Skoning var 6-8 vecka?

Sv: Skoning var 6-8 vecka?

Men få verkar o skor som du. Det lär du vara medveten om:confused:

Står hästen inte bra ens vid nyskoning går det fort att det förvärras allt eftersom veckorna går..

Rodnar,, :p

Men ingen hovslagares utförda arbete i fysiologisk balance är av större "vikt" än den balance den utsätts för i både ridning och hantering.

p.s. Det jag skulle vara mest rädd för om inte mina kunder lät mig sköta mitt arbete är väl den dagen någon kollega/klinik eller intresent se hästen och säger,, vem fan har skött hovvården på den hästen,,:o det ser ju förjävligt ut!!! :mad:

Det är Coari svarar hästägaren glatt... :crazy:

Så jag tror inte en seriös yrkesutövare som försöker vara seriös,, behöver oroa sig för att förlora kunder och har man kunder som ska bestämma själva och det inte är seriöst så är jag helt övertygad om att man ska tacka för att slippa den typen av kunder. Av den enkla anledningen att det inte leder till bra reklam eller uppvisande av ett väl utfört arbete,,

Men få verkar o skor som du. Det lär du vara medveten om:confused:

Står hästen inte bra ens vid nyskoning går det fort att det förvärras allt eftersom veckorna går..

Precis, för att inte tala om ifall någon annan sedan försöker korrigera obalanserna, och inte vill hinna få dom tillbaka.

kl

Jag förstår inte riktigt vem som ska bedöma hur ofta hästen ska skos/verkas om det inte är hovslagaren? Jag säger ju inte till min hovslagare att han ska komma t.ex. var 8:e vecka, det är ju upp till honom att avgöra hur ofta det behövs. Jag anlitar ju min hovslagare för att jag litar på honom och anser att han gör ett bra jobb, annars hade jag ju anlitat någon annan. Det är ju som om jag skulle köra till klinik och sagt vad de skulle behandla med. Att säga att det inte går att sko var 8:e är helt uppåt väggarna, det är ju individuellt.

Min häst skoddes idag, det hade gått 7 och där var knappt något att ta, hon såg nästan nyskodd ut. Shettisarna får anpassa sig till henne men jag raspar lite ibland, min hovis har naturligtvis visat vad jag får göra och inte:)

Men att säga att man är snål eller att det är något vajsing med hästen om man inte skor oftare tycker jag är bullshit. Det får som sagt hovslagaren avgöra utifrån individen. Säger han 4 så blir det 4, säger han 7 så blir det 7.

Då undrar jag, varför skor du en häst som uppenbarligen har superkvalite på sina hovar ? Min fd häst var aldrig skodd, knappt hovslagaren kunde verka efter 10 veckor. Bara raspade, jämnade till. Sådana hästar bör få vara utan skor så länge man inte tenderar rida på singel eller annat superhårt.

Sen tycker jag många anammar 8 veckors regleln istället för att utgå från vad hästen egentligen behöver. Min gammelhästs förre ägare gick stenhårt på 8 veckor, trots att hästen behövde skos om var 4:e vecka pga plattfothet. Jag körde på var 4.e vecka efter jag köpt henne, och aldrig har hästens fötter varit så fina. Ibland undrar jag om det handlar om snålhet ?

Men det måste varit en dålig hovslagare som inte påtalade att hästen skulle skos var fjärde?

Hej!

Min häst växer lika mycket på 4 (5) veckor som en "vanlig" häst växer på 6-8, så nej, det är inga problem med söndersömmade hovar, eftersom hovarna växer.

Senast verkade vi av (eller vad det nu heter när man klipper av hoven:-) ) ca 1 cm, vilket är som jag förstått vad man brukar ta vid skoning.

Hon växer galet mycket i hovarna.

/Lavinia

Samma här för L.
Den lille knatten är lite långsammare i sin hovtillväxt och skulle nog idealiskt ligga på 6 -7 v, men han får oftast "åka med" på den stores intervall. Men ibland vintertid så konstaterar hovis att det blir för kort intervall för den lilla, och då får han "hoppa över" en skoning helt enkelt och så kortar vi intervallet för den stora litegrann.

Att ha dem på separata intervaller skulle väl gå, men då jag bor mitt ute i bushen så är det inte så fairt mot hovis att dela på dem så han ska behöva åka hit med 2 v mellanrum.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 247
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka