SLÄP FÖRVIRRING

@Nielaa fast det blir ju absurt det du påstår att ingen knappast kan dra ett släp med en fullstor häst på 600 kg utan BE körkort .... Det gör de allra flesta utan problem inkl boggie transport . BE behövs dock alltid i stort om ngn vill dra två stora hästar .

Om du har ngn vän som inte får dra ditt släp ens utan häst så handlar det ju om bilen .
 
Senast ändrad:
@Nielaa fast det blir ju absurt det du påstår att ingen knappast kan dra ett släp med en fullstor häst på 600 kg utan BE körkort .... Det gör de allra flesta utan problem inkl boggie transport . BE behövs dock alltid i stort om ngn vill dra två stora hästar .

Om du har ngn vän som inte får dra ditt släp ens utan häst så handlar det ju om bilen .

Nä ingen utan BE får dra mitt släp eftersom med B är det TOTALVIKTEN som inte får ÖVERSTIGA 3500 alltså bil OCH släpets totals vikt tillsammans
Och försök hitta en bil på 1 ton som får dra mer än 2 kilo på kroken då mitt släps totalvikt är på 2500 ;)

Och alltför många kör dessvärre olagligt när de kör storhäst både medvetet och omedvetet då de tolkar reggbeviset på bil och släpet helt fel.
Vissa enaxlade släp får lasta 700 kilo mitt gamla kylinge fick det. Problemet var bara att en häst på 170 inte fick plats i det varken på längden eller höjden.
Lastade en liten stor häst en gång på 155 och det var knappt så den gick in.

Så pass stora hästar behöver större utrymme= större släp= större vikt på släpet.

Många kollar på reggbeviset där det står högsta vikt på Utökad/ b behörighet och drar släp efter detta när det är bilens totals släpvagnsvikt som gäller OCH om man bara har B får totalvikten inte överstiga 3500

Om det var så lätt som du tror att det bara är att byta bil så får jag köra alla släp skulle BE kort inte finnas!
Min kompis bil får dra 3500 på sin krok på bilen.. innan jag tog BE fick jag inte ens köra mitt släp tomt med hans bil nu får jag om jag lånar hans bil lasta hela 1420 kilo i min vagn..
Men inte ens då kan jag lasta 2 stora hästar som väger 650 kilo styck och en parmaratonvagn lagligt.
Då måste man nästan köpa en liten hästbuss för 2 hästar och koppla på en släpkärra bak på bussen och ha maratonvagnen på den.
Vilket många har löst de så som kör just par, maratonvagnen kan väga 350 kilo då utan problem.
Men rider man bara så får jag med mig 2 stora hästar på 650 kilo 2 sadlar och träns å skydd utan problem.

Man måste upp i totalvikt om man vill åt hög lastvikt
 
Får alltså lasta 1420 om bilen får dra 2500... En som bara har B kort får inte ens köra mitt släp tomt
Men, hur får du ihop det där? Jag får det till att en med B kort får dra ditt släp med bilen..eller hur räknar du?

Jag har för övrigt hittat en hel del släp som får lasta 750kg med min volvo på B kort. Finns faktiskt en hel del sådana transporter. Och då är det ändå inte trångt i dom transporterna. Relativt rymliga för en vanlig häst.
 
Men, hur får du ihop det där? Jag får det till att en med B kort får dra ditt släp med bilen..eller hur räknar du?

Jag har för övrigt hittat en hel del släp som får lasta 750kg med min volvo på B kort. Finns faktiskt en hel del sådana transporter. Och då är det ändå inte trångt i dom transporterna. Relativt rymliga för en vanlig häst.

Nielaas släp har en totalvikt på 2500kg. Så nej, inga B-kort får dra det släpet.

Men hon skriver lite rörigt ;)

Har du B är det totalvikten du först måste titta på. Och sen om kuse får åka i släpet.
 
Jag är in släpletartagen och håller på att bli galen på alla dessa nertypade släp. Har du tex en lastvikt på 540kg, slänger på en Brunte, modell vanligt halvblod, en dunk vatten, några höbalar, så är jag tveksam att 540kg räcker. Det undrar jag hur många som tänker på.
 
Men inte ens då kan jag lasta 2 stora hästar som väger 650 kilo styck och en parmaratonvagn lagligt. Då måste man nästan köpa en liten hästbuss för 2 hästar och koppla på en släpkärra bak på bussen och ha maratonvagnen på den.
Vilket många har löst de så som kör just par, maratonvagnen kan väga 350 kilo då utan problem.
Såvitt jag känner till finns bara en enda B-kortslastbil på marknaden som lastar 2x650 kg, och då återstår 50 kg lastvikt att fördela på hästarnas utrustning, foder, personlig packning, passagerare mm...
Så skall man köra by the book får man nog skaffa ett C-kortsekipage, och det under förutsättning att man har en släpkärra med max 750 kg totalvikt till maratonvagnen. Annars blir det CE.

(Eller bita ihop och bygga (om) en flyttbuss/bokbuss/racebuss för både hästavdelning och vagnavdelning, och registrera den som personbil klass 2, och köra den på sitt B-kort. :) )
 
Mitt råd är att ta BE.. jag gjorde det nyss och värt var enda öre.. jag behöver idag bara kolla vad bilen får dra på kroken..

Fast det där stämmer inte riktigt heller om man ska vara noga eftersom det kan stå en max tågvikt på bilens regbevis. Jag har tex en bil som får dra 3500 kg på kroken och lasta runt 500 i bilen men jag har en max tågvikt på 3920 eller nåt sådant. Dvs jag får egentligen inte köra med både fullastat släp och bil om det är så att jag har ett släp med totalvikt på 3500 kg (vilket jag inte har så egentligen är det ett icke-problem).
 
OT,
Vissa enaxlade släp får lasta 700 kilo mitt gamla kylinge fick det. Problemet var bara att en häst på 170 inte fick plats i det varken på längden eller höjden.
Lastade en liten stor häst en gång på 155 och det var knappt så den gick in.
min runt 170cm höga häst med 155 i täcke går in i min enkelaxlade kylinge ;), visst tar öronen i om hon har huvudet högt upp i taket och det är lite väl smalt om man har de vanliga bommarna bak. men med en längre bom bak så har hon tillräckligt med plats för att man till och med ska kunna täcka och göra i ordning henne i släpet. ;)
så hur hästen passar i släpet är nog lite vad man är van vid, hästen trivdes t ex inte alls i det super rymliga stora böckmann släpet vi hade ett tag, ekade en hel del i det så var antagligen pga det.

men hade aldrig lastat 760kg i detta släpet även om man får det, läskigt mycket för ett så litet släp.
 
Såvitt jag känner till finns bara en enda B-kortslastbil på marknaden som lastar 2x650 kg, och då återstår 50 kg lastvikt att fördela på hästarnas utrustning, foder, personlig packning, passagerare mm...
Så skall man köra by the book får man nog skaffa ett C-kortsekipage, och det under förutsättning att man har en släpkärra med max 750 kg totalvikt till maratonvagnen. Annars blir det CE.

(Eller bita ihop och bygga (om) en flyttbuss/bokbuss/racebuss för både hästavdelning och vagnavdelning, och registrera den som personbil klass 2, och köra den på sitt B-kort. :) )

Om ens B-kort är gammalt nog vill säga...
 
Fast det där stämmer inte riktigt heller om man ska vara noga eftersom det kan stå en max tågvikt på bilens regbevis. Jag har tex en bil som får dra 3500 kg på kroken och lasta runt 500 i bilen men jag har en max tågvikt på 3920 eller nåt sådant. Dvs jag får egentligen inte köra med både fullastat släp och bil om det är så att jag har ett släp med totalvikt på 3500 kg (vilket jag inte har så egentligen är det ett icke-problem).

Jo det stämmer precis... Det bilen får dra får man hänga på efter med BE.
 
Nielaas släp har en totalvikt på 2500kg. Så nej, inga B-kort får dra det släpet.

Men hon skriver lite rörigt ;)

Har du B är det totalvikten du först måste titta på. Och sen om kuse får åka i släpet.
Fast är den vikten med släpet när det är tomt? Förstår att det överstiger om hästen står i men ett tomt släp som verkligen väger såpass?
 
Totalvikten är ju 3500kg på ekipaget på Bkort, det är ovanligt med släp som är såpass tunga att man inte får dra dom tomma ens.

Nej.

När du har B så får du läsa i bilens papper där det står "maximal släpvagnsvikt vid B-behörighet". Den siffran är Max vad släpets totalvikt får vara.

Står det 1500kg får släpets totalvikt Max vara 1500kg. Är det 1505kg får du inte dra släpet, vare sig tomt eller lastat.
 
Nej.

När du har B så får du läsa i bilens papper där det står "maximal släpvagnsvikt vid B-behörighet". Den siffran är Max vad släpets totalvikt får vara.

Står det 1500kg får släpets totalvikt Max vara 1500kg. Är det 1505kg får du inte dra släpet, vare sig tomt eller lastat.
Just det, nu när jag tänker på det så har jag ju fått ihop min bils totalsläpvikt till 1400kg på B kort, 1800 på utökat B kort. Det har jag koll på. Har ju kört så mycket transporter men ibland rör det ihop sig ändå.
 
Jo det stämmer precis... Det bilen får dra får man hänga på efter med BE.
Om du läser vad jag skrev om tågvikt så ser du vad det var jag menade med att det inte stämmer helt. Oftast, ja men det finns undantag om den maximala tågvikten är mindre än bilens totalvikt + släpets totalvikt. Har man bilen fullastad så får man då kanske inte lasta fullt i släpet ändå trots att det får dras på kroken fullastat. Tog mitt BE i somras och det om tågvikt var väl i princip det enda om lastvikter jag inte visste innan så det diskuterade vi rätt ordentligt.
 
Av att bara läsa svaren man får här inne inser man att många många bukefalister kör omkring omedvetet olagligt med sina hästar och har inte alls så stor koll på vikter och vad som gäller för B, Utökad och BE kort.
Och vad det innebär att ha tagit BE 2012 och tagit BE 2014.

Tips till er som vill åka med 2 hästar ta BE kort och se till att köpa en bil som får dra i alla fall 2500 på kroken.. ju högre totalvikt på släpet dessto mer får man lasta eftersom man har satt dit rejälare saker.
Men som också innebär att släpets egenvikt väger mer. Den ska ju hålla för mer vikt.

Jag tog BE för några veckor sedan och värt så otroligt mkt ångrar inte de en sekund.
Visst behöver man damma av hjärncellerna lite sedan studenten men när de väl var uppvärmda så gick de riktigt bra att plugga=):D
 
Om du läser vad jag skrev om tågvikt så ser du vad det var jag menade med att det inte stämmer helt. Oftast, ja men det finns undantag om den maximala tågvikten är mindre än bilens totalvikt + släpets totalvikt. Har man bilen fullastad så får man då kanske inte lasta fullt i släpet ändå trots att det får dras på kroken fullastat. Tog mitt BE i somras och det om tågvikt var väl i princip det enda om lastvikter jag inte visste innan så det diskuterade vi rätt ordentligt.

Det bilen får dra är det bilen får dra, tillverkarens begränsning, inte Transportstyrelsens "pappersvikter". Jag skriver BILEN. Inte vad en viss förare får haka på efter.
 
Tips till er som vill åka med 2 hästar ta BE kort och se till att köpa en bil som får dra i alla fall 2500 på kroken.. ju högre totalvikt på släpet dessto mer får man lasta eftersom man har satt dit rejälare saker.
Men som också innebär att släpets egenvikt väger mer. Den ska ju hålla för mer vikt.
Tror det är väldigt väldigt få hästmänniskor som inte förstår att man inte kan köra två halvblod på B kort. Så dumma är det få som är. Sen är det en helt annan sak att det är många som struntar i lagen och kör så ändå dock.

Tror inte alls många kör omedvetet olagligt, tror dom kör högst medvetet olagligt faktiskt, jag har sett ett flertal ute i stallen som bara lastar på för dom ska ju så kort sträcka och hit och dit. Men väl medvetna om att det inte är lagligt är ju dom flesta.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp