Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som skor var 4:e vecka måste berätta för mig om ni inte helt "sömmar sönder" hovarna. Jag menar, det kan väl knappast bli mer än några mm att verka bort och de nya sömhålen kommer i stort sett mm ifrån de gamla. Trasas inte hovarna helt sönder??
Nu beror ju påroblemet med spruckna hovar och trasiga kanter naturligtvis på hovkvalite´, men ändå... Mina hästar skos var 8:e v och jag har en välutbildad hovslagare och är dessutom själv inte helt oerfaren att se hovvinklar mm Jag vågar påstå att mina hästar har normal hovväxt och inte är hämmade av näringsbrist el dyl.
Den enda av alla hästar jag haft ansvar för som behövts skos var 4:e - 5:e v var en fånghäst som gick med specialbeslag och där tån absolut inte fick växa alls eftersom hon skulle "rulla över".
Om man ser till hur mycket som verkas bort vid en skoning efter 8 v, så rör det sig ju om kanske 5 mm och det kan ju rimligen inte förändra hovvinkeln så mkt, särskilt inte när det är i stort sett lika mkt runt hela hoven och inte enbart i tån t ex.
Eller? Roligt att höra hur olika vi resonerar...![]()
Hur stort underlag grundar du denna sk trend på?
Det var en stor artikel i Ridsport .o med förstasidesrubrik för ett antal år sen. Troligen skriven av ngn som är kunnig o som såg mkt. Kanske Kvalitetstävlan. Kommer inte ihåg. Det stog även om dressyrhästars behov av längre traktarmar bak- stöd för hela bakdelens leder.Nu är jag så där jobbig att jag vill ha källor igen, jag vill gärna göra rätt med mina hästar
Jag har letat i alla mina böcker, fast de har ju några år på nacken så dem litar jag inte helt på.
Sedan har jag sökt på internet (och tittat på sidor där man borde få "riktiga" fakta), men jag hittar ingenting om att rekommendationerna skulle ha ändrats.
Jag frågade min hovslagare, han visste inget om det heller.
Var hittar jag information om vilka rekommendationer som gäller intervall för skoning?
Vem har ändrat rekommendationen??
Det finns tre alternativ om man har enormt långa skoperioder. Antigen försöker man spara pengar eller så växer inte hovarna. Eller så kan inte ägaren se när hästen behöver skos men går efter om skon är sliten eller vad de läst i någon Min Häst tidning.
Det finns ett fjärde alternativ och det viktigaste som du tyvärr glömde och det är att man låter sin hovslagare sköta sitt jobb.
Med att sköta sitt jobb ingår faktiskt att kunna bedömma varje individs enskilda behov av hovvård och lämpliga intervaller.
Intervallarna beror på den enskilda individens exreriöra förutsättningar,ras,bruk,ålder och i väldigt många fall miljö (inkl årstider)
I min kundkrets förekommer allt från verkning var 3:e vecka till var 9:e. Skoning allt från var 4:e vecka till var 10:e och ingen av mina kunders hästar har dom problem som du anger i dom tre alternativen du verkar vara så bestämd på men inte finner stöd i varesig forkning eller beprövad erfarenhet..
Naturligtvis krävs det att dagens hästägare blir mera informerade om bra och dålig hovvård, men dom tre alternativen du nämner har inte problem med dåliga hovar utan hovarna har problem med dåliga hästägare.
Och den kategorin går aldrig att vare sig nå eller omvandla för dom vet, kan allt och är fullärda i sin egen lilla bubbla.