Skråmor, blåmärken och sår...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Min lilla Stina är en rätt så vild liten dam. Klättrar gärna, springer överallt och har inte mycket "vett" än så länge. Jag är en lite "nonchalant" mamma, så jag låter henne göra allt det där så länge det inte är fara för livet. Dels för att jag tycker hon ska lära sig att "ta hand om sig själv" och dels för att jag helt enkelt inte hinner/orkar jaga efter henne och skydda henne hela tiden.

Till följd av detta har min dotter ofta små skråmor, skrubbsår och blåmärken lite överallt. Ofta i ansiktet... Vilket gör att jag inbillar (?) mig att folk snart kommer att börja prata... För bara en vecka sedan fick vi åka in akut till HC då jag (den gången var det helt och hållet mitt fel, och jag skäms som en hund för det...:() dragit upp Stina från skötbordet i händerna. Hon råkade ut för en "pigluxation" och det blev ilfart till HC för jag trodde att jag brutit armen på henne, minst...

Idag ramlade Stina från hästtransporten ner på skarsnön och ståtar nu med snygga skrapsår över hela ena sidan av ansiktet. Dessutom så har hon en dunderförkylning som gör att vi ev kommer att måsta åka till HC och kolla så det inte är lunginflammation eller liknande.

Hur stor risk tror ni det är att folk börjar tro att vi misshandlar dottern? Hur ofta slår sig barn i den åldern? (Hon är ca 1½ nu)

Jenny
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

De kommer kanske att fråga om det hos läkaren, men ger ni vettiga svar och kan förklara så tror jag inte att det är någon större fara. Jag tycker att det är bra om de är uppmärksamma för då hoppas jag att det kan rädda något barn ialla fall...
Och om det är vanligt att slå 1,5 åring, ja kan man misshandla en 6 mån så är nog äldre inga problem hellre, tyvärr... :cry:

Men jag tycker inte att ni ska undvika att ta kontakt med sjukvården pga att ni är oroliga för att bli utfrågade!
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Förstår hur du menar... :crazy:

Min äldsta dotter hade också mycket blåmärken och skrubbsår när hon gick på dagis. Jag frågade dagispersonalen lite försiktigt och halvt på skoj:

- Ni undrar väl vad vi gör med henne?

De skrattade och sade:

- De flesta blåmärkena skaffar hon sig ju här?

Ett stillsammare barn med liknande blessyrer hade kanske väckt deras misstänksamhet. ;)

Min yngsta systerdotter (snart 2 år) har också en stor upptäckarlusta, som visar sig på samma sätt. Men gladare unge får man nog leta efter! :love:
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Jag tror inte du behöver oroa dig, de flesta 1½ åringar ser ut som en färgkarta för olika blå nyanser - främst i ansiktet och på smalbenen!
Jag har kört samma stil som dig med mina barn, det som inte dödar härdar och man lär av sina misstag!
Ska man klättra uppåt måste man kunna klättra neråt också annars blir det besvärligt liksom.
Jag tror inte att varken sjukvård eller barnomsorg reagerar på blåmärken om de inte sitter på "fel" ställen som på överarmar, lår och mage.
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Pigluxation har jag hört ska vara att man drar armbågen ur led, ytterst lätt hänt om barnet kastar sig ner på marken och föräldern håller fast barnet i handen. Vi har goda vänner vars barn råkat ut för detta 3-4 ggr så de är väldigt noga med att släppa barnet och att alltid lyfta barnet i kroppen.
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

*kl*

Samma här. Tycker andra springer mer efter våra barn än vi själva... ex. svärmor som får spader, oj, oj farligt h*n kan ju slå sig osv.
Medan vi håller vakande öga och låter de hålla på med sina bestyr över att ex. klättra.
Håller med mimmipigg!!!!

Mina barn har ganska ofta blåmärken -även på lår och stjärt. De sätter sig abrupt på baken och en leksak etc. är ivägen. Den sjukdom jag har som ev. mina barn ärvt ger i viss mån ökad blödningsbenägenhet i form av blåmärken om det nu kan ha en orsak till att de har.

Själv behöver jag bara gå emot något relativt lätt för att få riktigt blåa märken på lår etc.

Men visst känner man sig som en bov då man kommer in med en luxation!!! Vår ena son har bekymmer med sin hand (inte armbågen) och har lyckats slita något ur led några gånger, sist så ringde jag in och sa att nu har han gjort det igen -storebror drog honom i handen - men när vi skulle ta på honom overallen så på något vis vred han det till rätta igen. Ont borta!!! :) Så det var bara att ringa akuten och avboka tiden. Jag kände mig ganska dum och dessutom funderar ju jag på vad de inne på akuten trodde.


Gira :banana:
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Min äldsta (idag 20 år) såg ut som om han hade böldpest eller början till horn jämt och ständigt. Han hade alltid så bråttom så när han t.ex skulle runda ett hörn så sprang han rakt in i det istället. Blåmärken och bulor var ett ständigt inslag i hans ansikte.
Dagen före vi skulle gifta oss så ramlade han och slog sig vid ena näsborren i en utdragen byrålåda. Behöver jag säga att bröllopsfotot visar det? :rofl:

Jag tror inte du behöver vara orolig att de misstänker att ni misshandlar henne så länge ni kan förklara er vid eventuella frågor. Sen är det ju så att sjukvårdspersonalen nog ser om det är blåmärken som är på "fel" ställen och då börjar ifrågasätta. Ett skrapmärke i ansiktet nu i vintertider är vanligare än du tror.
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Men jag tycker inte att ni ska undvika att ta kontakt med sjukvården pga att ni är oroliga för att bli utfrågade!

Nej, herregud!!!:eek: Självklart ringer/åker vi in om något händer/ungen är sjuk!!!

Men då vi inte umgås med folk som har barn i den åldern så tycker jag att folk tittar lite "snett" när Stina skaffatsig en ny bula/blåmärke/osv.

ch precis som någon sa, det är BRA att folk gör det, så att eventuella misshandelsfall kan upptäckas, men jag tycker ändå inte om känslan...

Jenny
 
Sv: Skråmor, blåmärken och sår...

Det är trist sån't där, men vem är det egentligen som tittar snett ? Folk på gatan ? Eller folk som ni umgås med ? De som ni umgås med kan ju inte ha undgått att dottern har 10 i inititivförmåga och 0 i omdöme... så de borde ju fatta att det inte är ngt problem. Övriga befolkningen - vem bryr sig.

Dessutom hon är 1½ en ganska klumpig ålder - hennes motorik kommer nog att bli bättre i takt med att omdömet blir bättre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp