Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vart på benet är detta fota gärna.
Om du palperar igenom hela benet reagerar hon där det är svullet då?

Låter lite som ett sticksår som blivit början till lymfangit kanske eller ev mugg men det har du kollat antar jag?
Har hon inte ont kan det ju inte vara en spark?
Det kan ju vara griffelbenet dock, då brukar de bli svullna.

Hmm, jag och anatomi, kan ju säga att det är inte min starka sida så såga mig inte är ni snälla. :o

Men på senorna på bakbenet, strax ovanför kotan (skulle kalla det ankel på en människa, knölen ovanför hoven alltså). Svullnaden är kanske 5 cm lång, börjar ungefär mitt på underbenet (vad sjutton kallar man det benet, mellan "kotan" och hasen.) och fortsätter ner och slutar precis ovanför kotan om det nu heter så.
Man känner ju två ben (tror jag det är), och det sitter rätt över de båda, på insidan av benet.

Hon reagerar inget alls, jag har klämt och känt och inget alls, hon är inte varm och hon visar ingen hälta vad jag kan se i alla fall.

Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån. Vet faktiskt inte om det har funnits längre än sen igår. Jag kollar ju alltid igenom, och hon har inte haft några sår vad jag kan komma ihåg. Lätt att missa nu i all päls i och för sig.

Svårt att se med all päls med, ska försöka fånga på bild imorgon.

Som sagt, har inte sett något sår och mugg har hon inte haft problem med. Det har jag kollat lite extra nu när det varit lerväder ett tag.

Brukar vara noga med att klämma och känna igenom och hitta små sår, men det är möjligt att jag har missat något, det sitter ju lite dumt till, så om det blivit något litet sår där i "fåran" mellan de två benen/senorna eller vad det nu är

Vad är det om det är griffelbenet då?
Är väldigt påläst om det jag stöter på, men väldigt dålig på allt jag varit skonad från.

Taaack :love:

Elina: Jag är liten :angel: 155 cm över havet! Men jag tycker ändå han ser jäkligt stor ut- jag når ju inte ens nedanför magen? Jag måste mäta honom någon dag!

Och... NU slänger jag in bilder i gångartstråden! :D

funkar det bra med hönätet? vad har ni under som fångar upp höet?

hur ofta fyller ni på det/dag?
fina bilder:)

Vi hade riktigt "mycket" snö här idag och MKT pigga hästar så jag fick lite kalasbock/spring foton, de kommer nog upp här senare:)

Hönäten är kanon! Vi har dels en krubba, dels ett badkar o dels en hemmasnickrad låda under näten. De är enbart för att hästarna inte skall kunna sparka med frambenen i näten o fastna med skorna. Det behövs egentligen inget för spill för det spills nästan inget, bara lite smått damm typ.

Vi fyller näten morgon och kväll, ibland lunch. Vi har inte fri tillgång, utan portioner.
wpid-dsc_0686.jpg

wpid-dsc_0390.jpg

wpid-dsc_0382.jpg

De va ju ganska lagom kort :p Så lång skulle jag också blivit "egentligen", enligt min växtkurva eller vad de nu mäter efter i skolan. Max 160 trodde de. Men nu är jag hela 168. :D
Han ser ju enorm ut!!

Åh, det där ser ju jättebra ut! Borde förslå för stallägaren, det kanske skulle råda bot på så väl tjockisar som rymmare :angel:

Vi ger just nu 35kg ca(3,5 balar) på 5 vuxna o Meyja.

Jag har inte tidtagit dom faktiskt. Men de gånger vi gett Snöggur vanlig höhög(han behöver äta mer) så känns det som att det är slut "i ett nafs" o de står i hönäten i flera timmar iaf.

Det roliga är att flera av dom föredrar nätet framför högar nu. Det är så himla skönt att inte lägga hö på marken. Förr krattade vi flera kg höspill om dagen. Nu har jag inte krattat på veckor!

Mindre risk för sandkolik oxå. :)

Mängden blir annorlunda i helgen, då kör vi in årets första hösilagebal istället...

Låter ju bra, tyvärr tror jag inte att det hade funkat för våra damer, två av dem kan inte samsas vid maten.
Enda nackdelen med nät tycker jag är ätställningen och dragandet. Godi ryckte som en galning, inte bra. För honom gjorde det ingen skillnad i ättid efter ett tag, så jag tog bort näten/lådan helt.

Kan tänka mig att de där lösningarna kan funka jättebra. Vi testade med den typen av nät hos oss för något år sedan och förankrade säkert o en stor låda, trodde vi. Vi visste ju om att min fuxa är en pillerfröken och nog skulle greja, pilla och försöka få loss nätet. Vi trodde aldrig hon skulle lyckas - men det gjorde hon.
Stallägaren hittade henne med intrasslade framben. Fuxan är dock lika cool som pillig och väntade snällt tills hon var lös men hade hon inte var så cool så vette17 hur det slutat.
De flesta hästar är dock inte alls så pilliga som hon, men jag känner viss skräck för nät efter det.

Dagens outfit är ljusgrönt köpte ett fint skrittäcke i går 50% rea sånt gillar vi=))

mob7dec11001.jpg

Ha ha här är hon bra trött direkt taget efter dagens ridpass.

Idag trönade jag tölt på både volt och ökningar längs långsidorna och roligt som bara den tyckte vi båda=)

Hoppas jag får mitt paket imorgon med alla sakerna till Jorunn så ska jag ta bilder så få ni se vad jag köpt=)

Snyggt matchat! En undran dock: Använder du skrittäcke när du rider i ridhus?

Idag har jag fått massa pussar från en islänning av ett helt annat slag... nämligen en liten hundvalp!! :love::love::love:

Hur söt som helst! Detta är andra gången jag träffar honom, förra gången var två syskon med också och jag var nära att "titta bort" när en av dem hoppade in i min bil. Men så fick jag ju tänka på min lilla katt och snällt lyfta ut underverket ur bilen igen. :cry:

Fick såklart pussa på Sol också, och på Sols kompis som jag dessutom fick rida lite på.

Ja det är inge isolerat ridhus så jag har de under uppvärmning samt när jag skrittar av så hon inte bli kall över korset! Men när jag rider alltså självaste träningen då har jag de inte=)

Det är små mullehästar som travar det är en isabell så jag tänkte att de såg ut som Jorunn själv haha=)

KL

Jag är lite nyfiken:
Börjar ni lösgöra i skritt innan ni börjar tölta eller kör ni igång direkt och lösgör i tölten?

Jag brukar värma upp på långa tyglar i skritt, göra lite sidförande och böjer innan jag börjar i tölt och ev trav och även galopp. Brukar alltid köra igenom gångarterna lite innan jag kortar upp och börjar arbeta och lösgöra helt.

Så gör jag med :)

Har faktiskt inte tänkt så mycket på att det finns olika "skolor" inom detta tidigare, så därför var jag lite nyfiken på att se om det finns fler än de som jag stött på ganska nyligen.

Motivera gärna varför ni gör som ni gör, om ni alltid gör samma eller om ni varierar, och i så fall varför.

Jag brukar alltid skritta igång hästen men det varierar hur länge. Ibland bara en väldigt kort stund och sedan fortsätter jag uppvärmningen i någon annan gångart och ibland så består hela uppvärmningen av skritt. Jag väntar däremot alltid med att börja samla hästen. (Att bara sitta upp på hästen och rida innebär ju förstås en del samling, men nu menar jag mer krävande samling).

Jag brukar värma upp på långa tyglar i skritt, göra lite sidförande och böjer innan jag börjar i tölt och ev trav och även galopp. Brukar alltid köra igenom gångarterna lite innan jag kortar upp och börjar arbeta och lösgöra helt.

Vad menar du med att "köra igenom gångarterna lite"? Låter du t ex. hästen trava i friare form och friare tempo? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 962
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka