Sluta med blöjor

eyz

Trådstartare
Sonen är 3½ år och vill för allt i världen inte sluta med blöjor. Han har inte visat något större intresse för potta och toaletten så jag har legat lågt, inte pressat på något sätt men ibland känns det som att jag varit för passiv.

Vissa dagar vill han ha kalsonger när vi är hemma, i alla fall efter att jag frågat och då går det ofta jättebra. Jag har valt att muta med glass och godis vilket har hjälpt några gånger, då blir han motiverad och kan gå på toaletten några gånger "för mycket", utan att det kommer något.

Har berömt de gånger det blivit något på toaletten och bara konstaterat att det blivit lite tokigt och att det är sånt som kan hända när han glömt bort eller inte hunnit till toaletten i tid när inte blöjan är på.

Jag anser att jag kan se när han känner sig pressad (sen om jag gör det alla gånger är ju tveksamt) och jag tycker inte att han verkar pressad när det kommer till toalettränig. Vet dock inte hur hans pappa hanterat dessa situationer, eller om de ens tränat alls.

Nu har tydligen några barn på förskolan retat honom för att han har blöja, det berättade han själv och jag har hört andra barn kommentera att han har blöja på sig (till någon annan, inte riktat till sonen). I lördags gick han hela dagen med kalsonger och det funkade jättebra och vi pratade om att han skulle ha kalsonger på förskolan också men idag vid lämning ville han inte alls (hade blöja vid lämning). Jag känner att jag blivit stressad efter att han berättat att de andra retat honom och vill inte bli ytterligare en som lägger något värde i blöjbärandet. Men det vore ju hög tid att komma ifrån blöjorna...


Har ni några bra tips eller råd? Hur gör jag för att uppmuntra men inte pressa?
 
Sv: Sluta med blöjor

59 stycken som läst men ingen som haft småbarn? ;)

Berätta gärna hur ni gjort, barn funkar ju olika men jag kanske kan hitta något nytt att testa i alla fall?
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag förbarmar mig så kanske tråden kommer igång.:cool:

Jag skulle förklara att han är en stor pojke nu, med betoning på stor, och inte en bebis.
Och är man stor så går man på potta iaf på dagen.

Och sedan välja en startperiod då han är hemma från dagis, som nu i jul.
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag förbarmar mig också lite... ;)

Nu vet jag att många tycker att det är aja baja med att "muta" sina barn med godis och dyl. Men helt ärligt gjorde jag så med bägge mina. Jag använde mig av non-stop godisar (som bägge barnen fortfarande kallar för "belöningar" :D )

Så erbjöd jag 1 "belöning" om de satte sig på toaletten och försökte. Om det dessutom kom någonting så fick de 2 st "belöningar". Funkade fin fint på mina tjejer.

Och precis som du undvek jag att sätta press. De fick själva välja om de ville ha blöja eller trosor på sig!

Kanske en idé skulle vara att ni tillsammans går och köper kallingar åt honom så att han får välja helt själv. Kanske blir mer lockande att ha dem på sig då?
 
Sv: Sluta med blöjor

+ supersara

Kul att ni förtydligade att ni förbarmade er att svara istället för att bara göra det. :cool:

Jag har försökt med att han är stor och han håller med, går på toa en gång sen vill han ha blöjan igen. Det slutar med att han gråter om jag fortsätter argumentera för kalsongerna och i det läget har jag gett med mig eftersom jag inte vill pressa honom.

Vissa dagar vill han, andra dagar inte.

Han tycker mycket om sina kalsonger, säger att jag har kalsonger på mig och att pappa har kalsonger. Men det är ju ändå bekvämast med blöjan på. I eftermiddags sa han att han skulle ha blöja efter medan vi bytte men jag tog på kalsonger medan han hade fullt upp med att berätta något. Han varken sa eller gjorde något som tydde på att han var missnöjd med det. Jag kanske ska pröva att inte diskutera så mycket utan bara göra. Protesterar han med kalsongerna på är vi i alla fall i ett nytt läge där han kanske kan tänka i nya banor.
 
Sv: Sluta med blöjor

eyz;15536019 Jag har försökt med att han är stor och han håller med skrev:
Men jag tycker nog med betoning på nog att han är så gammal att man kan bestämma: _Du är så stor kille nu så under DAGEN blir det inga blöjor.

Och då blir det inga blöjor oavsett skrik, eller kissa på eller vad som än händer. Och såklart göra trevliga saker och inte bry sig, vad som än händer.

Blöjan till kvällen under natten.
 
Sv: Sluta med blöjor

Du/ni har inget äldre barn i eran närhet som han ser upp till? Det fungerade på mina barns kusin som absolut inte ville sluta med blöja. När han insåg att min son som är 2,5 år äldre inte hade blöja så ville han sluta direkt. Visst hände det några missöden men det hjälpte att han insåg att någon han såg upp till inte hade blöja så hittade han sin egen vilja att verkligen klara av att hinna till toan i tid.

Mina barn var så lätta att sluta ha blöja på att det var nästan pinsamt. Sonen blev torr både dag och natt på en gång när han var 2 år och 9 månader och dottern blev torr på dagtid när hon var 2 år och 2 månader och torr på natten några månader senare. De var helt enkelt redo och jag tror att den tiden infaller väldigt olika för olika barn. Eftersom du är lyhörd för vad han vill och kan så lyssna på honom och fråga kanske inte så mycket med ord utan ta bara några timmar varje dag som är blöjfria? Ibland tror jag att barnen behöver känna att vi litar på dem för att de ska klara av saker och ting och att kunna kontrollera kroppen är ju verkligen att klara av något stort. Sedan får det ju givetvis inte bli press och stress men kanske ska du lyssna på vad han förmedlar snarare än vad han säger?
 
Sv: Sluta med blöjor

Måste han ha kalsonger då? Jag menar om det alltid blir en konflikt så kan han kanske tycka att det känns mer ok att gå naken? På hemmaplan alltså.

My (snart 4) slutade över en dag med både dag och nattblöja när hon var 2 år och 4 månader. Hon hade inte visat mkt intresse, men vi hade ändå "tränat" lite. Då fick hon sitta på pottan medan vi läste bok för henne, det tyckte hon om. När hon sedan slutade med blöja var det efter första gången som hon gjorde kopplingen: jag är kisdnödig- vi går på toa! Och det fungerade. Sen var hon torr. Alldeles för enkelt för att vara sant!

Maja (2 år lite drygt) är i stort sett torr dagtid. Hon var inte ens två när hon började kissa på pottan. Hon ser upp till My och härmar henne i allt och har tidigt haft intresse för pottan. Däremot så har det varit lite trixigt att få henne att vara torr med kläder på. Hon vill vara naken jämt, och här hemma går ju det bra, och då går hon på pottan som hon ska, det händer inga "olyckor". Men när byxor åker på har hon haft svårt att komma ihåg pottan. Det är som om hon då tror att hon har blöja, och så kissar hon. Hon tycker inte alls att det blir äckligt, som storasyster tyckte, utan hon tar det med en axelryckning, vilket oxå har gjort det svårare att få bukt på. Nu börjar det lossna, med lite påminnelse håller hon sig torr även med kläder på. :)
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag har läst men jag har inga råd el. tips-tänkte se om nån skrivit något matnyttigt till framtiden.. ;)
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag har också kört med mutor, kul att se att så många gör det när det verkar vara ett så stort no-no från alla förståsigpåare. För oss funkade det också toppen. Först körde vi med enkronor. Gjorde som supersara, en krona för försöka, två för resultat. Det gick jättebra för kissningen, men inte för nummer 2, då ville han ha blöjan. Då fick vi ta till tunga artilleriet - dumlekola. (Som för övrigt fortfarande kallas för bajs-godis....) Då gick det fint det med. Nog kunde han fundera över om han inte ville ha blöja ibland, men efter 1-2 veckor så glömde han bort att möjligheten ens fanns och allt var självklart.

Om ni kämpar på nu i julledigheten så tror jag att det största motståndet försvinner. Eller håller tummarna i alla fall. På natten och ute med overall och massa kläder kan man ju köra blöja förstås, men poängtera att det är ifall man inte hinner in så att overallen inte ska bli blöt. Min stora kille var torr på natten innan vi slutade med blöjor på dagen, så vi hade inga problem där.

En viss press kan man nog lägga på dom, men det är en svår balansgång. Det är du som är expert på DITT barn. Lycka till i alla fall!
 
Sv: Sluta med blöjor

Haha jo tack det där med bajsgodis känner jag igen. Vi har bajsglass och bajsrussin också. :idea:

Vi ska absolut kämpa på nu under julledigheten. Många av mina grannar åker hem under julen så jag kan nog få tag på några extra tvättider så hela lägenheten inte börjar stinka om det går snett ibland. Ska som sagt testa att inte fråga utan mer känna av, kanske kräva lite mer.

Tack för era inputs.
 
Sv: Sluta med blöjor

Nu vet jag inte om metoden är kvalitetssäkrad (;)), men vad händer om du inte har blöjor hemma?

Vi gjorde en sådan lösning när E skulle sluta med välling.

Ella var helt ointresserad tills hon plötsligt en dag bara struntade i blöja, så där kan jag tyvärr inte ta åt mig äran och komma med något som kan hjälp er.
 
Sv: Sluta med blöjor

Min unge har inte ens pluppat ut ur mig än, men jag har köpt en potta som spelar musik när man använder den, med förhoppningar om att den ska hjälpa till att bli av med blöjorna hyfsat tidigt. :D
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag har som flera andra mutat friskt vad gäller allt. Så till den milda grad att min äldsta bad om att få ta sprutor (mutorna var godis).

Men jag undrar faktiskt vart ert dagis är. På vårt dagis går alla småbarn på pottan flera gånger om dagen (de sätts alltså samlat på varsin potta, kommer det något så gör det). De är ofta mer aktiva än föräldrarna att sluta med blöja, att det blir olyckor verkar inte bekymra personalen, man ska bara se till det finns många ombyten. Blöjavvänjning är alltså inget som föräldrar gör på loven, utan ständigt pågående.

Nu är det ju inget du kan ändra, men jag ställer mig lite frågande till att personalen inte jobbar med detta!
 
Sv: Sluta med blöjor

Låt honom se sin pappa stå och kissa ståendes så kanske han vill göra likadant. Min inte ens 3åriga son avgudar sin pappa och säger alltid stolt: kissa som pappa - när han gör det ståendes. Han är duktig på det också och det kommer alltid i toaletten.

Men ja, min är inte heller blöjfri, han säger till hemma och på förskolan - men ber även om blöja då han ibland inte "orkar tänka". Jag pressar inte på utan låter honom ta det i sin takt.

Hemma hos mormor&morfar säger han inte till alls, även om han har en "spelande potta" där. Här vägrar han pottan utan går på toan. ;) Han har själv sagt att pottor är för bäbisar :angel:
 
Sv: Sluta med blöjor

För det första tycker jag att du ska prata med förskolepersonalen om att han blir retad för sina blöjor så att de kan prata med barnen om det.

När det gäller själva träningen att bli blöjfri tycker jag, som resten, att du har ett guldtillfälle nu till jul när det blir ledigt. Prata även med pappan så att ni gör hyfsat lika.

Kör blöjfritt dagtid och försök få rutin på att han går på toaletten en gång i timmen (eller vad som verkar passa för honom) tills han börjar känna själv att han behöver gå.

Muta eller inte? Det har jag ingen direkt åsikt om. Kör på det som verkar funka bäst. Vi behövde inte muta vid toaletträningen, men vi mutar utan tvekan för att få honom att ta medicin.
 
Sv: Sluta med blöjor

Låt honom se sin pappa stå och kissa ståendes så kanske han vill göra likadant. Min inte ens 3åriga son avgudar sin pappa och säger alltid stolt: kissa som pappa - när han gör det ståendes. Han är duktig på det också och det kommer alltid i toaletten.:

Det sista jag vill är att ha pojkar och män som står och kissar i mitt hushåll oavsett om det är pricksäkra herrar. ;) Lyckligtvis är pappan en sittakissare så förhoppningsvis tar sonen efter.

Lupino: På förskolan uppmuntrar de toalettbesök och det har blivit både nummer ett och två på toaletten men det är samma där, han är inte så intresserad.

Calazirya: Jag körde den taktiken när vi slutade med napparna. Kände mig hemskast i världen när napparna bara var borta en dag (vi hade givetvis pratat om det innan men inte bestämt dag) och det gick jättebra. Dock lär vi behöva blöjor på nätterna ett tag till så det håller inte.
 
Sv: Sluta med blöjor

När min son skulle sluta med blöja så la vi pärlor i en burk. Han fick en pärla varje gång han gick på toaletten, oavsett om det kom något. När han hade fått några pärlor, kommer inte ihåg hur många kanske fem, så fick han tex en glass eller åka och bada. Tror vi höll på med pärlorna i två dagar sen glömde både han och vi bort det.

För oss gick det väldigt lätt, innan han slutade med blöja så bajsade han bara på toaletten. Det svåra var att få honom att gå och prova kissa när vi ville det. Därför blev det pärlor.

Hur gör dom på dagis? Går han på toaletten eller pottan där? Vad gör han om du säger att när man har vaknat så går man och kissar? Om man låter honom ha blöjan på och han går på toaletten tex innan maten och när man går hemifrån?
 
Sv: Sluta med blöjor

De har bara toalett på hans avdelning (vad jag vet), han föredrar toaletten hemma.

Morgnarna är inte hans bästa tid på dygnet, jag får lirka med det mesta från väckning till frukost till tandborstning till ytterklädespåtagning. När jag frågar om toalettbesök på morgnarna får jag vanligen ett ilsket morr till svar, men det händer att han sätter sig på toaletten. Nu var det dock länge sedan han valde att göra det. Nu under julen när vi går upp när han vaknat av sig själv kommer det förmodligen gå lättare med morgontoalett.
 
Sv: Sluta med blöjor

Jag har inte provat det själv men det finns ju så kallade toaletträningsbyxor som är ett mellanting mellan tygblöja och kalsong/trosa

De är vattentäta så att det inte gör så mycket om det blir ett missöde men de suger inte upp lika mycket som en blöja. Då känner barnet tydligt att det blir blött när man kissar och blir förhoppningsvis mer motiverad att använda toaletten istället :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 197
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 499
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp