SLÄP FÖRVIRRING

Det är trots allt inte jättevanligt med en modern bil som får dra 1500 kg på b-kort. Det finns, men vad jag vet är t ex V70 begränsad under det (rätta mig om jag har fel), ett typexempel på en vanlig bil idag.

Det är färre och färre enkelaxlade hästsläp på våra vägar, där hade du i alla fall en chans att köra lagligt med ett normalt halvblod och de flesta bilar. Jag som hade en stor luns till halvblod fick med ett nödrop lasta honom i mitt enkelaxlade Trans (det vanligaste hyrsläpet), något inte många tänker på.

Håller helt med!
Letade bil precis och det var faktiskt ganska klurigt att hitta en 'normal' bil varken jätteny eller lastgammal med rätt att dra mitt 1400släp. Fick krympa mina svängar rätt rejält.

Äldre bilar däremot är enklare att hitta som får dra en totalvikt kring 1400-1500 kg.

Det finns ju bilar såklart, men man kan ju inte ta vilken bil som helst direkt.
 
För att skapa ännu mer förvirring eller förhoppningsvis klarhet tar jag mitt ekipage som exempel:

Bil: V70, max släpvagnsvikt 1800, högsta totalvikt på släpet för B-kort 1380
Släp:Boggie, tjänstevikt 730, totalvikt 1990, maxlast 1230.
Eftersom jag har BE-kort får jag dra släpet, lasta max 1070 med V70 (1800-730kg)
Sambon har bara B-kort och får inte dra den alls, med någon bil även om den är tom!! Med utökad B får han däremot dra den (har ingen koll på lastvikten dock)
 
Med utökad B får han däremot dra den (har ingen koll på lastvikten dock)

Känns underligt, eftersom han med B96 måste få dra hela totalvikten på 1990 kg enligt regbeviset. Det är totalvikt och inte bruttovikt som gäller vid alla b-behörigheter.
 
Senast ändrad:
Känns underligt, eftersom han med B96 måste få dra hela totalvikten på 1990 kg enligt regbeviset. Det är bruttovikt och inte totalvikt som gäller vid alla b-behörigheter.
Vad skrev du nu? :confused:
I posten du svarade på anger Lutten att max släpvagnsvikt är 1800, då kan man ju inte dra "hela totalvikten på 1990 kg" med B96?
Och bruttovikt vid alla B-behörigheter? Njae, bara med BE ju. Med B och B96 är det ju släpets totalvikt som begränsar.
 
Så Lutten med BE får ha ett släp som väger mer än bilens max släpvikt, men får bara lasta det upp till sagda bils släpvikt?? Har jag förstått rätt då?
/L

Ja, eller om man ska vara petig så får Lutten dra ett släp med totalvikt som är högre än bilens maximala släpvikt, men bruttovikten (släp + last) får inte bli högre än bilens maximala släpvikt.
 
Nej, precis - ändrade. Och du har ju helt rätt i 1800 kg som begränsning, då kan B96 aldrig funka.

Men det kan det väl?
Kompisen har en v70 med samma vikter, den för på utökat dra 2200 kg om jag minns rätt. Då får hon ju koppla ett 1990 kg släp men aldrig lasta mer än att totalvikten överstiger 1800 kg eftersom det är bilens max.
 
Men det kan det väl?
Kompisen har en v70 med samma vikter, den för på utökat dra 2200 kg om jag minns rätt. Då får hon ju koppla ett 1990 kg släp men aldrig lasta mer än att totalvikten överstiger 1800 kg eftersom det är bilens max.

Ja du har rätt.
 
Totalvikten är fix, oavsett vad du lastar. Bruttovikten är den aktuella vikten med aktuell last.

Om föraren med B96 får dra 1900 kg, får denne aldrig koppla ett släp med högre totalvikt än 1900 kg, oavsett hur mycket eller litet last.
 
Totalvikten är fix, oavsett vad du lastar. Bruttovikten är den aktuella vikten med aktuell last.

Om föraren med B96 får dra 1900 kg, får denne aldrig koppla ett släp med högre totalvikt än 1900 kg, oavsett hur mycket eller litet last.

ja det vet jag men nu är vikten för utökat högre.

Är precis lika på min bil, b kort 1400 kg, maximalsläpvagnsvikt 2000 kg och utökad behörighet 2100 kg.
Då får jag som har b96 koppla ett släp som har maximal totalvikt på 2100 kg men aldrig lasta mer än att bruttovikten överstiger 2000 kg, maken med be får koppla på vad han vill men inte lasta mer än att bruttovikten överstiger 2000 kg och kompisen med b för aldrig koppla på något som har högre totalvikt än 1400 kg.
 
Är det en slamkrypare, är det ju fortfarande totalvikten som styr vad man får hänga på, men det kan vara så att bruttovikten stoppas av bilens begränsning.
 
vi har skaffat en gigantosaurus bil på 2,5 ton. E de kört att dra med B kort? för då får ju inte häst plus kärra väga mer än ett ton?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp