Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Islandsflaggan? :love:

Ja, varför inte. Det är jättefint!! Gillar att de är lite böjt också!

Annars har jag varit sugen på nåt med guld och vitt, kanske gör ett eget.
Har ett med mässingsspännen som jag ska prova om det passar Sol.

Får se vad tomten kommer med. :D

Senast ändrad:

Haha men åh, vilken härlig dröm! :rofl: Går det så mycket bättre utan pedaler kanske jag skulle testa utan nästa gång också! :idea:

Jaa, testa! Det blev så mycket lättare! Plötsligt gick skolor och skänkelvikning och volter som en dans. :D

Personligen tror jag det används framförallt för att folk tycker det är snyggt.
Kan hålla med om att det kan vara fint på långbenta hästar. Men på islandshästar där lurvet sticker ut både över och under lindingen ser enbart muppigt ut.

Jag måste faktiskt hålla med, personligen tycker jag inte det är snyggt. Samma sak med grövre hästar/kallblod. Släpp hovskägget fritt! :D

*kl*

Idag har ja pussat å gosat massor med Fáfnir! :love:

DSC_1118.jpg

DSC_1115.jpg

DSC_1097-1.jpg

Jag måste faktiskt hålla med, personligen tycker jag inte det är snyggt. Samma sak med grövre hästar/kallblod. Släpp hovskägget fritt! :D

Det är därför jag helrakar min häst;) har rakat hela benen just för att det inte är snyggt när man lindar om de har en massa hovskägg.
Dessutom är skägget bara ivägen, en massa lera fastnar på höst/vår och en massa isklumpar och snöklumpar.

Blää på hovskägg=)

haha fast det är ju mitt tycke jag vet att de flesta vill ha de och tycker de är snyggt och inte alls störs av de=)

Det är därför jag helrakar min häst;) har rakat hela benen just för att det inte är snyggt när man lindar om de har en massa hovskägg.
Dessutom är skägget bara ivägen, en massa lera fastnar på höst/vår och en massa isklumpar och snöklumpar.

Blää på hovskägg=)

haha fast det är ju mitt tycke jag vet att de flesta vill ha de och tycker de är snyggt och inte alls störs av de=)

Hovskägget finns ju av en anledning och det finns en anledning till att Islandshästar har mugg mer sällan än hästar med sämre behårig.

Hovskägget är ett skyddshår som håller fukten ute även om man tror att "det torkar inte lika snabbt" så kommer inte fukten in och smutsen hålls "ute".

Alla gör ju som de vill men jag hade aldrig rakat hela benen på en islandshäst:rofl:

hehe klart du får stöd, prova att linda din handlen hård t och försök böjja den lika lätt som innan du lindade.
Och har du själv en padd under när du lindar din handled?? Padden är ju mestadels för att skydda lite extra för slag!
Och min häst slår sig inte och därför behövs det ej och dels tycker jag det är funt på henne=)

Jag lindar mina handleder när jag gymmar just för att få mer stöd när jag tränar för att inte skada mig.
Av samma anledning lindar jag min häst ben de gånger vi skall träna lite extra hårt eller göra nya övningar eller rider på nytt underlag!
Förebyggande syfte helt enkelt=)

Och återigen jag har inte paddar under när jag lindar med fleece efter som jag inte vill ha det punkt slut sedan får de skrivas vad de vill om den fårgan här på buke.
Jag har de inte och ingen häst jag haft har tagit skada och kommer fortsätta med det jag har lindat så här i 20 år och aldrig mött problem=)
Och vad andra gör de struntar jag faktiskt i:p:)

Knapplån!

Idag red jag bara snabbt igenom Jorunn eftersom imorogn skall vi träna för tränaren åhhhhh vad spännande, Hon skall få rida jorunn först så hon får känna igenom henne så hon vet hur hon är och kan på så sätt hjälpa mig bättre=)

Töltas skall det göra i massor=)

Och idag klippte jag Jorunn i öronen så nu ser hon ut som en häst och inte som en isbjörn i öroen:D Vart riiiktigt snyggt och nu hör hon också haha.

Blää på hovskägg=)

Nu får gärna någon rätta mig om jag har fel, men visst får man inte raka av hovskägget om man ska tävla med sin islandshäst? I islandshästgrenar då. I ditt fall hinner det väl växa ut igen till tävlingssäsongen, men det är värt att tänka på. Har för mig att det är för att man ska bevara det rastypiska utseendet. (Usch vad illa den sista meningen klingade, tack och lov att det handlar om hästar!)

Stämmer.
Man får inte ändra på hästen "ursprungliga" utseende. Klippa manen, i öronen, hovskägg osv. Hörde om en som fick en varning på tävling för att hon hade ett mönster sparat i klippningen på hästens rumpa. Ni vet när man sparar typ ett hjärta, en bokstav eller liknande oklippt.

Sant, man får inte klippa ur öron, klippa hovskägg eller på annat sätt ändra hästens naturliga utseende.

Och Niela, faktum kvarstår- paddar är inte något man har för att hästen slår sig. Man har det för att jämna ut trycket. Prova ett par tunna paddar och hälften så långa fleecelindor så får du se att det ser likadant ut.

Du kanske borde skaffat dressyrponny istället? Eller bara struntat i det där tönteriet med tölt och islandshästeri. Islandsfolk tar ju ändå så dåligt hand om sina hästar, rider inte ordentligt och har ingen känsla för stil. Och hästens naturliga utseende är ju så himla fult och fluffigt, bättre med ett fullblod som är nakenfis året om.

Precis och lindar man skenbenet på sig själv så antingen värmer det lite eller så om man lindar hårt så hindrar det i viss mån rörelser som att lyfta på tårna men knappast en stukning eller vrickning.

Precis och lindar man skenbenet på sig själv så antingen värmer det lite eller så om man lindar hårt så hindrar det i viss mån rörelser som att lyfta på tårna men knappast en stukning eller vrickning.

Tänker på mig själv hur känslig jag är för åtsittande strumpor, även om det inte känns i början gör det ont när man tar av dom. Kan bara tänka hur skadligt fel lindade ben kan bidra till när man stoppar lite av blodtillförslen under ett ridpass dessutom. Man bör veta vad man sysslar med även vid simpla grejer.

Jo det också, det är lätt att det gör ont även om man inte lindar särskillt hårt, det borde vara samma för hästar. För mig gör vanliga stödförband ont framförallt om jag är still, rör jag mig antar jag att rörelsen hjälper tll med blodcirkulationen och då funkar det bättre.

*KL*

Fullt upp just nu! Men idag SKA jag hinna med och rida Fengur en sväng på banan! Longerar nog Laukur en sväng :)

Vi flyttar till hus, eget hus, nästa vecka om allt fortsätter flyta på! Är sååå lycklig! Tyvärr får hästarna bo kvar där vi bor nu över vintern så får dom komma hem till våren när dom inte behöver stallet längre :) Ska fixas boxar och sånt i VÅRT stall innan hästarna kan flytta in. Men hagstolpar ska upp redan nu så vi kan flytta dom så fort det går till våren. :bump::bump: Längtar verkligen efter ett eget hus OCH eget stall (!) :)

Stämmer.
Man får inte ändra på hästen "ursprungliga" utseende. Klippa manen, i öronen, hovskägg osv. Hörde om en som fick en varning på tävling för att hon hade ett mönster sparat i klippningen på hästens rumpa. Ni vet när man sparar typ ett hjärta, en bokstav eller liknande oklippt.

Gäller det bortklippning av tovor och diverse torvor i öronhåret också? Mina har mycket hår i öronen och ibland blir det skitiga tovor som jag klipper bort eftersom det ser så jäkligt ut annars, men jag har aldrig reflekterat över ifall det är OK vid tävling eller inte, jag tävlar ju inte just nu men kanske vill börja så småningom :)

Grattis till huset! :D Vad härligt att kunna ha hästarna hemma sedan, det hade jag också velat, tyvärr får inte alla tre plats på balkongen... ;)

Gäller det bortklippning av tovor och diverse torvor i öronhåret också? Mina har mycket hår i öronen och ibland blir det skitiga tovor som jag klipper bort eftersom det ser så jäkligt ut annars, men jag har aldrig reflekterat över ifall det är OK vid tävling eller inte, jag tävlar ju inte just nu men kanske vill börja så småningom :)

Det är ok. Så länge du inte ändrar på din hästs "ursprungliga" utseende så är det tillåtet, och jag antar att du inte gör det när du klipper bort tovor!

Det är ok. Så länge du inte ändrar på din hästs "ursprungliga" utseende så är det tillåtet, och jag antar att du inte gör det när du klipper bort tovor!

Aha, så du menar att man får lov att borsta bort alla lerkakor också? :p:angel:

För så ser min lilla häst ut varje dag när jag kommer till stallet. Tycker dock hon ser bättre ut med modifierat utseende, dvs. utan lerinpackning från topp till tå. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 955
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 652
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka