Skoning var 6-8 vecka?

ufot

Trådstartare
Jag har alltid varit noga med att sko hästarna ungefär var åttonde vecka. De gånger hovslagaren har haft semester eller haft mycket att göra har skorna rykt efter ca 10 veckor.

På grund av att unghästen visat lite tecken på ryggont, antagligen pga träningsverk, valde jag att tidigarelägga hennes sommarvila och släppte henne idag på fyra veckors bete. Först skulle dock skorna av eftersom det är drygt tio veckor sedan hovis spikade på dem.

På alla mina andra hästar har detta arbete varit lätt undanstökat men döm om min förvåning när skorna satt som berg. När de väl kom av var de knappt slitna och hovarna hade inte vuxit nämnvärt. Min första tanke var att jag tagit fel på veckorna, men efter koll i almanackan visade det sig svart på vitt att hästen skoddes i mitten av februari :eek:

Hästen har mycket bra hovar, det är första gången hon är skodd. Har aldrig hovömmat och hovarna har aldrig gått sönder. Hovslagaren har alltid berömt hennes hovkvalité.

Har någon annan varit med om detta? Kan tillägga att hon hela tiden varit oskodd bak och att alla hennes hovar, även de som varit skodda ser fina ut.

Hon ska skos igen efter midsommar. Ska bli intressant att se vad hovis säger.

Sv: Skoning var 6-8 vecka?

Enligt min erfarenhet med min egen häst så växer hovarna olika mycket i olika perioder och gissningsvis även olika efter hästens ålder. Fodret och marken den går på, arbete, underlag mm påverkar ju också själva hur skon ser ut.

Min häst har gått som längst 13-14 veckor med samma skor utan problem alls medan i vissa perioder har 8 veckor nästan känts för länge!

mina hästar verkas bara. På vintern var tionde vecka. På sommaren var 8:e. Har även gällt de med skor. Nu har alla hästar vi har haft här varit helt okomplicerade när det kommer till hovkvalitet o sånt runt omkring så det har inte krävts nåt mer som tur är.

Min skos var 8-10 vecka. Oftast efter 9 veckor. Har gått som längst i 11 veckor (efter slarv från min sida) men skorna var i fint skick då också.
Rider mest i skogen och lite på grusvägar. Så de lsits inte så mkt. Och hans hovar växer inte i rekordfart precis.

Mina skos var 7e vecka och det är nästan alltid på gränsen tycker jag. Optimalt är var 6e vecka eller var 5e om hovvinkeln inte ska ändras så mycket alls. Vi bokar alltid ny tid varje gång hovis är här så det blir aldrig så att det går för lång tid mellan. Mina hästars hovar växer rätt fort och ännu mer på sommaren än på vintern.

Min gammelpålles fötter växer inte så mkt, har bra kvalité på hovarna, skos var 8e vecka men någon gång har det gått 12 veckor emellan (sjuk hovslagare) och det har knappt märkts.

Min andra är parallellförskjuten fram och det blir helgalet om det går för länge mellan skoningarna. Skos ca var 7e-8e vecka.

Min ena skos var 4-6 vecka under tävlingsäsong(distans) eftersom skona är som rakblad:devil:Den andra skos var 8 vecka utan problem och syrrans kan gå i 10 veckor utan att det gör något, de två senare hobbyhästar som inte sliter skor som den första...

Jag tycker inte en häst som kan ha samma skor i 10 veckor har bra hovar, för så sant den inte ser helt fruktansvärd ut så innebär det att hovarna knapt växer! Vilket knappast är något positivt, tyder på dålig hovmekanism och brist på vissa näringsämnen, alternativt väldigt trångskodd. Det är ju inte bara att skon sitter kvar som räknas, vinklarna och belastningen blir helt tokiga om hoven får bli övervuxen. :crazy:

Mina hästar skos var 5e vecka, oftare på sommaren. Skulle aldrig ens drömma om att sko var 8e. Tycker det är förkastligt att behålla skorna på så länge bara för att de sitter, jag vill inte att mina hästar skall få belastningsskador pga att de får gå med felaktiga vinklar. En liten obalans i hoven blir en stor obalans högre upp i benet så det är en väldigt dumsnål sak att försöka spara pengar på.

Senast ändrad:

Skoning 6-8:e vecka är väl en rekommendation?
Vad jag erfarat så är tidsintervallen lite skiftande i stallarna vad som är optimalt från häst till häst.

Min egen häst verkas nu var 6:e vecka från tidigare var 8:e vecka. Det beror på att nv hovslagare har gjort ett bra jobb med att fixa till hovarna, bla fått till en bättre vinkel och högre trakter, de växer bättre/mer nu. Förut växte han sakta och nu växer han fortare och går vi utanför 6 veckor märks det direkt.

Jag upplever att min häst är lite tvärtom de andra som säger att deras hästars hovar växer mer sommartid medans jag upplever att min hästs hovar växer mer vintertid.
Enligt hovslagaren är det olika och mycket kan också bero på hur hästens hovvård varit tidigare i dens liv som man inte har så mycket historia om eftersom att en häst kan möta så många olika hovslagare under sin livstid och påverkar man något tidigt i hästens liv kan det påverka senare och det är svårt att säga vad som orsakat att något är som det är. Det låter högst rimligt för mig, men som nämnt bör man sträva mot att vinklarna på hovarna inte ska förändras mycket mellan verkningarna.

Senast ändrad:

Fast det är väldigt olika hur mycket hovarna växer och hur bra skorna sitter, det går inte att kategoriskt säga att det är för långt mellanrum. Tyvärr är det nog så att det snålas ibland och att man därför har långa intervall men jag har blivit tillsagd av flera hovisar att tio veckor skulle vara lagom på min ena dam sett till verkningen, nu sliter hon så mycket skor så det blir oftare än så, men som sagt, man kan inte bara påstå att det ena är helrätt och det andra helfel.

Min gammelman (borta sedan 10 dar:cry:) skoddes var 8-10 vecka fram. Bak var 10-13 vecka
Året runt.

Min häst skos var 10 vecka, hans hovar växer ganska långsamt. Det är inget fel på hornkvaliteten och han mår som en prins i övrigt, så jag betvivlar att han lider av näringsbrist.

Det finns tre alternativ om man har enormt långa skoperioder. Antigen försöker man spara pengar eller så växer inte hovarna. Eller så kan inte ägaren se när hästen behöver skos men går efter om skon är sliten eller vad de läst i någon Min Häst tidning.

Att spara in pengar på att dröja skoningen tycker jag är idiotisk eftersom hovform och vinklar brukar blir helt åt skogen! Och detta påverkar givetvis hästens hållbarhet negativt. Tyvärr har jag sett alltför många hästar som får gå tills skorna är utslitna/ramlar av, helt utan tanke på att hästen har sjukligt långa tår och understuckna trakter de sista 3-4 veckorna. :crazy:

Om det är så att hovarna inte växer bör man fundera på varför, inte omedelbart tycka att det är bra eftersom det blir billigare. Det behöver såklart inte vara något fel, men oftast har dålig tillväxt en orsak som man kan/bör åtgärda. Det kan finnas många orsaker, tex brist på protein, zink eller koppar, hovmekanismen har fixerats med en för trång sko, hästen får ingen motion/för lite rörelse, hoven är för hög/smal så strålen aldrig får markkontakt och cirkulationen i benet blir dålig. Kan man utesluta alla ev orsaker så är det kanske så att hästens hovar helt enkelt växer väldigt sakta pga gener, uppväxt ed.

Jag säger inte att det är något fel på alla hästar som växer dåligt, men jag tycker man skall försöka utreda varför om det är så att det verkligen ej går att sko oftare än var 8-10 vecka.

Har man en häst som inte växer får man dessutom rejäla problem om den skulle dra av en sko och lite av väggen följer med då det till slut inte finns något att sömma i. Jag är glad att jag har "snabbväxande fötter" på mina, även om det blir dyrt att sko så ofta.

Men tycker som sagt det vanligaste är att man ser hovar som växer helt normalt och borde skos var 6-7 vecka, men där ägaren inte bryr sig om eller förstår att det är viktigt att ha en korrekt hovform, och att man inte skall välja skointervall utifrån hur länge skon kan sitta kvar.

Utan hov, ingen häst! :)

Senast ändrad:

Min förra häst kunde utan problem skos var 10 :e vecka, hon hade så himla dålig tillväxt. Där var det mer att skorna slets upp så det var det man fick gå efter. Sedan när hon blev barfotahäst hoppade vi ofta över ett intervall, just för att hon växte ganska långsamt och dessutom slet, så det blev bara ytterst lite korrigering. Tillväxten repade sig dock efter ett par år som barfotahäst, antagligen pga ökad cirkulation.

Den jag har nu har som hobby att dra av sina skor, så henne skor vi var 6:e vecka, annars får ändå hovis komma ut och slå på tappisar.

Senast ändrad:

Den gamla rekommendationen var 6-8 v. sen ändrade man till 4-6v, men få hängde med. 4v. sommartid o 6 vintertid på en normalt fungerande individ.

Vad det beror på kan man spekulera i.

få hästar har utlägg att växa i under tiden o många skors dessutom trångt från början. då är ett längre intervall en "bra" början till att man konstant måste korrigera.

Trenden jag ser nu är exakt skodd fram= noll utlägg. då slipper både kunden o hovis få tappskor. Bak så verkar man inte tån underifrån, utan raspar på utsidan o sätter på sidokappor o tån blir inte lång utan hög med en kurvatur. Rund tåvägg sett från sidan. Hästarna slår i ballarna fram o inte skon.

Därav allsköns korrigerande skor för långa tår som skapas när hästen hamnar i bakvikt.

Hej!

Min pålla skos var 5e vecka, under hela vintern har det varit var 4e. Förhoppningen är att var 5e ska räcka (det är ju skitdyrt!!), men vi får väl se.

Tidigare har vi haft var 7e (var 8e går inte för då trampar hon av sig skorna), men med tanke på hur hon växer blir det var 5e.. *suck*

Min förra skoddes var 7e- gick man över föll skorna av.

/Lavinia

Trenden jag ser nu är exakt skodd fram= noll utlägg. då slipper både kunden o hovis få tappskor. Bak så verkar man inte tån underifrån, utan raspar på utsidan o sätter på sidokappor o tån blir inte lång utan hög med en kurvatur. Rund tåvägg sett från sidan. Hästarna slår i ballarna fram o inte skon.

Därav allsköns korrigerande skor för långa tår som skapas när hästen hamnar i bakvikt.

Hur stort underlag grundar du denna sk trend på?

Den gamla rekommendationen var 6-8 v. sen ändrade man till 4-6v, men få hängde med.

Nu är jag så där jobbig att jag vill ha källor igen :o , jag vill gärna göra rätt med mina hästar :laugh:

Jag har letat i alla mina böcker, fast de har ju några år på nacken så dem litar jag inte helt på.

Sedan har jag sökt på internet (och tittat på sidor där man borde få "riktiga" fakta), men jag hittar ingenting om att rekommendationerna skulle ha ändrats.

Jag frågade min hovslagare, han visste inget om det heller.

Var hittar jag information om vilka rekommendationer som gäller intervall för skoning?

Vem har ändrat rekommendationen?

Ni som skor var 4:e vecka måste berätta för mig om ni inte helt "sömmar sönder" hovarna. Jag menar, det kan väl knappast bli mer än några mm att verka bort och de nya sömhålen kommer i stort sett mm ifrån de gamla. Trasas inte hovarna helt sönder??
Nu beror ju påroblemet med spruckna hovar och trasiga kanter naturligtvis på hovkvalite´, men ändå... Mina hästar skos var 8:e v och jag har en välutbildad hovslagare och är dessutom själv inte helt oerfaren att se hovvinklar mm Jag vågar påstå att mina hästar har normal hovväxt och inte är hämmade av näringsbrist el dyl.
Den enda av alla hästar jag haft ansvar för som behövts skos var 4:e - 5:e v var en fånghäst som gick med specialbeslag och där tån absolut inte fick växa alls eftersom hon skulle "rulla över".
Om man ser till hur mycket som verkas bort vid en skoning efter 8 v, så rör det sig ju om kanske 5 mm och det kan ju rimligen inte förändra hovvinkeln så mkt, särskilt inte när det är i stort sett lika mkt runt hela hoven och inte enbart i tån t ex.
Eller? Roligt att höra hur olika vi resonerar... :)

Man kan ju använda de gamla sömhålen om man skor väldigt tätt. Så gör man inom travet :)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 247
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka