Skrittmaskin

Inka-90

Trådstartare
Ni som har tillgång till skrittmaskin, vad tycker ni om den?
tycker hästarna om att gå där?
för och nackdelar?

Sv: Skrittmaskin

Jag har tillgång.
Min ponny med väldigt korta steg hinner tyvärr inte riktigt med i takten och vi får inte fippla med den så hon går tine där särskilt ofta.
Används flitigt av andra i stallet som verkar gilla den mycket.
Skönt att ha en framskrittad häst eller släppa hästen där medans man mockar om man inte hinner/orkar rida. :)

Superbra med skrittmaskin enligt min mening, kan inte komma på en enda nackdel faktiskt.
Dock viktigt med bra underlag såklart liksom med ridhus o ridbanor.
Om man ska klaga på något är det ju en klar fördel att ha en så stor maskin som möjligt i diameter
så volten de går på inte blir så liten, vår är för 4 hästar, hade gärna haft en för 6 så hade den blivit något
större...

Hm... svaret ovan var menat till TS, tryckte på fel svarsknapp ;)

Jag har funderat en del på det här med skrittmaskin.
Jag har 3 hästar själv, men har 3 tomma boxar i stallet.
En är en unghäst med massa energi som skulle vara bra om han fick gå där de dagar han inte rids och sen har jag ett avelssto som oxå skulle må bra av att få gå där ibland.

Då skulle man ju kunna släppa dem att gå där 30-40min på kvällen när man mockar.

Har tittat runt lite och det verkar ju inte finnas några begagnade att få tag på, men de är ju inte så farligt dyra..
Men min sambo lär få spader på mig eftersom ridbanan inte är klar än o då börjar jag tjata om en skrittmaskin.

Har också en skrittmaskin på min önskelista. Tycker inte heller att de är så fasligt dyra i inköp men någon som har ett hum om vad de sedan kostar att ha i drift?

De skrittmaskiner jag sett har haft motoreffekt på under 1 kW (0,5 kW känns ganska normalt) så det blir ju max 1 kr/timme i elkostnad. Sen kanske det kan behövas påfyllning av något smörjmedel någon gång, men det kan inte handla om större summor.

Så för normal drift kan man nog räkna med ca 1 kr/timme i driftskostnad.

Någon regelbunden service av speciell personal är vad jag vet inte särskilt vanlig, även om det säkert står någonstans att det rekommenderas, men om man kan hålla smörjningen igång själv är det nog onödigt.

Sen kan kan nog hästarna vandalisera skrittmaskinen så att den behöver lagas ibland, men sådana kostnader är ju svåra att uppskatta och mycket går nog att laga själv.

Har ingen skritt maskin hemma men har där jag brukar vara och jobba.. Alla hästarna där älskar den.. Dom går nästan hällre till den än ut i hagen =)

en skritt maskin ståröverst på min lista också som någon skrev ovan men de tar nog ett tag innan man skaffar en sån.. kostar ju en del..

Jag hade tillgång till skrittmaskin i stallet där jag stod förut och saknar det nu. Dels som extra avrastning under hästens vilodagar - då fick hästen knalla runt där medan jagmockade och fixade foder = tidsbesparande, men också som fram-/avskritt, oftast i samband med hoppning. Då gjorde jag i ordning hästen, släppte den i maskinen och lät den gå runt där medan jag plockade fram/undan hinder.

Vi hade grus som underlag som sköttes ordentligt, regelbunden mockning och krattning. Svagt doserad volt. Maskin för fyra hästar, men hyfsat bra diameter ändå, steglös ändringsbar hastighet från mesig skritt till trav. Fast den högsta hastigheten använde man ju inte.

Inga problem att vänja hästarna vid maskinen, i början sköt man runt grindarna för hand, men redan vid andra gången kunde de gå runt själva. Lämna hästen utan direkt tillsyn kunde jag göra efter kanske fem gånger. Men de vänjer väl sig olika fort.

Ingen häst har vägrat gå in i maskinen för att de tyckt den varit tråkig,men någon enstaka tyckte väl att den var lite läskig i början. Min häst gick alltid in jättesnällt, men fick alltid godis när jag lämnade och hämtade henne - som en liten extrabelöning.

Där jag har min pålle uppstallad finns skrittmaskin,hästen går uppbunden och maskinen byter varv var 5.e min, plats för 6 hästar men mer rimligt med 3 så det blir lite avstånd mellan hästarna,
jag tyckte att det va skitläskigt när jag skulle introducera pålle för maskinen,så vi traggalde runt mååånga ggr innan jag tog modet till mig att sätta fast honom.

Ang om han gillar den eller inte...fick han välja skulle han säkert ta en tur i skogen istället:D men det funkar,och jag tycker det är skönt att kunna stoppa hästen i skritten medan jag mockar så han är framskrittad när jag e klar med mitt.eller om jag inte hinner rida någon dag så kan han få röra på sig lite i alla fall.

låter min gå med dubbla grimmor för han satte i system att rycka till så grimmorna gick sönder,sedan stod han och betade medan maskinen gick runt utan fastspänd häst:p

bild på karusellen. (används 1-2ggr veckan)
30438967.jpg

Där jag har min pålle uppstallad finns skrittmaskin,hästen går uppbunden och maskinen byter varv var 5.e min, plats för 6 hästar men mer rimligt med 3 så det blir lite avstånd mellan hästarna,
jag tyckte att det va skitläskigt när jag skulle introducera pålle för maskinen,så vi traggalde runt mååånga ggr innan jag tog modet till mig att sätta fast honom.

Ang om han gillar den eller inte...fick han välja skulle han säkert ta en tur i skogen istället:D men det funkar,och jag tycker det är skönt att kunna stoppa hästen i skritten medan jag mockar så han är framskrittad när jag e klar med mitt.eller om jag inte hinner rida någon dag så kan han få röra på sig lite i alla fall.

låter min gå med dubbla grimmor för han satte i system att rycka till så grimmorna gick sönder,sedan stod han och betade medan maskinen gick runt utan fastspänd häst:p

bild på karusellen. (används 1-2ggr veckan)
30438967.jpg

HMMMMMM.. hur gör hästen när den vänder??? för den kan ju inte vända så de blir vettigt som de ser ut.. måste den gå runt "armen" elelr hur gör ni? mvh mia

Arm:confused: hästen blir "ledd" av maskinen i grimskaft,maskinen stannar byter varv och hästen stannar byter varv...

Jag har haft skrittmaskin där jag stod, men inte där jag har hästen du. Jag saknar den jättemycket. Den är bra att ha till allt som folk redan har nämt, men också till rehab. Min är skadad nu och jag önskar verkligen att vi hade skrittmaskin, så jag mocka medan han går i skritten. Dessutom, om man får dem att slapna av ordentligt får de en mer lösgjord skritt också, inte många som tänker på den aspekten kanske. Det enda negativa är att man blir sur om den är svatängd för underhåll eller pga fruset eller lerigt underlag. Summa sumarum, en fantastik uppfinning, skall definitivt inhandlas när jag skaffar eget =)

har ingen nu, och tyvarr inte rum att satta in (ok jag offra rundpen), men har arbetat pa anlaggning med maskin.
toppen, 25 hastar i stallet och da de alltid fick bad/avtvattning efter arbete var det ett bra stalle att ha dem ga och torka (detta i texas). Ocksa nar man inte hann rida/motionera kunde man satta dem dar, liksom unghastarna. Denna var ocksa under tak vilket hjalpte oerhort mkt nar det regnade.

Min egen hast gick pa den ibland utan problem. Som sagts tidigare, det tog nagra ganger innan de var vana men sen inga problem Sjalvklart lamnar man inte hastar utan tillsyn. Vi var dock 5 anstallda i stallet sa ngn gick alltid forbi.

En bra grej som nu nar snon ar upp till oronen och man inte kan komma ut ordentligt...eller som jag som har ridforbud till april (bruten tumme) och jag slipper sta och lung dem i frysande temps..

Jag tyckte om den pa bilden, kan personen pm mig om inkops plats etc.. eller posta var, vill garna ha mer information i allmanhet..

TS borja titta, en av de battre uppfinningar som har gjorts i hast sammanhang..

Ang. skötsel av maskinen är det inte mycket man behöver göra, allmän service o kanske byta någon del då och då som vi fått göra men köpte också maskinen begagnad. Däremot kräver underlaget lite mer skötsel beroende på vilket material man har och om man har tak över. Vår är utan tak, ser det både som en för- och nackdel, dels är det ju trevligt med ljus vilket ett tak inte medför men efter att ha fyllt på o fixat med underlaget en del nu så överväger jag ändå att bygga tak så man slipper krångla så mycket men underlaget.

Nu under vintern har det varit svårt att använda den också med så mycket snö hela tiden, underlaget ska ju vara fast och jämnt och inte knöligt och ojämnt som det blir med snön.
Så planen för vår del är att gjuta och sedan lägga sand på det så slipper man besväret med hål här och där när underlaget slits och så kan man bara fylla på eller byta topplagret. Har kollat många olika lösningar med underlag (gummimatta, asfalt, betong, grus osv) men fått bäst uppfattning och omdömen att ha betong+bra sand, vet inte vilken sort ännu.
Tak blir det nog också men det är inget akut än så länge...

I stallet jag står så har vi en stor skrittmaskin för 6 häsrtar. Det är tak och stålpinnar som är rörliga bakåt och framåt som delar av hästarna, de går alltså lösa. Jag använder den flera ggr i veckan, den dagen jag har hästledigt ställer mamma honom i den medans hon mockar osv, och när jag är där sätter jag honom där antingen innan jag rider eller efter.

När han vilade 3 veckor i vintras gick han i den varje dag för att kunna få röra sig varje dag. Den är verkligen perfekt när man haft skadad häst som sätts igång.

det är super.. man slarvar allt för ofta med att skritta fram/av hästarna vid träning.. dessutom anser iaf jag det tämligen tidsödande att sitta upp i 20-30 min före och efter om möjligheten finns, speciellt om man har brottom och stalljour eller dyl..

perfekt att låta hästen skritta av efter träning när man passar på att mocka boxen. eller låter hästen skritta fram/av medans man tar in och fodrar övriga hästar.

har man som vi har nu en skadad häst som skall skrittas varje dag när det inte alltid är plogat när man kommer (Typ tidiga helgmornar o så) är det väldigt bekvämt att slänga i skritten.. även om man inte har möjlighet att komma till stallet kan man be den som sköter stallet slänga ut hästen en halvtimme eller så i skritten utan att det kostar denne någon större mängd tid.. bra också om hagar behövs åtgärdas eller skall byggas om samtidigt som hästarna ändå får komma ut.

en skrittmaskin tar plats, kostar pengar att köra och kräver underhåll.. måste ju mockas och krattas, elstängsel bör ses över emellanåt och eventuell målning om man inte har en helt i galv eller murad.

de hästarna som jag haft i skrittmaskin har inte haft några problem med det, varesig vuxna- eller unghästar.. visserligen har det varit tak och brösthöga väggar i skritten så de har skyddat väl mot väder och vind.

Puttar upp och lånar tråden lite.

Någon som vet om man behöver bygglov för en skrittmaskin?

Liknande trådar

Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 138
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar