Skötväska

Chlo

Trådstartare
Vad har/hade ni för skötväska till er bebis och till er som är gravida vad har ni tänkt köpa för skötväska?

Jag har ärvt en "gammal" Emmaljungavagn från -00 av min brorsa och till den hör ju givetvis en skötväska. Men min syrra (som haft nästan samma vagn till första och andra barnet) rekommenderar att jag ska kosta på mig och köpa en skötväska med mycket fack i.

Den jag funderar på är den från BabyBjörn som man kan använda även som ryggsäck (vilket verkar fiffigt) samt att det går att plocka ut en skötportfölj om man inte behöver ha med sig så mycket prylar. Polarn o Pyrets ska även vara bra har jag hört. Eller är det mer fack nu för tiden i tex Emmaljungas nya skötväskor?

Vad har ni för erfarenheter angående skötväskor? Positivt och negativt. Är det något speciellt jag ska tänka på?
 
Sv: Skötväska

Jag har ingen erfarenhet alls än... Men snart:)
Till vagnen har jag en orginal skötväska (Brio) Men så ska jag köpa en vanlig väska som ag kollat på som är SJUKT snygg och h som skötväska när jag vill va lite finare eller inte har vagnen med mig...

Det jag har upptäckt är att det är SJUKT dyrt med skötväskor (ja och allt annat till barn) Men jag menar 1000 spänn för en väska!!! :eek: Nä då köper jag hellre en snygg med bra fack för en 400 och hittar på nått roligt för pengarna som blir över:)

Inget svar på dina frågor men lite funderingar iallafall:D
 
Sv: Skötväska

Rymlig och många fack.
Ett fack i min har termosfunktion och den användes senast idag.
Babybjörns.
Vi fick ingen tid att planera vår fosterson kom efter ett telefonsamtal så mannen åkte med en lista till en bebisaffär.
Har konstaterat i efterhand att allt blev det dyraste.:rofl:
 
Sv: Skötväska

Jag har använt den som vi fick med Emmaljungavagnen. Men den är så säckig, och inte alls så pass stadig som jag vill ha. Dessutom är fickorna innuti utan botten, kanske för att ställa flaskor i, men jag retar mig på det.

Ett tips är att inte köpa för stor och för dyr väska, allt eftersom tiden går har man med sig mindre och mindre saker till bebisen, till sist är det så lite att det ryms i en liten barnryggsäck istället.
 
Sv: Skötväska

Jag har också en Emmaljunga skötväska, och har precis samma "klagomål" som dig på min skötväska (min är köpt vintern 04/05, vet inte hur de ser ut numera).
Att det var "öppna" fickor inuti var skitjobbigt, inget höll sig kvar där, vare sig bköjor eller annat (möjligtsvis stora nappflaskor?, men det var inte aktuellt för oss).

Det blir nog en ny skötväska den här gången. Eller rättare sagt; jag kommer inte använda den skötväskan jag har iaf. Får se om det blir en vanlig ryggsäck med bra fack i, eller om jag kostar på mig en lite dyrare skötväska med mkt fack och "termosfack" i.

Jag hade användning av stor skötväska i ungefär 1 år, Hanna är laktosintollerant och innan vi hittade att det var just det som felade, så var hon ofta risig i magen= man fick ha med sig ombyteskläder och ordentligt med blöjor..
 
Sv: Skötväska

Emmaljunga-skötväskorna är verkligen kassa - sladdriga och fula och med dåliga fack.

Jag köpte en SOC-väska i jättebra modell på Stadium för 99 spänn, vet många som köpt samma väska som skötväska. Mycket snyggare, bättre och inte minst trevligt pris :)

Visst är Skip hop mfl snygga och säkert praktiska, men de kostar ju ungefär lika mycket som vår vagn gjorde, jag kan bara inte motivera ett sånt pris :crazy:
 
Sv: Skötväska

Jag har en Brio och tidigare hade jag någon annan som jag inte minns märke på. Mina erfarenheter säger mig att man lika bra kan ha vilken väska som helst som är rymlig. Smidigt är det ju om det går att hänga den på vagnen också. Liggunderlaget som följer med de flesta skötväskor är bra men det fungerar med annat också.

Såg en väska på Biltema som verkade bättre än de skötväskor jag har sett. Den kostade runt hundralappen.:angel:
 
Sv: Skötväska

jag har en skip hop väska. kostar typ 1000 spänn i affärena men jag beställde från pippilotta.se. dom har bra priser!

tänkte först på en bubbelgumsrosa som va jättefin, eller en rosa kamoflage. men sambon ville inte springa runt med rosa så de fick bli en svart precis som vagnen. men det går ju att piffa upp med färger ändå=)

Det viktigaste är väl att man ska få plats med mycket och att det är myckat fack så allt inte ligger huller om buller=)
En liten skötbädd kan väl åxå vara praktiskt så man slipper byta blöja på marken eller direkt på skötborden på toan i centrum osv. en vanlig handduk funkar väl åxå=)

sen som gadalf säger, vet fler som köpt soc väska på stadium och tycker dom funkar bra.
 
Sv: Skötväska

Jag har en GR8X-traveller som jag tycker är ganska bra. Man viker ut den och så blir den en skötbädd med fickor för allt på sidorna. Fickorna är inte stängbara heller men jag upplever inte att allt far ur. Termosfack är separat. Den är mjuk/sladdrig men då är den även bra som kudde.

Min kompis har en mycket stadigare sort, men den har bara en liten urtagbar bädd och ver mycket dyrare.

Fny
 
Sv: Skötväska

Ja, visst är det sjukt dyrt med bebisprylar :eek: ! Den Babybjörn skötväska jag funderar på har jag för mig kostar runt 1000 kr, men det är svårt att säga idag om jag tycker det är värt det. Kanske jag inte kommer ångra mig en sekund eller kommer jag tycka den är för stor och klumpig... Det är svårt när man inte vet vad man kommer ha för åsikter sen när man börjat använda den...

Om jag ska hålla på så här att köpa "reservdelar" till min begagnade vagn så hade jag snart kunnat köpa en ny vagn istället där allt ingår (lite överdrivet, men endå ;) ). Nya däck kostade nämligen 900 spänn!
 
Sv: Skötväska

Jag har skötvökan som följde med barnvagnen, en Emmaljunga -05 eller -06.

Facken inuti är öppna (utan botten) vilket är helt kass, för blöjor, servetter, salvtuber... ALLT åker igenom och lägger sig i en enda röra i botten av väskan.

Annars tycker jag att det är viktigt att det finns många fack i varierande storlekar.
Många tycker att Emmaljungas väskor är sladdriga (har hört det tidigare också), men jag störs inte speciellt av det.
Å andra sidan har jag inte provat någon annan skötväska, så jag är kanske lyckligt ovetandes om hur bra det skulle kunna vara :)
 
Sv: Skötväska

Rymlig och många fack.
Ett fack i min har termosfunktion och den användes senast idag.
Babybjörns.
Vi fick ingen tid att planera vår fosterson kom efter ett telefonsamtal så mannen åkte med en lista till en bebisaffär.
Har konstaterat i efterhand att allt blev det dyraste.:rofl:

Ja, det där med många fack har syrran också pratat om. Och rymlig ja det blir ju ett + för Babybjörns. Det där med termosfunktion verkar ju suveränt :)! Det borde ju finnas även på den väskan jag kollat på eftersom det finns på din (har dock inte kollat så noga ännu).

Hi hi, jo det blir väl lätt det dyraste när man skickar pappan till bebisaffären. Expediterna lägger väl ner hela sin själ på att övertyga honom om att det dyraste är bäst! Fast jag tror nog att jag som förstföderska är ganska lättpåverkad också...
 
Sv: Skötväska

Jag har använt den som vi fick med Emmaljungavagnen. Men den är så säckig, och inte alls så pass stadig som jag vill ha. Dessutom är fickorna innuti utan botten, kanske för att ställa flaskor i, men jag retar mig på det.

Ett tips är att inte köpa för stor och för dyr väska, allt eftersom tiden går har man med sig mindre och mindre saker till bebisen, till sist är det så lite att det ryms i en liten barnryggsäck istället.

Den väskan jag har ärvt är också väldigt säckig (fast din är säkert nyare än min) och mycket riktigt så är det två små fickor som ser ut att vara tex för flaskor och de har ingen botten! Nja, någon annan väska måste det bli i alla fall! Man har ju så mycket andra prylar som ska med också som nycklar, mobil, plånbok osv och de vill man ju inte ha liggande löst med en massa blöjor och kläder. Då kan jag nästan slå vad om att jag kommer tappa bort dessa prylar var och varannan dag :angel: .

Jag har för mig att jag har hört att man har med sig mer och mer grejer till barnen ju större de blir, men det kanske inte stämmer? Eller är det väl olika... Som sagt var, det är svårt att veta vad man själv kommer få för behov så det är kanonbra att höra vad ni andra tycker! :)
 
Sv: Skötväska

Ja, det verkar vara många som har dessa klagomål, lustigt att Emmaljunga inte bättrar sig. Din väska är ju endå relativt ny. Jag får känna lite på de nya skötväskorna innan jag bestämmer mig helt, det kan ju ha hänt något positivt). Fast de har nog inte termosfack och det har jag nästan bestämt nu att jag också vill ha...
 
