Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Fánis julklapp!
Ett fleecetäcke från Isirider med extra lång hals. Inte för att han har jättelång hals men jag vill att halsdelen ska täcka även när han böjer ner huvudet.

383904_10150392330010588_588725587_8661912_1987051021_n.jpg

389987_10150392328945588_588725587_8661911_1152582592_n.jpg

Läckert!

Jag vill också ha en häst att köpa massa roliga grejer till... :p

Jodå, jag har en stor kärlek som jag hade planer på att köpa. Hade till och med funderingar på att sälja mitt sto för att kunna köpa honom istället (när stoet gick med föl och jag fortfarande trodde att hon skulle bli ridbar). När väl avlivningsbeslutet var taget var ju planen att köpa honom för livförsäkringen (plus lite extra...), men sen fick jag ju veta att jag inte skulle få ut någon livförsäkring... Så ja, köpa själva hästen får fortsätta vara en dröm och jag får snällt vänta tills lillkorven vuxit upp. :grin:

KL

Idag har jag "ridit" Kristall (3,5 år) för 2a gången, han är superduktig och stencool! Travade lite i paddocken idag.
Han lyssnar otroligt bra på röstkommande & tycker det är jättekul att arbeta :)
Känns som att jag fått en bra "grund" från allt markarbete jag gjort med honom.
Så kul att hålla på med unghästar :)

Vad roligt! Alltid kul när det går bra och man får bevis på att arbetet man lagt ner gett resultat. :)

Phuuu nu är ridlektionen över och det gick ju massa bra åh hh nu har jag massor av att träna på tills nästa lektion.
Fick beröm över hur välriden hon var och att hennes arbetstempo i tölten var den bästa. Och hon sade också att ökningarna inte långt borta i framtiden.Men nu ligger fokus på att få in baken och upp framdelen.

*kl*

Idag var jag ute hos hästarna och gosade lite, tog in Eyja och klädde på henne sadel och träns, satt en stund på henne för att se så hon inte glömt bort att människor kan vara på ryggen också ;) Men nu känner jag att det börjar bli dags att träna på tygeltag, dock vet jag inte riktigt HUR jag ska börja :crazy: Ni som ridit in hästar, hur har ni börjat introducera tygeltag?

Åh jag vill också ha ett nytt fleece! Hnokki har ett grönt med grodor på, det är sådär snyggt:p

KL*

Red en sväng på banan idag, vilket gick helt ok. Tölten börjar bättra sig igen! Och så himla skönt med minusgrader och klippt häst, han torkade på nolltid och var snustorr när jag släppte ut honom. Sen satt vi och mös en lång stund också och bara hade det gulligt :love:

393241_10150396566276814_541216813_9066254_1020892452_n.jpg

Ska hon vänjas av först ? kan ni inte låna mamman så fölen får gå ihop tillsammans det är ju så viktigt:)

jaså mm...hur menar du ovanför kotan som i vanliga gallor eller på och ovanför på framsidan av benet ovanför kotan?

*kl*

Idag var jag ute hos hästarna och gosade lite, tog in Eyja och klädde på henne sadel och träns, satt en stund på henne för att se så hon inte glömt bort att människor kan vara på ryggen också ;) Men nu känner jag att det börjar bli dags att träna på tygeltag, dock vet jag inte riktigt HUR jag ska börja :crazy: Ni som ridit in hästar, hur har ni börjat introducera tygeltag?

Tömkörning:)

Kl.
Det finns inte någon i närheten av säve/Göteborg som kan låna ut en dragbil på söndag? ..

Eyjaros: gå bredvid hästen med korta tyglar, ha normalt tygeltag sen är det bara träna både start för smackning, stopp och styrning. Det är guld med bebisar!!

*kl*

Jag börjar i repgrimma, står ijämte hästen och böjer halsen, eftergift när hästen gör rätt. Även om hästen bara böjer ytterst lite på halsen, så eftergift. Efter ett tag så böjer hästen vid väldigt lite tryck (kan ta några gånger) sen tar jag på träns, fäster tyglarna i repgrimman genom bettet, gör samma sak där.
Innan jag gör detta har jag lärt hästen att flytta bakdelen för mig, då måste den ju även böja halsen mot mig.
När jag gör det från ryggen så böjer jag halsen & smackar på hästen, först i små volter & sedan utöka volten.
Tränar även på "kyssa stigbygeln" för att få in tygeltagen.
När jag ska stanna hästen så gör jag det genom one rein stop & "hoo" då hästen inte lärt sig samverkande tygeltag ännu.
Hoppas du förstår lite hur jag menar, även om de blev lite luddigt :)

Eyjaros: gå bredvid hästen med korta tyglar, ha normalt tygeltag sen är det bara träna både start för smackning, stopp och styrning. Det är guld med bebisar!!

Tack för tipset! Ska jag ha tyglarna över huvudet på henne då? Var är det bäst att jag positionerar mig själv? Vid sadelläget eller längre fram?

Repgrimma verkar som ett bra val tycker jag, den använder vi till mycket redan :) Så man ska trä
tyglarna från repgrimman, genom bettringarna från insidan då så att säga?

Repgrimma verkar som ett bra val tycker jag, den använder vi till mycket redan :) Så man ska trä

Har snabbhakar på tyglarna, så repgrimman under, tränset över, dra åt dig en bit av repgrimman genom bettet & fäst tygeln i repgrimman.

Letat upp lite bilder, man kanske ser lite iaf :)

n738540103_6769474_4686370.jpg

n738540103_6888303_4654487.jpg

387217_10150930643215104_738540103_21593478_533466935_n.jpg

59472_10150261972880104_738540103_14495231_3527602_n.jpg

Knapplån!

Då jag inte har någon av mina hästar i träning eller ens hos mig...
Men idag fotograferade vi en av mina 3åringar på jobbet som jag ridit in nu i ungefär en och en halv mån och är så stolt över han. Värlens roligaste! Verði frá Torfunesi heter han och är efter Álfur frá Selfossi och jag tror han kommer göra bra ifrån sig i våra på avelsbanan!
4UpSnBtNkIQ

Så himla rolig :) (JÄTTESTOLT TRÄNARE!!!!) ;)

//Petronella

Ja, eller bara koppla fast repgrimman i bettet med hjälp av haken, lite beroende på hur man vill att hästen ska påverkas och hur tight repgrimman sitter. Det går bra att träna in styrning med vanlig grimma också. Jag brukar vänta med att styra med bettet tills hästen har koll på tygeltag i grimma och följer dem (först stillastående, sedan i rörelse).

Tack för tipset! Ska jag ha tyglarna över huvudet på henne då? Var är det bäst att jag positionerar mig själv? Vid sadelläget eller längre fram?
Helst så att du kan hålla en hand på var sida om manken, prova dig fram till en position där hon går fram för att du inverkar framåtdrivande. Jag brukar hålla mig i sadelläget ungefär. Herkules (på bilden) är så stor att det blir tungt att gå med armarna uppe vid manken så jag blir lite slarvig och dessutom "glapp" i tyglarna här, men det är mer pedagogiskt om man har en lätt kontakt och har händerna någorlunda jämnhöga.
herkjan09_3l.jpg

Åh vad jag längtar till mina småtjejer e inridningsklara nu när jag ser alla goa unghästträningsbilder! Bara tre år kvar...

Kl

Igår beställde jag en hästboll, ni vet en såndär stor boll som hästarna kan jaga runt på/leka med/träna med... Lite impulsköp men jag kunde inte låta bli efter att ha haft det i bakhuvudet i några år. Skall bli spännande o se vad hästarna säger om det! Jag behöver ha lite mer att göra med Andi de kvällar det är mörkt o vi håller oss i paddocken(bortskämd man blir med paddock! inga mer mörkerridturer) tror han som är en sån lekfarbror skulle gilla det när han vant sig vid den!

Nästa vecka får Snöggur skor på igen. Mathias(min sambo) har ju bestämt sig för att tävlingssatsa nästa år så nu peppar jag honom inför igångsättningen! Snöggen har tappat massa ryggmuskler men nu står han ofta vid grinden när vi tar ut nån annan häst. Han vill gärna jobba, han behövde lite ledigt men nu e det dags igen! :D

Jag blev lite inspirerad av Fánis fina täcke -undrar om ett sånt blir en bra julklapp till Mathias? Ett svettäcke till hästen som skall tävlingstränas :d Kanske blir bra pepp?
finapojkspasktolt.jpg

(Men i år får han allt använda sin kavaj va?)

Knapplån!

Då jag inte har någon av mina hästar i träning eller ens hos mig...
Men idag fotograferade vi en av mina 3åringar på jobbet som jag ridit in nu i ungefär en och en halv mån och är så stolt över han. Värlens roligaste! Verði frá Torfunesi heter han och är efter Álfur frá Selfossi och jag tror han kommer göra bra ifrån sig i våra på avelsbanan!
4UpSnBtNkIQ

Så himla rolig :) (JÄTTESTOLT TRÄNARE!!!!) ;)

//Petronella

Bilden syns inte :( har du någon länk istället?
Hade varit kul att se! Álfur är en av mina favorithingstar :)
Och jag gillar hans avkommor också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 215
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 956
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 653
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?