Sluta med blöjor

Sv: Sluta med blöjor

Jag testade en sådan byxa på dottern och visserligen kan de ha blivit bättre sedan det var aktuellt för henne men den vi hade var urdålig. Den sög inte upp något alls men eftersom den var bylsig som en blöja så lurades dottern att hon hade blöja på sig och kissade bara och blev ju jätteledsen när det då rann utför benen på henne. Bättre då att göra en grej av att gå och köpa nya fina kalsonger/trosor och sedan verkligen säga till barnet vad hen har på sig så att hen vet.
 
Sv: Sluta med blöjor

Calazirya: Jag körde den taktiken när vi slutade med napparna. Kände mig hemskast i världen när napparna bara var borta en dag (vi hade givetvis pratat om det innan men inte bestämt dag) och det gick jättebra. Dock lär vi behöva blöjor på nätterna ett tag till så det håller inte.

Jag tänkte också på ett "Ops, blöjorna är slut!" :angel: Här hemma har vi alltid använt olika blöjor på natten och dagen så vi kunde säga att dagblöjorna var slut :D Annars var L ganska "svår", han VÄGRADE allt vad kalsonger hette och hade inte ens tittat åt pottan. Men så är han en sån kille som inte försöker överhuvudtaget om han inte VET att han kommer klara det. Så en dag i höstas vände den och han blev torr på bara några dagar, både dag- och nattetid.

Han vill dock fortfarande bajsa i blöjan, och det har jag inte listat ut än hur vi ska ta oss ifrån.
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag förberedde, och sedan köpte jag sämre blöjor.
Det gick oförskämt lätt för oss. Jag tror dock de kassa blöjorna var en hjälp, de blev ju blöta till skillnad från supereffektiva pampers som tålde allt.
 
Sv: Sluta med blöjor

Vi mutade rätt hårt ;) En del är emot att muta/belöna barn, och vi gör det inte med annat (mer än vanliga triviala "mutor" dvs ;) ), men för oss med en son som är lika envis som en gammal get mellan varven och också lite osäker inför förändringar så fungerade det helt lysande. Vi hade försökt lite halvdant en längre period att få honom blöjfri men han var inte särskilt intresserad. När det sedan kändes som att han faktiskt skulle kunna vara blöjfri bara han ville så började vi mer ordentligt. Detta var under vår semester i somras, då var han 3 år och ett par månader.

Vi hade en billig potta från IKEA, och köpte ett gäng roliga klistermärken. Så förberedde vi i god tid och berättade att varje gång han kissade på pottan så skulle han få ett klistermärke att klistra på, och om han bajsade på pottan så skulle han få två st (eller på toaletten, naturligtvis!). När han samlat ihop till 10 st så skulle han få en ny del till sin högt älskade tågbana. När han samlat till 10st ett par gånger så höjde vi till 20st. Så åkte vi gemensamt till leksaksaffären och köpte saken (blev totalt 3 gånger, sedan var han helt blöjfri, dvs 40 klistermärken totalt) så fort han fått rätt antal. Han var SÅ stolt varje gång vi åkte dit.

Vi tjatade inte utan frågade då och då, och så ställde vi helt sonika in pottan på hans rum i början när han lekte så den alltid skulle vara nära, och flyttade den sedan till toaletten utanför hans rum, när han börjat komma igång med att känna i tid att han var kissnödig. "-Mamma mamma, jag har kissat på pottan!!!" skrek han lyckligt första gången.

Efter sista gången vi köpte en "belöning" så frågade han på eget bevåg inte efter fler klistermärken - han tänkte inte mer på blöja alls utan gick på toaletten "av sig själv".

Det blev kanske lite dyrt på sätt och vis (köpte dock inga stora saker till banan) men det var det helt klart värt. Han var helt med på tåget och tyckte det var spännande. Ibörjan fick vi peppa honom hela tiden, innan han fått ihop de första 10st, men sedan gick det väldigt enkelt :)

Vi mutade oss f.ö fria från nappen också...:angel: Han satt och tittade i en leksakstidning och hittade på ett lok han ville ha till tågbanan. "-Det kan du få om du slutar med nappen!" sa jag spontant (vi hade börjat förbereda för att sluta en längre period redan och infört att enbart ha napp på natten/i bilen). "-OK!" sa sonen och från den stunden har han inte haft nappen mer (var f.ö i samma veva som han slutade med blöjan). Vi sa att han kunde prova ett par dagar först, och känna efter. Han frågade efter nappen en enda gång, första kvällen utan, men då konstaterade han snabbt att "Jag vill prova utan!" när vi påminde om att nappen inte är bra för tänderna och att han skulle få köpa det fina loket, och efter det har han inte ens frågat om dem igen. Inget gråt, inget tjat, ingenting. Alls.

Så vi är nöjda med våra mutor, det fungerade på vår son :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöjor

Vi vuxna bestämde oss för en dag, förberedde sonen med att säga "imorgon har mamma och pappa bestämt att du inte ska ha blöja på dagen, du får kissa och bajsa på toaletten".

Vi valde att ta på oss hela ansvaret. Inte lägga någon skuld på sonen utan bara uppmuntra. Vi planerade in ett kiss-schema där vi gick till toaletten 1 gång i timmen de första 3 veckorna. Förberedde sonen innan varje gång med att säga "nu är det en minut kvar till vi ska gå till toaletten".
När han satte sig blev det jubel och high five, kom det kiss ännu mer jubel och kom det bajs "bajsgodis".

Första dagen hade vi 8 par nerkissade byxor, andra 7 par, tredje 5 par och ungefär så gick utvecklingen. På det hela taget räknade vi honom som torr efter tre veckor. Vi har valt att fortfarande ha en del av ansvaret för att han går på toa i tid. Ytterst sällan säger han till själv utanför schemat (som nu är var tredje timme) och då blir det jubel och beröm.

Kanske lite annorlunda mot andra men det har funkat för oss.

Lycka till!
Miks
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag säger lite tvärtemot de andra jag ;-). Om barnet gråter o vill ha blöja hade jag låtit honom ha det. Han är kanske inte mogen att sluta än? Om barnen på dagis retas ska ju personalen ta tag i det! Vår som blev inte blöjfri förrän han var nästan 3.5 han heller, vi uppmuntrade o han gick mycket med bar rumpa hemma o då funkade det tidigare men inte med byxor o kalsonger. Så en vacker dag trillade polletten ner o han blev blöjfri nästan av sig själv och efter bara någon vecka tog vi bort nattblöjan oxå. Lycka till hur ni än gör :-)
 
Sv: Sluta med blöjor

Vi har visserligen inte haft det svårt, men de gånger som hon inte velat så har vi kört tävlingsmetoden. "Jag kissar först" (säger den vuxna som sitter på toa brevid pottan). Ett tag så hade vi böcker som bara lästes när hon satt på pottan, men det slutade med att det blev väldigt långa pott-besök (minst 30 minuter).
 
Sv: Sluta med blöjor

KL

Tack för att ni delar med er och kommer med tips! Jag har inte gjort så mycket av det än men eftermiddagen hemma spenderades utan blöja. Vi har haft slut på rena kalsonger men imorgon är det tvättid och på fredag tänkte jag köpa en gäng kalsonger till. Han är lite obekväm med att gå naken i byxorna och vi har för kallt för att gå klädd som Kalle Anka.

Jag känner mig i alla fall mer hoppfull och kommer nog stå på mig lite mer när vi kör igång unger jul. :)
 
Sv: Sluta med blöjor

Vi provade med toasitsar och med potta men inget föll grabben på läppen men när han fick se brorsan stå upp och kissa så lossnade det och en vacker dag drog han fram sin "tandborstpall" och kissade. Då hade vi kört blöjlöst med kalsonger ett litet tag.

När det kom till nummer två så kom han och bad om blöja i säkert ett halvår efter att han hade blivit kisstorr. Vi gjorde ingen affär om det men vi pratade väldigt mycket om det här med att sitta på toan istället och en vacker dag så lossnade det med.

Så ta det lugnt bara det kommer! Men nu har jag ju bara gjort detta en gång och alla barn är ju annorlunda...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 958
Senast: mars
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 198
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 499
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp