• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 976
S

spindel_17

hej
igår bad jag mamma köpa krafftfoder och hon tog fel sort.
jag har haft lusern hackad strå men hon köpte lusern mix.
vad är det för skillnad???det är väl inte lika mkt protein i mixen som hackade srået.(det är väl mer energigivande.
och det är inte vad jag ska ha till mkna hästar.men jag kan ju körea med det denna gången o ta det andra sen igen....:crazy:

Sv: skillnad

Mix

Energi 9,0 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 10,1 %
Smältbart Rp 65 g
Magnesium 2,0 g
Råfett 3,0 %
Växtråd 28,0 %
Kalcium 9,0 g
Fosfor 2,0 g

Hackad strå

Energi 8,5 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 15,0 %
Smältbart Rp 105 g
Magnesium 1,6 g
Råfett 3,0 %
Växtråd 27 %
Kalcium 13,0 g
Fosfor 2,8 g

Ja det är ju inte alls samma sak med Mixen - innehåller hela 40g mindre smb rp per kg! Och dessutom lite högre energi.

Hackad strå är ett foder som använder för att få upp proteinhalten i foderstaten. Medans Mixen är ett substitut för vanligt hö. Det är till för att t ex ta med vid tävling i stället för hö.

men kan jag ge det denna gången och be mamma köpa rätt i fortsättniongen

Det är ju inte farligt att forda med men det ger ju inte lika mycket energi och protein som det deu brukar ge. Det är helt enkelt som bal vanligt hö så det fyller inte samma funktion som hackat strå.

Det är ju inte farligt att forda med men det ger ju inte lika mycket energi och protein som det deu brukar ge.

Måste bara vara petig o rätta till... Mixen innehåller ju MER energi än hacket/pelletsen! ;) (dock markant och det viktigaste i lusern är ju proteinmängden)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 278
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 594
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Present 8-åring?
  • Hypotyreos

Hund, Katt, Andra Djur