skor vs utan skor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 332
P

plymen

Har läst igenom några trådar i detta ämne då jag funderar på att låta min connemara gå barfota, men kan inte riktigt bestämma mig...:crazy:

Hästen har haft skor tidigare(vet ej hur länge), men de togs av i våras då han skickades på bete. Han har sen dess gått utan skor.

På sommaren blev han inkörd på små sand/grusvägar, men jag vet inte hur mycket han blivit körd åt gången?

Jag provred honom på sandplan och tycker inte att han ömmar där, i hagen eller på grusväg..
Han har mycket bra hovkvalitet.

Han kommer att ridas ca 5ggr/vecka på ridplan, åker, grusväg och i skogen. Ingen tävlingshäst. Jag vill ha honom oskodd ifall det inte behövs!

Kan man ha hästen skodd på vintern då det är halt och ta bort skorna sommarhalvåret? Jag hör gärna synpunkter och åsikter:idea: Både bra och dåliga erfarenheter!!

Sv: skor vs utan skor

Om hästen inte ömmar och inte fläcker hovarna finns det ju ingen anledning att sko den :) Sen såvida den inte ömmar pga det hårda underlaget i hagar osv kanske då under vintern så behöver du inte sko den då heller, den har helt ok grepp utan skor, skor du den så skulle jag däremot tro att du behöver brodda den...

Haha rörigt detta:P Lycka till iaf! :)

Ja såklart med broddar:D glömde skriva! Tänkte mest på halkrisken? Gillar inte riktigt boots..

Tack för ditt svar!

alla våra små ponnyer går barfota året om, tycker inte dom halkar alls på vintern. dom får snarare bättre fäste än hästar med skor och broddar. och inga jobbiga styltor heller.

Kul att höra!:)

Rids dessa regelbundet och hur mycket??

Har oxå fått den uppfattningen, de halkar mindre än hästar med skor+brodd.
Sen är det ju olika från häst till häst oxå säkert,vissa mer klantarslen än andra :p

ja, dom rids alltifrån 5-6 dagar i veckan. :) i alla gångarter och överallt.

Har läst igenom några trådar i detta ämne då jag funderar på att låta min connemara gå barfota, men kan inte riktigt bestämma mig...:crazy:

Behöver du egentligen bestämma dig?
Prova och se, om du tycker att det fungerar bra så låt den vara barfota. Tycker du inte att det fungerar så låt din hovis sko den.
Undvik blankis. Om halka blir ett problem så du sko/brodda på vintern och prova barfota på sommaren.

Nej, det kanske jag inte behöver;)

Tack alla för era svar! Jag tror jag ska göra ett försök!!

Det är väl smidigare att inte har skor på vintern, då slipper du broddar, styltor och halkrisk med järnskor!
Jag har min häst oskodd, men han rids inte. Efter ett år börjar han få hårdare hovar så jag hoppas det ska kunna gå..

Jag har just fått på skor på min shirekille och jag är så GLAD!

I helgen när vi var ute och körde var det nämligen halt åt honom. Visst klarade han det, vi hade den lätta travrockarden, men jag vill kunna köra tyngre vagnar också. I nedförsbackarna halkade han rejält ett par gånger så jag klev till sist ur vagnen och gick med honom ned för att han inte skulle ha så mycket tyngd som sköt på. Så vill jag inte ha det hela vintern.

Men du märker väl rätt fort hur bra din häst klarar halkan? Sedan beror det ju en del på hur man vill rida och köra också. Jag vill kunna ge mig ut de dagar jag kan och har tänkt - oavsett väder - och då är skor med rediga broddar i guld värt!

Full förståelse för din reaktion, man tycker synd om hästen när väglaget blir halt och inget halksskydd till hjälp. Grannstallet hade en incident med oskodd häst nu i helgen, han är nu inne på klinik och ägaren fick problem med försäkringsbolaget på direkten just därför att olyckan skedde under ridning. Vi får se hur det utvecklar sig.

Ja usch då - halkan kan ställa till det rejält...

Jag tar hellre den risk det utgör att ha en broddad häst (och jo jag hör till dem som har hästen broddad i hagen också) och slipper fläkskador etc.

Alla i vårt stall har brodd i hagen vintertid. Hittills har vi inte haft en enda incident på grund av det men visst, en sparkskada blir ju inte bättre av att den sparkande hästen har brodd precis. Alla har dock enats om att vi hellre tar den risken än fläkskaderisken. Dessutom är det nästan omöjligt att få i brodden om man broddar ur - broddhålen sätts ju igen. För min häst med storskorna finns dessutom inga blindbrodd att köpa...

Bra tänkt. Att ha sko utan brodd är direkt oansvarigt när det är halt.
Att ha oskott kräver rätt miljö för att det ska säkert för både ryttare och häst. I snö går det bra men på blankis kan det sluta mycket illa.

Ja såklart med broddar:D glömde skriva! Tänkte mest på halkrisken? Gillar inte riktigt boots..

Tack för ditt svar!

Synd du inte gillar boots för då hade det ju varit enkelt. :)

Nu vet ju inte jag var du bor men här där jag bor är större delen av vintern för det mesta halkfri och de gånger det blir halt sätter jag på bootsen med broddar.

Viktigt är förstås också att hagarna inte är isbana för då kan det bli knepigt.

Min arab har varit utan skor sen i april, han har hårda fina arabfötter och det går hur bra som helst att vara utan skor, jag har ridit honom hela sommarhalvåret på varierande underlag 4 ggr/veckan. Han hade så också hos förra ägaren att han var barfota sommarhalvåret + skor på vintern.

Jag var ute och red på honom en gång för 2 v sen, efter att halkan hade kommit, chansade för att alla säger att "det går ju an om dom är barfota", men hu :eek: vad läskigt det var, både jag och han var superspända och han smög fram försiktigt och halkade till några gånger. Jag hoppade av och gick hem med honom.

Strax efteråt övergick han till vintermundering, skor + 4 broddar + snösulor på alla fyra hovar. Då var vi ute igen efter det och han var som en helt annan häst än 2 dagar innan, aktiv och avslappnad, vilken skillnad.

Så min uppfattning är att om man bor i klimat där det är halka, så ska hästen ha skor+brodd, jag vill inte att min häst skadar sig själv och inte heller vill jag att han halkar omkull när jag sitter på honom :eek:

alla våra små ponnyer går barfota året om, tycker inte dom halkar alls på vintern. dom får snarare bättre fäste än hästar med skor och broddar. och inga jobbiga styltor heller.

Jag är av helt annan åsikt, tycker alla oskodda hästar håller på att slå ihjäl sig medan de med 4 broddar/sko brukar klara sig bra.

Det fattar jag inte :confused:

Min häst går barfota och jag skulle aldrig i livet kunna säga att han går "halkfriare" än en skodd häst med brodd!???

Hade du sagt en skodd häst utan brodd hade jag hållt med dig.

Litegranna kl...

Min häst klarade sig rätt bra utan skor. Utom i nedförsbackar. I synnerhet med vagn efter.

Och eftersom jag tänkt köra honom hela vintern och eftersom det finns backar där vi bor så måste han mer eller mindre ha brodd.

Det säger sig självt att en skodd häst med brodd har bättre grepp än en oskodd häst ju!

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: muslidag
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 185
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag har en fråga till alla er som äger stora och tunga hästar (kallblodsraser). Hur gör ni med skoning vs barfotagång?? Jag har ett...
Svar
7
· Visningar
1 857
Senast: schelin_j
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?