Sv: Skötväska

Ha ha, där har du uttryckt det bra, och tyvärr verkar det som sagt vara många som håller med! Syrran köpte också någon sån där billig väska som egentligen inte är en skötväska, men den funkar galant tycker hon (hon jämförde också med Emmaljungas som hon hade till sina andra barn).

Jag har varit inne på pippilottas hemsida (tack Naggur för tipset) och kikat runt lite och där finns ju en hel del att välja på (bla skip hop) både fruktansvärt dyra väskor och lite "billigare". Det blir väl som jag skrev ovan att snart är jag uppe i summan som en ny barnvagn med tillbehör kostar...
 
Sv: Skötväska

Oj det blir visst många svar för mig, så jag fortsätter med ett "klumpsvar":

Isis: Ja, den måste gå att hänga på vagnen! Jag får kolla lite på vanliga väskor också innan jag bestämmer mig helt, men nu har jag hängt upp mig på det där med termosfack.

Naggur: Nej, så dyr var Skip hop:en inte på hemsidan. Jag kikade runt lite där i går kväll. Jag fick adressen dit tidigare av dig när jag frågade om något annat, så den är redan upplagd som favorit på min dator :)! Sen fanns det ju även andra snygga skötväskor som verkade vara bra! Men skip hop:en har inget termosfack va? Men det verkar vara bra med övriga fack, mobilfack osv.

Min sambo skulle nog inte heller uppskatta att ha en rosa skötväska. Den skulle nog "glömmas" hemma oftast :angel:, det är bäst att satsa på en neutral färg. Vet ni förresten att ni får en flicka? För ni har väl inte hunnit få er bebis ännu (har inte läst det här på Buke i alla fall)?

Fnyfniken: GR8X:en kikade jag också på lite igår när jag var inne på pippilottas hemsida. Den verkar fiffig! Kan göras om till ryggsäck, vilket är ett + och det finns termosfack! Den har jag förresten sett reklam på i någon gravidtidning.

Corona: Då har de säkert inte bättrat sig så mycket på Emmaljunga eftersom du också tycker att din har dåliga öppna fack. Man vill ju inte hålla på att rota som en galning, speciellt inte efter plånbok och mobil och dylikt. Ibland är det bra att vara olyckligt vetande, det kan bli billigare... Hade inte syrran rekommenderat mig att kosta på mig att köpa en riktigt bra skötväska med mycket fack hade jag nog också varit lyckligt ovetande och använt min gamla ärvda "kassa" skötväska med endast två små flaskfack utan botten...:crazy:
 
Sv: Skötväska

nä inget termosfack, inte vad jag vet i alla fall=)

Ja vi vet att de blir en flicka, å nej hon har inte kommit ännu=)

jusste. jag tipsade om ammningsbehåar då tror jag=)
 
Sv: Skötväska

ta en liten ryggsäck eller annan väska du gillar och som är lätt att bära... hade en skötväska (som följde med vagnen) till första barnet och den var väldigt opraktisk - framför allt om man skulle försöka bära både den och barnet till ett skötrum... när han blev lite äldre och jag hade börjat jobba så nergraderade jag till att ha 2 blöjor och några tvättlappar i handväskan :angel:

med andra barnet så tog jag bara en ryggssäck och la under vagnen eller om vi åkte bil - stoppade in ett ombyte kläder och blöjor i handskfacket i bilen om vi inte skulle vara borta någon längre stund...
 
Sv: Skötväska

Ja, det är ju så jobbigt när allt hamnar på botten av väskan; känns som man lika gärna kunde ha en vanlig påse istället *sss* :devil: :rofl:
 
Sv: Skötväska

Ja, ryggsäck är ju rättså praktiskt! Det är därför jag kikar på modeller som även går att använda som ryggsäck. Ni som har ett par barn är så "rutinerade" och använder de smidigaste grejerna. En annan som är gravid för första gången lyssnar på alla rekommendationer och när man väl har bestämt sig för något så ska det bara vara den grejen för den är ju sååååå bra. Om den sen är det i verkligheten är ju en annan sak...

Det kanske blir att man övergår till en mindre och enklare modell på ryggsäck senare, men just nu är jag ganska insnöad på just en skötväska.;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 416
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: Suspiria
·
Övr. Barn hej alla där ute. kände att jag måste få skriva några rader innan ja tappar allt vett som finns i mitt huvud! ska göra en lång historia...
Svar
7
· Visningar
2 047
Senast: Tahari
·
  • Låst
Övr. Barn Ja syrran var här igår. Första barnet, bara det bästa och dyraste som gäller. Jag fick min första 8 år sedan och då var det INTE så här...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp