Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Visst har jag det, men har brukat använda Pixbox för att sätta in bilder här o de är otillgänliga åtminstone för tillfället :mad:
Få se om de nya ägarna får igång sidorna igen (som det står på Pixbox just nu) eller om det är totalt finito. I så fall måste man väl hitta andra vägar...

Jag svävar på moln just nu idag gick det så där superbra igen.
Jag började med lite dressyr svänga och kolla läget bara. Sedan tränade jag tölt och de övningar jag fick av Tränaren i Torsdags och hur många aha upplevelser kan man ha på ett och samma ridpass??
Idag har jag töltat mestadels på halvlöstygel och hon stundvis gick riktigt bra baken in och framdelen kändes som den var uppe i luften=)
Men jag tappar oftast henne efter 5-10 meter men men bara kämpa på=)

Sedan tränade jag galoppfattningar och idag hände de..... kom ni ihåg för några månader sedan när jag skrev att Jorunn inte kunde fatta höger galopp??
Idag kan man ha lösa tyglar och bara flytta fram höften så fattade hon höger galopp:love: Går inte med ord att beskriva min lycka nästan så jag vart grätfärdig av lycka. Så som jag har kämpat idag gav det verkligen utdelning.

Sedan tränade jag på steglängdsökningar samt tempoväxlingar i alla 4 gångarter.

Sedan vart det lite busridning för att avsluta ett superpass på ett roligt vis rida runt på långa tyglar och bara ha kul=)

Nu har jag massor att träna på wiii

Och idag skickade jag iväg en beställning på dessa snyggingar har köpt benlindor till alla schabrak i samma färg men lägger bara in de limegröna lindan eftersom jag redan har ett schabrak i samam färg.=)

Jorunn kommer bli tokfin=)

Senast ändrad av en moderator:

Någon som har erfarenhet av Eidfaxi-avkommor? (från kvarnbacka gård, ifall det nu skulle finnas fler som jag inte är bekant med)

Mumsigt skvaller tack! :D

KL

det här vädret är för tråkigt! Idag när jag skulle rida var det snöblask, tog in Randalin och då var det uppehåll helt plötsligt, ut en snabb tur i skogen & hoppas att man hinner in innan det börjar igen :D
Får väl ta mig i kragen & ringa min granne & fråga om jag får låna deras nybygda ridhus på typ 70*40 m ibland :D

KL
Får väl ta mig i kragen & ringa min granne & fråga om jag får låna deras nybygda ridhus på typ 70*40 m ibland :D

Åh det lät ju inte helt fel. :d

Måste erkänna att jag saknar att ha nära till ridhus som får användas (bor ju granne med två som inte delar med sig :() det var verkligen guld värt att ha på vintern. Perfekt när underlaget var piss och ta en skritt och tölttur ute och sen svänga in i ridhuset och ta några varv trav och galopp och ut igen och rida vidare i det tempo som underlaget tillät.:love:
Och det var ju inte helt fel att ha ridhuset för sig själv på förmiddagarna och släppa hästen lös så den fick springa av sig när det inte riktigt gick att leka rodeo i hagen. Eller plocka fram hinder och ha en hel fullskalig bana att svänga omkring på (stooort ridhus) även om man bara hoppade ett eller två hinder och hade resten som stoppsträcka. :angel:

När jag blir stor ska jag ha ett ridhus, även fast jag gillar bäst att rida ut så är det rätt gött att ha ibland. :bow:

KL.

Vi flyttar om x antal veckor till ett nytt stall!
Tar ca 1 min och skritta till ett ridhus :D
Helt underbart underlag. Ska bli såå skönt. Kommer även att ha Paddock och Koral på gården.
Det bästa av allt = IN/utsläpp året runt! Slippa fara som en skottjölle, såå fantastiskt skönt!

Åhhh vart bär de av??

Knapplån

Varför togs mina bilder bort?? knappast reklam eftersom man inte ser vilket märke det är..
om man inte får lägga ut ens bilder så kan man ju säga att man inte får lägga ut ridbilder heller eftersom utrustningen man använder kan tas som reklam???

Åh det lät ju inte helt fel. :d

Måste erkänna att jag saknar att ha nära till ridhus som får användas (bor ju granne med två som inte delar med sig :() det var verkligen guld värt att ha på vintern. Perfekt när underlaget var piss och ta en skritt och tölttur ute och sen svänga in i ridhuset och ta några varv trav och galopp och ut igen och rida vidare i det tempo som underlaget tillät.:love:
Och det var ju inte helt fel att ha ridhuset för sig själv på förmiddagarna och släppa hästen lös så den fick springa av sig när det inte riktigt gick att leka rodeo i hagen. Eller plocka fram hinder och ha en hel fullskalig bana att svänga omkring på (stooort ridhus) även om man bara hoppade ett eller två hinder och hade resten som stoppsträcka. :angel:

När jag blir stor ska jag ha ett ridhus, även fast jag gillar bäst att rida ut så är det rätt gött att ha ibland. :bow:

Jaa det är underbart med ridhus fast tyvärr får man inte ha någon häst lös där eftersom vi har en hel vägg med speglar och ett par hästar har kutat rakt in där tack och lov har ingen skadats då!

Ja uteritter är super skönt man uppskattar dom mer idag än när man inte hade ridhus.
Nu rider man ut 1-2 ggr i veckan och resten seriös träning i dressyr och tölt och helt klart att de har gett resultat.

verdi.jpg

Wohooo!!! förstår att du är stolt och glad tränare!! Han ser kanon ut!!! :love: Ska du visa honom också?

Någon som har erfarenhet av Eidfaxi-avkommor? (från kvarnbacka gård, ifall det nu skulle finnas fler som jag inte är bekant med)

Mumsigt skvaller tack! :D

Jag har ridit honom några gånger:d han är en riktigt snäll hingst i stil med min Glampi de är faktiskt rätt lika, mycket lugn och snäll med ston, de kunde rida honom ut på tur bakom stona utan att han sa ett knyst.
Men pigg och positiv till arbete.
Han ger riktiga familjehästar kan man säga jag vet inget "mumsigt skvaller" om honom eller hans avkommor(var med och kontrollerade när han betäcke + har ridit och sett många av hans avkommor)
Mer än att hans avkommor ofta blir lugna och snälla hästar som funkade bra på turerna(där han stod hade de turridning) och hade lätt och bra tölt.
Vet inga som haft eksem, spatt eller andra sjukdommar/skador heller så det verkar bli friska hästar, fina färger har de fått med och mycket man och svans.

Sen är han ju min Thengills farbror med:)
(Eidfaxi är ju efter ELIT fakur)

Nu är han såld efter många år på det stället jag kände till, vet inte vart han hamnat nu.:(

Jaa det är underbart med ridhus fast tyvärr får man inte ha någon häst lös där eftersom vi har en hel vägg med speglar och ett par hästar har kutat rakt in där tack och lov har ingen skadats då!

Men fy, varför har ni ingen gardin? Det är ju livsfarligt med "öppna" speglar.

Ja uteritter är super skönt man uppskattar dom mer idag än när man inte hade ridhus.
Nu rider man ut 1-2 ggr i veckan och resten seriös träning i dressyr och tölt och helt klart att de har gett resultat.

Man=du ;):angel:
Jag rider seriös dressyr ute, så jag håller inte med. Enda gångerna jag uppskattar ridhuset är när underlaget ute inte tillåter det tempot jag vill rida i. Annars tycker jag det är fler fördelar med att träna ute; man får varierat underlag, både vad gäller densitet, jämn eller ojämn yta och lutning. Perfekt!
Dessutom finns det alltid något som distraherar, alltså dubbel träning, hästen måste lyssna lite extra. Sen är man inte begränsad heller av några väggar, vill jag rida rakt fram så gör jag det så länge jag vill, och vill jag svänga så gör jag det så mycket jag vill.

Självklart finns det fördelar med ridhuset också, men jag tycker inte att de är övervägande ridmässigt utan då är det mer att man slipper få regn på sig, det finns speglar och såna saker. :D

Ja just det, detta känner jag igen, tror att vi pratade om det i somras när jag tittade på ett sto efter honom.

Låter ju synnerligen som en trevlig häst, och snygg är han ju med :d

Smider planer inför framtiden och hoppas att min framtid ser ut som jag vill om ett par år. :D

KL

Sol är svullen i ett ben, inte gallig utan sådär tjockt, hård svullen. Tog ut henne i paddocken med longerlina för att se om hon haltade något.
Lättare sagt än gjort, jag släppte efter en meter lina och hon tog ett stort bocksprång framåt. Bannade lite och gav lite mer lina och bad om skritt. Hon skrittade två steg, sen blev det en hel del benviftande och skuttande. Gick och stängde grinden och släppte lös henne och jisses vad hon for runt. Hon hoppade och skuttade och vände på en femöring, gjorde slidestop och var helt vild.

Lyckades få ner henne i trav några gånger, men det var svårt att se något alls. När hon är på bushumör så gör hon "spansk skritt" sparkar med frambenen i trav och studsar omkring som en liten raket.

Så jag får helt enkelt försöka igen imorgon och hoppas att hon är lite lugnare då. Förhoppningsvis har hon bara fått en liten spark. Hon var ju inte blockhalt i alla fall, men jag kunde inte bedöma hur hon rörde sig när hon var på detta humöret. :o
Får se om det har lagt sig något imorgon eller om det fortfarande är svullet.

Förstår att man blir mer sporrad att träna när man har tillgång till ridhus.
Ska deffenitivt stalla in min med tillgång till ridhus när det är dax.

Lite borskämd får man ju vara :D

Ja men då väljer man ju ett stall MED ridhus OCH härlig ridterräng!

(Sen ska man ju bara hitta det där ultimata stallet, allt ska stämma och klicka, rätt hagar, kunna ha hingst där mm..)

Lätt som en plätt :angel:

Ja hon verkar inte vara så berörd av sitt svullna ben iaf.
Hoppas det lägger sig snabbt!

Haha, precis. Jag har en hel lista med saker som mitt framtida drömstall ska ha.
Bra ridvägar, bra hagar och VARMVATTEN står högst på listan.

Om jag en dag har eget stall så ska jag ha lösdrift och uteboxar så att klimatet är anpassat för hästarna. Stallet ska vara anpassat för MIG!! :love: Det ska vara uppvärmt och ha varmvatten och spolspilta och köksdel och toa och all sån lyx man kan tänka sig.

Så får jag ha det varmt och skönt när jag går och fixar i stallet (räcker med 15 grader) men hästarna slipper stå inne och svettas. :p
Och jag vill ha ett riktigt stall old-style med tjocka murade väggar som håller värmen bra på vintern och är svalt och skönt på sommaren. :bow:

Sadelkammaren ska vara gigantisk så jag får plats med alla grejer. Bra hyllor och skåp!

Ja hon verkar inte vara så berörd av sitt svullna ben iaf.
Hoppas det lägger sig snabbt!

Nä, verkade inte vara så jättefarligt.

Sen är jag en sån som kollar extra noga och alltid tänker att varje liten detalj nog är något som kan vara fel. Jag tyckte hon galopperade lite "jämfota" med bakbenen, och det tycker jag inte hon gör annars så jag är väldigt tveksam faktiskt.
Får se hur det sen ut imorgon, om jag kan se något imorgon så får vet kolla på det.

Åh låter som ett stall som kan passa mig med :angel: ;)
Håller med dig helt klart om det med ridhus, tränar hellre ute, men när det är snöblask & ösregn kan de vara skönt att ha tillgång till ett ridhus :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 956
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 657
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka