SLÄP FÖRVIRRING

Stark, luftfjädrad, fungerar både som dragfordon och privatfordon. Får dra 3500 kg, vilket jag gärna vill ha minst en bil som får. Pickupen är mycket bra, men får bara dra 2800 kg.
 
Stark, luftfjädrad, fungerar både som dragfordon och privatfordon. Får dra 3500 kg, vilket jag gärna vill ha minst en bil som får. Pickupen är mycket bra, men får bara dra 2800 kg.

RR är verkligen inte den perfekta dragbilen. Eller den kanske är det så länge den funkar, men det är väl inte så ofta... Inte kul att bli ståendes längs vägen med en trasig bil och med hästen bak i släpet. Visst kan alla bilar gå sönder, men sannolikheten är ju mycket större med en RR/LR.
 
RR är verkligen inte den perfekta dragbilen. Eller den kanske är det så länge den funkar, men det är väl inte så ofta... Inte kul att bli ståendes längs vägen med en trasig bil och med hästen bak i släpet. Visst kan alla bilar gå sönder, men sannolikheten är ju mycket större med en RR/LR.

Har haft RR i tio år nu, förutom ett konstigt skämtlynne (brittiskt elsystem?) har jag aldrig blivit stående med någon av dem. Aldrig.
 
Varför just den av alla? Vad har den för siffror?

Ett axplock dragbilar med extra förklaringar:

Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt: 3070 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1180 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6570 kg


Jeep Grand Cherokee 3,0 Diesel
Totalvikt: 2949 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1301 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6449 kg

Kia Sportage 2,0 Diesel 4WD
Totalvikt 2140 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1360 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3740 kg

Subaru Legacy 2,0 Diesel
Totalvikt 2085 kg
Max släpvagnsvikt 1700 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1415 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1700 kg
Vid BE behörighet: 1700 kg
Bruttovikt (max) 3785kg

Audi A4 2,0 diesel Quattro
Totalvikt: 2170 kg
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max): 3840 kg

Volvo V70 D3
Totalvikt: 2300 kg
Max släpvagnsvikt: 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1200 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3900 kg

Zuzuki Grand Vitara 2,4T
Totalvikt 2100 kg
Max släpvagnsvikt 1850 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1400 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1850 kg
Vid BE behörighet: 1850 kg
Bruttovikt(max) 3950 kg


Toyota Rav4 2,0T (Gamla karossen, typ 2005)
Totalvikt 1830 kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1500 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1500kg
Vid BE behörighet: 1500 kg
Bruttovikt(max) 3325 kg

OBS! Jag reserverar mig för felskrivningar. Vart väldigt mycket siffror nu. Haha:D
Observera också att vikterna skiljer sig från motor till motor, ibland även mellan olika växellådor och årsmodeller.



 
Får dra 3500 kg, vilket jag gärna vill ha minst en bil som får.
Kollade litet snabbt efter B-kortsfordon som får dra mer än 3500 kg, hittade bara feta amerikanska pickuper. En Ford F-350 som får dra 4000 t ex, (men å andra sidan står en olastad pickup inte överst på listan över bilar jag vill dra fyra ton med). Vet du om några andra alternativ?
 
Ett axplock dragbilar med extra förklaringar:

Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt: 3070 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1180 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6570 kg


Jeep Grand Cherokee 3,0 Diesel
Totalvikt: 2949 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1301 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6449 kg

Kia Sportage 2,0 Diesel 4WD
Totalvikt 2140 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1360 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3740 kg

Subaru Legacy 2,0 Diesel
Totalvikt 2085 kg
Max släpvagnsvikt 1700 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1415 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1700 kg
Vid BE behörighet: 1700 kg
Bruttovikt (max) 3785kg

Audi A4 2,0 diesel Quattro
Totalvikt: 2170 kg
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max): 3840 kg

Volvo V70 D3
Totalvikt: 2300 kg
Max släpvagnsvikt: 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1200 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3900 kg

Zuzuki Grand Vitara 2,4T
Totalvikt 2100 kg
Max släpvagnsvikt 1850 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1400 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1850 kg
Vid BE behörighet: 1850 kg
Bruttovikt(max) 3950 kg


Toyota Rav4 2,0T (Gamla karossen, typ 2005)
Totalvikt 1830 kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1500 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1500kg
Vid BE behörighet: 1500 kg
Bruttovikt(max) 3325 kg

OBS! Jag reserverar mig för felskrivningar. Vart väldigt mycket siffror nu. Haha:D
Observera också att vikterna skiljer sig från motor till motor, ibland även mellan olika växellådor och årsmodeller.




Ja verkligen observera att det skiljer sig från motor till motor osv ... Det finns betydligt fler bilar som får dra släp över 1300... Snarare får de dra 1450 och lasta 600 kg på B körkort . Tråden blir lite konstig utifrån att folk inte läser reg beviset eller kollar det innan de typ vill dra släp med stor häst i ? Man behöver ingen värsting bil för att få dra en fullstor häst på B körkort ensam i ett boggiesläp det som brister här i tråden är kunskap om hur man öht läser eller förstår vad bilar får dra i kombo med den körkortsbehörighet man har i ?
 
Senast ändrad:
Och bristen på förståelse av vad släpets vikt i sig är ....summa summarum så problemet är att folk inte förstår vikter i fråga om regler och därför förstår de inte vad de innebär .
 
Sorry, läste fel. Ser nu att du skrev att du vill ha "minst en bil som får dra 3500", inte "en bil som får dra minst 3500". :) Därav min fråga om >3500.

(Om det räcker med 3500 vet jag många bilar som får, beroende på motoralternativ. Nissan Navara, många andra pickuper, Audi Q7 m fl. )
 
VW Touareg, Porsche Cayenne, BMW x5/x6 med utökad dragvikt, Toyota Landcruiser, Mercedes nyare ML/GL och G är andra exempel på riktiga dragbilar med 3500kg dragvikt. RR är ju klart mysigast av de tidigare nämnda =).
Vanligaste max dragvikt på Q7 är dock 3200kg.
Med vänlig hälsning, Thomas
 
Ja, eller om man ska vara petig så får Lutten dra ett släp med totalvikt som är högre än bilens maximala släpvikt, men bruttovikten (släp + last) får inte bli högre än bilens maximala släpvikt.

Jag skulle gärna vilja veta var jag hittar detta i skrift (ska platta till en försäljare..)?
Och om bruttovikten är högre än bilens max släpvikt, då blir det olovlig körning, inte överlast?
 
@Trissa
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Denna är bra att använda så får man svar på vad som passar med bil släp o körkort.
Med vänlig hälsning
Pudlan

@Greystroke , kolla pappas körkort så han inte har ett BE också =), det skulle underlätta släpkörandet avsevärt.

Här är länken till släpvagnskalkylatorn:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

och en till där det bara är att läsa hur mycket varje bil får ha på kroken:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Mycket användbara länkar, tycker jag.

Dessa citat med dessa användbara länkar brukar reda ut mycket. :)

Om vi lånar en av bilarna från @spinxx exempel:
Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt:
3070 kg
Max släpvagnsvikt:
3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet:
750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet:
1180 kg
Vid BE behörighet:
3500 kg
Bruttovikt(max):
6570 kg

Har man bara B-kort, får inte släpets totalvikt överstiga det bilen får dra på B-kort (750kg)

Har man B96, får släpets totalvikt inte överstiga det bilen får dra på B96 (1180kg)

Har man BE, får släpets totalvikt vara högre än vad bilen får dra på BE-kort (t ex 3600kg) MEN last + släpets tjänstevikt får INTE överstiga det bilen får dra, i detta exempel 3500 kg.

Lånade den här bilen som exempel, eftersom det är olika totalvikter på de olika behörigheterna, så kanske det klarnar lite. :)
 
utan att gå tillaka i tråden, vad är det du vill påvisa exakt i det här fallet? Ditt fall, alltså.

När jag säger att det med e-kort är ok att dra ett släp där totalvikten på släpet är högre än bilens maximala släpvagnsvikt, och får kommentaren att jag har fel och kan jag bevisa det? Då vill jag kunna säga att läs på Transportstyrelsens hemsida/det står i lagen ditten datten etc. Jag tror liksom inte att "det säger dom på Buke" kommer att funka som källa.... ;)
 
@Trissa




Dessa citat med dessa användbara länkar brukar reda ut mycket. :)

Om vi lånar en av bilarna från @spinxx exempel:
Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt:
3070 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1180 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6570 kg

Har man bara B-kort, får inte släpets totalvikt överstiga det bilen får dra på B-kort (750kg)

Har man B96, får släpets totalvikt inte överstiga det bilen får dra på B96 (1180kg)

Har man BE, får släpets totalvikt vara högre än vad bilen får dra på BE-kort (t ex 3600kg) MEN last + släpets tjänstevikt får INTE överstiga det bilen får dra, i detta exempel 3500 kg.

Lånade den här bilen som exempel, eftersom det är olika totalvikter på de olika behörigheterna, så kanske det klarnar lite. :)

Jag förstår precis hur det fungerar, det är en källa på det som jag är ute efter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp