Sliten tjej

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Min_forza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 414
M

Min_forza

I vårt stall har vi en fjording som har fått sitt fjärd föl nu och har precis blvit betäckt igen (gick med hingstn i 2.5 månader pga. skendräktighet)

Nu när hon kom hem såg hon mkt sliten ut och TRÖTT! Är det för mycket med 2 föl direkt efter varandra? Tycker riktigt synd om henne, men vågar inte snacka om det med medryttaren (en bra kompis) för hon älskar hästen väldigt mkt och ser det med andra ögon.

Är det normalt eller blir det för mycket för henne?
(Hon är 13 år nu och är AB-premierad och har massor av Best In Show utmärkelser och hennes trav är ju bara så fin, så det är därför ägaren tar föl på henne och är riktigkt stolt.)

Tacksam för svar!
Jordgubben

Sv: Sliten tjej

För ett friskt sto är det inget konstigt med två föl i rad. Om stoet bara är ett avelssto så kan hon få många fler än två i rad. Många har haft över tio i rad utan problem. Behöver stoet vila brukar naturen se till så att det inte blir något föl.

Hej J!

Det är helt normalt att ta föl varje år på ett sto. Det du ser som trötthet beror på att stoet är digivande och går med föl vid sidan. Sånt tar på alla ston.
Om du har frågor så tycker jag du ska tala med stoets ägare, hon kan nog sin bit. Och du, ägaren skulle aldrig ta föl på bekostnad av stoets hälsa och välfärd! ;)

Du behöver inte oroa dig. De flesta avelsmärrar får föl varje år, det är så man gör och stona far inte illa av det.

Mitt sto har fått 3föl iår nu...och skulle kunna få fler irad, men jag själv ville att hon skulle vila från föl något/några år.
Tycker du ska prata med dom iaf.... Visst kan alla ston bli trötta och matta... de går ju med fölet och den kräver ju sitt... :) Tror nog att hon blir piggare efter avvänjningen :)

Tycker så synd om henne liksom, men när börjar hingstar bli könsmogna?

Tack för svaren :bow:

Jodgubben

Det är inte fara! ;) Jag känner stoet och ägaren, jag är väl insatt i hästavel och stuteriverksamhet, du kan lita på mig. Om du vill kan jag prata med ägaren? Pm:a mig isf! :)
Det varierar när hingstar bli könsmogna från ett års ålder, men även tidigare kan det hända ibland, ända ner mot 7-8 månader har jag vart med om.

Att hon ser trött och sliten ut ärsäkert en kombination av digivande och betesgång med hingsten. Att gå med en hingst kan nog ta ut sin rätt på ett sto om han är lite "på" och hingstig .... :angel:

Jasså :o
Fölet klänger på vår minishettis och det ser ut som om han *** eller försöker rättare sagt. har kollat och han har en liten kula...
Är han redan könsmogen?
(Har ingen koll på föl)

Jordgubben

Han är ju bara knappt fyra månader, så han är inte könsmogen än. De flesta hingstföl klättrar rätt långt innan de blir könsmogna. Men ni får självfallet hålla ögonen öppna, för betäcker han på riktigt (dvs om snoppen är ute...eller inne i shettisen :o ), så är det ju inte bra. Verkar shettisen besvärad, så får ni helt enkelt separera dem. Och om han har snoppen ute, då måste ni hålla dem isär. (Vänta inte för länge i höst heller, rätt vad det är har fölis blivit runt halvåret och då är det inte bra om han försöker betäcka)

mini sparkar honom..
hon hade något som hade runnit *där bak* igår, kan det vara ..?

Alltså, jag kan inte säga något utan att ha sett det själv.
Jag skulle inte tro att det är något, men ni får som sagt hålla ögonen öppna. Prata med ägaren.
Hursomhelst är han inte könsmogen än, och så länge shettisen säger ifrån ska de inte vara något problem än på nån månad eller två.

Hade ett sto som blev 24 år och hade 18 föl! När vi inte betäckte henne föll hon ur och blev BEDRÖVLIG. hon höll sig ung och fräsch så länge hon fick föl varje år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka