Släkt-mellannamn?

C

cafu

Ni som ger era barn mellannamn från övriga släktingar, vilka släktingar tar ni från då? Finns det någon tradition som är mer "rätt" än en annan? Typ namn från barnets föräldrar, far-eller morföräldrar eller föräldrarnas far-eller morföräldrar? Och tar ni då deras tilltalsnamn eller mellannamn? Kan ju bli opraktiskt att flera i släkten har samma namn....

Vill gärna att barnet ska ha med sig ett eller flera namn från släkten, men det finns ju liksom en del att välja på och det går ju inte att välja alla....t ex finns det ju för varje kön 2 far-eller morföräldrar och 4 ur ytterligare en generation bakåt.

Jag tänker som så att blir det en flicka är det naturliga att hon får namn från mammas (alltså min i detta fall) sida, blir det en pojke så ligger det närmare till hands att ta ett namn från pappas (alltså sambons) sida....men det kanske finns andra sätt att se på det?
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Jag har ett från mammas sida, ett från pappas och ett "eget". Mina syskon likadant, men andra namn.
Själv skulle jag troligen resonera likadant.
Det är fina namn, och jag har aldrig lidit av dem. Inte heller har jag tyckt att det är jobbigt med flera namn, eller känt att det därmed finns en utstakad väg att följa i livet.
Tvärtom har jag tyckt att det är roligt att det finns andra jag gillar med samma namn, avskyr man släkten kan jag förstå att man resonerar annorlunda.

*inspirerad av tidigare diskussioner- därav utläggningen*
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Hmmmm, både min bror, pappa och farfar har namnet John efter min farfars far

Jag och min syster har namnen Sofie och Marie ifrån oldemor (i mitt fall, alltså Sofie) och efter en av mammas andra släktingar... (mamma är från norge, därutav kommer det sig att e:en i namnen skall "höras" och läggas en del vikt på)

Mina barn kommer antagligen att få namn från båda sidorna av släkten, och John är ett garanterat val då det är "släktnamn" i både min och min PV:s säkt
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Min son heter Elis Karl Erik. Elis är taget ur luften, Karl är från min sida och Erik är från min sambos sida. Tyckte det var kul att ha namn från båda sidor av släkten.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Karl är från min sida och Erik är från min sambos sida
Då kanske du tillhör min stora släkt:D Vi har också Karl som släktnamn för pojkar. Vi har Karin för flickor
Min man har ett annat utländskt könsneutralt släktnamn som de sätter som mellannamn.
Lyckas vi få en knatte så får den heta båda släktnamnen + ett eget namn som tilltalsnamn.

Jag tycker att det är en fin tradition med namngivning som har anknytning till släkten.:)
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Jag heter Anna i mellannamn. det namnet finns på båda mammas å pappas sida.

Våran dotter som kommer snart kommer inte få något namn från släkten då vi inte tycker att något är speciellt fint + att de finns en annan vi vill hedra istället. Våran gamla hund som bara vart 5 månader gammal, Kelly. Efternamnet får hon från pappsens sida.
Nova Kelly Mattsson kommer hon få heta.

Hade det blivit en pojke skulle han få heta Alex/Alexander i mellannamn efter pappan.

Vilken sida man "plockar" mellannamnet ifrån har väl ingen betydelse tycker jag. Huvudsaken man gillar namnet.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Oj vad förvirrad jag blev. Visst menar du fler förnamn och inte mellannamn? Mellannamn är ju om man har fler än ett efternam.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Nej, har man fler än ett efternamn blir det ena ett mellannamn, ett "rent" mellannamn är ett namn som finns mellan för och efternamnet
det är så jag alltid förstått det iaf.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

mitt tilltalsnamn är nog taget mest ur luften, även om släktingar hetat så också.
mina två mellannamn är taget från mormor och farmor, det är/var deras mellannamn som jag fått ärva.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Vår dotter fick ett "eget" tilltalsnamn, alltså ett namn vi valde bara därför att vi tyckte det var fint. Sedan fick hon två mellannamn, nämligen sin mormors tilltalsnamn och sin farmors tilltalsnamn.

Mina föräldrar gjorde på ett helt annat sätt - jag fick bara ett namn, och det var inget släktnamn, utan ett de valt själva.

Jag tror inte det finns något "rätt" eller "fel" - man väljer som man vill!
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Nej, har man fler än ett efternamn blir det ena ett mellannamn, ett "rent" mellannamn är ett namn som finns mellan för och efternamnet
det är så jag alltid förstått det iaf.

Nja, du verkar också syfta på ett förnamn. Alltså, förnamn är förnamn och efternamn är antingen efternamn eller mellannamn.

Så har jag förstått det.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Mellannamn är om man har ett "extra efternamn". De andra namnen är förnamn, fastän man till vardags oftast kallar de för mellannamn...

Min dotter heter Hanna Lydia Louise, och sen efternamn. Hade hon fått både mitt och pappans efternamn hade ena efternamnet kallats mellannamn. Lydia och Louise är förnamn de också, men Hanna är förnamnet som används som tilltalsnamn...

Snurrigt värre ;)
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Vi valde min mammas och min makes mammas förnamn till mellannamn. Enkelt och vi ville även hedra makens mamma som inte finns i livet längre.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

jag heter Matilda Elisabeth Svensk, Elisabeth heter både mamma och mormor (kanske går ännu längre bak men det har jag inte orkat bry mig i).
Min storebror heter samma som pappa och farfar i andra namn, dvs Erik. och min lillebror heter samma som farfar hette, dvs Viking.

När jag och min sambo får barn ska den heta Viking eller Maja-Liisa i andra namn. Det är viktigare för min sambo att få hedra sin döda mamma än för mig att föra "bettan" vidare, tar hellre Viking (svensk, haha)
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Jag har alltid sagt att mina barn inte ska ha några släktnamn eftersom jag själv har tre namn och alla är från släkten. När jag växte upp önskade jag mig ett namn som var bara mitt. Men nu, när jag är gravid, har jag ändrat mig - det finns många fina namn i min släkt (färre i pojkvännens, tyvärr) och det finns absolut männsiskor man skulle vilja hedra genom att döpa sitt barn efter dem. Så bebisen kommer få ett "eget" tilltalsnamn, ett namn från min släkt och ett namn från pojkvännens.
 
Sv: Släkt-mellannamn?

Jag ville gärna att min farmors namn, Elsa som även jag heter, skulle gå vidare till vår dotter. Min sambos mormor hette också Elsa, så det gjorde det till ett självklart val.

Vår son fick sitt andranamn efter sambons farfar som sambon avgudade när han var liten.

Vi kände oss inte bundna till några traditioner utan kände full frihet att välja vilka namn vi ville! :)

/Timsetim
 
Sv: Släkt-mellannamn?

kl

vår dotter heter Eva, Birgitta Felicia
Eva efter mej och mamma
Birgitta efter Pappans mamma
Felicia för vi tyckte om det och det passade bra ihop med dom andra namnen.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 346
Senast: Imogen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Relationer Min moster har börjat släktforska, vilket ledde till en diskussion i familjen igår. Hade varit intressant att höra era åsikter på temat...
2
Svar
29
· Visningar
3 357
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp