Små hopphästar

SofiaOfSweden

Trådstartare
Någon här som hoppar med små hästar? Hur går det med avstånd och i konkurrens med andra större hästar? Hur höga är era hästar i så fall?

Sv: Små hopphästar

Min förra häst var en het lite irländare på 1.57 i mankhöjd. Han var grymm! gick alldeles utmärkt, vi klarade av konkurrensen alldeles utmärkt och fick ofta placeringar :) en gång kom vi 4:a av 78 stater

7663492.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08060000-08069999/640x480/8069047.jpg

Min är 154 sm hög. Ibland blir det lite klurigt i kombinationer då hon inte har så stor galopp och kan "krypa" ihop ibland, men då vi inte tävlar högre än 110 cm så brukar inte det bli något större problem, får bara rida på lite mer :P

Har en tjejkompis som hoppar en av ridskolans hästar, dock inte lokalt än, men de placerar sig i princip alltid i toppen, trots att hästen bara är ca 1,52 i mankhöjd... Ligger nog mer i teknik och vilja än storlek, men det är klart att kombinationer kan ställa till det om man inte tränar ordentligt på lite större avstånd!

Jag hade en liten kille som mäte 152 över manken. Han gick som en klocka på banan. Han kunde i princip hoppa hur högt som helst men räckte inte till när det blev långa kombinationer. Så därför gick han bara till och med 120 hoppningar för när det blev 130 så räckte han med råge över i trekombinationerna. Han kämpade som en tok men det är inte snällt att pressa dem så han gick bara 120 :smirk: Hemma hoppade han höjdhopp ibland på 160 cm :) Kanske ska tillägga att han var från 21-25 år när jag hade honom? Han var superfräch och pigg, busade värre än unghästarna och var så busig att jag var tvungen att rida fram minst 45 minuter innan varje klass :p

Och motsåndet hade oftast inte en chans när han var i omhoppning, han vände på en femöring och var blixtsnabb. Alltid minst en rosett med hem

Senast ändrad:

Har sedan i höst en holländare som mäter ca 154 cm. På hoppträningarna hänger han med fint, men han har också en bra galopp och är storgalopperad (fullblodsinslag). Vi får se hur det går framöver, men han skall förhoppningsvis funka bra till åtminstone lätt fälttävlan. :smirk:

min kille e 155 cm över manken, har inte tävlat hoppning än men skulle vara väldigt roligt då han tkr det är jätte kul att hoppa.

Min häst är en 1,54 i mankhöljd och det brukar fungera bra me hoppningen, kombinationerna brukar men gå bra hon är väldigt storgalloperad.:)

Jag har ett sto på 155 cm som jag tävlade upp till 135 med (dräktig nu). Hon hade inga problem med kombinationer och så. inomhus oslagbar. Gick dock bara upp till 125 inomhus, men kom i 90% av fallen hem med blågul rosett. Hon tävlade fram til förra året då hon var 15. Började hoppa när hon var 11.

Har en liten dam på 156 cm. Avstånden blir en träningssak och att hon skulle vara sämre för att hon var liten tycker jag bara låter konstigt. Om någora månader (hon är bara startad ett fåtal gånger så) är hon en vass omhoppningshäst. ;)

Min förra underbaring var 154cm. Han hade kanongalopp så det blev sällan problem med avstånden :)

Liten_hopp.jpg

Nu ska vi se så jag inte är helt ute o cyklar men är inte Utfors Mynta en ganska liten häst? Och hon har ju gått 1.60 hoppningar :)
Imponerande!!!

ja, är hon inte 158cm? En bra häst har rätt inställning, då är mankhöjden mindre viktig

Jo mynta är väl 158 har jag för mig. Jag vann rätt bra över hästarna när jag tävlade men d-ponny som häst upp till 110, Han var (är) ju vändbar som sören så vi hade alltid snabbast tid och höjden var ju aldrig några problem. Kunde säkert gått högre men det blev inte så.

Min arab är ca 155 cm och har fått paceringar på flertalet hopptävlingar han tävlat i. Och avstånden har inte varit några problem alls, men då han har inte tävlat mer än 1 meter.

Min gick 120 cm med mig, hon är ca. 155-157 cm. Lite "ponnylook" också. Hon kunde få det lite långt i komb. ibland, men ärligare häst finns inte stannar aldrig och river väldigt sällan, typ en start på 25.

Min är i mina ögon rätt liten men bara för det tycker säkert inte alla andra det... 163 cm, men hög manke. Han har iofs en bra galopp och framförallt så har han ett sjujekla hjärta, bangar inte i första taget. Så några direkta problem har han inte :)

Åh vad kul att det går så bra för alla här! Jag själv har en liten arabkille på 153 cm som alla tycker skulle bli en bra d-ponny :smirk: Har inte tävlat ännu och får ibland lite problem med avstånd eftersom att han måste länga ut sig så mycket, men det går bättre och bättre! Kände att jag behövde lite pepp från andra "småhäst ryttare" och faktiskt att små hästar också kan! :)

min tös brukar alltid vara minst när vi är ute på tävlingar, vet itne hur hög hon är men inte över 160 iaf, hon har aldrig några beskymmer att nå fram/över men hon har otrolig galopp och underbar kapacitet... hon hoppar lätt som en fjäder så det har faktiskt hänt att vi har lagt i ett textra galoppsprång i kombinationer iböjan när jag hade henne och inte vågade rida fram...

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 703
Senast: ameo
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
583
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 922
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar