Små hopphästar

Sv: Små hopphästar

Dirco Hästak 1005 är ytterligare en i mängden små hästar, 158 cm.
Sen är ju frågan var gränsen "liten" går...
Finns ju "ett gäng" hästar som stannat vid 162 cm.
Magini, Nostradamus, "Flippan" (om jag inte minns helt fel)

Kompisen hade en liten goding som blev 160 cm tack vare en enormt hög manke. Dom var svårslagna upp till 145-klasser.

En häst över 160 kan väl inte räknas som liten i det här sammanhanget? Men allt är relativt... :p

En gammal men intressant tråd! För mig, som funderar på en mindre häst. Hoppas att ni med erfarenhet av "små" hästar har några tips till mig!
Vet inte hur man puttar igång detta igen men testar att skriva här! Jag är 159 hög själv och liten, funderar nu på en häst av mindre storlek. En liten 4-åring tex, vad har ni för erfarenhet av hur mkt dom växer efter 4 år?
Mitt mål är att ha en kul kompis att träna och tävla till 130. frågan är också OM jag blir tvungen att sälja den vidare, hur lättsåld är en häst under 160?
Det måste ju styra hur mycket mindre jag betalar för den i inköp, än om den vore normalstor.
Många unghästar jag sett på videor är ganska markbundna i galoppen, hur mycket bättre och större galopp får hästen när den hittar sin balans under ryttare och vågar kliva på mer?

Min tjej är 157 cm, inga problem alls med henne! Hon har ganska stor galopp så avstånd och sånt går jättebra :)

Knapp!

Intressant att många verkar tro att allt handlar om höjden på hästarna när det oftast handlar om hur stor galopp hästen har. En liten häst kan ha stor galopp samt en stor häst kan ha liten galopp. Jag har en 1,59 häst(125 i täcke) som är väldigt hög i manken och tävlar 1.30-1,35 utan problem med avstånd. Sen har jag tävlat 1.70 hästar som har så kort galopp att de inte räcker fram på distanser. Även om storleken kan påverka så handlar det mest om hästens galopp.

Tack för era svar:). Jag tror också att det är galoppen, och framförallt hästens inställning som gör den till en bra eller sämre hopphäst. En bra inställning är värt mkt mer än några fler centimetrar!

Min häst är 157-159cm i mkh (mätte med tumstock och det låg därikring)
Hon älskar att hoppa och jag hoppas kunna komma långt med henne, men vi har bara tränat 1m. Men hon har en härlig inställning, kommer hon fel så hoppar hon endå och tycker inte alls det är läskigt med "titthinder". Fast allt annat är farligt som kan stå brevid ridbanan :p Har haft henne i 1 år snart och har själv hoppat in henne, hon är 6 år nu.

Min första häst är 152cm och hoppar med bra teknink över hinder man klararade inte av kombinationer då hennes galopp inte är störe än en c ponnys :p.

Hennes avkomma är 162cm och har problem med att få plats men det går bättre och bättre.

Kram

Små eller stora hästar, det beror ju helt på hur hästarna är byggda. Jag rider en D-ponny på 1.45 m och hon får in färre galoppsprång än vissa av storhästarna i min hoppgrupp som är runt 1.80 stora. Så det där med avstånd är också svårt, men man kan inte titta bara på hur hög hästen är, utan på hur storgalopperad den är. Min ponny är väldigt storgalopperad medans ett par av dom där hästarna är väldigt små galopperade. ;) Man får helt enkelt se vad som passar sin häst. har du en häst som du vet galopperar kort så håll in den lite extra och kläm in ett till galoppsprång så brukar det bli prima ;) eller satsa på att klämma på den ordentligt ;)

Jag har en ponny-travarekorsning på 153 cm. Han har en markbunden ganska kort galopp och rids på d-ponnyavstånd på träning då han aldrig satsats för hoppning utan hoppas för skojs skull. Vi tycker inte det är riktigt schysst att ständigt pressa honom på storhästavstånd när han inte har stothästgaloppen och ändå bara tävlats på meternivån där han ändå klarar kombinationerna bara man rider på ordentligt framåt.

Tycker att det är fel att mindre hästar ska gå på samma avstånd som stora.. hade en superhäst på 156 som hoppade 140 med lätthet hemma men kunde knappt starta 110 pga kombination. var bara att välja om vi skulle riva första eller andra hindret.

Visst finns det flera små hästar med supergalopp som fixar det men tror inte att de växer på träd.

I många avseenden är det ju som att be en B-ponny att gå på D-ponny avstånd och det skulle de flesta aldrig få för sig.

Själv väntar jag på att Ridsportsförbundet ska få en snilleblixt och dela in hästarna i två kategorier stor och liten. Jag menar nu inte att det ska bli separata klasser eller ändring i hinderhöjden utan bara ändring på avstånd i kombinationer och på linjer.

Snilleblixt? Vem ska avgöra om hästen är stor eller liten? Problemet med avstånd mellan kombinationer och linjer får man ju lösa, är väl få hästar som är exakta. Vissa måste länga andra måste korta.

Blir det svårigheter när hindrena blir högre får man ju acceptera att hästens tävlingskapacitet är nådd.

Min 160cm kan jag trava in i kombinationer med och hon når fram ändå!

144 cm D-ponnyn jag red hoppade 90-1m på d-ponny avstånd, men gick klockrent +1.10 på storhäst avstånd.

Jag hoppade mitt kallblod med stora hästar. Han fick ta i men det gick. Han vara bara 152 i mkh;)

Ibland blev det lite långt avstånd;)
20743483.jpg

28414378.jpg

Men ibland blev det rätt;)

28414376.jpg

Han är ingen stjärna när det gäller hoppningen men gjorde det han kunde!

Då måste din häst vara super som fixar det:)

Men tycker bara att det är synd när man har hästar (som jag haft) med stor hoppkapacitet och vilja.. som man inte kan gå upp i klasserna pga att galoppen inte räcker till.

Ang. vem som ska bestämma stor och liten häst så anser jag att man skulle kunna göra detta själv i anmälan. Man vill ju göra det mesta och bästa för sin häst. :p

Jersyko - Då måste din häst vara super som fixar det

Ninja la Silla är inte heller så stor ;)

Han är bara 161 eller 162 tror jag! :idea: :laugh:

*halvt kl*

För ett par år sedan var hästar mellan 160-165cm normala/stora!
Nu är hästar mellan 170-175cm+++ normala och allt under smått!
Konstigt hur det kan ändra sig så mycket på bara 10 år!

Inte mig emot, jag vill ha mina på minst 165cm+++! :love:
(Men har ridit en hel del vassa lägre hästar också, tycker bara att
hindren blir så stora då! haha!)

Kl
som en landslagstränare sa till mig: Det kvittar hur hästen ser ut (exteriört), vilken mankhöjd den har, det enda som räknas sitter i huvudet. Vill hästen hoppa så gör den det.

Persoligen rider jag hellre mindre hästar eftersom jag kan rida ihop de lättare, stora hästar är svåra att arbeta med genom hela kroppen och gär sönder oftare. Ju större/högre desto mer slitage. En häst jag red som gick svår fälttävlan var 161 cm. Vilken fantastisk häst!

Idag (enligt Flyige iaf) är normala hästar 165-175cm, allt under 160 är litet.

Jag har en varmblodsvalack på 154 cm, och han har inga problem alls med avstånden! Han är tävlad upp till 1 m och kombinationerna är inga problem alls. Jag tävlade också min foderponny bland storhästarna och han var bara 145 cm hög och vi konkurrerade alltid ut dem och kom hem med blågula rosetter i nästan alla fall! Ju mindre häst man har ju snabbare kan man rida i svängarna, för det mesta ;)

Vi har alla olika åsikter och så är det..

Men en b-ponny på 125 skulle inte många låta hoppa på samma avstånd som en d-ponny eftersom det är storleksskillnad på dom och på tävling sker det aldrig.
Storleksskillnaden mellan dessa ponnyer är ju lika stor som mellan en häst på 155 och en häst på 175 men de ska inte ha några problem att gå på samma avstånd på tävling.

Kanske är jag trångsynt men anser att det inte är logiskt. :cool:

Din häst hoppar av alldeles för tidigt på B hindret för den når inte fram. Men viss klarar den av det, fast det håller inte på en bana med relaterade avstånd när hindrena blir större, eller en trekombination..

7 meter är dessutom relativt kort

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 703
Senast: ameo
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
583
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 922
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar