SLÄP FÖRVIRRING

@Trissa Nu hittade jag detta:

BE-körkort - Denna körkortsbehörighet är till för att specifikt öka den tillåtna dragvikten. Bilen/lätta lastbilen får ha en totalvikt av 3500 kg och släpvagnen får även den ha en totalvikt av 3500 kg, vilket betyder om man hittar en bil med en totalvikt av exakt 3500 kg och en släpvagn med en totalvikt av exakt 3500 kg så kan de tillsammans väga max 7000 kg. Det är dock inte tillåtet med en bil som väger 2000 kg och en släpvagn på 5000 kg, utan max 3500 kg var gäller.

BE-körkort taget före 19 januari 2013 - Med BE-körkort taget före den 19 januari 2013 så får man köra en bil/lätt lastbil med en totalvikt av högst 3500 kg medans släpets totalvikt är obegränsad.
källa

Står även längst ner på sidan: "Informationen på hemsidan är baserad på information från Transportstyrelsens- och Körkortportalens hemsida."

Borde väl räcka som bevis att de har fel? ;)
 
@Trissa




Dessa citat med dessa användbara länkar brukar reda ut mycket. :)

Om vi lånar en av bilarna från @spinxx exempel:
Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt:
3070 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1180 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6570 kg

Har man bara B-kort, får inte släpets totalvikt överstiga det bilen får dra på B-kort (750kg)

Har man B96, får släpets totalvikt inte överstiga det bilen får dra på B96 (1180kg)

Har man BE, får släpets totalvikt vara högre än vad bilen får dra på BE-kort (t ex 3600kg) MEN last + släpets tjänstevikt får INTE överstiga det bilen får dra, i detta exempel 3500 kg.

Lånade den här bilen som exempel, eftersom det är olika totalvikter på de olika behörigheterna, så kanske det klarnar lite. :)
Jag rättar mig själv nu, på totalvikten på släpet under BE.

Detta gäller tydligen om man tagit sitt BE innan den 19/1 2013, då totalvikten på släpet får vara obegränsad.
"Har man BE, får släpets totalvikt vara högre än vad bilen får dra på BE-kort (t ex 3600kg) MEN last + släpets tjänstevikt får INTE överstiga det bilen får dra, i detta exempel 3500 kg."

och likaså blir det alltså såhär om man tagit BE efter den 19/1 2013
"Har man BE, får släpets totalvikt vara högre än vad bilen får dra på BE-kort (t ex 3500kg) MEN last + släpets tjänstevikt får INTE överstiga det bilen får dra, i detta exempel 3500 kg."

Nu har även jag lärt mig något nytt idag. :p
 
Gjorde även ett test i släpvagnskalkylatorn med min egen bil som dragbil, (den får max dra 1800kg) och provade med ett släp som har en totalvikt på 3500kg, jag har BE och under så står det:

"Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 1568 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt."

Så med andra ord kan även släpvagnskalkylatorn också vara ett bevis. :sneaky:
 
Jag hittade i be-boken, som dock är från 2011 och innan nya reglerna, jag inbillar mig att just den här regeln gäller än? Kanske någon med nyare bok kan bekräfta/dementera? :o




källa är alltså körkortsboken/be-boken:D
 
Ett tips när vi pratar om källhänvisningar och vill ha svar på frågor så kan man alltid maila transportstyrelsen. De har alltid svarat på alla mina udda och konstiga frågor (jobbar i branschen) med proffsighet och med paragrafhänvisningar :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp