Skoning var 6-8 vecka?

Sv: Skoning var 6-8 vecka?

Det måste ju vara individuellt hur ofta en häst ska skos, precis som det är individuellt hur en häst skos.

Ni som skor var 4:e vecka måste berätta för mig om ni inte helt "sömmar sönder" hovarna. Jag menar, det kan väl knappast bli mer än några mm att verka bort och de nya sömhålen kommer i stort sett mm ifrån de gamla. Trasas inte hovarna helt sönder??
Nu beror ju påroblemet med spruckna hovar och trasiga kanter naturligtvis på hovkvalite´, men ändå... Mina hästar skos var 8:e v och jag har en välutbildad hovslagare och är dessutom själv inte helt oerfaren att se hovvinklar mm Jag vågar påstå att mina hästar har normal hovväxt och inte är hämmade av näringsbrist el dyl.
Den enda av alla hästar jag haft ansvar för som behövts skos var 4:e - 5:e v var en fånghäst som gick med specialbeslag och där tån absolut inte fick växa alls eftersom hon skulle "rulla över".
Om man ser till hur mycket som verkas bort vid en skoning efter 8 v, så rör det sig ju om kanske 5 mm och det kan ju rimligen inte förändra hovvinkeln så mkt, särskilt inte när det är i stort sett lika mkt runt hela hoven och inte enbart i tån t ex.
Eller? Roligt att höra hur olika vi resonerar... :)

Har under många år haft olika hästar som skotts om med 4-6 veckors intervaller, och under den här tiden haft mycket mindre problem med trasiga hovar på hästarna än när dom gått med längre intervaller. Och jag tycker det dom där 5mm gör mycket för vinklarna i alla fall för alla hästar jag har haft.
Men jag ska ärligt säga att jag sällan har jätte koll på veckorna utan går mest efter hur det ser ut, så har även haft hästar som växt väldigt dålig och inte behövt skos om mer än var 12 vecka.

/Camilla

Inte alls!
Nu har jag inte direkt mätt men sömhålen är nog närmare 1 cm från varann med 5 veckors intervall.

Så du menar att som min häst som skos var 9:e vecka ca skulle ha dålig hovkvalitet? Tvärtom; han har extremt bra hovkvalitet och det har aldrig varit för trångt för honom efter 9 veckor. Han får Biotin och verkar inte ha några andra brister. Och nej, det är inget jag (iaf) har läst i nån "Hästtidning" utan jag går efter hur hästens hovar ser ut och jag litar på min hovslagare. Han skulle glädjeligen komma ut var 5-6 : e vecka men tycker det inte behövs = slöseri med pengar. Och nej, jag låter inte honom gå i 9 veckor för att spara in pengar. Säkert de som gör så (vad vet jag?) men inte jag. Så nej, det du skriver är mest Blaha blaha. ! Lyssna på hästen istället.

Abslut, det kan jag göra. Han skoddes nu och blir igenom om 9 veckor. Ska fota nu och då.

hugger knapp

åh jag önskar jag hade haft bilder på min hästs fossingar när han hade gått 13 veckor.
Det var under den perioden då jag behövde synka både hovslagare och veterinär för skoning och det hade väl blivit problem eller nåt med detta och därav det gått så många veckor.

Men då frågade jag både veterinär och hovis innan skoningen hur dom tyckte hovarna såg ut. Dom tittade noga båda två och konstaterade att ja det börjar bli dags att sko om men inget mer märkvärdigt än så.

Så när jag berättade att det var 13 veckor sedan sist så såg dom ut :eek:

Men det var ju inte meningen att det skulle gå så långt heller... Nu skos som sagt hästen var 8e vecka, vi bokar ny tid varje gång så det blir aldrig för långt och veterinär behövs inte längre heller! :laugh:

Hej!

Min häst växer lika mycket på 4 (5) veckor som en "vanlig" häst växer på 6-8, så nej, det är inga problem med söndersömmade hovar, eftersom hovarna växer.

Senast verkade vi av (eller vad det nu heter när man klipper av hoven:-) ) ca 1 cm, vilket är som jag förstått vad man brukar ta vid skoning.

Hon växer galet mycket i hovarna.

/Lavinia

*kl*

Det är väldigt individuellt hur och hur ofta en häst behöver skos. För mina hästar varierar det dessutom ofta med årstiden. När min gamla häst var skodd så skodde vi oftast med 5-7 veckor mellan skoningarna, och det var inga problem med att "spika sönder" hovarna, eftersom han skoddes med det intervallet eftersom hovarna växte därefter.
Nuvarande hästen som går mest har jag nån gång fått sko om efter 4 veckor, inte pga att hovarna växt, utan för att skon var slut. Då kommer problemet dels att hästen kan bli öm (eftersom det på denna häst efter 4 veckor knappt fanns utrymme att ens ta ett tag med raspen över hoven) och dels att det finns risk att man trasar sönder hoven i förlängningen eftersom sömhålen blir på så gott som samma ställe. Den här gången fick vi dock skorna att hålla längre så när vi skor i helgen blir det på 8 veckor. Det är dags att sko, men det ser inte på nåt vis illa ut.

Jag har även haft hästar som i perioder har kunnat gå både 9 och 10 veckor mellan skoningarna, i perioder när hoven inte växt mycket eller skon slitits för mycket. Jag bryr mig således inte om hur många veckor det har gått sen sist, utan ser utefter behov. Därför har jag heller aldrig bokat hovslagare "i förväg", för jag kan inte veta exakt vad som händer veckorna mellan skoning.

Hur stort underlag grundar du denna sk trend på?

Det verkar vara ett lokalt fenomen eller hovisar som gått samma skola.
Detta har jag aldrig förr sett, så det lär vara de som utbildat sig på senare år. Även sidokappor har varit ett mkt ovanligt fenomen, men nu har de flesta det- oavsett om det behövs eller inte, men visst ger det en viss nötning av baktån, men hela tåväggen blir rund- vertikalt sett. Hög tå o nästan inga tappskor. Trakten har efter X antal v. inget stöd längre o blir understucken.

Jag menar inte att det bara är hovisarnas fel, utan även att hästarna då "inte behöver" skos om lika ofta- fast de växer ur sina skor både fram som bak.

Att skorna sitter brukar ju vara hästägarens kvitto på en "bra" hovis. själv är jag inte säker på det. Står hästen fortfarande väl på sina hovar efter 5-6 v är det ett kvitto på optimal verkning o rätt skor.

Måste man korrigera o raspa tåväggen hela tiden- så njae.

det är ju ett symptom på felbelastning.

Jag ser dock fortfarande de med helt orörd tåvägg fast det är en platt lång fot med trakten mitt under hoven- superunderstucken.

Skoning var 6-8 vecka är en rekommendation, och väldigt bra att gå efter om man inte ser när hästen behöver skos.
Mitt sto skor jag var 5-7 vecka, egentligen skulle hon kunna gå med skorna lite längre men har varit väldigt noga med hennes hovvård på sista tiden eftersom hon ska avelsbedömas (bara 1 vecka kvar!!). I höst kommer hon troligtvis skos var 8-10vecka.
Min valack som jag ägde förut skodde jag var 9e vecka ungefär :)

Kan tillägga att det är väldigt individuellt hur ofta en häst måste skos.
Det beror på vilket underlag den går på, hovkvalité, årstid osv.

Nu är jag så där jobbig att jag vill ha källor igen :o , jag vill gärna göra rätt med mina hästar :laugh:

Jag har letat i alla mina böcker, fast de har ju några år på nacken så dem litar jag inte helt på.

Sedan har jag sökt på internet (och tittat på sidor där man borde få "riktiga" fakta), men jag hittar ingenting om att rekommendationerna skulle ha ändrats.

Jag frågade min hovslagare, han visste inget om det heller.

Var hittar jag information om vilka rekommendationer som gäller intervall för skoning?

Vem har ändrat rekommendationen??
Det var en stor artikel i Ridsport .o med förstasidesrubrik för ett antal år sen. Troligen skriven av ngn som är kunnig o som såg mkt. Kanske Kvalitetstävlan. Kommer inte ihåg. Det stog även om dressyrhästars behov av längre traktarmar bak- stöd för hela bakdelens leder.

Givetvis är intervallet beroende av hur optimal ext. hästen har o även hur bra den verkats o skotts samt hovtillväxt.

Jag kommer ihåg när min var med på Kvalitén då förvisso Roeppsdorf:angel:- en vet menade att min häst hade plattfotstendens o skulle skos om med täta intervaller, vilket så redan gjordes. Den fick ingen kritik för själva skoningen, vilket min dåvarande hovis fick för sin egen.:rofl:

Som regel har ponnys inte alls samma tryck på sina hovar o ej heller samma belastning i isättningsfasen/ överullande som en stor häst med längre ben har.
Tänk pendel.

du får inte lika lätt felbelastning.
Sen har vi de raser som sätter ner sina framben med höga knälyft.

kl

Det verkar vara väldigt olika åsikter om hur ofta hästarna bör skos, även om man frågar olika personer om samma individ. Jag har brukat sko med 6v intervaller, vilket hovisarna tyckte var bra och lagom lät det som. Men med tiden när jag insett hur snabbt hovarna växer och hur snabbt det drar iväg när det börjar bli obalanser, så tycker jag var 6:e vecka är alldeles för sällan, och man kan inte sko var 3:e vecka (främst för att jag aldrig skulle få ut någon så ofta, har brukat vara svårt bara att hålla 6v-intervallerna) därför rök skorna.
Åsikterna verkar som sagt variera, men jag tycker 1cm utväxt är alldeles för mycket (särskilt om det inte är jämnt runtom). Det märks tydligt på benställningen och hur lederna upplevs, spänningar som uppstår m.m. att 1cm är för mycket för just den hästen iallafall. På 6v har det kunnat vara 2cm tillväxt det rört sig om, i obalans.
Undantaget är väl mitt i vintern när det är som mörkast, då har det kunnat avstanna helt i tillväxt i 6-8v.

Nu förstår jag ju att det varierar mellan massor mellan olika hästar, men de jag sett hittills som skotts med 8v-intervall (eller ännu mer sällan) har inte sett bra ut.

Det finns tre alternativ om man har enormt långa skoperioder. Antigen försöker man spara pengar eller så växer inte hovarna. Eller så kan inte ägaren se när hästen behöver skos men går efter om skon är sliten eller vad de läst i någon Min Häst tidning.

Det finns ett fjärde alternativ och det viktigaste som du tyvärr glömde och det är att man låter sin hovslagare sköta sitt jobb.

Med att sköta sitt jobb ingår faktiskt att kunna bedömma varje individs enskilda behov av hovvård och lämpliga intervaller.

Intervallarna beror på den enskilda individens exreriöra förutsättningar,ras,bruk,ålder och i väldigt många fall miljö (inkl årstider)

I min kundkrets förekommer allt från verkning var 3:e vecka till var 9:e. Skoning allt från var 4:e vecka till var 10:e och ingen av mina kunders hästar har dom problem som du anger i dom tre alternativen du verkar vara så bestämd på men inte finner stöd i varesig forkning eller beprövad erfarenhet..

Naturligtvis krävs det att dagens hästägare blir mera informerade om bra och dålig hovvård, men dom tre alternativen du nämner har inte problem med dåliga hovar utan hovarna har problem med dåliga hästägare.

Och den kategorin går aldrig att vare sig nå eller omvandla för dom vet, kan allt och är fullärda i sin egen lilla bubbla.

Jag håller helt och hållet med dig.

Den häst jag rider nu är uppstallad på en mindre privat ridskola där hovslagaren (utbildad, erfaren, med goda referenser) kommer ut med jämna mellanrum. Många av hästarna har han skott i tio år eller med. Han kan sitt jobb och gör det som behövs göras. De flesta ponnyer är bara skodda fram, men skulle det behövas bakskor så spikar han dit ett par utan några konstigheter. Det är han som avgör om något behövs göras, om hästen behöver skos oftare, behöver ha skor på alla fyra, eller bara klara sig med framskor.

De flesta hästar skos var åttonde vecka. Vissa perioder behöver några av dem skor oftare, ibland går de längre. I mitt specifika fall kollade hovis på skorna när det gått åtta veckor och sa att hon skulle klara sig till nästa gång. Detta var inget jag reflekterade över. Han hade rätt. Nät vi tog av skorna hade hoven växt ca 0.5 cm. Detta är ingenting kan tror påverkar benställningen, leder osv.

Jag har personligen svårt att tro att en hov kan växa mer än 0.5 cm om man skor var åttonde vecka. Självklart finns det undantag, främst om hästen är konvalescent av olika slag.Anledningen till att jag låter det gå åtta veckor eller mer mellan skoningarna är inte av ekonomiskt intresse utan jag lyssnar på hovslagaren, han kan detta mycket bättre än jag.

Sedan har jag sett skräckexempel också där hästarna har gått alldeles för länge med skorna. Händer det med någon av ridskolehästarna, vilket har hänt de gånger hovis haft för mycket att göra, tar vi av skorna. Kan hästen gå på lektion utan skor gör den det, om inte får den vila till hovis kommer.

Jag anser att det handlar om sunt förnuft och att lyssna på den hovslagare som ändå har skott hästen i många år och vet hur den fungerar.

Det finns ett fjärde alternativ och det viktigaste som du tyvärr glömde och det är att man låter sin hovslagare sköta sitt jobb.

Med att sköta sitt jobb ingår faktiskt att kunna bedömma varje individs enskilda behov av hovvård och lämpliga intervaller.

Intervallarna beror på den enskilda individens exreriöra förutsättningar,ras,bruk,ålder och i väldigt många fall miljö (inkl årstider)

I min kundkrets förekommer allt från verkning var 3:e vecka till var 9:e. Skoning allt från var 4:e vecka till var 10:e och ingen av mina kunders hästar har dom problem som du anger i dom tre alternativen du verkar vara så bestämd på men inte finner stöd i varesig forkning eller beprövad erfarenhet..

Naturligtvis krävs det att dagens hästägare blir mera informerade om bra och dålig hovvård, men dom tre alternativen du nämner har inte problem med dåliga hovar utan hovarna har problem med dåliga hästägare.

Och den kategorin går aldrig att vare sig nå eller omvandla för dom vet, kan allt och är fullärda i sin egen lilla bubbla.

:bow::bow::bow:

Har idag varit inne och röntgat hästen från topp till tå bokstavligen (pga oförklarlig hälta). Även hovarn och fick en massa beröm från två veterinärer för hästens fina hovkvalitet. Detta efter 9-10 veckors skonings intervaller...;)

Men få verkar o skor som du. Det lär du vara medveten om:confused:

Står hästen inte bra ens vid nyskoning går det fort att det förvärras allt eftersom veckorna går..

Tyvärr är inte alla hovslagare lika duktiga som dig, och tyvärr är det många som inte lägger sig i hur ofta deras kunder vill ha sina hästar skodda pga rädsla för att förlora kunder. Om det inte vore så skulle det inte finnas en enda häst med övervuxna hovar, trång sko, understucken trakt och lång tå.

Håller med om att det i många fall inte rör sig om medfödd dålig hovkvalite utan dålig ägare (dålig foder, hage och brist på träning, okunskap etc) men resultatet blir ju det samma!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 247
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka