Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Det där borde du tala med en läkare om.
Mina kissade rediga pölar tidigt och var torra däremellan.
Så om jag var ambitiös och ville spara blöjor, så kunde jag sätta barnen på pottan ungefär var 3dje timme och så kissade de där.

Oj... ja det får jag göra då, jag trodde faktiskt att alla barn mer eller mindre "småskvätte"... Men jag ska höra efter. Inte för att läkarna själva verkar kunna särskilt mkt om någonting *mutter. missnöjd med sjukvården*, men iaf!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Varför vill man inte operera det nu då? Pga någon risk för barnet vid operation? Annars tycker man ju att en operation minskar lidandet, i alla fall långsiktigt, även om det var jobbigt att genomgå .

Tydligen så visar forskningen att operation och medecinering med långtidsprofylax ger lika stor procent tillfrisknande... Och medecinering är ju riskfriare och mindre jobbigt för både barn och föräldrar!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Bra tillfällen att sätta dem på pottan är precis efter att de vaknat samt ett litet tag efter att de ätit. Passa på att gå på toa själv så blir det extra tydligt. Våra små har gått på pottan sedan de kunde sitta själva, vi har passat på att sjunga imse vimse eller kollat i någon bok medan de suttit ner. De bestämmer själv när och hur länge de sitter på toan, ofta springer de omkring nakna och apar sig badrummet och rusar till pottan och sätter sig när det kommer.
Nu som 1,5 åringar säger de till om det kommer i blöjan, men hinner ibland säga till före.
När de var riktigt små sa vi "kssss" och applåderade när det kom kiss så att de skulle förstå vad man skulle göra på pottan. Nu är det mer vardagligt.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Intressant tråd det här, har också funderat löst på detta med EC och potta, framför allt efter det att vi fick skippa skötbordet strax efter 6 mån och bara köra up&go med vår vilding som aldrig vill vara still, särskilt inte efter det att en kladdig bajsblöja har tagits av...

En sak jag undrar över är hur man ska bete sig för att barnet ska förstå att det är bra att kisset kommer i pottan utan att berömma barnet? Jag har förstått att det är viktigt att kissande och bajsande inte ska vara en prestation och att det är viktigt att man inte berömmer kring detta. Hur gör man då för att visa att barnet har gjort "rätt"?
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

En sak jag undrar över är hur man ska bete sig för att barnet ska förstå att det är bra att kisset kommer i pottan utan att berömma barnet? Jag har förstått att det är viktigt att kissande och bajsande inte ska vara en prestation och att det är viktigt att man inte berömmer kring detta. Hur gör man då för att visa att barnet har gjort "rätt"?

Man kan ju försöka uttrycka sig positivt, utan att det är ett direkt beröm till barnet.
"Så skönt att kisset kom i pottan idag, eller hur?"
"Åh, så skönt att få bajsa, du som var så bajsnödig"


Men, många anser ju att man ska berömma barnet även vid kissning/bajsning, för att det alltid är viktigt med beröm...
Väldigt delade meningar...
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Om hon inte vill sitta på pottan kanske du kan testa att hålla henne över toan/badkaret (så som man håller barn när de ska kissa ute i skogen).

Det verkar ge en signal till kroppen att den ska kissa/bajsa. Vår son kissar så gott som alltid när vi håller honom så.

Strunta i signaler, ifall du har svårt att se dem. Testa lite då och då. Särskilt efter sömn, som Sar skrev.

Om man håller barnet så behövs ingen belöning. Det är så himla kul att titta på kisstrålen - det är belöning i sig.:D

Vi har låtit vår son kissa så sedan han var väldigt liten. När vi sedan satte honom på potta för första gången verkade han känna igen ställningen/situationen och kissade där oxå.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Jag tror inte att beröm gör att kissandet och bajsandet blir prestationsinriktat. Det är ju nödvändigt att på något sätt kunna visa vad som är meningen med att sitta på pottan och det för man bäst genom att visa att man blir glad när det kommer kiss. Sedan blir det rätt naturligt att trappa ner på berömmandet när barnet förstår vad som ska göras och hellre bekräfta barnens upplevelse "oj vad det låter skojigt". Det viktigaste är nog att inte göra någon som helst sak av att det INTE kommer något i pottan. Det är där prestationsångesten kan komma in!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Det är ju nödvändigt att på något sätt kunna visa vad som är meningen med att sitta på pottan och det för man bäst genom att visa att man blir glad när det kommer kiss.

Vi har faktiskt inte behövt berömma överhuvudtaget. Men det kanske beror på att vi började så tidigt. Lillen var inte ens två månader när vi började, och då känns det verkligen inte aktuellt att berömma. Intentionen var inte att lära honom något, utan att lära oss se när han var nödig, och förenkla blöjhanteringen.

Trots att vi inte har berömt har lillen ett visst "resultattänk" när vi håller honom över toan. Det lilla han har i blåsan pressar han fram, även om han uppenbarligen inte var särskilt nödig. (För man är ju knappast kissnödig om det bara kommer någon matsked.) Vet inte om det är bra eller dåligt... Hoppas han inte gör så för att göra oss nöjda! :eek: Jag hoppas att han mer typ "passar på" när han ändå hänger i kiss-ställning.

Vi får utvärdera längre fram. Än är han bara knappt 11 månader.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Att han har "resultattänk", d.v.s. provar att "pressa" visar väl bara att han har förstått vad man gör i sådana situationer! :banana:
Jag tror inte alls du behöver oroa dig för att han gör det för att göra er nöjda, det blir nog mer eller mindre en reflex att "pressa" då man fått det som vana. Måste berätta att min ena tjej (1 år 8 mån) varit helt torr ikväll, hon skriker -"bajs" (oavsett vad som är på väg:o ) och springer till toan och börjar dra av sig byxorna. Sedan ser man att hon riktigt myser när det börjar strila. Min andra tjeja skriker också "bajs" men oftast efter att det redan hänt såvida hon inte är naken, då hinner hon.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Hola,

Era stackare, det är jobbigt med barn som är små men som av olika anledningar inte bör ha blöja. Etter värre när de är lite "skvättiga"

Min son har en förträngning och kan inte ha blöja för mycket/länge eftersom han får UVI och njurbäckeninflammation som ett brev på posten. Många undersökningar, resor in och ut på sjukhus och ständig oro för att han kanske är på G att bli dålig så fort ungen är aningens varm. Jag tror jag förstår hur ni har det.

Vi gjorde som så att vi sonika tog av blöjorna på dagtid. På med ett par småbyxor (tigg åt dig alla par byxor du kan få av vänner och bekanta efter deras barn, klipp av benen på de som är för korta och använd som små shorts etc) och låt barnet kissa på sig.

Var beredd på att torka golv, torka golv, torka golv. Och byta byxor och tvätta, tvätta, tvätta.
När barnet kissar på sig så gör ingen större affär av det mer än "Ojdå, kom det kiss!" "Vi får byta byxor" Så byter ni byxor och torkar kisset.
Efter ett tag, några veckor, en månad, så kommer barnet att skvätta lite mindre och kissa mer rejält. Efter ytterligare ett tag kommer det själv att känna att kisset är på G, kanske hålla sig med handen eller stirra runt lite extra. Då gäller det att vara uppmärksam och börja sätta barnet på pottan, eller toaletten. Då kan man oxå börja lägga till "-man skall kissa pottan."

När ni är i det stadiet, ha egna vanor att sätta dig på toa ca var tredje timma (även om du inte kissar, mera för att barnet kommer att vilja göra som du). Gärna visa barnet om du kissar "Titta, mamma har kiss!" etc.

Lagom när det börjar bli varmt nu till sommaren är barnet lite van att gå utan blöja så då är det perfekt att gå ut och kissa på gräset.

Var noga med att alltid ha en liten byxa på. Poängen med byxa är att den blir blöt och därmed kall i princip direkt. Det är lite småäckligt tycker barnen, men framför allt märker de att det kommer kiss (och ni lär märka det direkt så ni kan byta byxor på en gång). Vilket inte märks i dagens blöjjor.

Min son är tre år idag. Han är "torr" dagtid. Nattetid är ingen ide förräns längre fram.
Med torr dagtid så innebär det 1-3 kisspåsar från dagis varje dag. Det är inte så att han kissar på sig men kalsongen och ibland byxan blir lite blöta då han läcker iomed sin förträngning.

Vi väntar på att det antingen skall växa bort eller operation.

mvh Eva
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Att han har "resultattänk", d.v.s. provar att "pressa" visar väl bara att han har förstått vad man gör i sådana situationer! :banana:
Jag tror inte alls du behöver oroa dig för att han gör det för att göra er nöjda, det blir nog mer eller mindre en reflex att "pressa" då man fått det som vana.

Jag hoppas du har rätt. Men jag tänker lite på min man och tidigare pojkvänner. Jag har försökt toa-träna dem;) , så de ska kissa innan vi åker hemifrån, så de slipper kissa i det fria fem minuter senare. Men icke... Alla har hävdat att man bara kan kissa just precis när man är kissnödig - absolut inte i förebyggande syfte.:smirk: Så jag trodde det var typiskt för killar. Men lillen är ju en pojk, och tydligen kan han kissa även om det är fem minuter innan han själv hade göra ifrån sig.:D
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Av detta lär vi oss att pojkar måste toatränas från en tidig ålder! Min karl är likadan men det har jag dock låtit vara hans bekymmer... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 734
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 910
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Sonen är 3½ år och vill för allt i världen inte sluta med blöjor. Han har inte visat något större intresse för potta och toaletten så...
2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Maqurell
·
Småbarn Kan ni inte berätta lite om hur ni gjort för att erat barn ska bli blöjfritt? Vilken ålder? Jag trodde att Emilia (2,5 år) skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 398
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp