SLÄP FÖRVIRRING

@lil-sis
Skrämmande
Tror det är väldigt väldigt få hästmänniskor som inte förstår att man inte kan köra två halvblod på B kort. Så dumma är det få som är. Sen är det en helt annan sak att det är många som struntar i lagen och kör så ändå dock.

Tror inte alls många kör omedvetet olagligt, tror dom kör högst medvetet olagligt faktiskt, jag har sett ett flertal ute i stallen som bara lastar på för dom ska ju så kort sträcka och hit och dit. Men väl medvetna om att det inte är lagligt är ju dom flesta.


Håller inte med als. av att döma av vilka svar man får bla här inne men också vad man hör ute utanför buke så faktiskt är inte många medvetna att de kör olagligt då de kollat på fel punk i reggbeviset.
 
Håller inte med als. av att döma av vilka svar man får bla här inne men också vad man hör ute utanför buke så faktiskt är inte många medvetna att de kör olagligt då de kollat på fel punk i reggbeviset.
Och vad jag hört utanför buke så håller jag inte med alls. Däremot så struntar många i lagarna, men det är en annan sak.
 
Och vad jag hört utanför buke så håller jag inte med alls. Däremot så struntar många i lagarna, men det är en annan sak.


Då har vi 2 olika erfarenheter helt enkelt och med vänner som är trafikpoliser så enligt polisens erfarenheter så vet många inte om att de kör olagligt..
Inte heller i de undersökningar man gjort där man frågat folk vad de tror de får dra med B och utökat när de fått olika tex.

Och av vad man bla läser i denna tråd och många andra uta på nätet som man kan googla sig fram till om man vill läsa!
 
Jag är in släpletartagen och håller på att bli galen på alla dessa nertypade släp. Har du tex en lastvikt på 540kg, slänger på en Brunte, modell vanligt halvblod, en dunk vatten, några höbalar, så är jag tveksam att 540kg räcker. Det undrar jag hur många som tänker på.
Inga halvblod väger oftast 540 kilo så det blir ju ohållbart bara utifrån det . Dock enligt nya reglerna finns det 50 kg marginal ang totalvikt men ändå finns det inget rimligt i lastvikt 540 kg om du letar släp ..
 
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp. Han har A,B,C-kort. Jag är enormt förvirrad av tjänstevikter och maxvikter och något som heter BE och någon "ny" lag och en siffra som poppar upp hela tiden är 3,5 ton. Kan någon lite enkelt (var gärna över tydlig) förklara hur detta fungerar? ps. vi har en stor tung bil och ska tydligen skaffa en ny tyngre bil som ska vara lämpad till att dra tungt, spelar bil sorten någon roll?
Tack på förhand!

Jag säljer bilar varje dag, ofta till likasinnade hästnördar som vill ha en dragbil.
i 75% av fallen (mycket noggrant uträknat procenttal :angel:) får jag förklara hur lagarna ser ut och det slutar oftast med att jag inte får bilen såld. Jag är en USEL bilförsäljare när det gäller just det här, men när det handlar om hästarnas säkerhet kunde jag inte bry mig mindre!

Jag kan bli helt förstummad över hur vissa tänker!
Det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt är ju att hästen inte väger mer än släpet kan ta, och att släp + häst inte väger mer än bilen får dra.

Max släpvagnsvikt och max total bruttovikt är framtagna och bestämda av biltillverkaren.
Det är alltså testat att bilen inte orkar dra mer än en viss tyngd utan att brista säkerhetsmässigt.

Till TS:
Vill du veta att du kör lagligt?

1. Se till att släpets totalvikt samt bilens totalvikt tillsammans inte väger mer än det du får framföra med just ditt körkort.
3500kg totalt för B-kort. 4250kg på B96 osv.
2. Se till att släpets bruttovikt (släpets tjänstevikt + vikten av den aktuella lasten) inte är mer bilens max. släpvagnsvikt.
3. Se till att bruttovikten av bil+släp+last inte överstiger den av fordonstillverkaren bestämda max bruttovikt för bilen.

Alla siffror ser du i bilens registreringsbevis. :up:

/ En som typ inte jobbar, utan sitter och slår i registret och letar efter den perfekta dragbilen hela dagarna... :D
 
Oftast får man knappt dra nått med B kort... hittar man ett släp som har en totalvikt på 1300 typ så kan lastvikten bara 520 kilo.. och har man då ett stort hbl på 170 får man inte åka med hästen då den med stor sannolikhet väger mer än så!
Hålla på och typa ner släp och ha sig kostar mer än att ta BE kort.

Mitt råd är att ta BE.. jag gjorde det nyss och värt var enda öre.. jag behöver idag bara kolla vad bilen får dra på kroken.. Vissa reggbevis kan de stå ... Får dra 2000 med BE kort.. men sedan står det bilens max lastvikt släp 1500... detta betyder att bruttovikten aldrig får överstiga 1500 oavsett vilket körkort jag än har.
Så väger släpet 1000 ja då får jag bara lasta max 500 kilo trots BE kort måste alltså byta bil om man vill kunna lasta mer trots BE.

Utan BE måste jag hålla koll på totalvikten istället för bruttobikt och totalvikten får inte överstiga 3500 kilo.
Har man en häst på 170 är det oerhört svårt å hitta släp man får dra med på bara B kort.

Vi som har ponnys har de en aningens lättare.
Men trots att jag bara har en C ponny så fick jag kämpa för att hitta ett släp å köra på B kort.

Som min volvo får jag köra totalt max 1800 kilo på kroken.. mitt släp väger 1080 kilo.. så 720 kilo får jag lasta... tack vare att jag har ponny kan jag lasta henne plus min maratonvagn och ändå ha god marginal kvar.
Men kan inte lasta en stor 170 cm häst och en maratonvagn för stor häst. Då måste jag byta bil som får dra 2500 som är totalvikten på släpet.

Får alltså lasta 1420 om bilen får dra 2500... En som bara har B kort får inte ens köra mitt släp tomt

Hej!

Vår bil får dra 1520 på b-kort(1530 på be). På det kan jag utan problem lasta hästar upp till 700 i många släp. Så länge vi har bilen kvar ser jag ingen orsak att ta be eller utökat b. Min häst vägen 450 kg och jag är inte jätteintresserad av att köpa en jättemycket större häst.

/Lavinia
 
Bör väl vara Subaru för b-kort och RR för BE?

Korrekt! i sina kategorier har jag svårt att hitt något som lämpar sig mer i varje klass. :)

-Sedan är ju min definition av "den bästa dragbilen" beroende av så mycket mer än bara vad den orkar dra..
Jag vill ju som alla andra i branschen, hitta en bil som inte finns! haha :banghead:
 
Korrekt! i sina kategorier har jag svårt att hitt något som lämpar sig mer i varje klass. :)

-Sedan är ju min definition av "den bästa dragbilen" beroende av så mycket mer än bara vad den orkar dra..
Jag vill ju som alla andra i branschen, hitta en bil som inte finns! haha :banghead:

Jag drar med en Jeep Grand Cherokee CRD, den är suverän. Men inte så billig i drift den heller.
 
Korrekt! i sina kategorier har jag svårt att hitt något som lämpar sig mer i varje klass. :)

-Sedan är ju min definition av "den bästa dragbilen" beroende av så mycket mer än bara vad den orkar dra..
Jag vill ju som alla andra i branschen, hitta en bil som inte finns! haha :banghead:

Hej!

Det håller jag med om. Vår förra bil (volvo) fick bara dra 1400 men drog så sjukt mycket bättre än nuvarande bil (som ju får dra 1520).

/Lavinia, letar efter det perfekta släpet, jag trodde jag visste vilket det var, men när pållan fick testa ett sånt tyckte hon inte om det :-(
 
Hej!

Vår bil får dra 1520 på b-kort(1530 på be). På det kan jag utan problem lasta hästar upp till 700 i många släp. Så länge vi har bilen kvar ser jag ingen orsak att ta be eller utökat b. Min häst vägen 450 kg och jag är inte jätteintresserad av att köpa en jättemycket större häst.

/Lavinia

Ja som tidigare kommenterat blir det märkligt att hävda att det är vanligt /norm att inte kunna dra ett boggiesläp på b körkort med en 600 kg häst ... Problemet uppstår om man på B ska köra två hästar .... Därav min tidigare kommentar till @Nielaa .
 
Det är trots allt inte jättevanligt med en modern bil som får dra 1500 kg på b-kort. Det finns, men vad jag vet är t ex V70 begränsad under det (rätta mig om jag har fel), ett typexempel på en vanlig bil idag.

Det är färre och färre enkelaxlade hästsläp på våra vägar, där hade du i alla fall en chans att köra lagligt med ett normalt halvblod och de flesta bilar. Jag som hade en stor luns till halvblod fick med ett nödrop lasta honom i mitt enkelaxlade Trans (det vanligaste hyrsläpet), något inte många tänker på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp