Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

nordsvensken

Trådstartare
Våran dotter har fått konstaterat grav reflux och nu vill sjukvården att vi försöker få henne att sluta använda blöja redan under sommaren, -så snabbt som möjligt. Hon är nu 11mån. Hur går man till väga för att försöka lära ett barn på 14-15mån att gå på pottan..? Tycker det känns jättesvårt när hon är så liten! Alla tips och råd är välkomna!

Förövrigt, ngn annan med erfaranhet av reflux?
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Byt till "sämre" blöjor så hon känner att hon bli blöt, sätt henne på pottan/toan då hon brukar kissa och bajsa, tex när de vaknar, efter maten osv. Var uppmärksam på alla små tecken hon gör!
Här kan du säkert få ännu mera tips och råd http://ecsweden.se/
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Håller med om att du bör kolla på länken du fick av Snurrfian.
Jag tror att EC är precis vad du "letar efter" :)

Lycka till!!
(uppdatera gärna om hur det går)
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Reflux betyder att urin rinner baklänges från urinblåsan upp till njurarna, särskilt när barnet kissar. Alma har urinreflux med måttlig (ena sidan) till kraftig(andra sidan) uttänjning av urinledare och njurbäcken...

Hur fungerar det med sådana blöjor? pga att hon så lätt får uvi så måste hon hållas torr och ren och vi byter blöjor "hela tiden" här hemma nu...:crazy: Om de blöjorna inte leder bort urinet så effektivt så blir hon ju blöt vilket borde öka risken för uvi... Och ytterligare uvi riskerar ju att förvärre njurskadorna iom refluxen! :(
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Tack för en bra länk! Jag har verkligen försökt hitta ngt litet tecken, men inte en min, inte en rörelse ser jag när hon kissar. :crazy: När hon ska bajsa så går det att se på henne, men då handlar det om tiondelar innan det kommer! Hur ska jag hinna få av blöja+byxor i tid? Och hur får jag henne att sitta på pottan? efter 5sekunder börjar hon vrida sig som en mask och vill iväg!:crazy:

tack för länken, skall kika närmare på den!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Det ska bli intressant att följa den här tråden. Vår son är 14 månader och inte heller den som sitter still på pottan kan jag tänka mig... hoppas du får många bra tips!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Freddan är visserligen snart 20 mån men ialla fall så säger han oftast till när han är kissnödig, men så har jag oxå "läst" honom sen han var nyfödd, även om jag inte har varit riktigt så uppmärksam som man kan vara.

Om ni inte ser några tecken så börja potta efter klockan/aktivtet. Som tex, när de vaknar brukar de oftast kissa, se till att snabbt komma till toan/pottan. När Freddan inte har någon lust att sitta så brukar jag försöka avleda honom lite med att sjunga tex, eller läsa i en bok, eller ha någon leksak att titta på. Men absolut inget tvång att sitta och kissa, det ska bara vara roligt!
Bajsa är på samma sätt, och där brukar man även kunna sätta dem på toa, trots att de kanske har "börjat", en del barn klarar inte det men det är värt att prova.

När vi är hemma brukar jag bara ha blöja och t-shirt, just för att det ska gå fort, och up&go för att det ska gå snabbt att få av blöjorna!

Jag hoppas att det kommer att fungera för er!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Huuuu, jag hade reflux när jag var liten, gick med ständig UVI, tills jag opererade båda urinrören vid fyraårsåldern :crazy: Kan förstå hur jobbigt ni har det med er dotter, och hur jobbigt det är för henne.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Min lillasyster hade också reflux men på henne växte det bort... Hoppas på att det gör det för Alma också, trots att refluxen är grav så är det 70-75% chans att den växer bort... Man opererar inte reflux så ofta nu för tiden, utan långtidsmedecinerar (i åratal...) med en låg dos profylax... Det minskar ju antalet uvi´n också. Som ni kanske förstår så vad detta orsaken till våra tidigare bekymmer i tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727508
I dagsläget mår hon bra, men jag är hela tiden orolig att hon får uvi som jag missar... :( Kan man köpa sådana där teststickor på apoteket och testa när man börjar undra, eller är det helt galet? Naturligtvis kan man inte lite på dem helt, men man har ett hum om man behöver åka in... Det som är skrämmande är alla men refluxen kan ge om den skadar njurarna, förutom dålig njurfunktion och att njurarna inte växer, kan det ställa till med högt blodtyryck, graviditetskomplikaioner mm... :cry:
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Jag tycker Alma kissar hela tiden. Småskvätter, liksom... :crazy: Just nu är Alma absolut inte intresserad av sång, böcker eller liknande utan hon vill röra på sig hela tiden: krypa, klättra, försöka gå... Sitta stilla ser hon ingen vits med! Hon till och med sover i krypställning nu för tiden! :)
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Jag tycker Alma kissar hela tiden. Småskvätter, liksom... :crazy: Just nu är Alma absolut inte intresserad av sång, böcker eller liknande utan hon vill röra på sig hela tiden: krypa, klättra, försöka gå... Sitta stilla ser hon ingen vits med! Hon till och med sover i krypställning nu för tiden! :)

Att hon kissar hela tiden kanske hänger ihop med refluxen? Fast sen tror jag att små barn gör så i blöjan för det är nog skönast, de brukar kissa lite större mängder när de har vant sig vid att kissa på toan eller pottan.
Det är roligt att röra på sig! :D Men rörelse sånger då, är inte det heller roligt? Typ Imse Vimse, rocken´roll version, tigerjakt osv...
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Nje, inte så roligt att hon sitter still... :crazy: Hon har bara rörelse i huvudet just nu! Men så har hon ju nyligen börjat kunna röra sig, efter att stått still i flera månader pga sjukdomen så det är kanske inte så konstigt... Vi får väl se, vi får prova pottan ibland och storsatsa framåt sommaren när hon kan gå bar mer... (Vi har kalla golv och kallt gammalt hus så nu måste hon vara påklädd!)
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Vi använder babybjörns toaring, det vart liksom enklast så... Men då sitter de på toan och det är inte riktigt lika enkelt att springa iväg som när man sitter på pottan... ;) Sen kan ni ju ha tshirt och up&go och byxor, det går ju att dra av i samma svep liksom... Så slipper hon bli kall!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

På toaletten tar det två sekunder inte hon börjar kinka, så det är nog ännu sämre!

Gillar dessvärre inte up&go... :crazy: JObbiga att ta på och maken lyckas alltid göra sönder dem i sidan när han tar på henne dem... Dessutom skaver libero´s, willys läcker och pampers passar inte hennes kroppsform. :crazy: Vad krånglig jag är!
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Instämmer.
tygblöjor och gärna yllebyxor som inte är täta men suger upp fukten är jättebra om man inte är alldeles för bekväm eller tycker det är otäckt med att se att barnen faktiskt kissar (och bajsar)!
Kräver lite extra jobb men är man lite praktisk och inte så kräsmagar är det hur bra som helst
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Jag tycker Alma kissar hela tiden. Småskvätter, liksom...

Det där borde du tala med en läkare om.
Mina kissade rediga pölar tidigt och var torra däremellan.
Så om jag var ambitiös och ville spara blöjor, så kunde jag sätta barnen på pottan ungefär var 3dje timme och så kissade de där.
 
Sv: Sluta med blöjor tidigt -hur?!

Jag har ingen koll på hur man gör nu för tiden, vet knappt hur man gjorde för 20 år sedan när jag opererades, var ju så liten att jag bara har vaga minnen av det :crazy:

Varför vill man inte operera det nu då? Pga någon risk för barnet vid operation? Annars tycker man ju att en operation minskar lidandet, i alla fall långsiktigt, även om det var jobbigt att genomgå (Minns speciellt när de drog ur slangarna ur såret, fy vilket obehaglig känsla :( ). Mina UVI minskade ju ordentligt i alla fall, har det nu kanske en gång om året, max. Lite lättare som yngre, men då tänkte man ju inte på att förebygga det.

Jo, tråde följde jag, om än tystlåtet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 734
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 910
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Sonen är 3½ år och vill för allt i världen inte sluta med blöjor. Han har inte visat något större intresse för potta och toaletten så...
2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Maqurell
·
Småbarn Kan ni inte berätta lite om hur ni gjort för att erat barn ska bli blöjfritt? Vilken ålder? Jag trodde att Emilia (2,5 år) skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 398
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp