Bukefalos 28 år!

lisa412

Trådstartare
Kom inte på nån bättre rubrik... Men jag skulle vilja ha lite tips och ideer på bra, nyttig, hälsosam, "smal" mat.

Den senaste tiden har det varit sisådär med maten och jag vill börja äta bättre för att må bättre (och kanske gå ner lite i vikt på köpet).

Inget för komplicerat utan enkel, bra vardagsmat :)
 
Sv: Smal Mat

När jag gick ner ett par kilo så åt jag minst fyra gånger om dagen, oftast 5 el 6. Min tallriks modell var ca halva med grönsaker eller sallad och mer kött eller annan proteinkälla än potatis el pasta exempelvis.Kolhydraterna ska helst va långsamma. Jag åt vanlig vit pasta också fast kanske mindre då. Alla mejeriprodukter hade jag light eftersom dom innehåller lika mkt protein som dom andra fast mindre fett. Dock använder jag hellre "fullfeta" produkter än saker med sötningsmedel och sånt i. Använde mig av en app som hette shape up club, den var kalas!
 
Sv: Smal Mat

Jag brukar woka/steka massa grönsaker tex lök, morot, vitkål, squash eller vad man nu har hemma. Sen äta kyckling eller nåt gjort på köttfärs till (är bara det jag äter i kött väg).
Ersätter alltså pasta eller liknande med grönsakerna :) jag håller mej även mätt på det längre än om man äter pasta lr liknande.
 
Sv: Smal Mat

Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk, alternativt magra filer och yoghurter. Arla har en mini-yoghurt som bara innehåller 35 kcal. Fil och yoghurt är dock inte lika mastigt och mättande som gröt.

Lunch: Soppor baserade på vatten och lättmjölk - otroligt enkelt och snabbt gjort, speciellt vegetariska som man kan använda frysta grönsaker till.

Broccolisoppa gör man t ex genom att slänga ner vald mängd broccoli tillsammans med vatten. Låter det koka och ha sönder broccolin med en potatisstöt. Häll på mjölk, red eventuell av med maizena och krydda efter behag. En bra fördelning mellan vatten och mjölk tycker jag är två delar vatten och en del mjölk.

Spenat, grönsaksblandningar, sparris, potatis och purjolök är några variationer på kalorisnåla och enkla redda soppor som görs på samma vis som ovan.

Allehanda variationer på kyckling är bra och kalorisnålt. Likaså potatisrätter. Viltkött är också kalorisnålt, dock väldigt dyrt om man inte råkar ha en jägare i familjen/släkten/vänskapskretsen. Fisk som torsk, alaskan pollock, hoki, rödspätta osv är kalorisnåla och går också att varier mycket; Steka, koka, soppor, grytor, gratänger. Lax är också nyttig men inte kalorisnål, ca 200kcal/100g jämfört med torsk som har 75 kcal/100g.

För mig hjälper det väldigt mycket att välja bort grädde och fullfeta produkter. Vidare är inte produkter som korv, fläsk, ost och bröd allt för bra om man ska skära ner på kalorier.
 
Sv: Smal Mat

den absolut lättaste grejen att ändra personligen var att minska ner rejält på potatis pasta och ris och istället ta mer grönsaker till. har gått ner många kg bara genom att ändra det
 
Sv: Smal Mat

Jag vill tipsa om Findus otroligt käcka "Perfekta till"-grönsaksblandningar.

http://www.findus.se/basgronsaker/gronsaker-perfekta-till---nya-frascha-gronsaksblandningar/

Jag har inte provat de som är "perfekta till" sallad eller soppa, men de som är till fisk, kyckling och pasta är hur goda som helst att steka upp i lite olivolja och äta till... vad som helst. Jag brukar inte direkt använda dem till "det de är till för", utan äter dem till lite vad som helst, en bit lax, en kycklingfilé, någon god korv... äter man en hel påse med något till står man sig väldigt bra och det är nyttigt och jättegott! Man kan dessutom gärna smula över lite fetaost eller så om man kör dem i ugnen istället, det blir en sann delikatess.
 
Sv: Smal Mat

Jag vill tipsa om Findus otroligt käcka "Perfekta till"-grönsaksblandningar.

http://www.findus.se/basgronsaker/gronsaker-perfekta-till---nya-frascha-gronsaksblandningar/

Jag har inte provat de som är "perfekta till" sallad eller soppa, men de som är till fisk, kyckling och pasta är hur goda som helst att steka upp i lite olivolja och äta till... vad som helst. Jag brukar inte direkt använda dem till "det de är till för", utan äter dem till lite vad som helst, en bit lax, en kycklingfilé, någon god korv... äter man en hel påse med något till står man sig väldigt bra och det är nyttigt och jättegott! Man kan dessutom gärna smula över lite fetaost eller så om man kör dem i ugnen istället, det blir en sann delikatess.

Dem där vill jag också tipsa om, är så lätt att bara ta fram och steka på. Dock ska ju tilläggas att det blir ganska dyrt om man köper ofta.
 
Sv: Smal Mat

Kanske inte tips på mat men vill du gå ner så ladda ner appen shapeup.
Jag använder den men fuskar någon gång i veckan och på kalas.

Annars i matväg så kan jag rekommendera att undvika rött kött och istället äta mycket fisk eller kyckling tillsammans med grönsaker i någon form.
Man kan ju wooka,göra en god sallad eller slänga in lite wook eller rotgrönsaker i ugnen.
Hur mycket kolhydrater du behöver beror ju självklart även på om du tränar mm.
 
Sv: Smal Mat

Melon i alla former är väldigt sött och gott! Eller en enkel fruktsallad på 2-3 goda "tropiska" frukter.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 356
Senast: Sonic76
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 546
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 849
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp