Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Idag var jag ute hos hästarna och gosade lite, tog in Eyja och klädde på henne sadel och träns, satt en stund på henne för att se så hon inte glömt bort att människor kan vara på ryggen ocksåMen nu känner jag att det börjar bli dags att träna på tygeltag, dock vet jag inte riktigt HUR jag ska börja
Ni som ridit in hästar, hur har ni börjat introducera tygeltag?
*kl*
Idag var jag ute hos hästarna och gosade lite, tog in Eyja och klädde på henne sadel och träns, satt en stund på henne för att se så hon inte glömt bort att människor kan vara på ryggen ocksåMen nu känner jag att det börjar bli dags att träna på tygeltag, dock vet jag inte riktigt HUR jag ska börja
Ni som ridit in hästar, hur har ni börjat introducera tygeltag?
Eyjaros: gå bredvid hästen med korta tyglar, ha normalt tygeltag sen är det bara träna både start för smackning, stopp och styrning. Det är guld med bebisar!!
Repgrimma verkar som ett bra val tycker jag, den använder vi till mycket redanSå man ska trä
tyglarna från repgrimman, genom bettringarna från insidan då så att säga?
Ja, eller bara koppla fast repgrimman i bettet med hjälp av haken, lite beroende på hur man vill att hästen ska påverkas och hur tight repgrimman sitter. Det går bra att träna in styrning med vanlig grimma också. Jag brukar vänta med att styra med bettet tills hästen har koll på tygeltag i grimma och följer dem (först stillastående, sedan i rörelse).Repgrimma verkar som ett bra val tycker jag, den använder vi till mycket redanSå man ska trä
tyglarna från repgrimman, genom bettringarna från insidan då så att säga?
Helst så att du kan hålla en hand på var sida om manken, prova dig fram till en position där hon går fram för att du inverkar framåtdrivande. Jag brukar hålla mig i sadelläget ungefär. Herkules (på bilden) är så stor att det blir tungt att gå med armarna uppe vid manken så jag blir lite slarvig och dessutom "glapp" i tyglarna här, men det är mer pedagogiskt om man har en lätt kontakt och har händerna någorlunda jämnhöga.Tack för tipset! Ska jag ha tyglarna över huvudet på henne då? Var är det bäst att jag positionerar mig själv? Vid sadelläget eller längre fram?
Knapplån!
Då jag inte har någon av mina hästar i träning eller ens hos mig...
Men idag fotograferade vi en av mina 3åringar på jobbet som jag ridit in nu i ungefär en och en halv mån och är så stolt över han. Värlens roligaste! Verði frá Torfunesi heter han och är efter Álfur frá Selfossi och jag tror han kommer göra bra ifrån sig i våra på avelsbanan!
![]()
Så himla rolig(JÄTTESTOLT TRÄNARE!!!!)
//Petronella