SLÄP FÖRVIRRING

Greystroke

Trådstartare
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp. Han har A,B,C-kort. Jag är enormt förvirrad av tjänstevikter och maxvikter och något som heter BE och någon "ny" lag och en siffra som poppar upp hela tiden är 3,5 ton. Kan någon lite enkelt (var gärna över tydlig) förklara hur detta fungerar? ps. vi har en stor tung bil och ska tydligen skaffa en ny tyngre bil som ska vara lämpad till att dra tungt, spelar bil sorten någon roll?
Tack på förhand!
 
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp. Han har A,B,C-kort. Jag är enormt förvirrad av tjänstevikter och maxvikter och något som heter BE och någon "ny" lag och en siffra som poppar upp hela tiden är 3,5 ton. Kan någon lite enkelt (var gärna över tydlig) förklara hur detta fungerar? ps. vi har en stor tung bil och ska tydligen skaffa en ny tyngre bil som ska vara lämpad till att dra tungt, spelar bil sorten någon roll?
Tack på förhand!
Bil spelar roll då totalvikten ofta blir för hög även ifall det är ett lättare släp. Alltså totalvikten som är bilen och släpet ihop så att säga. Totalvikten får inte överstiga 3,5 ton på vanligt B kort.

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.
 
Senast ändrad:
läser lite nu medans jag väntar på svar, min uppfattning så långt:
Så länge totalvikten inte överskrider 3500kg, så kan han köra med vanligt B kort. Det finns ett utökat B kort, då han får köra med släp upp till 4000 (typ). Men för utökad B krävs ett körprov.

Hur fel har jag?
 
läser lite nu medans jag väntar på svar, min uppfattning så långt:
Så länge totalvikten inte överskrider 3500kg, så kan han köra med vanligt B kort. Det finns ett utökat B kort, då han får köra med släp upp till 4000 (typ). Men för utökad B krävs ett körprov.

Hur fel har jag?
Inget fel, men problemet med ett tungt släp och en tung bil gör att det oftast krävs iallafall BE kort då det sällan går under totalvikten. Eftersom ni nu ska skaffa en ännu tyngre bil.
 
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp. Han har A,B,C-kort. Jag är enormt förvirrad av tjänstevikter och maxvikter och något som heter BE och någon "ny" lag och en siffra som poppar upp hela tiden är 3,5 ton. Kan någon lite enkelt (var gärna över tydlig) förklara hur detta fungerar? ps. vi har en stor tung bil och ska tydligen skaffa en ny tyngre bil som ska vara lämpad till att dra tungt, spelar bil sorten någon roll?
Tack på förhand!

Jag brukar bara googla "fråga på annat fordon" så kommer man till en sida där man får söka på regnumret och se Max tillåten släpvagnsvikt för just det fordonet. kan vara olika vikter beroende på tex automat/manuell, olika strl på motor också. Blir olika vikt på fordonet även om det är samma modell.
 
1) du måste ha regnr på den aktuella bilen. Då kan du gå in och titta på Transportstyrelsen vad som gäller för ekipaget (släpets regnr behövs också). De har en snabbkalkylator.
2) du ska INTE gå på allmänna regeln, även om det är en fingervisning. Vissa bilar har inskränkningar som gör att just den individen inte får dra särskilt mycket även om en annan av samma modell får. Titta BÅDE vad bilen får dra på B-kort och vad bilen maximalt får dra. Är siffran mindre vad den maximalt får dra, är det den siffran som gäller.
3) tänk på att det alltid är TOTALVIKT som gäller för släpet, när det kommer till B-kort
4) ju större bil, desto mindre får du dra med b-kort
 
Tackar! Jag är helt säker på att han inte har BE, men det här går säkert att lösa! Tack för snabba o bra svar!
 
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp. Han har A,B,C-kort. Jag är enormt förvirrad av tjänstevikter och maxvikter och något som heter BE och någon "ny" lag och en siffra som poppar upp hela tiden är 3,5 ton. Kan någon lite enkelt (var gärna över tydlig) förklara hur detta fungerar? ps. vi har en stor tung bil och ska tydligen skaffa en ny tyngre bil som ska vara lämpad till att dra tungt, spelar bil sorten någon roll?
Tack på förhand!
Varför ringer ni inte utifrån förvirringen transportstyrelsen eller läser det som finns innan ni ringer ? Det är inga konstigheter . Det är förvirrande dock om man inte har grundskoll men det får ni om ni ringer /läser på ....

För att använda kalkylator behöver ni reg nummer på ett specifikt släp ...

Du undrar ju betydligt mer grundläggande hur det fungerar med vad ni får dra ? Läs på om detta , kolla enl reg beviset på bilen vad den får dra och utifrån det om frågor ring och fråga ...
 
Senast ändrad:
Oftast får man knappt dra nått med B kort... hittar man ett släp som har en totalvikt på 1300 typ så kan lastvikten bara 520 kilo.. och har man då ett stort hbl på 170 får man inte åka med hästen då den med stor sannolikhet väger mer än så!
Hålla på och typa ner släp och ha sig kostar mer än att ta BE kort.

Mitt råd är att ta BE.. jag gjorde det nyss och värt var enda öre.. jag behöver idag bara kolla vad bilen får dra på kroken.. Vissa reggbevis kan de stå ... Får dra 2000 med BE kort.. men sedan står det bilens max lastvikt släp 1500... detta betyder att bruttovikten aldrig får överstiga 1500 oavsett vilket körkort jag än har.
Så väger släpet 1000 ja då får jag bara lasta max 500 kilo trots BE kort måste alltså byta bil om man vill kunna lasta mer trots BE.

Utan BE måste jag hålla koll på totalvikten istället för bruttobikt och totalvikten får inte överstiga 3500 kilo.
Har man en häst på 170 är det oerhört svårt å hitta släp man får dra med på bara B kort.

Vi som har ponnys har de en aningens lättare.
Men trots att jag bara har en C ponny så fick jag kämpa för att hitta ett släp å köra på B kort.

Som min volvo får jag köra totalt max 1800 kilo på kroken.. mitt släp väger 1080 kilo.. så 720 kilo får jag lasta... tack vare att jag har ponny kan jag lasta henne plus min maratonvagn och ändå ha god marginal kvar.
Men kan inte lasta en stor 170 cm häst och en maratonvagn för stor häst. Då måste jag byta bil som får dra 2500 som är totalvikten på släpet.

Får alltså lasta 1420 om bilen får dra 2500... En som bara har B kort får inte ens köra mitt släp tomt
 
HEJ. Min pappa och jag diskuterade hur vida han kan dra en häst i enkel släp.

när du har hittat ett släp som bilen får dra lagligt så måste också släpet klara av hästens vikt. dvs släpets max lastvikt måste vara samma som eller helst mer än hästens vikt. bara för att det är ett stort släp med 2 spiltor så betyder det inte att den får lastas med mer än en shettis t ex ;) då konstigt folk väger ner släpen för att kunna dra dem på b kort istället för att ta be kort.

har man b kort och en stor häst på 650kg så är det sällan man hittar vettiga uthyrningssläp som man får dra och lasta hästen i, det är oftast enkel axlade släp som har hög maxlastvikt och låg totalvikt, (men även om det enkel axlade släpet får ta 750kg så är det kanske inte alltid det klokaste att lasta så tugnt).

det är en djungel med släp, vikter och behörighet :p, enklast är att ta be kort och en bil som får dra tungt. då får man dra nästan alla släp ^_^.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 013
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Larka
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 383
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp