Små hopphästar

Sv: Små hopphästar

Jag har en 2-åring och hans mamma, Miss Natahlie är 158-160 cm och hon tävlade 140-hoppning som 7-åring. Trots att hon inte hade världens bästa galopp heller, men hon hade världens hoppskalle! Sedan har jag en kompis med en arab, Suzanna ox, och henne hoppar min kompis lokala 90 cm - 1 m med. De brukar gå 0:a i 90 oftast någon rivning i 1 m, Sanna är 17 år så hon orkar inte riktigt runt en hel 1 meters bana. Det finns en hoppbild på henne som jag har lagt ut i galleriet. LYCKA TILL MED DIN!

min är visseligen 1,60 men väldigt kort i ryggen och får där med ta i utav bara den. har lite svårt att länga sig men hon hoppar. har tävlat 1,20 , 2 starter och tränat på dom höjderna. tyvärr så har vi fått gå tillbaka lite i höjderna pga att jag har börjat fega.

min häst är ca 158, och han har snarare för kort i kombinationerna än för långt, men han har en bra galopp så än så länge är det inge problem.

Jag har ett fullblodssto som är ca 156-157 cm... tack vare att hon är så långgalopperad/storgalopperad har vi inga som helst problem med att räcka till i kombinationer och liknande... Vi jobbar snarare med att korta steget :angel: men det är inte så lätt med en så hinderpigg häst, haha:p !

Har ett litet sto på 156cm och hon har haft problem att få plats i kombinationer och serier pga av sin stora galopp och hopphjärta!
Dock börjar hon nu som 19-åring bli mer reglerbar,dvs ha lärt sig att korta sig!
Är själv kort och vill ha små hästar,men de måste ha bra galopp.
Hellre en lagom stor häst som man klarar av ,än en jättehäst som jag inte orkar rida ihop!

Mynta är väl 158, o hon går ju 150 hoppningar :love: ;)

små hästar kan!!!:banana:

Jag tävlade hoppning med min d-ponny bland stora hästar, nu har mamma tagit över och tävlar henne. Har en hel del placeringar 110. Skulle dock inte rida in på 120 bana med henne. Kombinationer har inte varit något problem, men skulle nog kunna vara det i 120 då hindrena är mkt bredare. Hon är lite av en expert på kombinationer, suger tag i dom och sträcker ut sig. Bara att suga fast i manen

*kl*

Min kille är knappt 1.60, med jättemanke, så han är inte större än en D-ponny att sitta på. Men det är mkt gång i honom så det har hittills aldrig varit några problem.

5596022.jpg

Vi ser välfigt inspirerade ut här :angel:

Min arabhingst är bara 152 och går ibland stora hästar. Ham har rätt bar galopp så är det en distans på 4 galoppsprång så kan jag välja att rida på 4 långa eller 5 lite kortare utan att det blir jobbigt för både mig och honom. Det ända jag tyckte i början när jag gick ut och tävlade med honom var att alla hindrer såg så stora & breda ut. Har ett halvblod på 166 som jag hade suttit och tävlat på innann och liksom inte tävlat någon häst i den storleken på flera år. Men sen blev halvblodet skadat och då fanns det bara honom och då var man så illa tvungen att vänja sig. Men han har inte haft några problem med avstånd och sådant.

Har jag helt fel om jag påstår att Jappeloup oxå var liten, 158 cm, och dessutom korsning travare-fullblod.
Varför skulle inte små hästar kunna?
Har tävlat 3 st småttingar, 149, 154 och 158 cm. Samtliga gick upp till 130-hoppning utan problem, sedan svek mitt mod.:o

Min förra lilla häst var ca 153. Med henne hade jag aldrig problemet att hon inte räckte till, snarare tvärt om att hon inte fick plats. :love: Men sen hade hon viljan och hoppade allt oavsett. Hon stannade bara en gång på hinder under hela året jag hade henne.
Nu kom vi aldrig iväg på någon tävling, hon togs bprt i januari efter en lång tids hälta. Men jag kan inte tänka mig att hon skulla ha fått några problem alls.
Hon var en riktig liten kämpe.:love:

jag hade en lite plutt på 151 cm. han hoppade glatt allt som ställdes framför honom men hans galopp räckte tyvärr inte till i kombinationerna. han hade kanske haft det lättare för sig om han fötts som ponny :smirk: men vända på en femöring kunde han!

Min lilla Norpa är 1,56 meter över havet, och hon har inga som helst problem att tävla bland de stora hästarna.
Hon har ganska stor galopp trots sina taxben och har inte några som helst problem att gå på fem steg när de andra går på sex. :angel:
Fullblod/connemara, dessutom verkar hon gå på solenergi :D

Min ena pålle e bara 153cm Tävlar dock bara upp till 110. Han e kortgalopperad men men den hastighet på 200 så de bli ofta ganska trångt.. :rofl: Men han e tränad så han kan länga och korta sej så har aldrig haft några problem är 90% bland de 3 första placerade!! :banana:

*kl*

Några har ju redan nämnt Mynta och Jappeloup, men jag kom också att tänka på Artist 765! :idea:
Han är ju bara 161 cm och tävlat svår klass framgångsrikt!

*kl*
Minotauros RP 114 är 156 i mkh. Han tävlar MSV. (Har dock tävlat tom 150!)

Senast ändrad av en moderator:

Samt även RS Isac (Jens Fredricsons gamle kämpe) :idea:
Han var väl 158?

Min pålle är 160,
jag har inte varit ute på någon tävling (bara klubb) ännu, men på träningarna så har vi lite problem i kombinationerna på "stor-häst-tävlings-avstånd" :D, men de är mest för att jag sitter & smyg håller ,:angel: (de blir bättre) annars så fungerar allt perfekt :D

Dirco Hästak 1005 är ytterligare en i mängden små hästar, 158 cm.
Sen är ju frågan var gränsen "liten" går...
Finns ju "ett gäng" hästar som stannat vid 162 cm.
Magini, Nostradamus, "Flippan" (om jag inte minns helt fel)

Kompisen hade en liten goding som blev 160 cm tack vare en enormt hög manke. Dom var svårslagna upp till 145-klasser.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 703
Senast: ameo
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
583
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 922
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar