Skrapa tänderna på hund.

JuniNatt

Trådstartare
Min lilla hund har ganska mycket tandsten så hennes tänder behövs verkligen skrapas. Kan man göra det själv? Om man går till veterinär för att göra det, söver de ner hunden då?

Hur ofta bruka ni få er hunds tänder skrapade? Vad kostar det hos veterinären?

Sv: Skrapa tänderna på hund.

Golden jag hade en gång skrapade jag alltid tänderna på själv. Hon fick tandsten jättefort, fast hon jämt höll på med märgben och tuggben. Skulle jag gått till vet. hade jag blivit urfattig. Sövningen kostar nog en del. Jag började väldigt tidigt att skrapa, så hon vande sig snabbt och la huvudet i mitt knä och lät mig hålla på. Papillonen jag också hade fick alltid sövas, han högg vilt omkring sig annars. Försök själv först, hoppas att det går bra.

Ofta sitter ju den värsta tandstenen under tandköttskanten och för att få bort det effektivt så använder man sig av ultraljud. Detta görs under narkos.

Vad det kostar beror lite på var i landet du finns och hur tung hunden är (avgör hur mycket narkospreparat som går åt). Men mellan 1000-2000 kr brukar det gå på.

Men om den redan har mycket tandsten, kan man ändå skrapa själv?

Inte om det finns mycket tandsten. Låt vet göra riktigt rent sedan kan du själv hålla efter med tandborste och ben.

Görs det med ultraljud behöver hunden sövas.

Det är ju inte säkert att det är så mycket tandsten att det inte går att skrapa med vanlig tandskrapa, men fördelen med ultraljud och narkos är att det blir helt fritt från tandsten samt att tänderna poleras så att ny tandsten får svårare att få fäste. Det gör det ju enklare att underhålla munnen själv sedan. :)

Ja, då låter det ju som det bästa alternativet. Det är väl mest jag som är lite orolig för att hon måste sövas :S

Jag tar tandsten själv på min hund. Det viktiga är att man tar under tandköttet så att man får med toppen av tandstenen. Det är där det mesta bildas.
Har din hund redan mycket och du inte tagt tandsten tidigare ( om du själv int evet hur man gör) så hade jag gått till veterinär första gången och gjort rent der riktigt för att därefter själv underhålla det och därefter ta det själv om du kan.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Jeps
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 495
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V