt olika, jag brukar koncentrera mig på att rida framåt först så efter en stunds skritt så blir det ofta trav och galopp ibland på långa/halvlånga tyglar. Först därefter börjar jag samla ihop hästen, flytta den för skänkeln, skolor osv. Mycket beror på terrängen och exakt vad jag gör och hur länge jag planerar att rida, det händer att jag töltar kravlöst under uppvärmningen, kör med sidoförande i skrölt och trav (några steg åtminstone) också.

Min tioåring, ett sto med extremt hårt huvud, henne måste man liksom hålla koll på från steg ett. Visst, långa tyglar men hon måste gå det tempo jag säger och flytta på den del jag ber om. Låta henne gå kravlöst kan bli väl spännande :p

Hård vind, snö-regn-slask från himlen och förjävligt hala vägar. Underbart. :D

Aha, här är lite växlande. Idag var vädret helt ok faktiskt, lite sol emellanåt och uppehåll resten. Inte så satans svinkallt som det varit vissa dagar. Vi har ju inte kyla i grader utan kyla i fukt, det går ju in i märgen på en direkt.

Dock inga minusgrader, och än har det inte varit halt mer än lokalt och väldigt sporadiskt.
Däremot så är det rätt så slabbigt fortfarande efter regnet som kom för ett par dagar sen, men det börjar torka upp igen så ridbanan är fullt ridbar! :D

Alltså helt vanligt vinterväder för Halland. :p:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 963
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V