Sklida boxar på sto och 3,5mån. fölis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 928
P

prallan

Om fölis får följa med hem, är detta ett faktum. På natten alltså, tillsammans i hage på dagen. Fölis äter Krafft 125 och hösilage samt diar, är det något annat hon bör ha på nattetid?
Tyvärr har jag inget val:(

Sv: Sklida boxar på sto och 3,5mån. fölis

Krafft Groov är ett för grovt foder för att fölets tarmflora ska kunna utvinna så mkt näring ur det. Välj ett fölfoder i stället, baserat på mjölkpulver = mer lättsmält för fölet.

Jag tycker inte att du behöver vara så orolig för detta...

TACK!!:bow::bow:, hon äter krafft grov nu när mamman får mat.

Om fölis får följa med hem, är detta ett faktum. På natten alltså, tillsammans i hage på dagen. Fölis äter Krafft 125 och hösilage samt diar, är det något annat hon bör ha på nattetid?

Jag brukar inte ge föl kraftfoder. Bra höislage räcker långt. :D
Det kan säkert finnas tillfällen när man behöver men jag undviker det helst. Däremot lär jag dem tidigt att äta betfor, OM man behöver ge dem medicin eller ha i dem vatten så är det praktiskt. :idea:

Nu vet jag inte om detta blir en "Foder"fråga, men eftersom det är till ett föl kanske tråden får vara kvar.
Om hon diar och äter hösilage på dagen, behöver hon inget fölkraft alls på kvällen?

Börja med att introducera fölpellets inblandat i grooven i en egen krubba till fölet, så den lär sig att äta det i stället för groov.
Fölets tarmflora är inte färdigutvecklad förrän vid ca 8-10 månaders ålder. Ditt föl är inte ens 4 månader, så jag tror inte att du ska räkna med att det tillgodogör sig något alls av hösilaget. Det är bra att den äter av det, då börjar tarmfloran sin utveckling, men det ger inget näringstillskott att tala om egentligen.

Din fölunge är just nu i den period då de brukar dia som mest. När du tar bort möjligheten att dia måste du ersätta det med näring som den kan tillgodogöra sig, annars kommer den rasa i vikt. Så JO, du ska absolut ge fölpellets på kvällen, så mycket du kan få i fölungen!

Det är säkert bra att lära fölet äta betfor, men det är ALLDELES för lite protein i betfor för att det ska vara något bra fölfoder. Det är svårt nog att få i fölet proteiner ändå, trots foder med höga proteininnehåll.

Finns det verkligen ingen möjlighet att ta bort en boxvägg för att göra en fölbox? Och finns det inget ställe i närheten som skulle kunna ta emot er? Buke är stort- säkert finns det någon som kan hjälpa er!:)

Jag provar såhär, går det inte kan jag flytta dem till ett stall, fast med andra saker som inte är perfekta. I dagsläget känns detta tyvärr som bästa alternativ. Mina boxar går inte att ta bort mellanväggen

Av vilken anledning kan de inte stå i samma box?

Har du ingen möjlighet att halma upp ute och låta dem gå ute tillsammans dygnet runt med skydd?

Känns inte alls bra att dela på dem så tidigt.

Fölis (med mamman)har boxvila för tillfället, och ska in imorgon och få domen, får hon följa med hem igen är det rasthage på dagen som gäller:(

Vad är det som är galet?

Hovbensfraktur upp i leden, som inte vill läka ordentligt:cry:

På fölisen? Vad är det som hänt?

Men jag förstår fortfarande inte varför de inte kan bo i samma box? Är den pytteliten?

Är det din lilla Aerline-tjej? Usch, vad tråkigt. Håller tummarna att du får ett positivt besked i morgon.

Det är ju det jag frågar???? Om boxen är pytteliten och det är därför hon måste ha dem i olika boxar.

Eller missuppfattar jag dej nu?

Inte pytteliten, men mamman är en jätte, och jag vill inte riskera något. Tror mina är ca 3,5 x 3,5, medan där de har stått i boxvila är mkt större. Tyvärr får jag ingen bra hage där.
Hon är inte född här, nästa år ska jag få mitt första föl på hemmaplan, och då ska det finnas en fölningsbox.

Vitsen med boxvila är ju att de ska stå still. Delar du på dom så kommer fölet att röra sig MYCKET de första nätterna.
Kanske inte helt bra....

Men vi ska in idag och få domen. Antingen ut i hage eller upp i himlen..:cry:
Alltså, är hon inte bra nu, så blir hon inte det.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 804
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka